Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  190 22555
Heisann,

Prøver igjen, så ut som at tråden min ble slettet, men ser ikke helt hvorfor så forsøker en gang til (flyttet meg fra Samfunn, etikk og politikk til Vanlig diskusjon)

De som ofte tar buss kjenner seg nok igjen, de fleste kvier seg for å sette seg ved siden av noen ukjente på bussen og setter seg som regel på en plass alene der det ikke sitter noen andre.

Dersom det ikke er noen plasser hvor man kan sitte helt for seg selv, først da setter man seg ved siden av noen andre, og med en gang en person går av bussen er det førstemann for enkelte å sette seg på denne ledige plassen slik at man slipper å sitte ved siden av en ukjent person.

Personlig synes jeg det nesten er litt "frekt" å flytte seg bort fra en person til denne ledige plassen, akkurat som at de ikke liker å sitte ved siden av deg. Og hva om det kommer et vennepar på 2 som gjerne vil sitte sammen men som da må spre seg fordi alle på bussen skal ha hver sin to-seter?

Skjønner jo forsåvidt problemet hvis man sitter ved siden av en illeluktende alkis/nærkis som muligens ikke har dusja på noen uker eller måneder. Men hva er det som er så ille med å sitte ved siden av en helt normal, men ukjent person?

Hva mener folk om dette? Flytter du deg vekk fra din ukjente sittekompis om du ser det blir en ledig plass? Hvorfor, hvorfor ikke?
Skjer dette bare i asosiale Norge?
Det er trangt å sitte ved siden av hverandre, ergo fytter jeg meg noen ganger for å få det litt mer komfortabelt.
For min del går det mer på det at jeg foretrekker å sitte inntil vinduet fremfor mot midtgangen, så jeg har noe å lene meg til. Plager meg ikke stort å sitte ved siden av fremmede så lenge jeg satte meg ned først og av den grunn fikk vindusplassen. Hvis jeg da skal misslike å sitte ved siden av fremmede, må det være hvis de tar opp masse plass så jeg sitter trangt og ukomfortabelt, eller hvis de som du nevner lukter ille.
Sist endret av CharlieSabotage; 16. november 2010 kl. 21:51.
Haha, har tenkt på dette mange ganger Selv flytter jeg meg noen ganger når det blir en ledig 2-seter fordi det er bedre plass(til sekker, bagger, meg) og jeg liker å sitte innerst
Det er vi nordmenn som er sånn.
http://www.facebook.com/topic.php?ui...topic=5172(les)

Selv prøver jeg å snakke med fremmede hvis jeg setter meg ved siden av dem. Kanskje ikke sånn altfor mye så jeg virker rar, og stalker-ish. Men så lenge de føler seg komfortable, så er det null stress. Gamle folk er nesten alltid "in the mood" for å snakke med fremmede Såfremt du ikke er utlending, gamle folk er nesten alltid rasister.
Det kjipeste er når de som har satt seg ved deg kaster seg etter et ledig dobbelt sete. Jeg føler meg liksom litt stygg/frastøtende. Er det så jævlig å sitte ved siden av en annen på tbanen/bussen?

Jeg flytter meg av prinsipp ikke. Det er plass til alle på bussen, untatt nr34 som ganske ofte er for full-.-
Jeg er rar og føler at de jeg sitter atmed skuler på meg, og misliker at jeg sitter med dem. Derfor flytter jeg meg. Jeg er også en som liker å være for meg selv og sitte i min egen verden, og derfor liker jeg også å sitte alene. Har egentlig ikke noe særlig imot å sitte sammen med ukjente da, særlig ikke gamle mennesker De er alltid så koselige.
Under krigen kunne man risikere streng straff om man valgte å stå i stedet for å sette seg ved siden av okkupasjonsmakten eller folk tilknyttet den daværende regjeringen, Nasjonal Samling etc.

