Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 9127
Sitat av waf Vis innlegg
Riktig, men tror trådstarter kan kreve å få vite at det er dette pengene går til da hans far har lovet han pengene som månedspenger. Dette utgir jo trossalt ikke mer enn kr. 250,- per uke..
Vis hele sitatet...
Faren kan ikke inngå en bindende avtale med en umyndig. Moren står fritt til å utfordre avtalen, og har nok ganske mye å si med tanke på at han bor hos henne. Om moren ikke synes det er greit med ukepenger, så har hun lov å nekte ham det. Faren kan jo alltids gi han penger, men det blir ikke barnetrygden - for den går direkte til mor.

Det du snakker om som du kaller "få vite at pengene går til" blir litt absurd.. Hvorfor må hun det? Hun kan sikkert bare vise han siste betaling av lånerente da? Eller kanskje kvitteringer fra Rema1000-handel? Tror du at et barn koster mindre enn 1000 kroner i måneden? Prøv 4-5000. Større hus, større bil, mer mat, sengetøy, klær, telefon, internett, møbler, skoleutstyr, fritidsaktiviteter..
Sist endret av Matthiesen; 1. februar 2011 kl. 13:30.
Finles lovverket i forhold til avstraffelse av barn
Er ganske sikker på at du finner noen snadder der om både fysisk og psykisk straff.

Lovverket er alt for strengt i dag, men når det ligger der så bruker du det for det er verdt
Sitat av xLAx Vis innlegg
Finles lovverket i forhold til avstraffelse av barn
Er ganske sikker på at du finner noen snadder der om både fysisk og psykisk straff.

Lovverket er alt for strengt i dag, men når det ligger der så bruker du det for det er verdt
Vis hele sitatet...
Hva er det du og alle dere andre sikter til? At man skal gå til barnevernet og søke hjelp fordi stefaren er streng og tar han litt i armen?

Dere skjønner at det innebærer en familietragedie og fiendskap? Broer brennes, og det med bensin.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Hvis faen har han krav på barnetrygden sin hvis han og faren avtalte at sånn skulle det være.
Vis hele sitatet...
Nei. Han har ikke krav på noe som helst. Selv om det var en avtale betyr ikke det at de MÅ gi han pengene. Greit nok at det føles urettferdig for han, men han må se litt i seg selv før han blir sur på (ste)foreldrene.

Til TS: Du bør kanskje se på dine egne handlinger før du dømmer stefaren din. Det er helt forståelig at når du var såkalt "uheldig" å smelte med døren så ble han sur, spesielt om dette er noe som skjer ofte. Du sier han ble sur for du var frekk med moren din og at du smelte med døren. Da ser jeg ikke noe galt i at han tok deg i hånden. Du er ganske stakkarslig om du ikke tåler dette.
Sitat av waf Vis innlegg
Riktig, men tror trådstarter kan kreve å få vite at det er dette pengene går til da hans far har lovet han pengene som månedspenger. Dette utgir jo trossalt ikke mer enn kr. 250,- per uke.
Vis hele sitatet...
Så lenge han får mat hjemme, så vet han jo at pengene går til han. En 16-åring spiser da for mer enn tusen kroner i måneden.
Trådstarter
15 0
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg hater stefedre, de er utrolig stygg! :s Duude, de skulle ikke eksistert for min del.. Hørt om stipend? Det får du av skolen, og får penger hver månde

Neste gang ste faren din grabber deg, så ta å gi han en i tryne, en fra deg og en fra meg
Vis hele sitatet...
mamma vil ta stipendet mitt og, hun mener at jeg skal spare de pengene isteden for å bruke det på lunsj på skolen.

og hvis jeg hadde slått ste faderen min (som jeg nesten gjorde) hadde han slått tilbake å kastet meg i veggen!
Avslutt det hele og flytt til faren din.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av bufu94 Vis innlegg
mamma vil ta stipendet mitt og, hun mener at jeg skal spare de pengene isteden for å bruke det på lunsj på skolen.

og hvis jeg hadde slått ste faderen min (som jeg nesten gjorde) hadde han slått tilbake å kastet meg i veggen!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk bedre å smøre med seg mat på skolen istedenfor å bruke de opp på noe tull. Det er utrolig mye penger du kaster ut av vinduet om du kjøper mat hver dag.

