Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 9120
hei forum, jeg er 16 år og jeg og min mor kommer stadig i diskusjoner.

idag kom jeg i en ganske heftig diskusjon nede i stuen med mor om barnetrygdpenger og min ste far begynte å bli ganske frekk, så jeg reiste meg opp og gikk på rommet, med et uhell slamret jeg hard med dørene, etter 30 sekunder kom han løpende opp på rommet å grep et hardt tak i armen min, løftet meg opp å ropte at jeg måtte slutte å slamre med dørene og være mere hyggelig rundt min mor.

det første jeg lurer på er om hun har lov å ta barnetrygden bort fra meg? å si at hvis jeg skal ha penger må jeg skaffe meg en jobb?

jeg og min far hadde en avtale at jeg skulle få holde styr på barnetrygd pengene selv og det er bare 1000 kr måneden. men siden jeg flyttet til min mor skulle hun ha barnetrygden på hennes navn og bankkonto og plutselig sluttet jeg å få penger. hun hadde selv vert med og godtatt at jeg skulle få de pengene i måneden.

Jeg er en ansvarsfull gutt å tar godt vare på ting og jeg er også flink til å spare pengene jeg får så forstår ikke hvorfor jeg ikke skal få pengene?

og kan hun bruke ting som at jeg må være mere sosial med henne og lage budsjett for å få penger vær måned?

jeg går videregående skole å slutter ganske sent og er veldig sliten etter en lang dag med arbeid. Da er det ikke så lett å dra på jobb etterpå.

jeg får ikke engang ha privat tid med kjæresten min på soverommet mitt!

og sist men ikke minst, er det noen lover som sier at det ikke er lov for ste-fedre å være aggressiv mot ste barna sine? som bruk av sterke grep rundt armen osv. ?

må bare vite om jeg har noen rettigheter eller noe sånn som sier at jeg har rett og at de ikke kan fortsette på denne måten
Jeg begynnte å selge aviser når jeg var 13, dermed ble ukelønna kutta.

Du har ikke krav på noen ting
Det er absolutt lover mot å "angripe" et barn fysisk. Anbefaler at du tar kontakt med faren din om dette i første omgang, og så eventuelt videre til politi/barnevern. Du har ingen rett til de pengene, men hvis dere hadde en avtale er det utrolig barnslig. Snakk med dem sammen med faren din! Lykke til
Barnetrygden er ikke til deg. Det er til foreldrene dine, slik at de kan dekke noen av utgiftene ved å ha deg boende hos dem.
Nå har ikke jeg så mye erfaring med trygd, men er 99.99% sikker på at den summen er ment til din mor som skal dekke dine utgifter, med andre ord er det ikke penger du egentlig skal få i egen lomme. det fins ikke noe lover spesifikt for steforeldre der de må oppføre seg. Noen er kanskje litt aggressive men det er opp til deg om du føler det truende på noen måter.
Sist endret av mo3; 1. februar 2011 kl. 01:08.
Barnetryggden er vell ikke noe du har krav på.
Men vet at enkelte foreldre gir barna den som mnd lønn.
Fikk min fra jeg var 14-15 til jeg fikk meg jobb.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Barnetrygden er ikke til deg. Det er til foreldrene dine, slik at de kan dekke noen av utgiftene ved å ha deg boende hos dem.
Vis hele sitatet...
Mener at jeg har lest at barnetrygden skal gå til mat/klær og ting barn trenger, det er jo en grunn til at det heter BARNEtrygd da..

Så i utgangspungtet er de vel til han på en måte.
Du har ikke noe krav på barnetrygden, du kan søke om det selv når du er over 18 hvsi du går på vgs.
Moren din kan vel egenetli ikke "tvinge" deg til å være sosial for å lage budsjett og stefaren din kan heller ikke ta i deg.
Men håper du ikke er en sur fjortis heller.
Sitat av Kladden Vis innlegg
Mener at jeg har lest at barnetrygden skal gå til mat/klær og ting barn trenger, det er jo en grunn til at det heter BARNEtrygd da..