Personlig setter jeg meg for meg selv fordi jeg vil ha bedre plass og gidder ikke trenge meg på. Men jeg velger oftest å stå. Så kan de som er dårligere til bens få sitte.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Akkurat det jeg tenker også olaPola, føler meg frastøtende

Flytter meg hvis plutselig alle går av bussen bortsett fra meg og min sittekamerat, eller hvis det blir veldig mye plass. Da fordi, som flere nevner her, at det er bedre plass og jeg liker også vindusplassen
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det kjipeste er når de som har satt seg ved deg kaster seg etter et ledig dobbelt sete. Jeg føler meg liksom litt stygg/frastøtende. Er det så jævlig å sitte ved siden av en annen på tbanen/bussen?

Jeg flytter meg av prinsipp ikke. Det er plass til alle på bussen, untatt nr34 som ganske ofte er for full-.-
Vis hele sitatet...
Mener du at det alltid er plass til folk inne på bussen, eller sitteplasser? Fordi på bussen min er det dager der jeg nesten ikke kommer innenfor døra på bussen, og det er _aldri_ ledige sitteplasser på den.

OT: Jeg flytter meg fordi jeg misliker å sitte ved midtgangen, liker vindusplass.

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Under krigen kunne man risikere streng straff om man valgte å stå i stedet for å sette seg ved siden av okkupasjonsmakten eller folk tilknyttet den daværende regjeringen, Nasjonal Samling etc.

Personlig setter jeg meg for meg selv fordi jeg vil ha bedre plass og gidder ikke trenge meg på. Men jeg velger oftest å stå. Så kan de som er dårligere til bens få sitte.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til dette så spørr jeg barn(småbarn)/eldre/gravide etc om de vil sitte hvis de kommer på bussen og den er full, eller så flytter jeg meg som regel når jeg ser at noen som trenger å sitte kommer.
Er litt spennende problemstilling, har noen likheter med dette spillet : http://gamescene.com/The_Urinal_Game_game.html

man skal liksom være lengst muli vekk fra andre
Kjapp historie:

Jeg og dama tok bussen hjem fra Kristiansand sentrum mot Hånes. Bussen var helt overfylt. Det var knapt ståplasser igjen i hele bussen og en sitteplass kunne du drømme tynt om.

Uansett, Rett utenfor sentrum plinger ei jente som satt et stykke bak i bussen for å komme seg av. Bussen stopper og de 10 - 12 stk som står i midtgangen må faktisk gå av bussen for at denne jenta bakerst også skal klare å komme seg av.
Det som istedet skjer, er at en annen jente, en litt smårund spansk jente, faktisk prøver å presse seg forbi alle oss som står i midtganga for å kapre denne sitteplassen. Hun presset seg forbi som om en voldektsmaqnn var i hælene på hu. Dyttet folk som stod oppe ned i fanget på de som satt..

Hun kom forbi 2-3 stykker før en mann blokkerte veien for henne og ba henne surt snu og gå andre veien. Hun skjønte at setet var tapt og diltet ut av bussen sammen med resten av midtgangen og tilbake inn igjen når passasjeren som plinget hadde kommet seg av.

Var dog et litt festlig syn, iallefall for min del. Hun kjempet villt for å få denne sitteplassen. For ikke å snakke om uttrykkene på flere av de andre reisende! Priceless.
Sist endret av Bombasa; 16. november 2010 kl. 22:11.
jeg liker privat livet mitt, jeg har lyst og høre musikk og bruke mobilen når jeg sitt på bussen.
og vis noen sitt ved siden av meg er det så lite plass ( mindre enn på flyene t.o.m ) at jeg kan ikke gjøre annet enn og sitte rett opp og ned med kne'ene i trynet mitt og holde kjæft resten av turen.

blir irritert bare av og skrive dette
Sist endret av ivingman90; 16. november 2010 kl. 22:15.
Jeg sitter helst alene, men hvis jeg får sitte ved vinduet så er jeg som oftest fornøyd.

Hater det når det er mange ledige plasser, men så kommer folk og setter seg ved deg. Skjønner ikke helt logikken i det
Sitat av ivingman90 Vis innlegg
jeg liker privat livet mitt, jeg har lyst og høre musikk og bruke mobilen når jeg sitt på bussen.
og vis noen sitt ved siden av meg er det så lite plass ( mindre enn på flyene t.o.m ) at jeg kan ikke gjøre annet enn og sitte rett opp og ned med kne'ene i trynet mitt og holde kjæft resten av turen.

blir irritert bare av og skrive dette
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner denne. Sliter som regel med å bare skulle ta mobilen ut av lommen på bussen, fordi jeg må dulte skikkelig i h*n ved siden av for å få tak i den. Derfor er det enklere å sitte alene mtp plass.
Men kort spørsmål,

Vist du får 2 seter for deg selv, hva gjør du da ?

