Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  185 16102
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvor har du det fra? Veiavgiften går feks ikke alltid til å vedlikedholde veier.
Vis hele sitatet...
Det har lite å si om pengene er øremerket, røykere betaler mer skatt/avgift enn andre nettopp pga. de utsetter seg selv for høyere helserisiko, og dermed blir argumentet om at resten av folket ikke skal betale for røykernes "dumskap" ganske meningsløst.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg spurte tidligere i tråden, så det hadde vært fint med ett svar..
Vis hele sitatet...
Uten å dra det mer OT enn nødvendig:
Min mening om fastfood: Her vil jeg vektlegge evt. gevinst i forhold til folkehelsa og hvis det i tillegg viser seg samfunnsøkonomisk gunstig å skattlegge fastfood så har jeg ingen problemer med det.
EDIT: Poenget mitt er att vi er ett felleskap. Det hadde blitt vanskelig og også inhumant å begynne å kategorisere mennesker etter sykdommer, og ut i fra om sykdommene er selvforskyldte eller ei, bestemme om personen er verdig en behandling eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke vært i nærheten av tanken engang.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 11:46.
Jeg undrer meg over hvor mye penger staten tjener på oss som røyker kontra regningen for å hjelpe oss når vi evt. blir sjuke.

Noen som har en viss aning? Går staten i pluss på røykere eller minus?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Men for å skifte side litt så vil jeg stille dette spørsmålet:

Vil det skade noen ved å sette opp denne aldersgrensen til 20 år? Hva vil ulempen med en slik aldersgrensen bli? Premenstruelle jenter på 18 år som blir enda surere?
Vis hele sitatet...
Tror egentlig det har fint lite å si om aldersgrensen er 18 eller 20..
Tobakk, øl og sprit får ungdommen fatt i uansett..
Sitat av Mith Vis innlegg
Uten å dra det mer OT enn nødvendig:
Min mening om fastfood: Her vil jeg vektlegge evt. gevinst i forhold til folkehelsa og hvis det i tillegg viser seg samfunnsøkonomisk gunstig å skattlegge fastfood så har jeg ingen problemer med det.
Vis hele sitatet...
Hæ? Dette var ikke det jeg spurte om. Jeg prøver igjen.

Du skriver:
"Litt enkelt forklart, enten så kan alle ta ansvar for seg selv, både når det kommer til røyk og utgifter til behandling av skadene dette medfører. Ellers så kan vi ha restriksjoner som begrenser hvor mye vi røyker, men også rett på gratis behandling hvis vi skulle få kreft.
"

Da spør jeg om det samme gjelder for fastfood, eller mat som fellesnevner. Dersom alle spiser hva de vil, når de vil, og dette fører til problemer for vedkommende, burde de da selv ta ansvar for helsekostnader?
Sist endret av caperno; 5. mai 2011 kl. 11:50.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det viser jo bare at du ilegger ordet myndig alt for mye. Jeg har definert hva det vil si å være myndig og jeg har vist deg eksempler på situasjoner der du mener det burde holde, men i praksis ikke gjør det. Altså, at man er myndig har fint lite med saken å gjøre, selv om du får lov til å mene noe annet.
Vis hele sitatet...
Nei men herregud, da! Ja, du har vist til eksempler, og jeg har igjen vist hvorfor nevnte eksempler ikke er relevante (med unntak av brennevins-regelen, som jeg mener går under samme sak). Det er riktig at myndighet ikke er definert som at du kan få gjøre hva du vil med din egen kropp, men jeg mener fortsatt det bør være en sammenheng der!

