Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 7742
http://www.dn.no/skattelisten/sok/?tlfodt=1991

Ante faktisk ikke at det fantes ungdommer i 18-årsalderen som eide så mye penger. Hvordan greier en 18 åring å få så mye penger egentlig? Er jo helt absurd! 100 mill i formue?!? Come on!..
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Rike foreldre?
ja, om jeg ikke tar helt feil så fordeler ofte foreldre pengene på ungene sine og sånt for å slippe unna en del skatt.
Førstemann på lista der er ihvertfall dattra til Fredrikstads rikeste mann Terje Høili, jeg tror ikke hun har en jobb hvor hun tjener fem millioner i året. Er nok han far som hjelper til litt.
http://www.dn.no/skattelisten/2008/O.../1991/1171061/

Han slipper ihvertfall å tenke på å jobbe i livet sitt.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Outier Vis innlegg
http://www.dn.no/skattelisten/2008/O.../1991/1171061/

Han slipper ihvertfall å tenke på å jobbe i livet sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk i klasse med søsteren hans. Hun har også like mye penger. Wilhelmsen rederi er det vel som står for de pengene der.
Sist endret av kosepaa; 16. april 2010 kl. 03:41.
Jaja, er enkelte som får ting servert på gullfat her i livet.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Han lurer vel egentlig bare på hvordan enkelte personer på 18 år kan ha flere hundre millioner.
Vis hele sitatet...

Ok. Jeg skjønner du bor jo i Norge og da er alt anderledes trur mange? Glem det når du har eller er i en rik familie så kjenner du mest kun rike andre familier og det blir for deg enkelt og snakke om slike ting som å være rik. Husk på det at å være rik betyr ikke alltid lykke og at du er alltid frisk og du trenger ikke hjelp? Men jeg kjenner mange i denne sitvasjonen selv at de trenger hjelp. Og kanskje mer enn andre?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Jaja, er enkelte som får ting servert på gullfat her i livet.
Vis hele sitatet...
det betyr dog ikke at de tar imot det og lar ting være med det.
overraskende mange "arver" ønsket og drivet til å skaffe seg egen suksess.
det er nok som mange skriver her.. servert på sølvfat, aksjer i familiebedriften, osv.

en kamerat av meg får 2 millioner årlig fra sjømat-firmaet til familien, og han jobber som elektriker i et annet firma.
Sist endret av Verilon; 16. april 2010 kl. 05:49.
Sitat av somnium Vis innlegg
det betyr dog ikke at de tar imot det og lar ting være med det.
overraskende mange "arver" ønsket og drivet til å skaffe seg egen suksess.
Vis hele sitatet...
Tja, om jeg hadde hatt en millionbedrift foran meg, klar til overtakelse, så hadde jeg nok studert BI jeg også, men jeg vet ikke om det betyr at jeg har noe mer driv til suksess enn andre.
Han/Hu kan ha arvet masse penger også.
Jeg hadde hvertfall gitt masse for å ha så mye penger, med mitt forbruk generelt så hadde jeg klart meg i et par år med så mye penger.

Men det er ikke alle som arver, andre jobber hardt for pengene. En i hjembygda har noe og en halv mill. i formue, og han har ikke rike foreldre, eller arvet noe som helst. Bare jobbet, spart og solgt bilder osv. osv.
Sist endret av Pagliacci; 16. april 2010 kl. 10:09.
Er jo litt forskjell på "noe og en halv" mill i formue, og når millionene begynner å bli såpass mange at en halv til eller fra ikke spiller så mye rolle.

Titt litt på hva ungene til disse super-rikingene våre gjør - mange av dem har allerede toppjobber, til tross for at de knapt er ute av skoler osv. Jeg tror faktisk ikke noe på at ALLE disse har så voldsomt stort talent for det. F.ex. sitter vel begge døtrene til John Fredriksen i hvert sitt Fredriksen-selskap-styre. Tilfeldig? I think not. Hvis de virkelig hadde vært så flinke, hvorfor er det ikke noe annet selskap som har ansatt dem?