A) du setter deg lengst inn på vindusplassen
B) setter deg ved midtgangen

og fortell hvorfor du har valgt enten A eller B
Alle sammen: Sett dere ved siden av noen, selv om det er masse ledige plasser i bussen! Må være awesome å se reaksjonen til personen ved siden av deg+evt. andre folk i bussen.

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Men kort spørsmål,

Vist du får 2 seter for deg selv, hva gjør du da ?

A) du setter deg lengst inn på vindusplassen
B) setter deg ved midtgangen

og fortell hvorfor du har valgt enten A eller B
Vis hele sitatet...

A, fordi da kan folk sette seg seg ved siden av meg om det er fullt. Jeg har ikke større rett til å sitte enn noen andre som betaler for samme service som meg.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hater det når det er mange ledige plasser, men så kommer folk og setter seg ved deg. Skjønner ikke helt logikken i det
Vis hele sitatet...
Haha, ja det blir en ganske merkelig situasjon.

Må si jeg fniste litt for meg selv her jeg sitter når jeg leste historien din, Bombasa. Ser det så sinnsykt for meg
Mantuz: A

Jeg setter meg ved vinduet fordi jeg liker å se på alle tingene utenfor og jeg liker å lene meg mot noe.

Jeg liker heller ikke det at når folk kommer på bussen så dulter alle borti deg når man sitter ytterst.
Læreren min sa en gang: "Grunnen til at nordmenn kan telle er fordi vi tar heisen" - Hva gjør du når du står i heisen med en eller flere fremmede personer? Jeg tør vedde på at du teller etasjene eller stirrer på skoene dine/ser på mobilen. Altså unngår all kontakt. Litt artig i grunn, prøv å si hei til en eller anna i heisen en gang, sansyneligvis vil du se at dette har h*n LITE lyst til å gjøre i heisen! Det handler om intimgrenser, får vi folk for nært på blir vi stresset, noen ganger agressive. Det er vell sånn vi er.
Sist endret av random42099; 16. november 2010 kl. 22:26.
Jeg tar buss hver dag. Jeg går på først. Setter meg i det høyre hjørnet helt bakerst i bussen. Det er riktignok en slags rutebuss, men det er samtidig skolebuss. Hver morgen er det ingen, absolutt ingen, som setter seg ved siden av meg. Det er deilig. Selv om bussen er stappfull.
Men bussen er noe ræl (Solaris - polske billigbusser. Ment til å kjøre i byen med, ikke på skaugvei.
Her i byen (stavanger), prøver folk mest mulig å ikke sitte ved siden av andre ved å heller stå. Jeg personlig har ikke noe i mot at andre sitter ved siden av meg, men jeg unngår det som oftest selv pga. av at det enkelte ganger føles litt "kleint".
Jeg ser ganske ofte at folk velger å stå heller enn å sette seg ved siden av en ukjent (Buss nr 5 i Trondheim), med mindre bussen er vannvittig full. DET synes jeg er vannvittig, og hvis jeg kommer på og ser folk stå selv om det er ledige seter, rister jeg på hodet og dumper elegant ned i et mykt sete mens resten står og klamrer seg til håndtak og stenger. Folk, ass.


