Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  183 12393
Sitat av caperno Vis innlegg
nikons: Du hadde jo ikke trengt noe bevis, da det ser ut som du allerede har konstantert at det ikke eksisterer noen gud. Da blir jo bevis overflødig.
Vis hele sitatet...
Det finnes rosa enhjørninger på hustakene våre som beskytter oss mot asteroider.
Vi er alle direkte etterkommere av et fantastisk spaghetti-monster som drar rundt omkring i verdensrommet og koloniserer planeter
Det finnes vesener med vinger som finnes i himmelen og beskytter oss mot det onde.
Det finnes en tekanne som kretser rundt sola, nærme Jupiter.


Hele poenget er jo at det finnes uendelig mange påstander man kan komme med.. og veldig, veldig mange av dem er åpenbart usanne (om ikke annet fordi de motsier hverandre), og med mindre man har lyst til å bli gal så må man faktisk anta at alle disse er usanne med mindre man har indikasjoner på noe annet. At det finnes en såkalt "Gud" er en av disse påstandene.

Det er dermed opp til deg å komme med bevis for, eller iallefall noe som sansynliggjør at det finnes en såkalt "Gud".

Jeg har iallefall aldri noensinne objektivt sett noe som i det hele tatt som ikke kan forklares innenfor et naturvitenskaplig paradigme.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det finnes rosa enhjørninger på hustakene våre som beskytter oss mot asteroider.
Vi er alle direkte etterkommere av et fantastisk spaghetti-monster som drar rundt omkring i verdensrommet og koloniserer planeter
Det finnes vesener med vinger som finnes i himmelen og beskytter oss mot det onde.
Det finnes en tekanne som kretser rundt sola, nærme Jupiter.


Hele poenget er jo at det finnes uendelig mange påstander man kan komme med.. og veldig, veldig mange av dem er åpenbart usanne (om ikke annet fordi de motsier hverandre), og med mindre man har lyst til å bli gal så må man faktisk anta at alle disse er usanne med mindre man har indikasjoner på noe annet. At det finnes en såkalt "Gud" er en av disse påstandene.

Det er dermed opp til deg å komme med bevis for, eller iallefall noe som sansynliggjør at det finnes en såkalt "Gud".

Jeg har iallefall aldri noensinne objektivt sett noe som i det hele tatt som ikke kan forklares innenfor et naturvitenskaplig paradigme.
Vis hele sitatet...
Flott! Jeg ville egentlig komme med et innlegg selv med dette som tema, men var ikke i stand til å formulere det på en tilfredsstillende måte. Takk skal du ha, DumDiDum
DumDiDum:

Det jeg forsøkte å få frem var at man ikke hadde trengt å bevise eller motbevise noe som helst dersom man alle hadde hatt innstillingen til nikons. Han har jo allerede bestemt seg! Dette er akkurat denne innstillingen som flere kritiserer oss troende for, ved å si at vi ikke er åpne nok for å se etter andre forklaringer. Dette kaller jeg for dobbeltmoral, og var bare nødt til å påpeke det. Derav mitt innlegg.

Nikons uttalelse er jo i utgangspunktet korrekt, men i dette tilfellet så hevder han at gud ikke finnes og at man derfor ikke kan bevise hans eksistens. En stor del av religion vil jo falle inn under kategorien overnaturlig, og det sier seg selv at man da vil få vanskeligheter med å slenge frem noe bevis. Men det er rett og slett en del av religion. Alt virker ikke nødvendigvis logisk og faller rett på plass, men er likevel troen til hundrevis av millioner - eller kanskje milliarder - av mennesker.

Det heter forresten "tro", og ikke "bevis" i religionssammenheng. Men dere som er så sikker på at deres meninger er de riktige, kan kanskje fortelle hvordan universet ble til? Dette er såvidt jeg vet ikke fastslått. Jeg tror på at evolusjonsteorien er korrekt, men hva som skjedde før det finnes det vel knapt en teori på. Men selv om vitenskapen ennå ikke har funnet svaret, så har vel dere den riktige forklaringen? Dere er jo tross alt altvitende..
Sist endret av caperno; 22. desember 2010 kl. 22:49.
Skjønner ikke hvorfor folk skal rakke ned på noen som tror!
Som caperno sa, det heter tro og ikke vite!