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor grensen skal gå dessverre ikke opp til meg å avgjøre, men hvis du lurer på hva jeg personlig mener om en konkret sak så kan jeg forsøke å svare på det, som jeg jo forsåvidt gjør alt i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Nå syns jeg du vrir deg litt unna her, poenget var ikke å høre din mening rundt hvor grensen bør gå, men at argumentet på at det er helseskadelig ikke holder mål. Vi kan ikke forby alt som er farlig, spesielt ikke når vi har opprettet systemer for å betale for den potensielle skaden det har på samfunnet.
Personlig, og jeg er vel innrøykt, så synes jeg egentlig bare at de skulle forby faenskapet med en gang, eller i det minste sørge for at produsentene må legge med informasjon på eksakt hva det inneholder samt bivirkninger. På samme måte som når det kommer til legemidler.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Personlig, og jeg er vel innrøykt, så synes jeg egentlig bare at de skulle forby faenskapet med en gang, eller i det minste sørge for at produsentene må legge med informasjon på eksakt hva det inneholder samt bivirkninger. På samme måte som når det kommer til legemidler.
Vis hele sitatet...
Problemet er at staten tjener penger på røyk, og da blir det nok uaktuelt og totalforby det. På samme måte som alkohol.
Sitat av caperno Vis innlegg
Da spør jeg om det samme gjelder for fastfood, eller mat som fellesnevner. Dersom alle spiser hva de vil, når de vil, og dette fører til problemer for vedkommende, burde de da selv ta ansvar for helsekostnader?
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri sagt at røykere skal betale for alle problemene sine selv, men begge gruppene du nevner betaler mer enn oss som ikke røyker eller er kraftig overvektige.
Når man er en myndig så er man det man kan stemme på hvem som skal styre landet med ikke ta seg en røyk? Haha dumeste jeg har hørt på lengen :P
Sist endret av jonasojac; 5. mai 2011 kl. 12:01.
Sitat av fetter Vis innlegg
Nei men herregud, da! Ja, du har vist til eksempler, og jeg har igjen vist hvorfor nevnte eksempler ikke er relevante (med unntak av brennevins-regelen, som jeg mener går under samme sak). Det er riktig at myndighet ikke er definert som at du kan få gjøre hva du vil med din egen kropp, men jeg mener fortsatt det bør være en sammenheng der!
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner det, men det mener nødvendigvis ikke jeg og det synet deler jeg tydeligvis med juristene og politikerne her i landet.

Sitat av fetter Vis innlegg
Nå syns jeg du vrir deg litt unna her, poenget var ikke å høre din mening rundt hvor grensen bør gå, men at argumentet på at det er helseskadelig ikke holder mål. Vi kan ikke forby alt som er farlig, spesielt ikke når vi har opprettet systemer for å betale for den potensielle skaden det har på samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har da ikke argumentert for å forby alt som er skadelig heller. Jeg har argumentert for å øke aldersgrensen på røyk.
Argumentet er vel egentlig bare:

Det hindrer kanskje flere å få tak i røyk. Stopper det de å røyke av den grunn?

Jeg tror ikke det blir mindre sykehusutgifter om de setter 18 års grensen til 20 år.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Problemet er at staten tjener penger på røyk, og da blir det nok uaktuelt og totalforby det. På samme måte som alkohol.
Vis hele sitatet...
Hehe, det vil jeg gjerne ha kilder på. Sist jeg sjekket så kostet røyking alene samfunnet mellom 8-80milliarder kroner i året, alt ettersom hvordan man regner på det.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hehe, det vil jeg gjerne ha kilder på. Sist jeg sjekket så kostet røyking alene samfunnet mellom 8-80milliarder kroner i året, alt ettersom hvordan man regner på det.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg virkelig ikke hvorfor staten ikke forbyr dette? Vi lever i et demokrati og jeg vil også tro at flesteparten av folket er ikke-røykere og vil ha denne ordningen.
Personlig hadde jeg startet krig i landet om dette ble aktuelt
Litt av poenget med et demokrati er jo at majoriteten skal sikre minoritetens rettigheter. Den store majoriteten er derfor villig til å betale prisen for at noen få skal få lov til å velge å røyke, enn så lenge.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 12:13.
Hvorfor heve aldersgrensen? Eneste grunnen er jo for å minske tallet røykere i ung alder, kan de ikke gjøre som mange land i EU og innføre noe sånt som AgeCoin?

Selvfølgelig burde vi minske alt helsefarlig, men jeg vil helst ha muligheten til å tenke selv. Om jeg føler for å gjøre noe med kroppen min, så burde jeg da ha muligheten til dette. Og innføre lover og regler som hindrer borgeren fra å tenke selv vil gjøre staten dummere og dummere. Er heller med på 18årsgrense med agecoin, og mer av denne "psykiske terroren" på røykpakka.
All erfaring viser at tekniske løsninger på et sosialt problem er rimelig dødfødt.
Som sagt før, hvis du føler for å gjøre noe dumt med kroppen din så skal du få lov til det, til en viss grad, men da må du også ta ansvaret som følger med. Når det kommer til røyking så betyr det dårligere helse samtidig som du må betale mer til statskassa, men da får du også lov til å røyke samtidig som du har (nesten) de samme rettighetene som oss andre til bla. helsevesenet.