Derimot så har alle disse visst lenge at de kommer til å arve styggmye penger, og derfor tatt et par passende fag på BI, så de ikke skal være TOTALT malplassert når de havner i styret, som adm.dir eller hvem vet hva. Hadde vært interessant å finne ut hva slags karakterer de forskjellige fikk, men det er vel ikke offentlig tilgjengelig.
Sitat av atomet Vis innlegg
Er jo litt forskjell på "noe og en halv" mill i formue, og når millionene begynner å bli såpass mange at en halv til eller fra ikke spiller så mye rolle.

Titt litt på hva ungene til disse super-rikingene våre gjør - mange av dem har allerede toppjobber, til tross for at de knapt er ute av skoler osv. Jeg tror faktisk ikke noe på at ALLE disse har så voldsomt stort talent for det. F.ex. sitter vel begge døtrene til John Fredriksen i hvert sitt Fredriksen-selskap-styre. Tilfeldig? I think not. Hvis de virkelig hadde vært så flinke, hvorfor er det ikke noe annet selskap som har ansatt dem?

Derimot så har alle disse visst lenge at de kommer til å arve styggmye penger, og derfor tatt et par passende fag på BI, så de ikke skal være TOTALT malplassert når de havner i styret, som adm.dir eller hvem vet hva. Hadde vært interessant å finne ut hva slags karakterer de forskjellige fikk, men det er vel ikke offentlig tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Interessant tankegang, men jeg er litt uenig med deg her. Det viser seg jo at velferd kan knyttes til mindre samfunnsproblemer. For eksempel kan vi se at alkoholproblemene er svært lave i Asker og Bærum i forhold til andre steder i Norge som ikke er så rike. Jeg tror også det er en sammenheng mellom dette og karakterer i skolen. Selv går jeg siste året på Sandvika VGS, og Arne Magnus, som er 4. øverst på formuetoppen gjør det veldig bra på skolen etter hva jeg har fått med meg. Jeg skal selvfølgelig ikke konkludere utifra enkelttilfeller, men det er skremmende hvor mye penger folk har i Bærum, og det er også sjokkerende å se at de som har mye penger ofte gjør det bra på skolen også! I følge denne artikkelen om sosial bakgrunn og karakterer kan man lese at de som har foreldre med høyest utdanning (ofte de som tjener mest) gjør det bedre på skolen. Jeg er ingen sosiolog, så jeg har ikke kompetanse for å si hvorfor det er slik, men det er tydeligvis en sammenheng her.

Når det kommer til Fredriksen-jentene så stiller jeg meg på din side. Neppe fortjent, og neppe at de har kompetanse nok til jobben de har.
Sist endret av bendiks; 16. april 2010 kl. 11:24.
Sitat av atomet Vis innlegg
Titt litt på hva ungene til disse super-rikingene våre gjør - mange av dem har allerede toppjobber, til tross for at de knapt er ute av skoler osv. Jeg tror faktisk ikke noe på at ALLE disse har så voldsomt stort talent for det. F.ex. sitter vel begge døtrene til John Fredriksen i hvert sitt Fredriksen-selskap-styre. Tilfeldig? I think not. Hvis de virkelig hadde vært så flinke, hvorfor er det ikke noe annet selskap som har ansatt dem?
Vis hele sitatet...
Man jobber jo i familiebedriften hvis man kan det. Man går ikke hen å jobber for et konkurrerende firma når familien din har et stort og fint et. =)
Fedre setter som regel inntekt og formue på døttre/sønner for å slippe unna formueskatt. Det er også forskudd på arv for å slippe for mye arveskatt når den tid kmr at foreldre skal etterlate arven sin.
Sist endret av tanx; 16. april 2010 kl. 11:26.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis de virkelig hadde vært så flinke, hvorfor er det ikke noe annet selskap som har ansatt dem?
Vis hele sitatet...
I slike tilfeller kan det være "kjendisstatus" mer enn pengene som gjør at andre firmaer ikke vil ansette slike som Fredriksen-søstrene. Min far jobber med opsjonsclearing. Selskapet han jobber i skulle ansette, og en av søkerene var søsteren til en svært profilert foretningskvinne. Selskapet min far jobber i ville ikke ansette henne, ikke fordi hun ikke var kvalifisert, men pga. hennes relasjon til søsteren, som har relativt høy Se og Hør-faktor.

