Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  185 16094
kjedelig streiting
Jeg mener at vi snart bør bestemme oss for om myndighetsalderen skal være 18 eller 20 år... Det andre forslaget som kom idag om at de som selger tobakken bør måtte ha løyve er jeg derimot for. Er litt for lett å få kjøpt røyk på småkiosker(var det ihvertfall når jeg var under 18)
Samme er det vel med filmen Hostel som også er 20 årsgrense. Myndige personer skal da faen meg få se på hva slags skrekkfilmer de vil uten at filmdirektoratet skal hindre dem i å se en "altfor" grusom film.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis en 50år gammel mann stryker med pga. røyking har staten tapt over 20år av de forventede verdiskapningen denne mannen kunne bidratt med. Det er da absolutt viktig å få med i regnestykket, ihvertfall hvis man spør de som faktisk studerer samfunnsøkonomi og verdsetter deres meninger høyere enn brukeren Liverbirds meninger på nFF.
Vis hele sitatet...
Glem ikke hva staten har "spart" på de som dør fort uten å få utbetalt pensjon i 10-20 år, pleiehjem osv.

Alt i alt mener jeg også at det er viktig å ta med det at folk synes det er deilig og ta seg en røyk og ikke kun tenke på det økonomiske her i landet.

Ser forresten også at staten innførte MVA på treningsentre ifjord. Hva med en liten gulrot av og til Jens?
Sist endret av legalize_it; 5. mai 2011 kl. 16:13.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Samme er det vel med filmen Hostel som også er 20 årsgrense. Myndige personer skal da faen meg få se på hva slags skrekkfilmer de vil uten at filmdirektoratet skal hindre dem i å se en "altfor" grusom film.
Vis hele sitatet...
18-års aldersgrense er det høyeste for film i Norge. 20-års aldersgrensen på Hostel er det produsentene selv eller distributør som har satt. Den er imidlertid ikke bindende, så ingen bryter loven på å leie den ut til personer under 20. Dette har de helt sikkert gjort som ett pr-triks
Sist endret av caperno; 5. mai 2011 kl. 16:33. Grunn: ehrg, typo
Skaper ikke røykerne en hel del arbeidsplasser både innenlands og utenlands? Som leger, sykepleiere, forskere, tollere osv innenlands, samt produksjon og transport utenlands.

Litt OT: Det er hjemler som forbyr selvmord uansett alder? Eller gjelder dette bare dødshjelp?
Sitat av Freewheeler Vis innlegg
Skaper ikke røykerne en hel del arbeidsplasser både innenlands og utenlands? Som leger, sykepleiere, forskere, tollere osv innenlands, samt produksjon og transport utenlands.

Litt OT: Det er hjemler som forbyr selvmord uansett alder? Eller gjelder dette bare dødshjelp?
Vis hele sitatet...
Du er virkelig skjønnsfortstyrret.
Har ikke lest tråden, bare åpningsinnlegget. Men dette er min mening:

Røyk er meningsløst, det gir ikke engang en merkbar rus når du har blitt avhengig. Det det derimot gjør, når du først har blitt avhengig, er å gi deg abstinenser når du prøver å slutte.

Mitt forslag: Hev aldergrensen 1 år for hvert år. Så vil vi innen 50-60 år være kvitt røyken. Det vil selvfølgelig bli en del sutring fra mennesker som klager over at de ikke kan bestemme over sitt eget liv lenger, men vi gjør barnebarna våres en stor tjeneste.
Sist endret av jegermeg; 5. mai 2011 kl. 17:23.
Sitat av Freewheeler Vis innlegg
Skaper ikke røykerne en hel del arbeidsplasser både innenlands og utenlands? Som leger, sykepleiere, forskere, tollere osv innenlands, samt produksjon og transport utenlands.