Du får ikke lov til å si fra deg de grunnleggende rettigheten i helsevesenet, så det å røyke uten å betale for det er ikke noe alternativ.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 12:26.
Sitat av Mith Vis innlegg
At man er myndig betyr bare at man er "gammel nok til selv å slutte juridisk bindende avtaler og råde over egne midler uten bruk av verge."
Det er fortsatt en del du ikke får lov til, som feks. kjøpe brennevin, kjøre tung motorsykkel, leie bil, dra på danskebåten eller komme inn for å drikke øl på Livingroom i Oslo.

Altså, jeg ser poenget ditt, men at man er 18år og bør få lov til å gjøre som man vil er jeg ikke enig i. Spesielt ikke når det er mine skattepenger som går til lungekreftbehandlingen røykerne har krav på.
Vis hele sitatet...
En som har røkt lenge nok til å få lungekreft har sannsynligvis finansiert sin egen behandling bare p.g.a de ekstremt høye avgiftene på tobakk her i landet.
Sitat av Mith Vis innlegg
All erfaring viser at tekniske løsninger på et sosialt problem er rimelig dødfødt.
Vis hele sitatet...
Er ikke økte aldersgrenser i bunn og grunn en "teknisk" løsning på et sosialt problem?
Syntes det virka ganske bra, da jeg uansett hva måtte vise legg for å kunne få tak i en agecoin som da må puttes i for å kjøpe røyk. Men da tar jeg vel feil, sikkert måter å komme unna på der også.

Å gjøre ting strengere er å ta vekk ansvar, jo mer makt du har over din egen kropp og dine valg, jo mer ansvar. For meg er det likegyldig om det blir 20 årsgrense på tobakksvarer, men jeg skjønner ikke helt hvorfor muligheten til å ta egne valg eller ta ansvar for det du gjør skal begrenses. Jeg er helt enig i det du sier at kostnadene er store med mer, men å sette aldersgrensen opp til 20 år vil ikke gjøre en drit.
Sitat av OnklD Vis innlegg
En som har røkt lenge nok til å få lungekreft har sannsynligvis finansiert sin egen behandling bare p.g.a de ekstremt høye avgiftene på tobakk her i landet.
Vis hele sitatet...
Det har han så absolutt ikke, som jeg skrev over her så går samfunnet 8-80milliarder i minus på grunn av røykere.
Sitat av fetter Vis innlegg
Er ikke økte aldersgrenser i bunn og grunn en "teknisk" løsning på et sosialt problem?
Vis hele sitatet...
Nei. Hadde det eneste virkemiddelet staten hadde tatt i bruk vært aldersgrenser og avgifter så er jeg enig, men det er det jo ikke.
Målet er jo at folk skal velge å ikke røyke, fordi det er det smarteste valget, ikke fordi det koster så mye eller er så vanskelig å få tak i.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 12:51.
Hva mener du med 8 til 80 milliarder ? Det er en vesentlig forskjell mellom 8 og 80 milliarder...hva stemmer liksom? Husk at det ikke bare er røykere som får lungekreft.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Hva mener du med 8 til 80 milliarder ? Det er en vesentlig forskjell mellom 8 og 80 milliarder...hva stemmer liksom? Husk at det ikke bare er røykere som får lungekreft.
Vis hele sitatet...
Det kommer bla. an på hvordan man regner inn tapte årsverk med tanke på tidlig død og røykepauser, sykefravær ol. Hvor lenge man er syk før man stryker med, hvor mye behandling man trenger, hvor mye man får dekket av forsikringer osv. Rett og slett hvor mange faktorer man vil trekke inn og som kan linkes opp mot røyking.
Det finnes ikke noe konkret svar på slike spørsmål, med tanke på at analysen inneholder så mange variabler. Bare så det er klart, det er selvfølgelig ikke jeg som har gjort disse utregningene, så det hjelper ikke å si at "ikke bare røykere får lungekreft."
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 12:59.
Lurte på om du kanskje hadde funnet utregningene fra pasienter med lungekreft skjønner du. Derfor jeg påpekte at da utgjør dette en større gruppe en kun røykere. Er det mulig å leite et sted hvor mye staten drar inn på tobakksavgifter? Det er nok ikke lite det heller. Og jeg tror ikke utregningene fra pasienter er tatt inn i avgiftene de drar inn når de snakker om 8-80 milliarder i minus.
Sist endret av Liverbird; 5. mai 2011 kl. 13:04.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Lurte på om du kanskje hadde funnet utregningene fra pasienter med lungekreft skjønner du. Derfor jeg påpekte at da utgjør dette en større gruppe en kun røykere. Er det mulig å leite et sted hvor mye staten drar inn på tobakksavgifter? Det er nok ikke lite det heller. Og jeg tror ikke utregningene fra pasienter er tatt inn i avgiftene de drar inn når de snakker om 8-80 milliarder i minus.
Vis hele sitatet...
I anslaget på 80 milliarder kr per år inngår en økonomisk verdsetting av ca. 150-180 000 tapte kvalitetsjusterte leveår (QALYs), mens det i et lavere anslag på 8 milliarder kr per år kun inngår kostnader for helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt sykelighet og tidlig død.