At ALLE rikmannsbarn er finansgenier er selvfølgelig ikke tilfellet, men det at de jobber i familiebedriften fremfor i andre bedrifter, kan bero på mer enn en inkompetanse som blir lagt merke til av andre, men oversett av familien.
Sist endret av felix_poker; 16. april 2010 kl. 11:37.
Finnes mange sjalue sjeler her... Tror nettopp jeg ble kurert
bendikfa: For all del - at barn med velstående foreldre ofte gjør det bedre på skolen er vel et relativt velkjent fenomen, har hørt/lest det før også, og det virker logisk også.

MEN - her er det allikevel to ting man skal ta med i beregningen:

1: Selv med absolutte toppkarakterer, så tror jeg man kan telle på veldig få fingre hvor mange som går rett ut av skole og inn i lederstillinger i milliardselskaper - med mindre mamma/pappa eier selskapet. Det "geniene" gjerne får, er stillinger som er godt betalt, og teknisk/faglig krevende.

2: ...og det er virkelig forskjell på å ha absolutte toppkarakterer, og å gjøre det bedre enn snittet. Jeg tviler sterkt på at alle disse rikmannsbarna har toppkarakterer i alt.

Derimot - å prøve å "groome" barna litt for at de en dag skal KUNNE ta over bedriften, må man vel kunne si at er relativt forståelig, men å sette dem rett inn i ledelsen dagen etter at de er ute av BI blir bare tåpelig, og muligens også en tabbe: Jeg har sett undersøkelser tidligere som sier at svært få barn av gründere selv viser seg å inneha de samme talentene, noe som ofte har hatt uheldige konsekvenser for firmaet når de har fått "feil" stilling, det er bedre å sette inn en kompetent "utenforstående" i ledelsen, enn en inkompetent arving, da burde heller arvingen ha vært en passiv eier, e.l.
Jeg synes faktisk synd på de som arver slike summer i ung alder. Ene og alene fordi man vil aldri vite (før det er for sent) om de "vennene" man har faktisk er ekte eller bare prøver å ta nytte av formuen din.

En ting å vite at livet ditt er økonomisk sett trygt resten av livet. Men når alt annet er falskt rundt deg så hadde det ikke vært så ekstremt fett å levd livet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg synes faktisk synd på de som arver slike summer i ung alder. Ene og alene fordi man vil aldri vite (før det er for sent) om de "vennene" man har faktisk er ekte eller bare prøver å ta nytte av formuen din.

En ting å vite at livet ditt er økonomisk sett trygt resten av livet. Men når alt annet er falskt rundt deg så hadde det ikke vært så ekstremt fett å levd livet.
Vis hele sitatet...
Pøh, det er bare å ikke kle deg i penger og spandere på alle det!
Sålenge du har gode holdninger, og ikke gir folk noen mulighet til å snylte, så er det ingen som gidder heller..

Om du ikke vet hvorfor folk er venner med deg, er det din egen skyld, ikke pengas...
ah, penger. illusjonen av rikdom spør du meg
Grunnen til at de får overført penger er at foreldrene vil spare dem for arveskatt osv.
Sist endret av bronsky; 16. april 2010 kl. 14:57.
Vel, om jeg ser det ut ifra egen situasjon, kan det tenkes at det å være velstående gjør ting en del enklere. Har du mye penger slipper du å tenke på hvordan du skal skaffe penger - altså jobbe - i tillegg til studier. Du slipper å tenke på regninger osv. Det er lettere å få et godt selvbilde, mtp. klær og utstyr, for det har de jo selvfølgelig råd til. Slike ting som "vanlige" folk gjerne tenker mye på, og bruker mye tid på å bekymre seg for, slipper de vel unna. -Altså lettere å fokusere på studier.
Kan tenke meg at vanlige ting ("klare seg selv") vil være mye vanskeligere for denne gjengen. Jeg vet at jeg drar alle under en kam her nå, og det kan hende jeg tar veldig feil, menmen.
Når jeg vokste opp hadde jeg sommerjobb i et relativt stort firma, døtrene til eieren der hadde mye penger på konto rett og slett fordi han duden ville at de ikke skulle behøve å tenke på penger i framtiden. Men at de kunne gjøre som de ville i livet og fortsatt klare seg veldig bra. Om det betydde å loffe rundt i india eller chillen som musiker og aldri lykkes, uansett skulle de aldri ha pengeproblemer.