Og ha en tro og leveregler og leve etter er jo bare bra, å tro er sunt tør jeg å påstå!

Selv så tror jeg, men jeg vet ikke hva eller hvem jeg tror på, selv om det høres litt rart ut.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nikons uttalelse er jo i utgangspunktet korrekt, men i dette tilfellet så hevder han at gud ikke finnes og at man derfor ikke kan bevise hans eksistens.
Vis hele sitatet...
Nikons sier ikke at gud ikke finnes i innlegget over, han sier at noe som ikke finnes ikke kan motbevises. Det jeg tror er poenget hans er at hvis man begynner å bruke argumentet "det kan ikke motbevises" for å tro på eksistensen av noe, så ender man opp med å tro på alt, inkludert det som ikke finnes. Altså er argumentet "det kan ikke motbevises" fullstendig ubrukelig og intetsigende når man skal begrunne sin tro.
Sist endret av elektronisk; 22. desember 2010 kl. 23:06.
Sitat av Swii Vis innlegg
1: For å si det slik, å respektere noen har ikke noe med tro å gjøre. Jeg respekterer individer som tror på natur religioner like mye som en muslim, det er fullt opp til dem. Og jeg tror at det er ikke kristne på dette forumet som respekterer andre sitt livssyn.
Kort fortalt

Jeg er veien, sannheten og livet, ingen kommer til faderen uten ved meg.


2: For meg så er det kristendommen som gir mest mening. Men dette har jo selvfølgelig at jeg har vokst opp i ett kristent hjem. Hadde jeg vokst opp i Iran hadde jeg nok vært muslim

Men det som gjør kristendom unik er tilgivelse. Det finner du ikke i de andre religionene, der må du gjøre ritualer. Men i kristendommen så har du Jesus som tok dine synder.


Nå har jeg ikke store planer å ha en kristendoms undervisning, for det er ikke helt meg
Vis hele sitatet...
Å tro på gud er som å tro på et oppdiktet eventyr, for hvis dere hadde lest litt om evolusjon i religions sammenheng, kunne dere sett at fra uvitende Homo Habilis eller Homo Rudolfensis skapte rett og slett en overtro pga de var uvitende, og etter 2,4 millioner år, er vi her med religion. (Såkalt religion kom før 2,4 millioner år Btw)

Hm, lykke til med Kaptein Sabeltann, eller de 7 Dvergene.
Måtte bare legge til: Eller at den Ene Ringen (Sauron; Ringenes Herre) faktisk eksisterer og at vi må ødelegge den. Du kan like godt tro på en av de.

Edit: Owh Jesus, Kreasjonister et ord; Psykiatrisk.
Dere får bevis "stappet" inn, men likevel nekter dere for det og blokkerer sannheten.
Sist endret av GypsyWagon; 22. desember 2010 kl. 23:10.
Sitat av caperno Vis innlegg

Det heter forresten "tro", og ikke "bevis" i religionssammenheng. Men dere som er så sikker på at deres meninger er de riktige, kan kanskje fortelle hvordan universet ble til? Dette er såvidt jeg vet ikke fastslått. Jeg tror på at evolusjonsteorien er korrekt, men hva som skjedde før det finnes det vel knapt en teori på. Men selv om vitenskapen ennå ikke har funnet svaret, så har vel dere den riktige forklaringen? Dere er jo tross alt altvitende..
Vis hele sitatet...
Hørt om big bang?