Litt OT: Det er hjemler som forbyr selvmord uansett alder? Eller gjelder dette bare dødshjelp?
Vis hele sitatet...
Med di helsekøene vi har i Norge gjør det ingenting om sykdom pga. røyking forsvinner.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Glem ikke hva staten har "spart" på de som dør fort uten å få utbetalt pensjon i 10-20 år, pleiehjem osv.

Alt i alt mener jeg også at det er viktig å ta med det at folk synes det er deilig og ta seg en røyk og ikke kun tenke på det økonomiske her i landet.

Ser forresten også at staten innførte MVA på treningsentre ifjord. Hva med en liten gulrot av og til Jens?
Vis hele sitatet...
Vel, tror ikke staten sparer noe særlig på tidlig død.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Har ikke lest tråden, bare åpningsinnlegget. Men dette er min mening:

Røyk er meningsløst, det gir ikke engang en merkbar rus når du har blitt avhengig. Det det derimot gjør, når du først har blitt avhengig, er å gi deg abstinenser når du prøver å slutte.

Mitt forslag: Hev aldergrensen 1 år for hvert år. Så vil vi innen 50-60 år være kvitt røyken. Det vil selvfølgelig bli en del sutring fra mennesker som klager over at de ikke kan bestemme over sitt eget liv lenger, men vi gjør barnebarna våres en stor tjeneste.
Vis hele sitatet...
Røyk gjør det lettere å være sosial med fremmede, du slapper mer av etter en sigg, og det gir deg en grunn til å ta en femminutters på jobb. Det er ikke helt meningsløst. Mange ganger en sigg har redda dagen etter en lang, frustrerende og stressende dag på jobb for meg.

Om vi skal gjøre landet røykfritt så må jeg si at forslaget ditt ikke kommer til å fungere. Om vi skal gjøre landet røykfritt må det kuttes tvert, ikke dra på det i lange baner.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Lurer på hva sukker koster staten. Det er ikke lite. Men det snakkes ikke særlig om, for sukker bruker jo alle...
Vis hele sitatet...

http://no.wikipedia.org/wiki/Sukkeravgift

Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Røyk gjør det lettere å være sosial med fremmede, du slapper mer av etter en sigg, og det gir deg en grunn til å ta en femminutters på jobb. Det er ikke helt meningsløst. Mange ganger en sigg har redda dagen etter en lang, frustrerende og stressende dag på jobb for meg.
Vis hele sitatet...
Jøss, er det noen osm bruker det argumentet enda? Det var det vi sa når vi var 15 og trodde det var kult å røyke.
Norge blir strengere og strengere, prisene øker og øker, innvandringen øker og øker. (Kunne fortsatt slik lenge...)

Et land på vei sør.
Øk heller prisen og kjør antirøyk kampanjer på skoler og kanskje tv/radio i større grad... Legaliser cannabis på samme måte som i cali eller nederland. gjør cannabis billiere enn tobakk full av tusenvis av kjemikalier. jeg er godt over 20, og har røyka og snusa litt sporadisk når jeg var fjortis jeg og. men vi bør ha en viss frihet her i samfunnet. er det virkelig et stort problem i dag at unger begynner å røyke? problemet er vel at det er veldig kult å virke "voksen" når man er under 18. en enkel form for "rebellion" mot de voksne liksom. håpløs sirkel.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Norge blir strengere og strengere, prisene øker og øker, innvandringen øker og øker. (Kunne fortsatt slik lenge...)