Mulig dette er en grunn til unges rikdom også? Rett og slett gavmildhet fra foreldre.. Behøver ikke alltid være skattegrunner osv.

Btw, hadde jkeg hatt et milliardfirma og kids, selvfølgelig skulle de blitt ansatt. Ser jo det som en selvfølge. De skulle jo hatt rett utdannelse, men om de ville skulle de jo selvfølgelig få bli ansatt. Man er jo ikke drittsekk mot familie.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Oscar Alexander Garmann Wilhelmsen

Med det navnet så skjønner jeg godt at foreldrene gir han noen kroner som en form for unnskyld..
En annen grunn til dette er at det er lett å tjene en million når du har 100 millioner fra før - sett inn i et fond ellerno, vent et par uker, vips, penger. Mye vanskeligere, tilnærmet umulig, å tjene opp en million om du starter på bar bakke.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Oscar Alexander Garmann Wilhelmsen

Med det navnet så skjønner jeg godt at foreldrene gir han noen kroner som en form for unnskyld..
Vis hele sitatet...
Er jo foreldrene som har valgt navnet da?
Sitat av ymgve Vis innlegg
En annen grunn til dette er at det er lett å tjene en million når du har 100 millioner fra før - sett inn i et fond ellerno, vent et par uker, vips, penger. Mye vanskeligere, tilnærmet umulig, å tjene opp en million om du starter på bar bakke.
Vis hele sitatet...
Det kan plutselig bli vips mye mindre penger også om du bare putter de inn i tilfeldige ting
Sparefond har ikke den største risikoen da.. Eller fond i det hele tatt. Relativt enkelt og trygt å spare penger på.
Eneste jeg kanskje ville holdt meg unna hadde vært Asiatiske fond, og fond med mye greier i Dubai.
Erhm... bare å se på navnene det:WILHELMSEN, OSCAR ALEXANDER GARMANN, KAJA KROGH, LINN WALMAN

Fineste vestkant.

Pappa har penger og de fikk litt.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Interessant tankegang, men jeg er litt uenig med deg her. Det viser seg jo at velferd kan knyttes til mindre samfunnsproblemer. For eksempel kan vi se at alkoholproblemene er svært lave i Asker og Bærum i forhold til andre steder i Norge som ikke er så rike. Jeg tror også det er en sammenheng mellom dette og karakterer i skolen. Selv går jeg siste året på Sandvika VGS, og Arne Magnus, som er 4. øverst på formuetoppen gjør det veldig bra på skolen etter hva jeg har fått med meg. Jeg skal selvfølgelig ikke konkludere utifra enkelttilfeller, men det er skremmende hvor mye penger folk har i Bærum, og det er også sjokkerende å se at de som har mye penger ofte gjør det bra på skolen også! I følge denne artikkelen om sosial bakgrunn og karakterer kan man lese at de som har foreldre med høyest utdanning (ofte de som tjener mest) gjør det bedre på skolen. Jeg er ingen sosiolog, så jeg har ikke kompetanse for å si hvorfor det er slik, men det er tydeligvis en sammenheng her.

Når det kommer til Fredriksen-jentene så stiller jeg meg på din side. Neppe fortjent, og neppe at de har kompetanse nok til jobben de har.
Vis hele sitatet...
Sosial reproduksjon er ordet du leter etter.
For enkle stikkord kan du ta en titt på presentasjonen her
Link

Det finnes ingen spesifikke grunner til hvorfor rike barn skal gjøre det bedre enn andre barn, men flere faktorer kan spille inn på barnets internalisering i samfunnet.
Det mest åpenbare grunnen er foreldrenes fordel hva gjelder ressurser, og dette gjelder både i mengde litteratur og viten tilgjengelig, samt tidsaspekt og miljø. Dette kan gjøre seg gjeldende gjennom privatskoler og hvor mye fritid foreldrene bruker på barnet sitt.
De færreste rike vil ut av den sfæren de har opparbeidet seg i, og med foreldrene som rollebilder blir det kjapt enklere å skaffe kontakter og informasjon rundt det å være blant eliten i samfunnet.