Så i utgangspungtet er de vel til han på en måte.
Vis hele sitatet...
Altså, så er det litt flere utgifter enn mat og klær som en 16åring ikke trenger å tenke på.
Eller tar jeg helt feil? Netopp
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Altså, så er det litt flere utgifter enn mat og klær som en 16åring ikke trenger å tenke på.
Eller tar jeg helt feil? Netopp
Vis hele sitatet...
Skal ikke motsi deg næi, men du burde nu få penger til diversje ting feks ukelønn osv.
Trådstarter
15 0
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Barnetrygden er ikke til deg. Det er til foreldrene dine, slik at de kan dekke noen av utgiftene ved å ha deg boende hos dem.
Vis hele sitatet...
både mamma og ste pappaen min tjener rundt 1 million i året, de har vertfall ikke noen problemer med å dekke utgiftene jeg bruker hos dem, jeg jobber ganske mye hjemme, men mamma sier det ikke er noe å få penger for, hun sir vanligvis: "det er for fellesskapet!" jeg er jo 16 år, trenger jo penger ffs! men trur jeg skal skaffe meg en jobb, så får ho bare sitte å syte når jeg kjøper meg hva jeg vil
Sitat av Kladden Vis innlegg
Mener at jeg har lest at barnetrygden skal gå til mat/klær og ting barn trenger, det er jo en grunn til at det heter BARNEtrygd da..

Så i utgangspungtet er de vel til han på en måte.
Vis hele sitatet...
Ja, og så lenge han får mat, klær og alt det andre han trenger, så har han ikke rett på noe annet. Trygden er til foreldrenes utgifter, og det er foreldrene som mottar og forvalter pengene. Det er ikke lommepenger til barnet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ja, og så lenge han får mat, klær og alt det andre han trenger, så har han ikke rett på noe annet. Trygden er til foreldrenes utgifter, og det er foreldrene som mottar og forvalter pengene. Det er ikke lommepenger til barnet.
Vis hele sitatet...
Wørd, men når foreldrene tjener rundt 1mill i året så burde det jo ikke vere et problem?

Jævli kjipt at han i tillegg nesten ikke får stipped fordi foreldrene tjener så bra også! har flere venner som har det sånn!
Trådstarter
15 0
jeg bruker for det meste de pengene jeg får til skole mat, ellers får jeg ikke penger til klær og andre ting, hadde avtalen med pappa siden, han synes det er lettere når jeg styrer det jeg trenger selv jeg er veldig aktiv snowboard kjører, så det er mye penger som går til alpinsenteret her i Tromsø. og nå har jeg ikke penger til det lengre... dumme mamma -.-'
Sitat av Kladden Vis innlegg
Mener at jeg har lest at barnetrygden skal gå til mat/klær og ting barn trenger, det er jo en grunn til at det heter BARNEtrygd da..

Så i utgangspungtet er de vel til han på en måte.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke så uvanlig at foreldre kjøper mat til barnet sitt da. Det er vel ikke så ekstraordinert at det dukker opp noen klesplagg i ny og ne heller, noe som er ganske høye utgifter, sånn egentlig.
Snakk med moren din, eller skaff deg en jobb.

Om du foreslår at om du får din barnetrygd, evt en del av det. Dekker du dine utgifter.
La oss si at du får 50% som du kan bruke vær mnd på klær, fritidsaktiviteter, godis etc.
Resterende går til din mor for utgifter som mat etc.

Aegumenter med at det er mindre arbeid for henne + det er lærerikt for en 16 åring å kunne styre litt med penger selv.

Alternativet er å skaffe en jobb, ja.
Da jeg gikk på vgs var jeg oppe 06.00 og hjemme 17.00.
Spiste og gikk på jobb kl 18, riktignok ikke hver dag, men.
Skjønner at det er frustrerende, evt tungt å måtte jobbe ved siden av skole, men det er god belønning for strevet, bare ikke å jobbe mer en et par dager i uka + helger.
Det er også en nyttig erfaring om du skal ha høyere utdanning.