Et land på vei sør.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva er det som blir strengere og strengere? Jeg syns Norge er en jævla bra land!
Sitat av Mith Vis innlegg

Altså, jeg ser poenget ditt, men at man er 18år og bør få lov til å gjøre som man vil er jeg ikke enig i. Spesielt ikke når det er mine skattepenger som går til lungekreftbehandlingen røykerne har krav på.
Vis hele sitatet...
Har du sett prisene på tobakk? Tror røykerne betaler selv for lungekreftbehandlingen de senere trenger.
90% + kjøper tobakk i utlandet da. så kanskje ikke fullstendig. Hehe.. Sats heller mer på anti-kampanjer i skolen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, tenk så jævlig at vi har et helsedirektorat som først og fremst tenker på folks helse og ikke at vi skal ha valget til å røyke oss i hjel. Skulle nesten tro det var jobben deres å komme med slike forslag.
Vis hele sitatet...
Lurer virkelig på hvilket politisk parti du holder med, Mith. Regner med at det flagget du ha som avatar peker i riktig retning.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jøss, er det noen osm bruker det argumentet enda? Det var det vi sa når vi var 15 og trodde det var kult å røyke.
Vis hele sitatet...
Hvilke av de argumentene jeg kom med snakker du om? Og siden du ikke har noe mer seriøst å komme med, hvorfor "bidro" du da?
Er det egentlig så ille å måtte vente to år på å ødelegge helsa si?
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Norge blir strengere og strengere, prisene øker og øker, innvandringen øker og øker. (Kunne fortsatt slik lenge...)

Et land på vei sør.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke brukt ordet strengere, men ja, dagens regjering syr bare større å større puter under armene på folk.
Å tenke selv, ta egne valg og avgjørelser når man strengt talt er gammel nok til det, er vell snart forbudt det også.

På en annen side så er kanskje dagens 18 åringer mindre modne enn de var for 20 - 40 år siden?
staten kommer jo til å miste haugevis med penger, tenk hvor mange som drar over svenskegrensa istedenfor, tenk hvor mange som kjøper av smuglere istedenfor?
Norge - Lille kommunist/fascist stat...
Sitat av OnklD Vis innlegg
På en annen side så er kanskje dagens 18 åringer mindre modne enn de var for 20 - 40 år siden?
Vis hele sitatet...
Hvis dette er tilfellet, hva skyldes det? Hvis man må bli eldre og eldre før man er et "fullverdig" medlem av samfunnet, vil jo ungdomstiden på sett og vis utvides? Hvis samfunnet insisterer på at du ikke kan ta individuelle, voksne valg før fylte 20, vil nok flere enn nødvendig oppfylle den fordommen. Dette er så klart ikke ene og alene årsaken, men det bidrar absolutt.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Hvilke av de argumentene jeg kom med snakker du om? Og siden du ikke har noe mer seriøst å komme med, hvorfor "bidro" du da?
Vis hele sitatet...
Det at du bruker "røyking er sosialt" argumentet i en diskusjon om aldersgrensen på kjøp av røyk.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det at du bruker "røyking er sosialt" argumentet i en diskusjon om aldersgrensen på kjøp av røyk.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på en post, som allerede sa at røyk er meningsløst, jeg kom med grunner på hvorfor jeg er uenig. Det var ikke direkte svar til trådstarter.

Og om du aldri har havnet i en samtale fordi du sto med noen tilfeldige som røykte er det nok fordi du fortsatt smugrøyker. Jeg har opplevd gang på gang at jeg har fått bedre kontakt med folk som tar seg en røyk ute samtidig som meg, da de får bedre tid til å stoppe opp og ta en prat.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Og om du aldri har havnet i en samtale fordi du sto med noen tilfeldige som røykte er det nok fordi du fortsatt smugrøyker.
Vis hele sitatet...
Sånne forsøk på hersketekniker kan du prøve deg på med noen andre.
Du ber meg om å bidra til emnet men du har mistet sporet selv.
Sist endret av Cybergasm; 5. mai 2011 kl. 21:46.
Problemet med dette er at politikerne snører igjen sekken nå, vi blir bare mindre og mindre frie. Kanskje ikke dette er noen big deal for deg, men tenk hva blir det neste som det kommer sterkere restriksjoner på?
Ikke vet jeg men for de som følger litt med på alle de utrolig krenkende tingene som blir foreslått og til tider presset igjennom så er dette skummelt!
Så lenge det er demokratisk flertall for avgjørelsene så må man bare tåle det..