Problemet med f.eks. Big bang er at beviset for dette, matematikken som beviser dette, er det kanskje 0,1% av verdens befolkning som VIRKELIG forstår. Tror det hadde vært mange flere ateister hvis det var lettere å forstå (jeg forstår det heller ikke)
Sist endret av nikons; 22. desember 2010 kl. 23:09.
Denne tankegangen fremsatt av visse religioner om at man blindt skal tro på noe, er en del av hjernevaskelsesprosessen som blir brukt for å kontrollere store menneskegrupper. Det er nemlig det enkelte religioner, som kristendommen, er – et middel for makt som leder menneskeheten fra en personlig kontakt med det gud og det guddommelige. Bevisene ligger for dine øyne hele tiden, man må bare erkjenne alt som gud, noe som må skje basert på egne erfaringer og opplevelser, og ikke på betingelser satt av folk som har ingenting med deg å gjøre. Det er kvalmt å se individets maktesløshet overfor disse store kontrollorganene.

Gud har ingenting med overnaturlighet å gjøre.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hørt om big bang?

Problemet med f.eks. Big bang er at beviset for dette, matematikken som beviser dette, er det kanskje 0,1% av verdens befolkning som VIRKELIG forstår. Tror det hadde vært mange flere ateister hvis det var lettere å forstå (jeg forstår det heller ikke)
Vis hele sitatet...
Hvem lagde big bang? hva var før big bang også vidre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
Hvem lagde big bang? hva var før big bang også vidre?
Vis hele sitatet...
Det har vi ikkje eit godt svar på, men å introdusere religion løser på ingen måte det problemet. Om premisset er gud skapte big bang, så blir jo neste spørsmål kven som skapte gud. Om du hevder gud er produkt av ein tilfeldig egenskap, så kan du like godt innvende at big bang er produkt av tilfeldig egenskap.

For å sei det enkelt: det er mykje vi ikkje veit, men religion er rimelig garantert ikkje svaret på nokon av dei spørsmåla.
mente ikke helt at det er gud som står bak big bang... var mere ment for å diskutere
Sitat av Swii Vis innlegg
Er selv kristen og jeg skjønner ikke helt hvor så mange har et "negativt" syn på kristendom ( min oppfattning ). Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro.

Men jeg skjønner at det er vanskelig å tro på noe så stort som Gud. Han som skapte alt, rettferdighet osv. Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting. Så hva er ingenting? Hvordan kom smellet.

( kunne skrevet mer og mer utfyllende men er ganske trøtt )
Vis hele sitatet...
Big Bang, også kalt det store smellet, er populærnavnet på en type modeller innen kosmologien som beskriver universets utvikling fra en tett, varm fase fram til i dag.

Big Bang Theory - Evidence for the Theory
What are the major evidences which support the Big Bang theory?

First of all, we are reasonably certain that the universe had a beginning.
Second, galaxies appear to be moving away from us at speeds proportional to their distance. This is called "Hubble's Law," named after Edwin Hubble (1889-1953) who discovered this phenomenon in 1929. This observation supports the expansion of the universe and suggests that the universe was once compacted.
Third, if the universe was initially very, very hot as the Big Bang suggests, we should be able to find some remnant of this heat. In 1965, Radioastronomers Arno Penzias and Robert Wilson discovered a 2.725 degree Kelvin (-454.765 degree Fahrenheit, -270.425 degree Celsius) Cosmic Microwave Background radiation (CMB) which pervades the observable universe. This is thought to be the remnant which scientists were looking for. Penzias and Wilson shared in the 1978 Nobel Prize for Physics for their discovery.
Finally, the abundance of the "light elements" Hydrogen and Helium found in the observable universe are thought to support the Big Bang model of origins.

Sorry for at jeg ikke satt meg ned å skrev selv, men det gidder jeg rett og slett ikke, brukt for lang tid på å diskutere med religiøse mennesker eller Kreasjonister.
Syntes religion er noe dritt jeg. Det meste av krigen i verden kommer fra religioner..
Sitat av Essi Vis innlegg
Det er du som bør tenke på hva i "svarteste helvete" du snakker om.. Du trenger ikke være nedlatende mot troende? så du tror mennesket plutselig oppsto fra aper? Selvfølgelig skjedde det noe spesielt se hvor fort vi utviklet oss fra og hakke på steiner til å bygge alt mulig rart. GUD - finnes! hvorfor? fordi ingen kan bevise i mot!
Vis hele sitatet...
"Teorien" om at "gud" skapte mennesket går ikke an for en rasjonell person å tro på!?