Og som sakt tidligere, nei, du har ikke rett på noen av de pengene.
les denne.. da må du jo flytte da.

Synes egentlig at det er rimelig sykt at det fungerer sånn:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409
Trådstarter
15 0
Sitat av shiiit Vis innlegg
les denne.. da må du jo flytte da.

Synes egentlig at det er rimelig sykt at det fungerer sånn:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409
Vis hele sitatet...
flytter VELDIG gjerne hjemme ifra ! TUSEN TAKK !! genialt
Skjønner godt at du er frustrert! Hver gang jeg spør foreldrene mine om penger, blir det mye krangel, og det ender opp med at jeg får låne.

Jeg har jobbet, og tjent mine egne penger til klær, sko, en del mat, og hobby siden jeg var 13-14år gammel. At jeg jobber så hardt er jeg veldig glad for, det kommer alltids godt med. Nå skal det også sies at jeg er temmelig dyr i drift, og at jeg mange ganger har ergret meg blå over at foreldrene mine ikke kan hjelpe meg litt mer.

En voldelig stefar sier seg selv at ikke hører hjemme noen steder.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
hei forum, jeg er 16 år og jeg og min mor kommer stadig i diskusjoner.

idag kom jeg i en ganske heftig diskusjon nede i stuen med mor om barnetrygdpenger og min ste far begynte å bli ganske frekk, så jeg reiste meg opp og gikk på rommet, med et uhell slamret jeg hard med dørene, etter 30 sekunder kom han løpende opp på rommet å grep et hardt tak i armen min, løftet meg opp å ropte at jeg måtte slutte å slamre med dørene og være mere hyggelig rundt min mor.

det første jeg lurer på er om hun har lov å ta barnetrygden bort fra meg? å si at hvis jeg skal ha penger må jeg skaffe meg en jobb?

jeg og min far hadde en avtale at jeg skulle få holde styr på barnetrygd pengene selv og det er bare 1000 kr måneden. men siden jeg flyttet til min mor skulle hun ha barnetrygden på hennes navn og bankkonto og plutselig sluttet jeg å få penger. hun hadde selv vert med og godtatt at jeg skulle få de pengene i måneden.

Jeg er en ansvarsfull gutt å tar godt vare på ting og jeg er også flink til å spare pengene jeg får så forstår ikke hvorfor jeg ikke skal få pengene?

og kan hun bruke ting som at jeg må være mere sosial med henne og lage budsjett for å få penger vær måned?

jeg går videregående skole å slutter ganske sent og er veldig sliten etter en lang dag med arbeid. Da er det ikke så lett å dra på jobb etterpå.

jeg får ikke engang ha privat tid med kjæresten min på soverommet mitt!

og sist men ikke minst, er det noen lover som sier at det ikke er lov for ste-fedre å være aggressiv mot ste barna sine? som bruk av sterke grep rundt armen osv. ?

må bare vite om jeg har noen rettigheter eller noe sånn som sier at jeg har rett og at de ikke kan fortsette på denne måten
Vis hele sitatet...
Du har i utgangspunktet ingen rettigheter vedr. krav på barnetrygden.
Barnetrygden er ikke noe barnet skal bruke på seg selv til lek og morro herunder godterier osv. Barnetrygden er basert på å spe på familiens sosiale budsjett. Er familien godt i det økonomisk så kan pengene brukes til evt. videre utdannelse om behovet er der. I beste fall om det er flere års oppsparede midler så kan en spekulere i leilighetskjøp når tiden er inne. Foreldrene eller den som har hovedansvaret for omsorgen som bestemmer over disse pengene 100% og det er som sagt meningen til et supplement til barnets/fsmiliens sosiale del der innkjøp av tøy etc. og at familien skal få en smidigere økonomi. En annen ting at dette er et frynsegode som ikke alle familier av økonomiske grunner trenger men det er en annen sak.