If you dont like it, get out!
kjedelig streiting
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Vel, tror ikke staten sparer noe særlig på tidlig død.
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at pensjon, og pleie av eldre personer er gratis?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så du mener altså at pensjon, og pleie av eldre personer er gratis?
Vis hele sitatet...
Om folk skaut seg pent og rolig i det dei fikk lungekreft ville kanskje det vere lønnsomt med røykarar. Men dei gjer ikkje det. Dei forventer forsøk på kurering, og dei forventer palliativ behandling siste leveåra. Det koster flesk. I tillegg får mange lungekreft av røyking før pensjonsalderen, så dei kreperer og blir uproduktive før dei har slutta å betale skatt.

Forøvrig så får du kritisere metodikken i den rapporten mith presenterte tidlegare, og ikkje komme med lause påstander om antagelser du gjer deg. Det er rimelig verdiløst piss opp mot en rapport der metodikk, antagelser og grunnlag er dokumentert.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Når jeg hørte om dette så ble jeg virkelig ikke sjokkert. Jeg syns det er så ironisk at tobakk - denne varen som staten drar inn masse penger på, og som mest sannsynlig ville vært forbudt hvis det ble innført nå - skal bli så motarbeidet av nettopp staten. Alt er jo bare en ond sirkel. Avgiftene gir staten masse penger - følgene av røyking fører til utgifter i helseomsorgen. Når det kommer til nettopp denne saken, så ser jeg ikke hvordan det skal gi noen nedgang i bruk av tobakk. Jeg ble spurt seinest idag om jeg kunne kjøpe røyk til en 14-åring - han fikk visst lov til å røyke av sin mor. Poenget mitt med dette er at folk som vil røyke/prøve å røyke - de får det til uansett. Det eneste vi utretter med et slikt lovverk er at flere "gjør seg til kjeltringer".

Staten prøvde seg jo med forbud mot synlig tobakk i butikker, med den klare bakgrunnen om at dette skulle gjøre det mindre attraktivt og at færre ville røyke. Det viser seg jo nå at det ikke har hjulpet en smule! Like mange røyker, like mange begynner å røyke. Det seineste er jo skrekkbilder på røykpakkene, noe som heller ikke ser ut til å fungere nevneverdig. Jeg jobber selv i butikk og pratet med en av representanene fra British American Tobacco. Jeg vet ikke om dere fikk sett de grønne Lucky Strike pakkene som hadde en litt utradisjonell åpne/lukke metode? Dette designet ble for ikke så lenge siden ulovlig, siden man ikke så advarselen på pakken når den var åpnet. (Sett ovenifra, rett ovenifra!).

Jeg røyker og blir 20 i desember, så for meg vil jo ikke dette ha noe å si. Men jeg bryr meg virkelig ikke om alt fjaset om tobakk i dagens samfunn. Jeg røyker fordi det er godt, og fordi det blir en slags pause i en ellers hektisk hverdag! La folk tenke selv, og ta sine egne valg.
Så lenge det ikke koster staten noe, tvert imot, så må da voksne mennesker få lov til å gjøre hva de vil med livet sitt.
Blir feil å prøve begrense alle ting som er skadelig bare fordi det ikke har noen annen nytteverdi enn at det gjør hverdagen litt bedre for de som liker det.
Sitat av daimeno Vis innlegg
Staten prøvde seg jo med forbud mot synlig tobakk i butikker, med den klare bakgrunnen om at dette skulle gjøre det mindre attraktivt og at færre ville røyke. Det viser seg jo nå at det ikke har hjulpet en smule! Like mange røyker, like mange begynner å røyke.
Vis hele sitatet...
det der må du neste komme med kilder på. Jeg hørte det motsatte på nyhetene. Ikke at færre røyker, men at det blir solgt mindre røyk.
http://www.adressa.no/forbruker/hels...cle1581521.ece
Tallene fra Nielsen Norge viser at nedgangen er så sterk at den ikke kan forklares med økt helsebevissthet, dyrere røyk eller mer kjøp i utlandet, mener forskerne.