Tobakksavgiftene (ca. 8 milliarder kr per år) er altså i samme størrelsesorden som det nedre kostnadsanslaget. I dette inngår helsevesenets kostnader og produksjonstap, og i tillegg kommer den enkelte røykers kostnader i form av tapte leveår og livskvalitet. En økonomisk verdsetting av dette (500.000 kr per år) inngår i det øvre anslaget på 80 milliarder kr.
Vis hele sitatet...
http://helsedirektoratet.no/samfunns...ykekutt_773864

http://www.helsedirektoratet.no/vp/m...ko_312409a.pdf

Slå deg løs og finn feil og mangler i rapporten. Jeg fatter ikke hvordan du kan synse og mene om noe du ikke har lest.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 13:08.
(Statsbudsjettet for 2010 la opp til at tobakksavgiften skulle skaffe staten drøyt 8,2 milliarder kroner. I stedet viser statsregnskapet at inntekten bare ble litt over 7,4 milliarder, melder TV 2. Selv om avgiftene ble økt med 7 prosent, tjente staten 4,7 prosent mindre på røyk og snus i fjor enn i 2009.)

Fant denne artikkelen som ble publisert for ikke lenge siden:
http://www.levangeravisa.no/nyheter/...cle1268754.ece
Sitat av Liverbird Vis innlegg
(Statsbudsjettet for 2010 la opp til at tobakksavgiften skulle skaffe staten drøyt 8,2 milliarder kroner. I stedet viser statsregnskapet at inntekten bare ble litt over 7,4 milliarder, melder TV 2. Selv om avgiftene ble økt med 7 prosent, tjente staten 4,7 prosent mindre på røyk og snus i fjor enn i 2009.)

Fant denne artikkelen som ble publisert for ikke lenge siden:
http://www.levangeravisa.no/nyheter/...cle1268754.ece
Vis hele sitatet...
Ja, de tjener inn det absolutte minimum av det rapporten konkluderer med, men da har man jo ikke tatt høyde for tapte leveår, verdiskapning og livskvalitet.
Det er veldig få som regner på den måten, pga. at det ikke viser i nærheten av hele bildet. Ser man på alle faktorene er svaret ca. 80milliarder, altså 72 milliarder mer enn staten drar inn på avgifter fra røykerne.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 13:13.
Du snakker om nærmere 80 milliarder i året? Jeg har null tro på det. Men jeg er lett å overbevise om det stemmer.
Du har jo fått rapporten som inneholder alle tallene og referansene du trenger. Hva mer vil du ha? Sett deg ned å les og kom tilbake når du har noe mer å tilføye debatten. At du har null tro på det jeg skriver driter jeg langt i, jeg har gitt deg alt materiale du trenger for å bedømme utsagnene mine.
http://freak.no/forum/showpost.php?p...4&postcount=76
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 13:16.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Da forstår jeg virkelig ikke hvorfor staten ikke forbyr dette?
Vis hele sitatet...
Tøv. Som om å forby noe er løsningen på alle problemer, eller noe som helst. Er vel blitt ganske åpenbart med årene at forbudspolitikk ikke fungerer.