Du vet heller ikke om han slår deg tilbake og kaster deg i veggen?
Uansett så bør du ikke angripe en voksen person. Føler du deg truet så kontakt faren din, evt. barnevernet.
Hadde en plagsom stefar en gang, drev å "hakka" på meg en lengre periode, helt til en dag jeg hadde fått nokk. Gav han litt juling, og endte opp med respekt og 50.- i ukelønn (ca 1990). Var rundt 14-15 på den tia.
Prøvde seg senere en gang, men da jeg brøla i raseri til han med en stor stein i hånden, stakk han vekk og høyna ukelønna til 100.-

Han var en feig type, som av en eller annen grunn skulle tøffe seg ovenfor meg, og dermed anbefaler jeg ikke noen andre til å ta denne "veien".

Nå er jeg egentlig en ganske fredelig og snill person, men er noen truende/kraftig uretferdig mot meg, så tenner jeg på alle plugger.

Å ja, Vi hadde deg ganske hygelig i ettertid når han hadde roa seg og ikke turte å plage meg mere.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
mamma vil ta stipendet mitt og, hun mener at jeg skal spare de pengene isteden for å bruke det på lunsj på skolen.
Vis hele sitatet...
Nok en gang viser hun fornuft. Du klager på henne helt uten grunn.
Trådstarter
15 0
ser mange mener jeg syter om at ste-faren min tok tak i armen min, jeg er ikke ute etter å anmelde han elns, men jeg vil bare vite om det er noen spesielle lover som sier at han ikke kan bruke vold mot meg? dette var ikke et engangs tilfelle, han har gjort det flere ganger, og det var så jeg mistet blodsirkulasjonen... og min mor og meg krangler ikke så mye og jeg svarer alltid på en voksen måte, det er ikke noe banning å sånn, jeg trur ste-fadern mente at å smelle døra igjen var det som var frekkt, og det er en ting jeg glemte og nevne, når han kom stormende opp, smelte han døra i bakhode på kjæresten min, sikkert med uhell, men han dreit rett og slett i det !
Sitat av bufu94 Vis innlegg
mamma vil ta stipendet mitt og, hun mener at jeg skal spare de pengene isteden for å bruke det på lunsj på skolen.

og hvis jeg hadde slått ste faderen min (som jeg nesten gjorde) hadde han slått tilbake å kastet meg i veggen!
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod det tok stefaren din tak i deg og sa du ikke skulle prate slik til din mor?

Hvorfor i alle dager skal du smekke tilbake da? Han overreagerte vell litt og ville ha din fulle oppmerksomhet, kanskje derfor han tøy til fysisk "tak" slik at du skulle høre hva han har å si.

Fattern har tatt tak i meg 2-3 ganger igjennom oppveksten, den ene gangen fordi jeg ikke ville si hva som var galt, da slengte han meg opp i taket med en arm og mens jeg hang der spurte han hva som var galt, forklarte det og han slapp meg ned.

Ikke ta til deg tips og vold og anmelding, prat heller med din mor og stefar.

Sant det Spanky sier, lunsj hver dag blir mye penger etterhvert.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
jeg går videregående skole å slutter ganske sent og er veldig sliten etter en lang dag med arbeid. Da er det ikke så lett å dra på jobb etterpå.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg? Slutt og syt. Jeg går på universitetet + at jeg jobber nærmere 30 timer i uka i tillegg. Skaff deg en jobb, foreldre gir deg ingenting.
Sist endret av c#mn; 1. februar 2011 kl. 15:08.
Trådstarter
15 0
Sitat av c#mn Vis innlegg
Unnskyld meg? Slutt og syt. Jeg går på universitetet + at jeg jobber nærmere 30 timer i uka i tillegg. Skaff deg en jobb, foreldre gir deg ingenting.
Vis hele sitatet...
jeg spør bare om hva som er rett av dem å si og gjøre, jeg bryr meg ikke så mye om hva dere gjør på fri tiden, og jeg trenger i vært fall ikke noen moralprek! -.-'
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Du har fått ganske mange svar på hva som er rett av de å gjøre. Du har ingen rett på barnebidraget, som var det du spurte om. Når det kommer til "volden" så kan vi ikke akkurat svare deg mer en vi har gjort fordi vi vet ikke hvor alvorlig det er. For alt jeg vet kan du overdrive hardt her.
Trådstarter
15 0
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Du har fått ganske mange svar på hva som er rett av de å gjøre. Du har ingen rett på barnebidraget, som var det du spurte om. Når det kommer til "volden" så kan vi ikke akkurat svare deg mer en vi har gjort fordi vi vet ikke hvor alvorlig det er. For alt jeg vet kan du overdrive hardt her.
Vis hele sitatet...
overdriver ikke, det var et fast grep som levnet merke, det jeg lurte på er om mamma må bruke barnetrygden på meg? eller om hun kan spare dem til ferie til henne senere?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva er det du og alle dere andre sikter til? At man skal gå til barnevernet og søke hjelp fordi stefaren er streng og tar han litt i armen?