Forsker Hans Olav Melberg ved Universitetet i Oslo tror innføringen av loven om tildekking av tobakksvarer kan forklare nedgangen.

– Det ser vi fordi det har vært en spesielt stor nedgang i år i forhold til tidligere år, sier han.
Vis hele sitatet...

http://freak.no/forum/showpost.php?p...49&postcount=8
Sist endret av Mith; 6. mai 2011 kl. 09:36.
Sitat av torla Vis innlegg
Så lenge det ikke koster staten noe, tvert imot, så må da voksne mennesker få lov til å gjøre hva de vil med livet sitt.
Blir feil å prøve begrense alle ting som er skadelig bare fordi det ikke har noen annen nytteverdi enn at det gjør hverdagen litt bedre for de som liker det.
Vis hele sitatet...
Sitat av daimeno Vis innlegg
Jeg syns det er så ironisk at tobakk - denne varen som staten drar inn masse penger på, og som mest sannsynlig ville vært forbudt hvis det ble innført nå - skal bli så motarbeidet av nettopp staten.
Vis hele sitatet...
Har dere fulgt med på hva som blir skrevet her?
Dere skjønner vel at når det er mer utgifter enn innteker så "Drar" ingen inn penger tobakk, utenom produsentene.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvis tildekking av tobakksvarer er grunnen til at røyksalget har gått ned, hva er da grunnen til at snussalget har økt med over 12% i samme perioden (som nevnt i samme artikkel)? Kanskje det heller er snusen som får folk til å stumpe røyken? I følge denne artikkelen fra Aftenposten er vi det størst voksende landet innen snus, og vi kjøper allerede en tredjedel av konsumet vårt i utlandet og taxfree. Om denne 20årsgrensa blir innført for både snus og røyk, er det vel ingenting i veien for at vi skal miste enda mer penger til nabolandet?
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Hvis tildekking av tobakksvarer er grunnen til at røyksalget har gått ned, hva er da grunnen til at snussalget har økt med over 12% i samme perioden (som nevnt i samme artikkel)?
Vis hele sitatet...
Snus fortsatte veksten, men i en lavere takt enn året før. I 2010 hadde snus en volumvekst på 12,4 prosent, mens veksten året før var på hele 20,7 prosent i norske dagligvarebutikker.
Vis hele sitatet...
Det er rimelige klare tall.
Så lenge de ikke tar for seg svart marked eller grensehandel, er de ikke særlig representative for selve bruken av tobakksvarer. Det er ikke å stikke under en stol at snus står for mye av nedtrappingen i røyking, og når en tredjedel av dette er kjøpt i utlandet faller jo dette bort i statistikken. I tillegg kommer det sporadisk fram smugling i store kvanta, som burde tilsi at det finnes et stort nok kundemarked å selge disse til.