I motsetning til repressiv så ser en restriktiv politikk ut til å ha en viss effekt. Ser ikke noe galt i å øke aldersgrensen til 20 år.
"1. Gitt at en ikke inkluderer økonomisk verdsetting av velferdseffekter (her:
verdien av tapte leveår og livskvalitet), vil overføring av kostnader fra danske
og svenske studier tilsi at samfunnskostnaden ved røyking i Norge er
mellom 8 og 20 milliarder kroner per år."

Skjønner ikke hvorfor vi skal inkludere tapte leveår og livskvalitet når det kommer til dette, så da ser jeg for meg at mellom 8-20 milliarder et et mer reelt tall for dagens samfunn.
Sist endret av Liverbird; 5. mai 2011 kl. 13:23.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Problemet er at staten tjener penger på røyk, og da blir det nok uaktuelt og totalforby det. På samme måte som alkohol.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det ikke slik at alle penger staten ikke tjener på en måte er tapt for all fremtid. Den økte kjøpekraften hos ikkerøykerene ville jo ha gått til noe annet, og hva nå enn det andre er, så er det moms og avgifter på det også. I samme tankerekke, om enn det ville tatt litt tid for virkningene å virkelig sette inn, så ville staten spart penger på alt som har med røyking og helsepåvirkninger. Muligens måtte de over en tidsperiode subsidert nikotinpreparater slik at de nikotinavhengige ikke fikk ett så stort sjokk, men igjen det er neglisjerbare utgifter i forhold til langtidsvirkningene av røyking.

Problemet er at Norge AS ikke bedriver økonomisk tankegang lenger enn til at neste statsbudskjett er i boks. På den måten er den mest effektive måten å få folk til "å slutte å røyke", rett og slett å legge på 5-10 kroner hver gang Norge AS trenger cash. 20 års aldersgrense vil ikke endre på røykevanene eller når folk begynner.
Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om de satt aldersgrensen til 20 år, da jeg er over denne grensa.
Men prinsippmessig synes jeg det er feil å gjøre det på denne måten. Jeg ser ikke for meg at dette skal forminske drastisk på disse nærmere 80 milliardene i året ved å gjøre dette. Så jeg ser liksom ikke det argumentet som noe heftige greier.

Ellers tror jeg alle vet at røyk er skadelig
Sitat av Liverbird Vis innlegg
"1. Gitt at en ikke inkluderer økonomisk verdsetting av velferdseffekter (her:
verdien av tapte leveår og livskvalitet), vil overføring av kostnader fra danske
og svenske studier tilsi at samfunnskostnaden ved røyking i Norge er
mellom 8 og 20 milliarder kroner per år."

Skjønner ikke hvorfor vi skal inkludere tapte leveår og livskvalitet når det kommer til dette, så da ser jeg for meg at mellom 8-20 milliarder et et mer reelt tall for dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
At du ikke skjønner dette har jeg forstått for lenge siden, men nå er det altså slik at det ikke er du som bestemmer hvilke tall som skal være med og ikke.
Hvis en 50år gammel mann stryker med pga. røyking har staten tapt over 20år av de forventede verdiskapningen denne mannen kunne bidratt med. Det er da absolutt viktig å få med i regnestykket, ihvertfall hvis man spør de som faktisk studerer samfunnsøkonomi og verdsetter deres meninger høyere enn brukeren Liverbirds meninger på nFF.
Mith: Du er en elendig person å diskutere med når du skal rakke ned på de du diskuterer med. Har da aldri påstått at jeg er noen ekspert i dette her. Jeg må da få komme med meninger uten at du skal tråkke på meg av den grunn. Kom ned fra den hesten din Jesus.
Med tanke på hvor mange som begynner å røyke før lovlig alder fra før kan det egentlig allerede garanteres at dette ikke vil bidra til annet enn et større svart marked, mindre respekt for loven og nok et middel for å fjerne personlig ansvar. At jeg bor i et land med muligheten til å tenke selv er for meg viktigere enn at de stakkars skattepengene mine går til de fæle, egoistiske röykernes sykehusopphold.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Hva med å begrense bilbruk til maks 2 ganger i uken. Er stor risiko for å kollidere..