Sitat av bufu94 Vis innlegg
hei forum, jeg er 16 år og jeg og min mor kommer stadig i diskusjoner.

idag kom jeg i en ganske heftig diskusjon nede i stuen med mor om barnetrygdpenger og min ste far begynte å bli ganske frekk, så jeg reiste meg opp og gikk på rommet, med et uhell slamret jeg hard med dørene, etter 30 sekunder kom han løpende opp på rommet å grep et hardt tak i armen min, løftet meg opp å ropte at jeg måtte slutte å slamre med dørene og være mere hyggelig rundt min mor.

det første jeg lurer på er om hun har lov å ta barnetrygden bort fra meg? å si at hvis jeg skal ha penger må jeg skaffe meg en jobb?

jeg og min far hadde en avtale at jeg skulle få holde styr på barnetrygd pengene selv og det er bare 1000 kr måneden. men siden jeg flyttet til min mor skulle hun ha barnetrygden på hennes navn og bankkonto og plutselig sluttet jeg å få penger. hun hadde selv vert med og godtatt at jeg skulle få de pengene i måneden.

Jeg er en ansvarsfull gutt å tar godt vare på ting og jeg er også flink til å spare pengene jeg får så forstår ikke hvorfor jeg ikke skal få pengene?

og kan hun bruke ting som at jeg må være mere sosial med henne og lage budsjett for å få penger vær måned?

jeg går videregående skole å slutter ganske sent og er veldig sliten etter en lang dag med arbeid. Da er det ikke så lett å dra på jobb etterpå.

jeg får ikke engang ha privat tid med kjæresten min på soverommet mitt!

og sist men ikke minst, er det noen lover som sier at det ikke er lov for ste-fedre å være aggressiv mot ste barna sine? som bruk av sterke grep rundt armen osv. ?

må bare vite om jeg har noen rettigheter eller noe sånn som sier at jeg har rett og at de ikke kan fortsette på denne måten
Vis hele sitatet...
Sett fra mitt ståsted så skal stefedre være litt mer ydmyke med å behandle sine stebarn. De er kommet inn i ettertid og det er mange faktorer som spiller inn. Kjernefamilien blant mor, stefar og evt. stesøsken er en meget vanskelig balansegang. Å tak tak i armen din er ikke det verste. Det er bare en markering. Ta en prat med moren din og si at du ikke aksepterer at han skal
delta i dine oppdragelser om dere "kjemisk" ikke går sammen.
Trådstarter
15 0
jeg har ikke krav på barnetrygden, men har jeg noen krav på at barnetrygden skal bli brukt på meg?
Vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde hatt en stefar og han gjorde det mot meg. Men nå har jeg aldri hatt en stefar så det får bli spekulasjoner.

Anywayz, du har ingen rett på disse pengene. Prøvde meg på samma regla da jeg var rundt din alder, fikk ikke ei krone.
Løsningen min var ARBEID Jobbet som tlf selger 3 ganger i uka, 13,5timer tilsammen per uke, dette ga meg en 4-5k per mnd, noe som kom veldig godt med når man gikk på vgs og skulle ha penger til alt mulig squip. Anbefaler deg på det sterkeste å mekke deg en jobb som du er på noen par ganger i uken, ingenting føles så godt som styring av egen økonomi, uten å måtte snylte penger fra foreldra.

I tillegg gir det deg gode arbeidsvaner, slik at hvis du har tenkt å ta et aldri så lite friår efter vgs, så vil du ha bedre muligheter til å skaffe deg en bedre jobb Gjorde dette på denne måten og inntekten har ganget seg med 4. Fikk jobben grunnet arbeidserfaring med salg osv
Din mor kan nekte deg hva hun vil inntil du er myndig
eller på annen måte ikke har myndighet over deg.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Barnebidraget skal gi til felleshusholdningen, står det i forskriftene mener jeg på.
Moren din har all rett til å nekte deg pengene.