Jeg har egentlig ingenting i mot at tobakksvarer dekkes til å butikken, men tror ikke det skal ta all ære for nedgangen i røykere. Som denne kioskeieren sier, er sigg rett og slett ikke særlig hipt lenger. Snus har mye færre helseskadelige effekter enn sigaretter, og med tanke på hva det har gjort for å redusere antall røykere blir det idioti å behandle det som samme sak.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Så lenge de ikke tar for seg svart marked eller grensehandel, er de ikke særlig representative for selve bruken av tobakksvarer.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg vil tro at de brukerne som kjøper smuglersigaretter eller drar til Sverige er en ganske stabil og innrøkt gjeng og lar seg i liten grad påvirke av holdningskampanjer og den slags. Det er ikke disse som er hovedmålet med anti-røyktiltakene. I tillegg så vil den andelen av røykerne nødvendigvis bli prosentvis større ettersom antallet røykere totalt sett blir mindre. Det er først og fremst rekruttene som er problemet og de kjøper røyken sin på butikken. Så lenge færre og færre begynner å røyke så er det det viktige her.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Jeg har egentlig ingenting i mot at tobakksvarer dekkes til å butikken, men tror ikke det skal ta all ære for nedgangen i røykere. Som denne kioskeieren sier, er sigg rett og slett ikke særlig hipt lenger.
Vis hele sitatet...
At røyk ikke er hipt lenger er bare et bevis på at holdningskampanjer og arbeid mot unge funker.
Sist endret av Mith; 6. mai 2011 kl. 14:52.
Blir for dumt og si at man er myndig når man er 18, og alikevell skal man bli behandlet som om man ikke er det, at man ikke får lov til å kjøpe og gjøre slik man vil. Da burde man heller si at man ikke er myndig før man er 20!
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
Blir for dumt og si at man er myndig når man er 18, og alikevell skal man bli behandlet som om man ikke er det, at man ikke får lov til å kjøpe og gjøre slik man vil. Da burde man heller si at man ikke er myndig før man er 20!
Vis hele sitatet...
Du får jo kjøpt hva du vil. Er jo bare under 10 varer av mange hundretusen du ikke får kjøpt grunnet skadelig og avhengighetsskapende effekt. Synes ikke det er så dumt jeg.
Sitat av Mith Vis innlegg
At røyk ikke er hipt lenger er bare et bevis på at holdningskampanjer og arbeid mot unge funker.
Vis hele sitatet...
Nemlig - en mye søtere positiv utvikling basert på tillitt og opplysning enn forbud og restriksjoner.

Finland, som eksempel, har kjørt en av verdens hardeste linjer mot røyk siden 70-tallet, og har som mål å fjerne all røyking i landet innen 2040. Allikevel røyker fortsatt rundt 20% av befolkningen, og jeg ser langt flere unge røykere der enn i Norge. Mye av grunnen tror jeg er at yngre mennesker i Norge har gått over til snusen, mens salg av dette er totalforbudt i Finland. Folk vil helst være sunne, men folk vil også stimuleres. Det at vi rett og slett har valget og kunnskapen gjør oss mer bevisste på hva vi putter i oss, eller lar være å putte i oss. Jeg ser helst at folk ikke røyker, men det er ikke opp til meg eller deg å bestemme. Man kan bare legge opp til at det beste valget blir tatt, men samtidig sørge for at det fortsatt er et valg.
Det er i dag ulovlig for folk under 18år og kjøpe tobakk..

Jeg syntes at f.eks at alle som er 16år i dag, og yngre aldri skal få lov til og kjøpe tobakk..Og på den måten kan de etterhvert skille ut tobakksvarer totalt her til lands..
Er fast røyker, og syns det er tullete at det skal bli 20 år grense på kjøp av røyk. Skal 18åringer begynne spørre 20 åring om å kjøpe røyk+ La folk kose seg med røyken sin i den visshet at det er kreftframmende. Har ingen planer å slutte røyke enda, men når jeg får min første barn, skal jeg slutte å røyke eller hvis jeg ikke får barn da tenker jeg å slutte når jeg blir i 30 årene. Staten vil være barnepassere for 18-19 åringer, sånn at de ikke begynne å røyke. Neste blir vel man må være 23 år for bil sertifikat. Gleder meg til valget.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Frazzy Vis innlegg
Det er i dag ulovlig for folk under 18år og kjøpe tobakk..