Vi kan misunne og forbanne de rike, men det bringer oss ingen vei. Langt mer konstruktivt å aspirere etter drømmejobbene deres, eller om du er kjekk, bruke litt sosial gunst til å forføre dem
Jeg kommer fra en "rikere" familie og vi har ingen økonomiske bekymringer.
Og jeg vet at når besteforeldrener mine dør så får jeg mange milioner i arv ,likedan så arver jeg og broren min formuen til foreldrene mine.
Men jeg tenker ikke så mye over det engentlig,men jeg tjener mine egne penger som jeg bruker på det jeg vil. Liker egentlig ikke å leve på foreldrene mine sine penger.
Men jeg liker tanken på at jeg har mye penger når jeg blir eldre.
Bare så det er sagt, er det ikke noen forskjell på om de får forskudd på arv nå eller får pengene når foreldrene dør. Alt faller innunder arv og dermed er arveavgiftspliktig, med unntak for fribeløp osv.
Jeg føler virkelig med disse kidsa. Det kan ikke være få dillemmaer du må gå gjennom når du vokser opp med tusenlapper i lomma. For det første beviser denne topicen en av de største problemene ved å være rik arving: Misunnelse. Folk klarer ikke unne dem noen av de kronene de har i lomma, og prater om hvor urettferdig det er at jeg ikke har ditt og datt. Ikke har de fortjent dem, og de har i alle fall ikke gjort mer enn meg!

Så kommer et annet dillemma. Skal du dele rikdommen med kompisene dine. Men vil de virkelig da være kompisene dine, kan det ikke hende at de bare er hyggelige fordi at du gir dem penger? Og hvis du ikke deler spenna, blir de da snurte og mener du er egoistisk som ikke deler litt av kaka med deg?

Til slutt skal du faktisk forvalte disse millionene til noe fornuftig. Så snart du kjøper en båt, kan du vedde på at lokalavisa slår opp det på forsida: "Datteren til Fredriksen kjøper ny båt!" De får aldri fred fra Se & Hør, Her & Nå og VG, og det vil bli skandaleoppslag bare du tar deg et vinglass til desserten. Du har null privatliv.

Nei, jeg er glad jeg ikke er rik. Penger fører på ingen måte til et lettere liv.
Sitat av eskilf Vis innlegg
Jeg føler virkelig med disse kidsa. Det kan ikke være få dillemmaer du må gå gjennom når du vokser opp med tusenlapper i lomma. For det første beviser denne topicen en av de største problemene ved å være rik arving: Misunnelse. Folk klarer ikke unne dem noen av de kronene de har i lomma, og prater om hvor urettferdig det er at jeg ikke har ditt og datt. Ikke har de fortjent dem, og de har i alle fall ikke gjort mer enn meg!

Så kommer et annet dillemma. Skal du dele rikdommen med kompisene dine. Men vil de virkelig da være kompisene dine, kan det ikke hende at de bare er hyggelige fordi at du gir dem penger? Og hvis du ikke deler spenna, blir de da snurte og mener du er egoistisk som ikke deler litt av kaka med deg?

Til slutt skal du faktisk forvalte disse millionene til noe fornuftig. Så snart du kjøper en båt, kan du vedde på at lokalavisa slår opp det på forsida: "Datteren til Fredriksen kjøper ny båt!" De får aldri fred fra Se & Hør, Her & Nå og VG, og det vil bli skandaleoppslag bare du tar deg et vinglass til desserten. Du har null privatliv.