Til TS: Hva har du gjort for å fortjene pengene dine da? Om du ikke krangler med moren din å prøver å være hyggelig så vil alle få det bedre hjemme. Kanskje du får pengene også
vet ikke helt hvordan det funker, men det finnes vel noen fagfolk som familierådgivere osv.
Hvorfor ikke ta med familien der, og diskuter sammen med en fagperson og prøve og få løst problemene og få til noe alle kan leve med

Når det er sagt.. vet jeg ikke problemet ditt/deres. Men bare et forslag hvis du ikke har tenkt på det allerede..
grow a pair og face dem, er ikke riktig behandling du får uansett hva, pengene er en ting, men fysisk vold!?

ring bareværnet ellernoe, finnes folk som bor i sør afrika som er bedre er foreldra dine om de virkelig er så jævlige!

D:<
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Abomination Vis innlegg
grow a pair og face dem, er ikke riktig behandling du får uansett hva, pengene er en ting, men fysisk vold!?

ring bareværnet ellernoe, finnes folk som bor i sør afrika som er bedre er foreldra dine om de virkelig er så jævlige!

D:<
Vis hele sitatet...
Pengene er ikke en ting. De kranglet, hun kuttet pengeforsyningene hans? Er ikke noe som helst som er feil med det.

Slik som jeg forstår det er ikke foreldrene hans jævlig?


Men det stefaren gjorde var ikke rett. Selvfølgelig ikke. Så som de andre sier, ta kontakt med faren din, kanskje han kan ta en prat med stefaren din.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
jeg har ikke krav på barnetrygden, men har jeg noen krav på at barnetrygden skal bli brukt på meg?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du sikter til, men pengene brukes allerede på deg. Du bor der.
Sitat av shiiit Vis innlegg
les denne.. da må du jo flytte da.

Synes egentlig at det er rimelig sykt at det fungerer sånn:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409
Vis hele sitatet...
Merkelig system det der, hadde vært=arveløs hadde jeg vært forelder i en slik sak
men nå skal man nå ikke være så sytat her... når mora di å stefradin tjene en mill hver i året så får du nåkk det du treng
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Det er absolutt lover mot å "angripe" et barn fysisk. Anbefaler at du tar kontakt med faren din om dette i første omgang, og så eventuelt videre til politi/barnevern. Du har ingen rett til de pengene, men hvis dere hadde en avtale er det utrolig barnslig. Snakk med dem sammen med faren din! Lykke til
Vis hele sitatet...
Det er lover, men mot et hardt grep i armen?? Nei, nå får du jaggu gi deg. En gutt på 16 tåler et hardt grep i armen, noen ganger er det eneste utvei.

Seriøst, et hardt grep i armen kan kalles en oppdragelse. Alle over 18 her har garantert opplevd det om de har oppegående foreldre.

Come down to earth, please!
Sist endret av tafsern; 1. februar 2011 kl. 11:17.
slutt me sytinga
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er lover, men mot et hardt grep i armen?? Nei, nå får du jaggu gi deg. En gutt på 16 tåler et hardt grep i armen, noen ganger er det eneste utvei.

Seriøst, et hardt grep i armen kan kalles en oppdragelse. Alle over 18 her har garantert opplevd det om de har oppegående foreldre.

Come down to earth, please!
Vis hele sitatet...
Hva folk tåler og ikke er ikke bare bestemt av alder. Du vet heller ikke hvor hardt dette "grepet" var. Jeg synes det blir dumt at vi skal begynne å uttale oss om hvordan det var, han burde tåle det, det er normalt osv, når vi ikke vet hva som faktisk skjedde.

Og om folk har oppegående foreldre så har vel de også andre oppdragelsesmetoder enn å ty til et "hardt grep i arma".
Sist endret av staM; 1. februar 2011 kl. 11:22.
bufu94: Folk har jo allerede påpekt at du ikke har krav på å få disse pengene. Du mener kanskje at i og med at din mor og din stefar har en årsinntekt på 1mill, så burde det ikke være noe problem for dem å gi deg penger? Har du tenkt på at de kanskje forsøker å lære deg litt om det å klare seg selv? Hadde jeg gjort ett slikt stunt som det som beskrives i avisartikkelen som det er lenket til tidligere i tråden, så hadde jeg ikke kunne snakket med mine foreldre igjen - selv om de heller ikke har pengeproblemer. Skaff deg en jobb! Du tror vel ikke at de studentene som i tillegg til skole, jobber ett par kvelder i uka, er i mindretall?