Dere skjønner at det innebærer en familietragedie og fiendskap? Broer brennes, og det med bensin.
Vis hele sitatet...
Har ikke sakt noe om barnevern, men han kan nevne det for foreldrene sine.
Lovverket er på hans side, så stefaren kan ikke røre han.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Om pengene blir brukt direkte på deg er uvesentlig. Hun har utgifter på deg generelt uansett. Så pengene går til deg selv om det ikke virker slik Du må bare se helheten i det.

Om hun tar barnebidraget å kjøper seg nye sko må hun fortsatt betale for egne penger for maten din resten av mnd. Så pengene blir brukt på deg til slutt uansett.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
overdriver ikke, det var et fast grep som levnet merke, det jeg lurte på er om mamma må bruke barnetrygden på meg? eller om hun kan spare dem til ferie til henne senere?
Vis hele sitatet...
Tror du hun sitter igjen med en masse lommepenger etter å ha betalt alle utgifter for deg? Hahaha!
Les det her.
Trådstarter
15 0
Sitat av luni Vis innlegg
Tror du hun sitter igjen med en masse lommepenger etter å ha betalt alle utgifter for deg? Hahaha!
Les det her.
Vis hele sitatet...
fra 0 til 18 ja, ho tjene rundt 1 mill i året og spare på det meste, det er hennes feil at ho ville ha unge da
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av bufu94 Vis innlegg
fra 0 til 18 ja, ho tjene rundt 1 mill i året og spare på det meste, det er hennes feil at ho ville ha unge da
Vis hele sitatet...
Du virker bare som en utakknemlig drittunge nå. Dette er bare nok et tegn på at hun er smart, at hun sparer på pengene.
Hadde det ikke vært for moren din hadde du ikke levd nå, vis litt takknemlighet. Ikke synk lenger ned nå.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
De passer på at han har det han trenger, men ikke blir bortskjemt, at han ikke roter for mye når han har damebesøk .
Vis hele sitatet...
C'mon, han må da få være i fred når han har besøk av dama.
Det som ikke skjer når de ikke er alene skjer da uansett når de er alene.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
fra 0 til 18 ja, ho tjene rundt 1 mill i året og spare på det meste, det er hennes feil at ho ville ha unge da
Vis hele sitatet...
Hvis vi gjør litt enkel matte, basert på artikkelen over, så ser vi at det koster rundt 45 000 kroner i året for moren din å brødfø deg, du sier selv at hun får ca 1000 kroner i måneden i barnetrygd. Dette betyr altså at moren din taper ca 33 000 kroner i året på deg. Eller for å se det på en anne måte, du tjener 33 000 kroner i året på at din mor tar barnetrygden din, men også betaler resten for deg...
Trådstarter
15 0
det er nok ikke så enkelt som dere skal ha det til men har fått masse god hjelp takk til dere som svarte <3

saken er avsluttet
Sitat av bufu94 Vis innlegg
det er nok ikke så enkelt som dere skal ha det til men har fått masse god hjelp takk til dere som svarte <3

saken er avsluttet
Vis hele sitatet...
Saken ER så enkel som de andre skal ha det til.
Du syter, og klager for at du ikke får 1000 kr i mnd av morra di. 1000 kr som du ikke har RETT på i utgangspunktet, men har fått i x antall mnd alika værl.