Nei, jeg er glad jeg ikke er rik. Penger fører på ingen måte til et lettere liv.
Vis hele sitatet...
Jeg gråter heller i en splitter ny mercedes enn på tbanen
Sitat av atomet Vis innlegg
F.ex. sitter vel begge døtrene til John Fredriksen i hvert sitt Fredriksen-selskap-styre. Tilfeldig? I think not.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Å ha flere toppstillinger besatt av familiemedlemer bærer med seg mange fordeler, som en lojalitet og en større sammarbeidsevne dem imellom. Hvis jeg hadde valget mellom å ansette min kvalifiserte søster eller en villt fremmed fyr, hadde jeg nok gått for slekta, jeg også.

Se forresten på Hotel Cæsar og Anker-Hansen konsernet. De tjener store penger, og er familie hele gjengen.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Se forresten på Hotel Cæsar og Anker-Hansen konsernet. De tjener store penger, og er familie hele gjengen.
Vis hele sitatet...

På film/tv-serie hadde jeg uten problemer klart å drive hele HC/AH-konsernet helt alene og tjent 400 ganger mer
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av eskilf Vis innlegg
Så snart du kjøper en båt, kan du vedde på at lokalavisa slår opp det på forsida: "Datteren til Fredriksen kjøper ny båt!" De får aldri fred fra Se & Hør, Her & Nå og VG, og det vil bli skandaleoppslag bare du tar deg et vinglass til desserten. Du har null privatliv.
Vis hele sitatet...

Å være rik og være kjendis er ikke to sider avsamme sak selv om vi er et lite land. De færreste av Norges rikeste er noen du hadde lagt merke til i køen på Rimi. Fredriksens døtre liker å stille opp på kjendisfester og de liker å kle seg som puppe-påfugler. Gjerne i kombinasjon, og da vet de at de vil bli tatt bilde av. Folk som ikke har milliardærpappa må selvfølgelig gjøre noe for å få invitasjon til fester med VG utenfor, men de fleste rikinger har like frivillig kjendisstatus som enhver Hotell Cæsar-skuespiller.
Det finnes selvfølgelig et stort antall med rike personer i ung alder. Der faren min jobber er det også en. Jeg tror hun er rundt tjuefem år gammel, og har fått en egen formue på 200 millioner kroner allerede nå. Tingen er altså den at hun jobber i offentlig sektor, på Riksrevisjonen. Altså ikke et sted der du får flere millioner i året. Og i følge min far som er en relativt tett kollega med henne, så er hun nokså jordnær og lever livet som den gjennomsnittlige person, bortsett fra det at hun kan få seg hva som helst, selvfølgelig.

Kan jo nevnes at det er datteren til Torstein Tvenge, som tydeligvis skal være god for et tall rundt fem milliarder kroner.
Det jeg lurer på er hvorfor kongefamilien ikke skatter..? Ari Behn f.eks.

Det som er litt betenkningsverdig er at folk som JOHAN HENRIK ANDRESEN med 10 MILLIARDER i formue, ikke gir en del av pengene til noe godt her i landet, som å pusse opp skoler f.eks. Noe staten faen ikke gidder.

Kan ikke tenke meg at Johan Andresen blir å få bruk for en kvartdel av de pengene han besitter.
Samme gjelder for Kjell Inge Røkke, Olav Thon, Trond Mohn, Rannfrid Rasmussen, Margaret Boel Garmann eller Stein Støle osv. som også sitter på flere milliarder. Greit nok at de tenker at de gjør sitt med å betale noen millioner i skatt, men når man har så mye ekstra penger som de aldri får bruk for i livet, så synes jeg de fremstår som egoister som ikke vil gjøre noe for landet sitt, utenom å betale en påtvunget skatt. Og å bruke arvingene sine som unnskyldning for at de ikke skal gjøre noe godt for landet sitt, er bare kvalmende.

But then again, deres penger, de bestemmer hva de skal brukes til. Bare en liten tanke jeg slenger ut..
Outier, jeg antar du gir alt av overskuddet du har til veldedighet eller prosjekter som gagner det norske folk?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Outier, jeg antar du gir alt av overskuddet du har til veldedighet eller prosjekter som gagner det norske folk?
Vis hele sitatet...
Skjønte du ikke poenget mitt? Jeg har ikke 10 milliarder jeg vet jeg ikke klarer å bruke opp gjennom min livstid. Noe Johan Andresen har.