Ja selvfølgelig skjedde det noe spesielt, Evolusjon.
Plutselig oppsto fra aper? 3-3,5 millioner år fra Primatene til vi er i dag.
Plutselig oppsto du.

Mennesket er som art karakterisert ved en rekke egenskaper av biologisk natur. I tillegg er vi som art spesielle ved å utvikle levesett innenfor kultur og samfunnsliv. Her følger en kort oversikt over en rekke på 13 av disse artsspesifikke trekk og deres plassering i utviklingsprosessen fra primatene for 50 millioner år siden til dagens menneske.
Primatene utvikler seg tilpasset et liv i trærne med
1. Fremadrettede øyne med tredimensjonalt fargesyn.
2. Lemmer med gripefunksjon (motstilt tommel)
3. Føder ofte kun 1 unge om gangen (to brystvorter)
4. Relativt stor hjerne med sterk utvikling av sensoriske og motoriske områder samt områder for koordinasjon.
Apene spesialiserer seg med
4. Større hjerner, hvor synsbarken er sterkt utviklet mens området for luktesansen er redusert
5. Kinntenner beregnet til føde bestående av frukt
6. Seksuell størrelsesforskjell
Australopithecinene er menneskeaper (hominoider), som utvikler seg tilpasset et liv i spredte skogsområder. med
7. Oppreist gange
Homo habilis / rudolfensis utvikler seg tilpasset et liv hvor føde i form av frukt kombineres med grovere fødeemner og ådsler. Formodentlig fremskaffes føden gjennom arbeidsdeling og transporteres til en felles spiseplass. Denne sosiale organiseringen går sannsynligvis hånd i hånd med en utvikling av
8. Kommunikation i form av sprog (omend i rudimentær form på dette stadiet)
Større dyr parteres evt. og jordknolde og andre grove fødeemner fremgraves og knuses ved
9. Bruk av redskaper
Det muliggjør
5. Relativt spinkelt tyggeapparat og bredt uspesialisert fødevalg
Homo erectus / ergaster legger en rekke nye trekk til starten på en kultur-dannelse, som gjør en spredning til tempererte soner og ennå bredere fødevalg mulig, blant annet
10. Bruk av ild (kjøkken-teknologi)
Biologisk er hele kroppen blitt større, også hjernen, men hjernen er ikke forholdsmessig meget større enn hos forgjengeren, målt som den såkalte encephalisasjons-kvotient (EK - se oversikten nedenfor). Andre trekk peker også mot en bedre tilpasning til en stor hjerne:
6. Seksuell størrelsesforskjell nesten vekk
11. Forlenget barndom
Homo erectus er ikke bare en suksess i kraft av sin geografiske utbredelse. Også tidsmessig overlever arten i mer enn 1,5 millioner år.
Først for ca. 500 000 år siden oppstår en enda mer suksessrik art, Homo sapiens. Hjernestørrelsen stiger, mens kroppen for øvrig blir spinklere. De første mange hundretusener av år er det mange likheter som peker tilbake til Homo erectus både i kroopsbygning og med henhold til levevis. Riktig gang i utviklingen forstått på den måte, at
12. kulturell utvikling tar helt overhånd i forhold til genetisk utvikling,
slår først igennem blant den underart Homo sapiens sapiens, som genetisk er utviklet tilbake fra et tidspunkt for ca. 150 tusen år siden. Men gjennombruddet synes å ha skjedd for ikke mye mer enn 40 000 år siden, da det går sterkt frem med utvikling og spredning av nye redskapskulturer som avløser hverandre med få tusen års mellomrom.
13. Kunstneriske uttrykk som hulemalerier, figurer og utsmykkede redskaper
myldrer fram.