Sorry, men du er bare bortskjemt, egoistisk, og tenker ikke. Hvis du leser dette om noen år, vil du skjemmes av hva du har skrivi her nu.

Prøv å klag på dette til en familie på 5 med 1 inntekt. De ville ledd av deg.
Sitat av ashw Vis innlegg
Saken ER så enkel som de andre skal ha det til.
Du syter, og klager for at du ikke får 1000 kr i mnd av morra di. 1000 kr som du ikke har RETT på i utgangspunktet, men har fått i x antall mnd alika værl.

Sorry, men du er bare bortskjemt, egoistisk, og tenker ikke. Hvis du leser dette om noen år, vil du skjemmes av hva du har skrivi her nu.

Prøv å klag på dette til en familie på 5 med 1 inntekt. De ville ledd av deg.
Vis hele sitatet...
Dropp moral praten, hærregud...

Sitat av bufu94 Vis innlegg
det er nok ikke så enkelt som dere skal ha det til men har fått masse god hjelp takk til dere som svarte <3

saken er avsluttet
Vis hele sitatet...
Lykke til kompis
Poenget var vel at de hadde en avtale om at han skulle få de pengene i utgangspunktet
Sitat av fomox Vis innlegg
Poenget var vel at de hadde en avtale om at han skulle få de pengene i utgangspunktet
Vis hele sitatet...
Ja, og? Han er 16-år, og jeg har forstått det slik at både mora og faren er over 18-år, og det er derfor de som bestemmer. Han bor hos mora si, og da er det hun som bestemmer over han så lenge han bor der. Det er også hun som er mottaker av barnetrygden, noe som far er pliktig til å betale. Det er mor som skal forvalte disse pengene - faren har ingenting han skulle ha sagt her. Barnetrygd skal gå til å dekke kostnader for barnet, dvs, mat, klær, boplass osv, og er ikke ment som lommepenger for barnet.
Trådstarter
15 0
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, og? Han er 16-år, og jeg har forstått det slik at både mora og faren er over 18-år, og det er derfor de som bestemmer. Han bor hos mora si, og da er det hun som bestemmer over han så lenge han bor der. Det er også hun som er mottaker av barnetrygden, noe som far er pliktig til å betale. Det er mor som skal forvalte disse pengene - faren har ingenting han skulle ha sagt her. Barnetrygd skal gå til å dekke kostnader for barnet, dvs, mat, klær, boplass osv, og er ikke ment som lommepenger for barnet.
Vis hele sitatet...
du har rett en plass, men poenge med at jeg fikk de som lommepenger var at foreldrene mine klarer ikke å kjøpe klær til meg, så jeg fikk de pengene av pappa så jeg slapp å bruke de samme klærne i flere år på rad
Sitat av bufu94 Vis innlegg
du har rett en plass, men poenge med at jeg fikk de som lommepenger var at foreldrene mine klarer ikke å kjøpe klær til meg, så jeg fikk de pengene av pappa så jeg slapp å bruke de samme klærne i flere år på rad
Vis hele sitatet...
Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg faktisk krevd penger av _deg_ dersom du skulle være min sønn og bo hjemme enda som 16åring.

Man lærer ikke barn noe som helst ved å lasse de over med penger når de ikke engang har noen form for arbeidsmoral (som det virker i dette tilfellet).

Da ender man opp med en sytende unge som klager på at han ikke får x antall kroner hver måned fordi han ble lovet det, uten å nødvendigvis gjøre seg fortjent til det på noen som helst måte.
Trådstarter
15 0
Sitat av ashw Vis innlegg
Saken ER så enkel som de andre skal ha det til.
Du syter, og klager for at du ikke får 1000 kr i mnd av morra di. 1000 kr som du ikke har RETT på i utgangspunktet, men har fått i x antall mnd alika værl.

Sorry, men du er bare bortskjemt, egoistisk, og tenker ikke. Hvis du leser dette om noen år, vil du skjemmes av hva du har skrivi her nu.