Jeg syntes at f.eks at alle som er 16år i dag, og yngre aldri skal få lov til og kjøpe tobakk..Og på den måten kan de etterhvert skille ut tobakksvarer totalt her til lands..
Vis hele sitatet...
Hva om de allerede har begynt å røyke? skal de "mobbes" av staten? De får tak i uansett, eldre venner blir såvidt jeg vet vanligere dess eldre du blir (da det kun er i skolen (sånn omtrent) vi blir skilt etter alder).
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om folk skaut seg pent og rolig i det dei fikk lungekreft ville kanskje det vere lønnsomt med røykarar. Men dei gjer ikkje det. Dei forventer forsøk på kurering, og dei forventer palliativ behandling siste leveåra. Det koster flesk. I tillegg får mange lungekreft av røyking før pensjonsalderen, så dei kreperer og blir uproduktive før dei har slutta å betale skatt.

Forøvrig så får du kritisere metodikken i den rapporten mith presenterte tidlegare, og ikkje komme med lause påstander om antagelser du gjer deg. Det er rimelig verdiløst piss opp mot en rapport der metodikk, antagelser og grunnlag er dokumentert.
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig. Men de fleste som dør av alderdom vil også ha hatt en del kontakt med legen i sine siste år. Ellers så kan jo du også lese den Danske? linken det var posta til her.

Jeg er ikke i tvil om at røyking koster samfunnet mye penger, men det er det jo mye annet som gjør og. Når man er 18, så er man myndig og bør få bestemme selv om en vil røyke eller ikke.

Ellers så må staten gjerne prøve å sette ned prisen på sunn mat, treningsentre osv for å få folk til å bli sunnere, men jeg tviler på at dagens regjering vet hva annet enn pisken er.
Enten får de være tøffe nok til å forby tobakk (og overlate det til kriminelle grupper å selge det), eller så får de slutte med denne snikforbudiseringen! Jævla nisseland vi holder på å bli!
bare tull egentlig! så jeg er SÅÅÅ mye mer voksen når jeg er 20 enn 18 at jeg mer sannsynlig ikke kommer til å starte å røyke!

hehe morroklumpstat, det er svært få som "gleder" seg til de blir 18, for da kan de røyke! Røykere flest starter lenge før aldersgrensen som er tillatt! Ser da sånn seriøst ikke noe poeng med 20års aldersgrense!

Dette vil jo føre til ting som
- Smuglerrøyk blir mer ettertraktet, siden folk flest må vente 2 år lenger med å få kjøpe selv lovlig!
- Det kan også ha motsatt virkening... istedenfor å "skremme" barn, så kan det virke som "kult" du må være 20 år for å røyke...

Alle aldersgrenser over 18 er stort sett tull innenfor slike varer... ink. sterk alkohol!
Jeg er lei av å sitte å se på at Norge prøver å introdusere disse dumme lovene og reglene.
Hvis staten fortsetter å putte bleier og støttehjul på alt som er skadelig i samfunnet kommer ikke det til å resultere i mindre skadeomfang av alkohol og sigaretter, men kommer til å skape et svakt samfunn, der Ola Nordmann faller av vogna fordi han ser en røykpakke bak disken på bensinstasjonen eller en pakke hockey pulver som kan minne om en snusboks.

Jeg har selv røykt i 7 år men sluttet for godt da jeg forsto at jeg ikke lengre ville skade kroppen min uten å få noe igjen for det

Enkeltindividet må kunne disiplinere seg selv etter fylte 18 år!
Sitat av Ivar Vis innlegg
bare tull egentlig! så jeg er SÅÅÅ mye mer voksen når jeg er 20 enn 18 at jeg mer sannsynlig ikke kommer til å starte å røyke!
Vis hele sitatet...
En er faktisk ganske mye mer voksen når en når 20-årsalderen enn når en er 18. Grunnen til dette er at mange opplever store endringer i livet sitt i denne perioden, som ofte, men dessverre ikke alltid, fører til at folk får et mer reflektert forhold til seg selv, andre og bakgrunnen for egne beslutninger.