Man setter seg naturligvis innerst om man sitter alene, og setter sekk/ veske på fanget når bussen fyller seg opp. Noe annet er uhøflig.
Noe litt annet, om du er tvunget til å stå (alle sitteplasser ledige), og du bærer en helt vanlig ryggsekk (som kanskje tar litt plass), setter du den på gulvet eller beholder den på?
Sitat av Catnip Vis innlegg
Jeg ser ganske ofte at folk velger å stå heller enn å sette seg ved siden av en ukjent (Buss nr 5 i Trondheim), med mindre bussen er vannvittig full. DET synes jeg er vannvittig, og hvis jeg kommer på og ser folk stå selv om det er ledige seter, rister jeg på hodet og dumper elegant ned i et mykt sete mens resten står og klamrer seg til håndtak og stenger. Folk, ass.
Vis hele sitatet...
Hahaha, jeg tar også buss nr 5 om morgenen, og den er faen meg like full uansett hvilken avgang, uansett hvor du er og uansett hvor du skal. Jeg likre å sette meg alene, og satser alltid på at det kommer en slank og ren person og setter seg ved siden av meg, i stedet for en gammel narkis!
Sitat av Catnip Vis innlegg
Jeg ser ganske ofte at folk velger å stå heller enn å sette seg ved siden av en ukjent (Buss nr 5 i Trondheim), med mindre bussen er vannvittig full. DET synes jeg er vannvittig, og hvis jeg kommer på og ser folk stå selv om det er ledige seter, rister jeg på hodet og dumper elegant ned i et mykt sete mens resten står og klamrer seg til håndtak og stenger. Folk, ass.
Vis hele sitatet...
Jeg velger heller å stå på bussen dersom det kommer mange på, slik at de eldre kan ta sitteplassen. Synes du det er idiotisk at folk viker for at andre skal få sitte?

Sett i at du ikke mente det ikke kom på flere folk om gangen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Når det gjelder sekkproblemet har jeg helst min på setet ved siden av når dette er mulig. Hvorfor? Bussgulv er møkkete, det er ubehagelig å ha en sekk med laptop, utstyr av forskjellig slag, og 10 kilo bøker på fanget. Dette spesielt hvis det kan unngås.

Hvis folk vil rynke på nesen av hvor fryktelig, fryktelig uhøflig dette er, i stedet for å spørre normalt, kan de ha det så godt. Gjør de det skal jeg selvfølgelig flytte sekken.
Sist endret av robhol; 16. november 2010 kl. 23:12.
[quote=sali;1893106]Mener du at det alltid er plass til folk inne på bussen, eller sitteplasser? Fordi på bussen min er det dager der jeg nesten ikke kommer innenfor døra på bussen, og det er _aldri_ ledige sitteplasser på den.

Jeg mener at hvis bussen er rimelig full, så syntes jeg man skal spare de setene som er ledige til de som trenger de istedenfor å være ego. Man reiser seg for gamle som har dårlige bein. Det er kjipt og kaste seg etter et ledig dobbeltsete når det er andre som trenger det mer enn deg.
Pleier å sove på bussen og da er det litt kleint at du plutslig lener hodet på sidemannen.
Hender noen ganger at jeg sovner på toget og har da som regel pcn og bøkene i sekken ved siden av meg. Har opplevd at folk faktisk tar bort sekken min og legger den i midtgangen på toget. Hva synes dere om det?

Har forresten heller ikke noe imot å sitte sammen med andre på toget/buss
Homemade Retard
zeicko's Avatar
jag pendler med buss hver ukedag pga skole. og jeg kjenner nesten alle på bussen. (bor på et lite sted) men jeg liker best og sitte alene.

men bruker skjeldent og flytte på meg viss det blir ledige plasser..

Sitat av Fusjon Vis innlegg
Hender noen ganger at jeg sovner på toget og har da som regel pcn og bøkene i sekken ved siden av meg. Har opplevd at folk faktisk tar bort sekken min og legger den i midtgangen på toget. Hva synes dere om det?

Har forresten heller ikke noe imot å sitte sammen med andre på toget/buss
Vis hele sitatet...
det blir jo ikke riktig og legge den der :O jeg ville ha lagd den forsiktig foran benene dine
Når jeg var i London ifjor, så jeg noe veldig...slemt,om jeg kan si det sånn

To eldre damer kom spaserende for å få de to siste sitteplassene på "tuben", som jeg hadde latt være å ta.

Så kommer det fra den blåe himmel (eller ihvertfall rulletrappa) den smekkfeite dama som også gjerne vil ha plass på "tuben".
Foruten å takle begge de to gamle damene og springe i alt hun kan inn til tuben, tar hun neimen ikke det ene setet også(hun tar begge, iom at ræva hennes var ufattelig stor.)