Prøv å klag på dette til en familie på 5 med 1 inntekt. De ville ledd av deg.
Vis hele sitatet...
dude, du har ingen anelse va du prater om, vi er en familie på 7 med 2 inntekter det eneste er at jeg er den eneste under 18, er ikke bortskjemt eller egoistisk i det hele tatt, vi må dele på alt å har ikke så mye plass, ikke nok med at jeg ikke får egne penger til å kjøpe klær men mine eldre brødre pleier å "låne" klærne mine i lengre perioder også... det eneste jeg ville ha er svar på om hun må bruke dem på meg eller om hun kan ta de selv, ville jeg ha en moral preken kunne jeg fått det andre plasser så voks opp! man er vanligvis mere høflig mot folk uansett hvordan de er !

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg faktisk krevd penger av _deg_ dersom du skulle være min sønn og bo hjemme enda som 16åring.

Man lærer ikke barn noe som helst ved å lasse de over med penger når de ikke engang har noen form for arbeidsmoral (som det virker i dette tilfellet).

Da ender man opp med en sytende unge som klager på at han ikke får x antall kroner hver måned fordi han ble lovet det, uten å nødvendigvis gjøre seg fortjent til det på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
jeg jobber stadig vekk ekstra når hun trenger hjelp og jeg syter aldri, jeg diskutere det. jeg har nå laget CV å søknad til jobb, jeg er en uavhengig person og klarer meg godt alene, ville bare vite om det er noen rettigheter jeg går glipp av.
Gratulerer, lykke til med jobbsøkingen

Bare ut av nyskjerrighet, skjønner at det er diskutabelt om foreldre/steforeldre tar litt hardt i barnet sitt er greit eller ikke, jeg har selv vært barn og opplevd dette uten å ringe barnevernet av den grunn, men jeg har aldri hatt steforeldre.

Så derfor håper jeg at ts kan svare ærlig på dette: ville du tenkt det samme om det var dinbiologiske far som tok litt hardt i deg?
Vennligst ikke svar noe som "det ville han aldri gjort", fordi det vet man aldri.
Bare lurer på om du ville tenkt på barnevern etc om det var din "ordentlige far".
hvis du vill ha penger å sliter med å jobbe etter skolen kan du jo søke stipend når du går på videregående, tror du får bortimot 1400 i måneden hvis foreldrene dine ikke bor sammen (med mindre de tjener jævlig bra da).
Sitat av agast Vis innlegg
hvis du vill ha penger å sliter med å jobbe etter skolen kan du jo søke stipend når du går på videregående, tror du får bortimot 1400 i måneden hvis foreldrene dine ikke bor sammen (med mindre de tjener jævlig bra da).
Vis hele sitatet...
De tjener jævlig bra. Husstanden har 2mill i året, noe som langt i fra kvalifiserer til stipend. Dette er for øvrig nevnt sikkert 3 ganger tidligere i tråden, også i første post, men hey, velkommen etter
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, og? Han er 16-år, og jeg har forstått det slik at både mora og faren er over 18-år, og det er derfor de som bestemmer. Han bor hos mora si, og da er det hun som bestemmer over han så lenge han bor der. Det er også hun som er mottaker av barnetrygden, noe som far er pliktig til å betale. Det er mor som skal forvalte disse pengene - faren har ingenting han skulle ha sagt her. Barnetrygd skal gå til å dekke kostnader for barnet, dvs, mat, klær, boplass osv, og er ikke ment som lommepenger for barnet.
Vis hele sitatet...
Lommepenger er en utgift for foreldrene og slik jeg forsto det ble de (inkludert moren) enige om at faren skulle dekke lommepengene via barnetrygden
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av agast Vis innlegg
hvis du vill ha penger å sliter med å jobbe etter skolen kan du jo søke stipend når du går på videregående, tror du får bortimot 1400 i måneden hvis foreldrene dine ikke bor sammen (med mindre de tjener jævlig bra da).
Vis hele sitatet...
Les hele tråden før du poster
Sitat av fomox Vis innlegg
Lommepenger er en utgift for foreldrene og slik jeg forsto det ble de (inkludert moren) enige om at faren skulle dekke lommepengene via barnetrygden
Vis hele sitatet...
Eh, moren motsetter seg jo dette, så da er det egentlig ingenting noen kan si på det. TS har ingen lovmessige rettigheter her, så det eneste han kan gjøre er å klage til mora si. Det eneste vi kan gjøre er å anbefale litt forsiktighet, det hadde jo vært litt kjipt å fått også lørdagsgodtet holdt tilbake etter all denne urettferdigheten som TS nå opplever.
Barnetrygd er en subsidie foreldre får for at det skal være en fast grunnressurs og at barna ikke skal føles som en belastning. Hva med å nevne hendelsen for din far?
Sist endret av fxxked; 1. februar 2011 kl. 21:57.
Begynte å jobbe selv da jeg var akkurat fylt 16. sluttet 0800-1530, så jobb fra 1600-2200. når du blir vandt til det er det ikke så tungt som det virker
Da jeg var ung gikk jeg 13 kilometer til og fra skolen, oppoverbakke begge veier. For så å jobbe i åkeren 9 timer for å få til salt på maten :P