Sitat av Ivar Vis innlegg
hehe morroklumpstat, det er svært få som "gleder" seg til de blir 18, for da kan de røyke! Røykere flest starter lenge før aldersgrensen som er tillatt! Ser da sånn seriøst ikke noe poeng med 20års aldersgrense!
Vis hele sitatet...
Poenget vil være å vanskeliggjøre det å skaffe røyk for mennesker under 20 år. Det vil selvsagt være umulig å forhindre røyking blant mennesker som befinner seg under denne aldersgrensen.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Dette vil jo føre til ting som
- Smuglerrøyk blir mer ettertraktet, siden folk flest må vente 2 år lenger med å få kjøpe selv lovlig!
Vis hele sitatet...
Vil det det? Er det ikke like enkelt å få noen andre til å kjøpe en røyk for deg, siden de fleste kjenner en aller annen fjott i kassa på rimi, enn å lete etter smuglerrøyk?

Sitat av Ivar Vis innlegg
- Det kan også ha motsatt virkening... istedenfor å "skremme" barn, så kan det virke som "kult" du må være 20 år for å røyke...
Vis hele sitatet...
Vel, for yngre mennesker vil sannsynligvis ikke røyking virke noe mer kult dersom det er 20-årsgrense enn om det er 18 som er grensen. Flere store og gode holdningskampanjer rettet mot den oppvoksende generasjon har heldigvis slått ut positivt. Det er færre som røyker i dag enn det var tidligere, og røyking har mistet mye av sin tidligere eleganse og tiltrekningskraft.


Sitat av Ivar Vis innlegg
Alle aldersgrenser over 18 er stort sett tull innenfor slike varer... ink. sterk alkohol!
Vis hele sitatet...
18, er som 20, bare et tall. Slike forbud handler om å skjerme yngre mennesker for stoffer som kan være skadelige for dem, inntil de selv blir voksne nok til å kunne ta et eget valg. Hvorvidt folk flest er voksne nok når de er 18, eller når de er 20 er selvsagt en dikusjonssak, men det bør ikke diskuteres ved hjelp av enkle utsagn. Virkeligheten er langt mer sammensatt.

Sterk alkohol er et samfunnsproblem som koster millioner hvert år, og som virkelig tærer på folkehelsen. Som nevnt tidligere er 20-åringer mer modne enn den gjennomsnittlige 18-åring, og vil dermed ha en mindre sjanse for å pådra seg en avhengighet. Forskning har vist at jo senere en begynner å drikke alkohol jo mindre er sjansen for å utvikle en avhengighet.

Dersom du virkelig synes slike aldersgrenser er latterlige anbefaler jeg deg å undersøke litt rundt skadevirkningene av alkohol, før du selv en dag ser slik ut:
http://3.bp.blogspot.com/_Q8jJqVus7zI/SlhfqEkoRqI/AAAAAAAAAEg/mtquh0ySedw/s320/untitled.JPG
Stem FRP sier bare jeg. Da får vi bestemme over oss selv i det minste uten at AP skal komme med latterlige lovforslag som dette. Om AP eller SV skulle bli valgt til neste valg, blir jeg å flytte ut av landet. Man får ikke lov til noe i dette landet og vi blir alle behandlet som barnehage-unger av AP. Kjenner jeg får lemus på hjernebarken når disse idiotene av noen politikere kommer med forslag. ALT de gjør er negativt for folket, og vi får ikke engang lov å være med å ta store avgjørelser som datalagringsarkivet. Vær så snill, stem FRP til neste valg så gjør dere dere selv en stor tjeneste.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kunitsyn: du bør prøve en del andre land. Eg opplever Noreg som jamt over lite regulert samanlikna med ein del andre land. Om du samanliknar med USA blirNoreg ekstremt fritt samfunn i mine auge, med lite regulering og mykje konvensjon.

Og når det gjeld tjueårsgrense på tobakk så er det slikt som eg tenke meg EU vil pushe på om innan få år, så det rette er vel å sei at Noreg er foregangsland på tobakksarbeid, og har vore det ei god stund.