Det kaller jeg ekte medmenneskelighet og respekt for eldre.
Når buss eller lignende ikke har noen ledige tosetere igjen, så velger jeg å spørre den som ser mest komfortabel ut enten ved å ha plassert beina i setet ved siden av eller ryggsekk eller noe annet. Litt gøy i grunn, da jeg vet at de håper å beholde den digge plassen for seg selv. Ofte later de som de sover, eller så lager de et ordentlig sukk når de må flytte tingene sine. Det er ikke alle i denne verden som tør å spørre en fremmed person om han/hun kan gi plass og som derfor blir stående i midtgangen. Og siden ikke alle gjør det automatisk når noen kommer, så liker jeg å irritere de.
Husker når jeg tok bussen... Da var det så kort vei at jeg alltid sto hele turen. Hvorfor jeg gjorde det? Det var gøy!
Men sånn ellers går jeg alltid for vindusplass. Vet ikke hvorfor, men det er bare best...
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Husker når jeg tok bussen... Da var det så kort vei at jeg alltid sto hele turen. Hvorfor jeg gjorde det? Det var gøy!
Men sånn ellers går jeg alltid for vindusplass. Vet ikke hvorfor, men det er bare best...
Vis hele sitatet...
Switch style?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Switch style?
Vis hele sitatet...
Hvis du mente filmen switch, må jeg skuffe deg og si at jeg ikke har sette filmen Men hvis han sto i bussen, så ja
Selv har jeg flere "regler" når jeg skal ta buss.
Disse reglene har jeg satt sammen etter hvert som jeg har fått mer erfaring i faget.
Man kan si at jeg har tatt en hel del buss de siste årene, kanskje litt for mye til og med.

Først og fremst sjekker jeg hva slags lysforhold det er i forhold til kjøreretningen og velger den siden av bussen det blir minst sollys.
Ingenting er så irriterende som å sitte på buss med sola midt i trynet.

Neste steg blir å sette seg et stykke vekk fra bussjåføren ettersom det alltid sitter en eller annen tulling og snakker piss med sjåføren.
Først og fremst blir denne samtalen ofte høylytt som følge av at de to i dialogen ikke har ansiktet samme veien.
Dessuten blir det veldig ofte pinlig stemning i det alle andre enn fyren som prøver å prate med sjåføren faktisk forstår at bussjåføren ikke ønsker å prate mer piss.

Man vil heller ikke sette seg for langt bak, av en meget enkel grunn:
Toalettet er nemlig stasjonert der.
Å se en eller annen kar i øynene i det han lukker opp døra mens det oser av innestengt drittlukt er rett og slett bare slitsomt.
Derfor unngår jeg dette.

Det er også ganske viktig å unngå steder der det er småbarn, mennesker med et alt for høylytt headsett osv.


Og så over til hvorfor jeg ikke liker å sitte med andre mennesker på bussen:

Først og fremst er jeg interessert i å kunne sitte uforstyrret så lenge som mulig.
Da unngår jeg å måtte krympe meg selv for at sittekompisen skal lese en avis, sove eller strikke en skjerf.
Å kjenne svettelukt, dårlig ånde eller muligens en liten snik av en fis er rett og slett ikke noe jeg setter pris på heller, men slike hendelser inntreffer hver jævla gang jeg tar bussen.

Jeg er faktisk ikke interessert i å ha noen ting med de andre på bussen å gjøre.
Jeg vil bare sitte der i fred og ro helt til jeg ankommer mitt stoppested, uten å måtte høre på eller legge merke til noen av de andre menneskene.
Buss er kleint. Har absolutt tenkt tanken at det er rart at vi alle bare sitter der, stirrer tomt ut i lufta som roboter. Hadde absolutt likt det om noen rundt min alder hadde begynt å snakke med meg. Dog vil jeg mest sannsynlig aldri begynt en samtale selv. En del av grunnen kan være fordommer, forutintatte holdninger. "Jeg kan ikke snakke med h*n helt tilfeldig fordi h*n ser ut som en [sett inn valgfri stil], og det er ikke jeg så vi har ingenting til felles. Størsteparten av grunnen er vel som de fleste har vært inne på her kulturen vår, våre intimgrenser.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
eller muligens en liten snik av en fis er rett og slett ikke noe jeg setter pris på heller
Vis hele sitatet...
Med tanke på navnet ditt ville jeg hvertfall holdt meg unna deg når jeg skal velge meg en sitteplass

Jeg er vel og merke også en av dem som tenker på hvilken side av bussen som vil få sola i trynet mesteparten av turen, og setter meg på omvendt side om mulig.