Hehe, neida.. Da jeg gikk på videregående var jeg i samme situasjon som det du er. Fikk ikke barnebidraget fattern betalte til mamma, så jeg tok meg en deltidsjobb ved siden av skolen. 3-4 timer 2 kvelder uka + annenhver lørdag og søndag. Slik satt jeg med 4-5000 i måneden jeg brukte til å feite meg opp på junkfood og alkohol, dum som jeg var :P Livet er ikke så sinnsykt tungt og slitsomt selvom foreldra dine ikke staker spesidaler opp bakveien din.
Sist endret av Hobby; 1. februar 2011 kl. 22:15.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
dude, du har ingen anelse va du prater om, vi er en familie på 7 med 2 inntekter det eneste er at jeg er den eneste under 18, er ikke bortskjemt eller egoistisk i det hele tatt, vi må dele på alt å har ikke så mye plass, ikke nok med at jeg ikke får egne penger til å kjøpe klær men mine eldre brødre pleier å "låne" klærne mine i lengre perioder også... det eneste jeg ville ha er svar på om hun må bruke dem på meg eller om hun kan ta de selv, ville jeg ha en moral preken kunne jeg fått det andre plasser så voks opp! man er vanligvis mere høflig mot folk uansett hvordan de er !
Vis hele sitatet...
Når dere får en inntekt på ca 2 mill i året på en husstand med en på under 18, så ser jeg virkelig ikke hvorfor du klager og syter. Greit, resten bor kanskje hjemme, men det er DEG som er den ungen som de er plikta til å forsørge enda. Ikke resten. Det er normalt at vi som er eldre, kommer å herser med de yngre søskna våre, noe som inkluderer det å låne tøyet. Jeg gjør det hele tiden selv med brosjan.

Uansett åssen du vrir og vender på det, blir de pengene brukt på deg. du bor hjemme, gratis "husleie", mat, varme, varmt vann, reine klær. Dette overstrider lett 1k i mnd.

Jeg er høflig mot de menneskene som fortjener det. Utifra måten du har skrivd på i resten av tråden, virker du som en bortskjemt unge.

Sitat av bufu94 Vis innlegg
jeg jobber stadig vekk ekstra når hun trenger hjelp og jeg syter aldri, jeg diskutere det. jeg har nå laget CV å søknad til jobb, jeg er en uavhengig person og klarer meg godt alene, ville bare vite om det er noen rettigheter jeg går glipp av.
Vis hele sitatet...
Såklart jobber du ekstra når morra di trenger hjelp i huset. Det er normalt, og noe man gjør for fellesskapet.

Du går nok ikke glipp av noen rettigheter mtp. den alderen du er på nu, men vent til du blir over 18, og går på vgs, da kan du søke, og hvis søknaden blir innvilga, går pengene i din lomme. Så ta tiden til hjelp.

Lykke te med jobbsøkinga, du finner nok en etterhvert, og får de etterlengtede pengene i lomma!

Edit: la til noe i 1. avsnitt
Sist endret av ashw; 2. februar 2011 kl. 01:00.
Huff, håper da inderlig at jeg ender opp med et mer reflektert barn enn deg.
La ho bare ta penga (jeg ville ikke tatt imot penga engang om jeg ble behandla sånn) og be ho (og spesielt stefaren din) dra til helvete.