Jeg er myndig for faen, la meg ta meg en sigg.. pz
Vis hele sitatet...
Bil har nytteverdi. Ekstremt stor nytteverdi.

Nytteverdien ved tobakk er derimot nær null.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Snart blir det vell 18 års grense får og kjøpe Sukkertøy.
Vis hele sitatet...
Lurer på hva sukker koster staten. Det er ikke lite. Men det snakkes ikke særlig om, for sukker bruker jo alle...
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Mith: Du er en elendig person å diskutere med når du skal rakke ned på de du diskuterer med. Har da aldri påstått at jeg er noen ekspert i dette her. Jeg må da få komme med meninger uten at du skal tråkke på meg av den grunn. Kom ned fra den hesten din Jesus.
Vis hele sitatet...
Så slutt å oppfør deg som du har peiling da. Jeg gidder ikke kaste bort mer tid på å diskutere dette hvis du ikke har tenkt å komme med andre argumenter enn "jeg syns..."
Du har fått fram hva du syns, så når debatten går over til konkrete tall, rapporter og statistikker så er det kanskje på tide å legge inn årene hvis du ikke kan tilføre noe annet en dine egne ubegrunnede meninger?
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Jeg er myndig for faen, la meg ta meg en sigg.. pz
Vis hele sitatet...
Det er det ingen som hindrer deg å gjøre. Det som er foreslått er ikke noe som påvirker deg direkte som privatperson. Du kan være 5 år og ta deg en røyk. Det er ikke ulovlig, det som er forslaget er å endre alderen til hvem man kan lovlig selge det til.

Så alt du må gjøre er å finne noen som er villig til å bryte norsk lov slik at du kan få deg røyken din, noe som vil bli betraktelig vanskeligere siden det nye forslaget innholder ordet bevillingsordning, som vil si at rette myndighet kan ta bort muligheten utsalgsstedet har for å selge røyk om de skulle bryte loven.
Sist endret av lumbricus; 5. mai 2011 kl. 14:00.
Jeg synes linken connubialis kom med tidligere i tråden var veldig interessant. Nå har jeg ikke foretatt noe videre dypdykk i hva som blir presentert, så jeg skal ikke påstå at det nødvendigvis er korrekt eller overførbart til den norske situasjonen.

Uansett, om det faktisk er tilfellet at staten sammenlagt tjener penger på røykerne (mindre pensjonsutbetalinger osv), synes jeg det er veldig viktig å få dette med i debatten. Om dette er sant synes jeg at dette blir et alt for stort inngrep i enkeltindividets frihet. Det finnes, som nevnt flere ganger i tråden her, hundrevis av aktiviteter og lignende som er direkte helseskadelig og fører til utgifter for samfunnet men som ikke blir skattlagt på samme måte. Å fokusere så innmari på røykerne er uhensiktsmessig.

Jeg røyker ikke selv, annet enn en sjelden gang på fest, og ser helst at det er ledig plass til meg på sykehjemmet når jeg en gang blir så gammel. Da er det bare positivt at enkelte velger å forkorte levealderen sin på denne måten..
Sist endret av Roolfe; 5. mai 2011 kl. 14:36. Grunn: feil i lenken
Kunne ikke brydd meg mindre fyller 20 i sommer so saLom Sacaz...

Neida. litt surt for de som blir myndig, påtide at Norge blir et fritt land igjen. Tror vi må starte opp en parti som heter NFF partiet.. sikker på at det hadde kommet mere klokt ut av kjeften på mange av oss en de som sitter der nå ialfall.
Det har ingen virkning, mindreårige får bare tak i eldre dealere
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Kunne ikke brydd meg mindre fyller 20 i sommer so saLom Sacaz...

Neida. litt surt for de som blir myndig, påtide at Norge blir et fritt land igjen. Tror vi må starte opp en parti som heter NFF partiet.. sikker på at det hadde kommet mere klokt ut av kjeften på mange av oss en de som sitter der nå ialfall.
Vis hele sitatet...
Det er jo en grunn til at dette er ett diskusjonsforum. Fordi folk er uenig i ting, og man diskuterer emnene. I noen tilfeller ville nok man vært mer enig, men alt i alt tror jeg ikke man ville sett så stor forskjell.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg synes linken connubialis kom med tidligere i tråden var veldig interessant. Nå har jeg ikke foretatt noe videre dypdykk i hva som blir presentert, så jeg skal ikke påstå at det nødvendigvis er korrekt eller overførbart til den norske situasjonen.