Vi har though ikke toaletter på rutebussene i Oslo-området, så den slipper jeg. Setter meg oftest lenger bak i bussen, vet egentlig ikke hvorfor.


Syns intimgrensene til vi nordmenn burde vært mindre sære. Vi skulle vært et mer sosialt folkeslag. Jeg skulle gjerne hatt noen å prate med på bussen på vei til jobb, men er desverre slik at du risikerer å bli sett på som gæren om du forsøker å starte en samtale med noen du ikke kjenner (med mindre du er full).
Sist endret av Diox; 17. november 2010 kl. 00:56.
Sitat av Diox Vis innlegg
Med tanke på navnet ditt ville jeg hvertfall holdt meg unna deg når jeg skal velge meg en sitteplass
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til bekymring ettersom alle mine avgasser kun skal nytes av meg selv.
når en er 193 cm lang som jeg er, er det MEGET behagelig å sitte aleine på bussen og faktisk ha litt plass til bena mine. Når en sitter i 30 minutt + med buss til dagen foretrekker enn komfort og gir ganske faen i hva andre tenker 06:30 en mandag morgen.
Sitat av oamo91 Vis innlegg
når en er 193 cm lang som jeg er, er det MEGET behagelig å sitte aleine på bussen og faktisk ha litt plass til bena mine. Når en sitter i 30 minutt + med buss til dagen foretrekker enn komfort og gir ganske faen i hva andre tenker 06:30 en mandag morgen.
Vis hele sitatet...
Merker litt den samme greia som deg. Eneste forskjellen er at jeg er 208cm lang. Det vil si at det begrenser til seg til 3-4 seter i en buss hvor jeg faktisk får plass til beina. Derfor er det alltid griseirriterende når en unge på 1.30 hopper inn foran meg i køen og tar den siste plassen i bussen hvor jeg kan sitte uten å ha knærna kjørt opp i haka.

Buss er noe dritt hvis du ønsker sitteplass og er litt lang.

I tillegg er jeg ikke fan av at det kommer folk og setter seg med meg. Uansett hvor liten man prøver å gjøre seg, for at det skal bli mer behagelig for begge, ser de da sitt snitt til å breie seg mer fordi det plutselig ble litt bedre plass ved siden av de.
Nja, jeg pleier ofte å sitte ved folk, spesielt hvis det er ei søt jente der, men gleden varer til jeg ser en gutt som bakrunnsbilde på mobilen og får rare blikk fra henne. Har hendt at noen har smilt og snakket med meg da, men det skjedde i andre land.
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
men gleden varer til jeg ser en gutt som bakrunnsbilde på mobilen og får rare blikk fra henne.
Vis hele sitatet...
Kanskje blikkene kommer fordi du sniktitter på hva hu driver med på mobilen?
Jeg setter meg helst alene hvis det er plass til det på bussen. Hvis det er 2 seter ledige setter jeg meg innerst og sekken min (pleier å gå med sekk) ytterst for å lage en slags mur som skal "beskytte" meg mot andre mennesker på bussen.

Ser at ingen har nevnt det enda men, når det gjelder promping på bussen prøver jeg å la være. Jeg slapp en stille, men dødlig på bussen engang. Det virka som alle visste at det var meg.
Det er i grunn litt irriterende når folk flytter seg fra noen for å kapre en to-seter plass da, etter min mening. Altså, det er greit hvis bussen er delvis tom eller har en god del plasser igjen, men hvis den er full så blir det bare frekt. Etter de neste busstoppene så har du helt sikkert fått en ny sittekompis.

Også de som setter seg ved siden av deg selv om bussen er tom, er i grunn litt teit. Må si jeg har opplevd dette, og endte opp med å be den personen sette seg en annen plass. ( Er flink til slikt. )

EDIT: vil også legge til min mening om folk som beveger beinene sine, eller sprer de. Slutt! x) Sitt normalt, uten berøringer er dere snille.