Ja, man skal oppføre seg rundt voksne, men de skal -faen- meg oppføre seg rundt barn også, vise respekt og forståelse akkurat på samme måte! Gjør de ikke det - se og flytt ut og start livet ditt på egen hånd. Husk en ting til: De kommer aldri til å forandre seg uansett hvor mye du skulle prøve å prate med dem.
Trådstarter
15 0
Sitat av OnklD Vis innlegg
Gratulerer, lykke til med jobbsøkingen

Bare ut av nyskjerrighet, skjønner at det er diskutabelt om foreldre/steforeldre tar litt hardt i barnet sitt er greit eller ikke, jeg har selv vært barn og opplevd dette uten å ringe barnevernet av den grunn, men jeg har aldri hatt steforeldre.

Så derfor håper jeg at ts kan svare ærlig på dette: ville du tenkt det samme om det var dinbiologiske far som tok litt hardt i deg?
Vennligst ikke svar noe som "det ville han aldri gjort", fordi det vet man aldri.
Bare lurer på om du ville tenkt på barnevern etc om det var din "ordentlige far".
Vis hele sitatet...
trur ikke jeg ville sakt det til noen om det var min far, han har tatt tak i meg når jeg var liten, men aldri uten grunn, men man har et sterkere bond mellom den biologiske familien enn hvis det er ste familie

å Btw alle som skriver: når du går på vgs kan du søke stipend. jeg går på stipend og får 800 kr i måneden (utstyr stipend) , mamma setter dette inne på en spare konto også.
Sitat av bufu94 Vis innlegg

og hvis jeg hadde slått ste faderen min (som jeg nesten gjorde) hadde han slått tilbake å kastet meg i veggen!
Vis hele sitatet...
Dersom du hadde slått til stefaren din fordi han grep fatt i armen din etter at du har oppført deg som som en snurt drittunge uten tilstrekkelig grunnlag så hadde du fortjent å blitt kastet i veggen.

Du ser jo selv hvor lite støtte du har fått i denne tråden og hvilke konstruktive tips du har fått for å styrke din egen økonomi fremfor å kreve barnetrygden din mor får utbetalt.
Da burde du skjønne at du har oppført deg en smule teit?

Dessuten så er et godt grep i armen INGENTING å sutre over!
Tro meg, dette er det flere brukere som har ledd av de siste dagene.



Sitat av MicroWar Vis innlegg
Hadde en plagsom stefar en gang, drev å "hakka" på meg en lengre periode, helt til en dag jeg hadde fått nokk. Gav han litt juling, og endte opp med respekt og 50.- i ukelønn (ca 1990). Var rundt 14-15 på den tia.
Prøvde seg senere en gang, men da jeg brøla i raseri til han med en stor stein i hånden, stakk han vekk og høyna ukelønna til 100.-

Han var en feig type, som av en eller annen grunn skulle tøffe seg ovenfor meg, og dermed anbefaler jeg ikke noen andre til å ta denne "veien".

Nå er jeg egentlig en ganske fredelig og snill person, men er noen truende/kraftig uretferdig mot meg, så tenner jeg på alle plugger.

Å ja, Vi hadde deg ganske hygelig i ettertid når han hadde roa seg og ikke turte å plage meg mere.
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg være bedrevitende og vemmelig, men er det ikke mer rimelig å tro at stefaren din har skjønt at han har oppført seg som en idiot og deretter fått dårlig samvittighet?
Fra mitt ståsted virker det som om du tror at du bare "har tatt respekten du fortjener" og har endt opp med belønning for det.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
å Btw alle som skriver: når du går på vgs kan du søke stipend. jeg går på stipend og får 800 kr i måneden (utstyr stipend) , mamma setter dette inne på en spare konto også.
Vis hele sitatet...
Du får 800kr i stipend hver måned^^. jeg får 870 en gang i året i utstyrsstipend og foreldrene mine har en samlet inntekt på 800k, og det er totalt 6 barn som bor hjemme. Jeg får heller ikke beholde barnetrygden selv, den går til mat. Og jeg kan glemme å få noe lommepenger, da må jeg skaffe meg jobb, ser virkelig ikke hvorfor du klager.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Dersom du hadde slått til stefaren din fordi han grep fatt i armen din etter at du har oppført deg som som en snurt drittunge uten tilstrekkelig grunnlag så hadde du fortjent å blitt kastet i veggen.