Jeg sitter med 5.000 på bok, og sliter såpass selv at det siste jeg tenker på, er å gi de få pengene mine til kommune-kassa slik at de skal få pusset opp skolen sin. Kall meg gjerne egoist nå, men slik er mennesket. Survival of the fittest.
Hadde jeg derimot hatt 10 milliarder å rutte med, hadde jeg selvfølgelig gitt deler av pengene til noe godt som støtter samfunnet.
Hadde ikke du?
Sist endret av Outier; 17. april 2010 kl. 13:25.
Hvorfor skal du ha sparepenger når de ikke får ha det?
Summen er irrelevant imho.
Summen er ikke irrelevant. Dette handler om moral. Dette er ikke noe jeg faktisk tror blir å skje, men det handler om egoister som sitter med penger de aldri får bruk for, istedet for å gjøre noe godt. Som jeg sa tidligere, deres penger, de bestemmer hva de skal bruke de til.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Outier Vis innlegg
Skjønte du ikke poenget mitt? Jeg har ikke 10 milliarder jeg vet jeg ikke klarer å bruke opp gjennom min livstid. Noe Johan Andresen har.

Jeg sitter med 5.000 på bok, og sliter såpass selv at det siste jeg tenker på, er å gi de få pengene mine til kommune-kassa slik at de skal få pusset opp skolen sin. Kall meg gjerne egoist nå, men slik er mennesket. Survival of the fittest.
Hadde jeg derimot hatt 10 milliarder å rutte med, hadde jeg selvfølgelig gitt deler av pengene til noe godt som støtter samfunnet.
Hadde ikke du?
Vis hele sitatet...
du klager altså på at noen har mye penger og kaller dem i bunn og grunn egoistiske, mens du selv får lov å være det?

og hva vet vel du om hvor mye penger disse menneskene du prater om gir bort i veledighet?
Sitat av somnium Vis innlegg
du klager altså på at noen har mye penger og kaller dem i bunn og grunn egoistiske, mens du selv får lov å være det?

og hva vet vel du om hvor mye penger disse menneskene du prater om gir bort i veledighet?
Vis hele sitatet...
Det som er litt morsomt, er å se på egoistene selv her inne, som skal kverulere mot andre som ikke "angriper" noen som helst, men heller setter et moralsk spørsmål i denne debatten. Jeg klager ikke på noe. Om du satt med 10, 6, 5, eller 2 milliarder, hadde du spikket og spart på de pengene til du hadde dødd, og latt arvingen ta over pengene som igjen gjør AKKURAT det samme som deg?
Sist endret av Outier; 17. april 2010 kl. 13:37.
Sitat av Outier Vis innlegg
Det som er litt morsomt, er å se på egoistene selv her inne, som skal kverulere mot andre som ikke "angriper" noen som helst, men heller setter et moralsk spørsmål i denne debatten. Jeg klager ikke på noe. Om du satt med 10, 6, 5, eller 2 milliarder, hadde du spikket og spart på de pengene til du hadde dødd, og latt arvingen ta over pengene som igjen gjør AKKURAT det samme som deg?
Vis hele sitatet...
Litt av greia er jo det at de fleste rike i norge har gitt mer i skatt og gitt mer til samfunnet enn det du NOEN gang klarer å gi i hele ditt liv. Hvorfor skal de gi enda mer. Vil påstå de har gjort sitt for å bedre det norske samfunnet. Det har ikke du.

Så lett på ræva, start en bedrift, kjøp aksjer og bli rik så kan du også bidra litt til det norske samfunnet.
Faren til en venn av meg sitter på 500mil, men man kan ikke merke det på vennen min, heller ikke familien, faren ser ut som en snekker og det eneste man legger merke til er at de har en et fint hus og en fin båt, men ikke noe serlig man legger merke til egentlig, tippe vel 5 mil får huset og 700k får båten.
Men så er det ei i klassen min som har en rik bestefar, hun driter i skollen og skal droppe ut når hun begynner på vgs, hun skal bare leve på foreldrene og besteforeldrene, noe som jeg tviler på at de kommer til å gi hun penger til.

Så det å være rik er jo det man gjør det til.