For å svare, så nei. Jeg flytter meg ikke fra min nåværende "sittekompis" på bussen. Kun hvis han lukter fisk, ellers har jeg jakka mi jeg kan lukte på.

Husk: Har du spist noe som du vet folk ikke liker lukta av.. bedre å lukte mye parfyme enn den lukta når du er på buss.
Sist endret av Wakoko; 17. november 2010 kl. 01:47.
[quote=olaPola;1893307]
Sitat av sali Vis innlegg
Mener du at det alltid er plass til folk inne på bussen, eller sitteplasser? Fordi på bussen min er det dager der jeg nesten ikke kommer innenfor døra på bussen, og det er _aldri_ ledige sitteplasser på den.

Jeg mener at hvis bussen er rimelig full, så syntes jeg man skal spare de setene som er ledige til de som trenger de istedenfor å være ego. Man reiser seg for gamle som har dårlige bein. Det er kjipt og kaste seg etter et ledig dobbeltsete når det er andre som trenger det mer enn deg.
Vis hele sitatet...
Jauda, jeg snakket jo ikke om det i det hele tatt. Jeg flytter meg alltid for folk som trenger å sitte, så klart

Men det må å reise seg på bussen er det jo ikke alle som gjør. Jeg har opplevd å komme inn på en full buss gående på krykker, og ingen som spurte om jeg ville sitte før vi hadde kjørt forbi _mange_ holdeplasser. Ble ikke "sur" eller noe pga dette, ble bare litt sliten i beinet Men selvfølgelig, ikke alle som har den "pluggen" innebygd at de flytter seg for folk som trenger å sitte.
Satt meg ved siden av en litt smårund fyr på full buss en gang.

Endte med at bussen etterhvert ble tømt, og de eneste som satt igjen på bussen var oss 2 i samme sete. Husker busssjåføren stoppet spurte hvor vi skulle av og såg virkelig rart på MEG. Fun shit.
Som et motsvar til alle som mener det er uhøflig å flytte seg fra din elskverdige sittepartner; Jeg synes det faktisk er både hyggelig og omtenksomt, ettersom vi begge får langt mer plass å sitte på - Plassen på en buss er ikke akkurat fryktelig mye å skryte av, bare benplassen virker å være laget for personer under 185 cm, for ikke å snakke om bredden.

Ellers har jeg selv opplevd å duppe av på bussen (satt da innerst, med sekken på gulvet ved siden av meg, og beina litt til siden da DET ER FOR LITEN PLASS PÅ BUSSEN samt kne-skader), for så å våkne av en litt eldre dame i 30 åra som slenger sekken i fanget mitt og presser seg inn hvor jeg har beina. Må si jeg ble fryktelig overrasket over oppførselen hennes, alt hun hadde trengt var å pirke meg på skulderen og spørre om det var ledig.

Forøvrig synes jeg det både er morsomt og latterilig at folk heller velger å stå på bussen, enn å tørre å spørre om det er ledig, spesielt på busser hvor flertallet har valgt å sette seg innerst. Man ser liksom de lengtende blikkene mot setene, disse varer gjerne 4-5 sekunder, før personen nærmest sukker, blunker med øynene, ser en annen vei, for så å ta ett siste, anstrengt blikk på setet.

Personlig er det lite jeg finner mer irriterende til folk som bestemmer seg for å ta ned setet, med meg sittende bak, gjerne med en ved siden av. Det aller beste er de som plutselig bestemmer seg for at setet skal ned i full hastighet, og gjerne helt ned også, slik at knærne skvises skikkelig!

Hvordan er deres normale fremgangsmåte? Jeg for min del ser tar alltid en rask titt, for så å spørre om det er greit at jeg kan ta ned setet noe.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Under krigen kunne man risikere streng straff om man valgte å stå i stedet for å sette seg ved siden av okkupasjonsmakten eller folk tilknyttet den daværende regjeringen, Nasjonal Samling etc.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har sett annonsene, og det var ulovlig å stå om det var ledige seter.