Uansett, om det faktisk er tilfellet at staten sammenlagt tjener penger på røykerne (mindre pensjonsutbetalinger osv), synes jeg det er veldig viktig å få dette med i debatten. Om dette er sant synes jeg at dette blir et alt for stort inngrep i enkeltindividets frihet. Det finnes, som nevnt flere ganger i tråden her, hundrevis av aktiviteter og lignende som er direkte helseskadelig og fører til utgifter for samfunnet men som ikke blir skattlagt på samme måte. Å fokusere så innmari på røykerne er uhensiktsmessig.

Jeg røyker ikke selv, annet enn en sjelden gang på fest, og ser helst at det er ledig plass til meg på sykehjemmet når jeg en gang blir så gammel. Da er det bare positivt at enkelte velger å forkorte levealderen sin på denne måten..
Vis hele sitatet...
Jeg har skummet artikkelen, men jeg vil si det er rimelig usolidarisk å godta at folk dør i ung alder så lenge staten og tobakkselskapene tjener penger på det. Målet er som sagt at folk skal slutte å røyke og leve sunne, friske, lange liv, ikke at staten og kapitalen skal behandle oss som melkekyr.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 14:58.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bil har nytteverdi. Ekstremt stor nytteverdi.

Nytteverdien ved tobakk er derimot nær null.
Vis hele sitatet...
Tobakk har da nyttefunksjon og nytteverdi. På det individuelle planet vil det si den nyttefunksjonen varene har for de som konsumerer den.

I tillegg er tobakksindustrien en stor del av enkelte lands totale eksportverdier, og bidrar til økonomisk vekst og verdiskaping i disse landene.

Men at biler og bilindustrien har større nytteverdi, ja..
Sitat av Ratex Vis innlegg
Det blir jo bare for dumt... Greit at det ikke er bra for kroppen osv, men dette burde som du sier være opp til enkeltpersoner, om de vil røyke. Røyker selv,det er ikke mye positivt med det,men det er en av de få gledene jeg har i hverdagen. Er ikke mye som slår en god røyk etter måltid,eller etter du har jobba hardt. Nå er jo jeg over 20 da,men allikevel.Gammel nok til å gå i krig som attenåring,men du kan ikke kjøpe brennevin/tobakk(kanskje) før du er 20... Way to go Norway!
Vis hele sitatet...
Må pirke litt der. Med opplæring og krigskole er enn 21 mins før en kan dra utenlands. Men for all del ser poenget ditt
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har skummet artikkelen, men jeg vil si det er rimelig usolidarisk å godta at folk dør i ung alder så lenge staten og tobakkselskapene tjener penger på det. Målet er som sagt at folk skal slutte å røyke og leve sunne, friske, lange liv, ikke at staten og kapitalen skal behandle oss som melkekyr.
Vis hele sitatet...
I "ung alder" er vel kanskje litt å ta i. I følge helsedirektoratet dør røykere i snitt 10 år tidligere enn ikke-røykere. 25 % av røykerne mister 25-30 år av livet sitt i forhold til ikke-røykere.

Jeg ser uansett hvor du vil hen, og respekterer for så vidt holdningen din. For min egen del liker jeg ikke tanken på at staten eller samfunnet for øvrig skal ha et mål for livet mitt. Alle fortjener et langt og friskt liv, men jeg mener at man selv må få lov til å velge dette. Folk må selv få lov til å balansere usunne ting og risikofylte aktiviteter opp mot den gevinsten de føler det gir. Jeg er absolutt for opplysning, forebyggende arbeid og lignende, men jeg liker ikke tvang, forbud eller uforholdsmessig høye avgifter på enkelte områder.

Jeg synes ikke det er usolidarisk å la voksne mennesker velge selv.
Sist endret av Roolfe; 5. mai 2011 kl. 15:20. Grunn: leif
Heller 20års grense på all alkohol enn snus og røyk
Man trenger vel ikke snart heller ikke og tenke selv? når staten er flinkest til og ta alle besluttninger for enkeltmennesket!