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskets_evolusjon
Sist endret av GypsyWagon; 22. desember 2010 kl. 23:59.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Syntes religion er noe dritt jeg. Det meste av krigen i verden kommer fra religioner..
Vis hele sitatet...
Men religion har jo gitt oss mange andre vidunderlige ting, kan nevne voldtekt i stor skala av katolske barn, heksebrenning, korstogene, katolikker vs. protestanter i Irland, rettferdiggjøring av folkemord, holocaust osv.
Nb, ikke 3-3,5 millioner år fra primatene til oss mennesker (Det er 50 millioner års forskjell)
Men 3-3,5 millioner år siden Australopithecus africanus
Men skjønner ikke hvorfor en slik tråd ble laget i det hele tatt. Jeg er troende og de fleste i denne tråden er ikke. Gidder faktisk ikke diskutere dette er som å lage en tråd som: er snus farlig?, fantes det troll? osv.. det er sånne spørsmål barna i barnehagen jeg jobber i spør om. Spørsmål det ikke finnes svar på! Jeg skal ikke komme med noen påstander om at Gud finnes men heller ikke at det hele bare er oppspinn. Ta Bibelen for eksempel? Man skal være en veldig god forfatter/skriver og ha verdens mest livligste fantasi hvis flertallet mener at alt der er usant. Jeg tror Gud ga oss evolusjonen og skapte menneske i det hele og det store.

Peace.

Essi.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Essi Vis innlegg
Men skjønner ikke hvorfor en slik tråd ble laget i det hele tatt. Jeg er troende og de fleste i denne tråden er ikke. Gidder faktisk ikke diskutere dette er som å lage en tråd som: er snus farlig?, fantes det troll? osv..
Vis hele sitatet...
Kaster du ikke stein i glasshus ved å skrive dette?

Sitat av Essi Vis innlegg
Ta Bibelen for eksempel? Man skal være en veldig god forfatter/skriver og ha verdens mest livligste fantasi hvis flertallet mener at alt der er usant. Jeg tror Gud ga oss evolusjonen og skapte menneske i det hele og det store.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange gode bøker med livlig fantasi der ute, men det betyr ikke at alt som står i dem er sant.
Sist endret av Cappy; 23. desember 2010 kl. 00:38.
Sitat av Essi Vis innlegg
Men skjønner ikke hvorfor en slik tråd ble laget i det hele tatt. Jeg er troende og de fleste i denne tråden er ikke. Gidder faktisk ikke diskutere dette er som å lage en tråd som: er snus farlig?, fantes det troll? osv.. det er sånne spørsmål barna i barnehagen jeg jobber i spør om. Spørsmål det ikke finnes svar på! Jeg skal ikke komme med noen påstander om at Gud finnes men heller ikke at det hele bare er oppspinn. Ta Bibelen for eksempel? Man skal være en veldig god forfatter/skriver og ha verdens mest livligste fantasi hvis flertallet mener at alt der er usant. Jeg tror Gud ga oss evolusjonen og skapte menneske i det hele og det store.

Peace.

Essi.
Vis hele sitatet...
Hva tenker du da om forfattere som for eksempel Tolkien, som det er nevnt verker av tidligere i tråden? Han er bare en person, mens bibelen er skrevet av mange og det finnes drøssevis av eksempler på personer, som etter min mening, har fantasi som langt overskrider det som trengs for å skrive bibelen.

(Edit: Litt sen)
Sist endret av Veggen; 23. desember 2010 kl. 00:46.
"Gud er død"
- Nietzsche

Det er en mal.
Mennesket har alltid stillt seg selv de mest ubesvarlige spørsmålene. "Hvorfor er vi her?" "Hva er meningen med livet?"
Bibelen er en mal hvor man kan lese seg til svaret på disse spørsmålet. Gud gir deg svarene og bare du tror på ham, står svarene skrevet. Så deilig, slippe å tenke, bare følge noen livslinjer så er svarene dine, en meningsfylt tilværelse blir brettet frem foran deg. Du får vite hva som er rett og galt, så du slipper å overvie moralen før du begår en handling.
Med andre ord er Gud en unskylding for ikke å tenke.

Tenk så deilig det hadde vært å være kristen.
Sitat av Cappy Vis innlegg
Kaster du ikke stein i glasshus ved å skrive dette? Kaster ikke mer eller mindre enn småstein, det er jo spørsmål som kan diskuteres i evigheter uten at alle kommer til enighet uansett?