Du ser jo selv hvor lite støtte du har fått i denne tråden og hvilke konstruktive tips du har fått for å styrke din egen økonomi fremfor å kreve barnetrygden din mor får utbetalt.
Da burde du skjønne at du har oppført deg en smule teit?

Dessuten så er et godt grep i armen INGENTING å sutre over!
Tro meg, dette er det flere brukere som har ledd av de siste dagene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal faren(biologisk eller ikke) få lov til å ta et hardt grep rundt armen hans uten tilstrekkelig grunnlag? Du kan ikke komme og si at det ikke er noe å bry seg om fordi andre har opplevd langt verre hjemme og derfor er det greit. En urett gjør ikke opp en annen, man skal ALDRI bruke vold mot sine barn (hvis det ikke er snakk om nødverge selvfølgelig), og ihvertfall ikke hvis du er stefaren til gutten. Dette er forkastelig måte å prøve å oppdra barn, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke vold i det hele tatt mot barn.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg faktisk krevd penger av _deg_ dersom du skulle være min sønn og bo hjemme enda som 16åring.
Vis hele sitatet...
Virker som du mener at man bør være flyttet ut når man er 16 år. Greit nok at man skal lære livets harde realiteter, men man er fortsatt ganske så ung som 16 åring og har ofte helt feile prioriteringer over hva de vil gjøre med pengene sine og et helt eget festlokale. Drøyt å kreve husleie av sin 16 år gamle unge, fordi da bør man liksom være flyttet ut og klare seg selv.

Selv om du selv sikkert fikset dette fint når du selv var 16, så syntes jeg man bør la ungen fylle 18 før man begynner å mase om å flytte ut, kreve husleie og pine økonomisk fordi man skal lære at livet er hardt.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Virker som du mener at man bør være flyttet ut når man er 16 år. Greit nok at man skal lære livets harde realiteter, men man er fortsatt ganske så ung som 16 åring og har ofte helt feile prioriteringer over hva de vil gjøre med pengene sine og et helt eget festlokale. Drøyt å kreve husleie av sin 16 år gamle unge, fordi da bør man liksom være flyttet ut og klare seg selv.

Selv om du selv sikkert fikset dette fint når du selv var 16, så syntes jeg man bør la ungen fylle 18 før man begynner å mase om å flytte ut, kreve husleie og pine økonomisk fordi man skal lære at livet er hardt.
Vis hele sitatet...
Ja, man må huske på at alle ikke modnes like fort, verken mentalt eller fysisk. Og det faktum at han har blitt godt passet på av foreldrene opptil nå gjør han ikke bedre rustet til å starte et liv på egen hånd, dette burde gå gradvis. Man kan heller ikke regne med at alle har like flaks som du hadde atx
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvorfor skal faren(biologisk eller ikke) få lov til å ta et hardt grep rundt armen hans uten tilstrekkelig grunnlag?
Vis hele sitatet...
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Dette er forkastelig måte å prøve å oppdra barn, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke vold i det hele tatt mot barn.
Vis hele sitatet...
Ser du selvmotsigelsen i disse to utsagnene?

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Du kan ikke komme og si at det ikke er noe å bry seg om fordi andre har opplevd langt verre hjemme og derfor er det greit. En urett gjør ikke opp en annen, man skal ALDRI bruke vold mot sine barn (hvis det ikke er snakk om nødverge selvfølgelig), og ihvertfall ikke hvis du er stefaren til gutten.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt heller.
Dette var ikke snakk om vold, det var snakk om å sette seg i respekt, hvilket ser ut som en en nødvendighet etter det jeg har lest i denne tråden.
Ingen tar skade av å bli tatt resolutt i armen mens man blir snakket hardt til, men det kan tyde på at det sårer stoltheten til valpene som er i konstant opposisjon mot autoritetspersonene i livet deres.

Spiller det noen rolle om det var stefaren eller ikke? (Enda en selvmotsigelse btw. )
Så lenge han er med på å oppdra barnet og holde ro og orden i huset ser jeg ingen grunn til at han bare skal sitte på gjerdet for å se på.