Sitat av bufu94
og sist men ikke minst, er det noen lover som sier at det ikke er lov for ste-fedre å være aggressiv mot ste barna sine? som bruk av sterke grep rundt armen osv. ?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at dette er alt for strengt i Norge nå, bestemødre kan jo omtrent ikke knipe barnebarna i kinnet lengre, og det sier litt om hvor langt dette har gått. Aggressiv som bruk av sterke grep rundt armen sier du? Dersom han ikke har gjort noe mer alvorlig enn dette, så burde du virkelig våkne opp og lukte litt på det som vi andre kaller rasjonell tankegang eller fornuft om du vil. Du er jo tross alt 16-år og er vel litt for gammel for å klage på at noen holder deg for hardt rundt armen?
Sist endret av caperno; 1. februar 2011 kl. 11:30.
Sitat av Kladden Vis innlegg
Wørd, men når foreldrene tjener rundt 1mill i året så burde det jo ikke vere et problem?

Jævli kjipt at han i tillegg nesten ikke får stipped fordi foreldrene tjener så bra også! har flere venner som har det sånn!
Vis hele sitatet...
Dette er jo et interessant argument du kommer med, og det forklarer jo isåfall godt hvorfor barn som kommer fra rike familier er klyser.

Hvorfor skulle et barn av foreldre som tjener over en mill få penger mens andre barn ikke skulle det ?

Nei takke meg til selvstendighet, noe som det virker som veldig få barn i norge idag opplever ettersom de er overbeskyttede spedbarn.
Jeg hater stefedre, de er utrolig stygg! :s Duude, de skulle ikke eksistert for min del.. Hørt om stipend? Det får du av skolen, og får penger hver månde

Neste gang ste faren din grabber deg, så ta å gi han en i tryne, en fra deg og en fra meg
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg hater stefedre, de er utrolig stygg! :s Duude, de skulle ikke eksistert for min del.. Hørt om stipend? Det får du av skolen, og får penger hver månde
Vis hele sitatet...
Hørt om stipend? Det får ikke de som bor hjemme hos foreldre med til sammen 2mill i året!

Neste gang ste faren din grabber deg, så ta å gi han en i tryne, en fra deg og en fra meg
Vis hele sitatet...
Du foreslår at han skal slå stefaren i ansiktet neste gang han tar ett "hardt" grep rundt armen hans? Gosh! Du er tøff.
Flytt ut, få borteboerstipend, da ser du hvor mye det faktisk koster per person.
Og at barnetrygden på 1 - 2,000 i mnd'n såvidt er nok til husleia
Sitat av bufu94 Vis innlegg
men trur jeg skal skaffe meg en jobb, så får ho bare sitte å syte når jeg kjøper meg hva jeg vil
Vis hele sitatet...
Og der traff du tankegangen din mor har prøvd å lede deg til.
Du må, som alle andre, begynne å bli vandt til å forsørge deg selv.

Heldig er du uansett, som har foreldre som bryr seg om deg og som atpåtil har penger og mulighet til å hjelpe deg ut om du noen gang skulle bæsje skikkelig på leggen.
Sitat av bufu94 Vis innlegg
det første jeg lurer på er om hun har lov å ta barnetrygden bort fra meg?
Vis hele sitatet...
Barnetrygd er noe foreldrene får, ikke barnet!
Sitat av Tavish Vis innlegg
Jeg hater stefedre, de er utrolig stygg! :s Duude, de skulle ikke eksistert for min del.. Hørt om stipend? Det får du av skolen, og får penger hver månde

Neste gang ste faren din grabber deg, så ta å gi han en i tryne, en fra deg og en fra meg
Vis hele sitatet...
Skulle likt å høre deg si dette etter et par måneder på egen regning. Du aner ikke hvor glad du egentlig er for å ha foreldre.
Det virker som om han faktisk har fornuftige foreldre + fornuftig stefar. De passer på at han har det han trenger, men ikke blir bortskjemt, at han ikke roter for mye når han har damebesøk (jmf førsteposten hans) og tvinger han til å se på husarbeid som en plikt (ikke lønnet arbeid).