Det finnes mange gode bøker med livlig fantasi der ute, men det betyr ikke at alt som står i dem er sant.
Vis hele sitatet...
Jaja hvis det er sånn vi skal argumentere så er det jo bare tull. Bibelen ble skrevet for lang tid siden også. Men dette ser jeg som unødvendig og diskutere for jeg er troende og du er neppe, so what? Du får tro på hva du vil så forsetter jeg med Ortodoks/kristen tro lets agree to disagree.
"gud,allah mohammed osv crap" Er noe folk tror på fordi dem ikke vil innse sannheten...nemlig at vi stryker med å ender opp i ei grav å råtner!

Vil heller tro dem kommer til himmelen osv...haha yeah right!
Sist endret av Ræven; 23. desember 2010 kl. 09:59.
Sitat av Ræven Vis innlegg
"gud,allah mohammed osv crap" Er noe folk tror på fordi dem ikke vil innse sannheten...nemlig at vi stryker med å ender opp i ei grav å råtner!

Vil heller tro dem kommer til himmelen osv...haha yeah right!
Vis hele sitatet...
Men hvorfor ikke la folk tro det?
Sitat av wargriff Vis innlegg
Men hvorfor ikke la folk tro det?
Vis hele sitatet...
Fordi religion i stor grad gjør verden til et jævligere sted å være.

Det brukes i utallige land til å forsvare handlinger som åpenbart ikke er moralske (damer i muslimske land, små gutter i katolske og lavkastene i hinduistiske india er alle gode eksempler på ofre (og nei, selv om kastesystemet er offisielt forbudt er det overhodet ikke borte)), og det bidrar sterkt til en vi vs dem mentalitet. Ja, religion hadde en viktig rolle i å utvikle moralske normer, men den rollen er forlengst utspillt. Jo tidligere resten av verden tar skrittet bort ifra religion, jo tidligere kan vi begynne å gjøre verden til et bedre sted å leve.
Sitat av wargriff Vis innlegg
Men hvorfor ikke la folk tro det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke la folk tro på Troll, Nisser, Hutter etc?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fordi religion i stor grad gjør verden til et jævligere sted å være.

Det brukes i utallige land til å forsvare handlinger som åpenbart ikke er moralske (damer i muslimske land, små gutter i katolske og lavkastene i hinduistiske india er alle gode eksempler på ofre (og nei, selv om kastesystemet er offisielt forbudt er det overhodet ikke borte)), og det bidrar sterkt til en vi vs dem mentalitet. Ja, religion hadde en viktig rolle i å utvikle moralske normer, men den rollen er forlengst utspillt. Jo tidligere resten av verden tar skrittet bort ifra religion, jo tidligere kan vi begynne å gjøre verden til et bedre sted å leve.
Vis hele sitatet...
Jaja, dette har vi hørt flere ganger i denne tråden. Problemene du beskriver hører vel helst til enkeltpersoner og ikke religion i seg selv. Befolkningen og de troende forsvarer nødvendigvis ikke disse handlingene som blir utført av enkeltpersoner.

Det er jo ikke akkurat slik at alle pedofile og andre kriminelle nødvendigvis er religiøse! Det gjør verden til ett jævligere sted å være sier du? Kom med noen eksempler? Hva er det som er så ille med religion, sett i forhold til onde handlinger som utføres av ikke-religiøse mennesker?
Det er vel umulig å bevise at Gud ikke finnes. På samme måte som at troll ikke finnes. Vi har aldri sett dem, så hvordan vet vi at de ikke finnes?

Religioner er faktisk det værste vi har. Hadde det ikke vært for dem hadde det ikke vært krig. Så, hvis Gud skulle eksistere, vil han at vi skal krige over hva vi tror på? Vil han at barn skal sulte i verden?

Enten er Gud helt for jævlig, eller så eksisterer han ikke.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jaja, dette har vi hørt flere ganger i denne tråden. Problemene du beskriver hører vel helst til enkeltpersoner og ikke religion i seg selv. Befolkningen og de troende forsvarer nødvendigvis ikke disse handlingene som blir utført av enkeltpersoner.

Det er jo ikke akkurat slik at alle pedofile og andre kriminelle nødvendigvis er religiøse! Det gjør verden til ett jævligere sted å være sier du? Kom med noen eksempler? Hva er det som er så ille med religion, sett i forhold til onde handlinger som utføres av ikke-religiøse mennesker?
Vis hele sitatet...
Vel, det var som matematikk- og naturfagslæreren min sa, "If God ecxist, he has a sick sense of humor!"

Sitat av Xernox Vis innlegg
Religioner er faktisk det værste vi har. Hadde det ikke vært for dem hadde det ikke vært krig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt korrekt. Noen kriger er en konsekvens av religioner, men de fleste krigene omhandler landeområder. Ved å utvise makt blir man fryktet, og for å utvise makt er man avhengig av en hær for å beskytte sitt landområdet og/eller for å skaffe mer.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er vel umulig å bevise at Gud ikke finnes. På samme måte som at troll ikke finnes. Vi har aldri sett dem, så hvordan vet vi at de ikke finnes?

Religioner er faktisk det værste vi har. Hadde det ikke vært for dem hadde det ikke vært krig. Så, hvis Gud skulle eksistere, vil han at vi skal krige over hva vi tror på? Vil han at barn skal sulte i verden?

Enten er Gud helt for jævlig, eller så eksisterer han ikke.
Vis hele sitatet...
Å si at det ikke hadde vært krig dersom man ikke hadde hatt religion blir jo ganske tåpelig. Dette er jo ikke fakta.

Dessuten, hvem har sagt at gud skal bryte inn i våre handlinger? Vi har tross alt fri vilje. På godt og vondt.

EDIT: Way to slow...
Sist endret av caperno; 23. desember 2010 kl. 13:50.
Sitat av Athleon Vis innlegg

Dette er ikke helt korrekt. Noen kriger er en konsekvens av religioner, men de fleste krigene omhandler landeområder. Ved å utvise makt blir man fryktet, og for å utvise makt er man avhengig av en hær for å beskytte sitt landområdet og/eller for å skaffe mer.
Vis hele sitatet...
Ta Palestina og Israel som et eksempel. Hvorfor kjemper de om landområder? Jo fordi Palestina kasta ut Jøder fra landet. Hvorfor kasta de dem ut? Jo fordi de hadde en annen tro.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ta Palestina og Israel som et eksempel. Hvorfor kjemper de om landområder? Jo fordi Palestina kasta ut Jøder fra landet. Hvorfor kasta de dem ut? Jo fordi de hadde en annen tro.
Vis hele sitatet...
Les i det minste hva jeg skriver. "Dette er ikke helt korrekt. Noen kriger er en konsekvens av religioner, men de fleste krigene omhandler landeområder. Ved å utvise makt blir man fryktet, og for å utvise makt er man avhengig av en hær for å beskytte sitt landområdet og/eller for å skaffe mer."
Det finnes ikke NOE bevis for at det finnes en "gud".

Å hvis han er så snill å go...hvorfor i svarteste satans gravkammer gjør han ikke noe med verdensproblemene? Barnevoldtekter? Drap? osv osv...

Dere som tror på slikt er skikkelig på bærtur.
Sitat av Ræven Vis innlegg
Det finnes ikke NOE bevis for at det finnes en "gud".

Å hvis han er så snill å go...hvorfor i svarteste satans gravkammer gjør han ikke noe med verdensproblemene? Barnevoldtekter? Drap? osv osv...

Dere som tror på slikt er skikkelig på bærtur.
Vis hele sitatet...
Vennligst les tråden før du poster. Disse spørsmålene er blitt stilt flere ganger i tråden allerede, og du kommer sikkert heller ikke til å få ett svar du blir fornøyd med.
Gud er ingen steder, eller alle steder, gud, allah, jahve, jehova, er alle kopier av Pahana; idéen om den første ånd.