De ser ut til å gjøre akkurat det jeg vil gjøre når jeg blir far til en tenåring.

Ergo: Slutt å be han om å flytte ut.
stefaren min tokk hardt tak i atmen min og kjefte meg rett ut, den dagen kom sykebilen og hentet han.
Jeg har blitt lært opp at at hivs noen gjør med vondt knus den,
Sitat av Stignot Vis innlegg
stefaren min tokk hardt tak i atmen min og kjefte meg rett ut, den dagen kom sykebilen og hentet han.
Jeg har blitt lært opp at at hivs noen gjør med vondt knus den,
Vis hele sitatet...
Usedvanlig skremmende tankegang. Så hvis noen tar deg hardt i armen syns du det er heeelt ok å skambanke personen? Du sier du har blitt lært opp? Hvem er det som har lært deg det?
Sist endret av Halalgeir; 1. februar 2011 kl. 12:17.
Steforeldre skal overholde ikke legge hånd på deg!
Om han gjør det og det ikke blir blåmerke, lag ett og andmeld han!
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Jeg begynnte å selge aviser når jeg var 13, dermed ble ukelønna kutta.

Du har ikke krav på noen ting
Vis hele sitatet...
Hvis faen har han krav på barnetrygden sin hvis han og faren avtalte at sånn skulle det være.
Sitat av asktoolbar Vis innlegg
Steforeldre skal overholde ikke legge hånd på deg!
Om han gjør det og det ikke blir blåmerke, lag ett og andmeld han!
Vis hele sitatet...
Hva faen er dette for noe? Vennligst pigg av med det tullet der. Skal da ikke begynne å få det til å se ut som stefaren gjør noe verre enn det han har gjort. Veldig urovekkende hva du faktisk oppfordrer han til å gjøre.

Gjør noe mer fornuftig som å danse magedans mens du spiser ostepopp og smatter melodien til macarena.
Sist endret av staM; 1. februar 2011 kl. 13:11.
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Hvis faen har han krav på barnetrygden sin hvis han og faren avtalte at sånn skulle det være.
Vis hele sitatet...
Så mora har ikke noe hun skulle ha sagt? Det er jo tross alt hos hun han bor. Tulling.
Det eneste jeg er synes er synd her er at dere hadde laget en avtale som alle partene var med på (far, mor og deg). Da blir det litt dumt at mor går tilbake på det, kan ikke se at det hjelper deg å skjønne noe bortsett fra at man kan drite i avtaler.

Når det er sagt, synes heller du skal sette deg ned og prate med mammaen din, gjerne uten stefar hvis du synes det er ubehagelig, og se om ikke dere kan komme fram til noe. Du sier du gjør en del i huset, hjelper til, hvis du i tillegg hadde orket å sette opp et budsjett, sammen med mammaen din for eksempel, så burde dere jo kunne komme til enighet. Jeg synes det er litt teit av deg å si at du trenger penger, men samtidig si at du ikke har tid til/orker lage et budsjett som moren din foreslo for at dus kal få penger. Det krever en helvetes mye mindre energi å sette seg ned og gjøre det, enn å finne seg en jobb og holde på den. På den andre siden, med den tankegangen hadde det kanskje vært lurt for deg å skaffe seg en jobb. Du er 16, de fleste jeg kjenner hadde begynt å opparbeide seg litt på CVen da. Noe å tenke på kanskje.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Barnetrygden er ikke til deg. Det er til foreldrene dine, slik at de kan dekke noen av utgiftene ved å ha deg boende hos dem.
Vis hele sitatet...
Riktig, men tror trådstarter kan kreve å få vite at det er dette pengene går til da hans far har lovet han pengene som månedspenger. Dette utgir jo trossalt ikke mer enn kr. 250,- per uke.

Dersom de sparer pengene for deg er det noe annet, men vil anbefale trådstarter å snakke med sin far om dette.

Vold er uansett uakseptabelt; familie eller ei.