Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 399
Ble litt nysgjerrig nå nettop når jeg hang rundt på internett.

Kan pp-t utlevere privat informasjon om klientene sine til feks en skole rådgiver. I så fall hvor privat?

Har selv aldri vært i kontakt med pp-t, men som sagt ble jeg nysgjerrig.

Saken jeg kom over er som følge: En rådgiver skal ha ringt ppt etter personlig info. Som jeg har fått vite var det av egen nysgjerrighet.
Selv vil jeg tro de som må være informert om særskilt-søkende studenter er det og mener at det derfor vil være unødig å gi ut noe annen info om ikke spesielle hendelser oppstår.

Har funnet et dokument som omhandler det, men det gjelder spesielt for rogaland og virker gammelt så er ikke godt å si om det gjelder enda http://www.ikarogaland.no/PPT-instruks.htm punkt 3.0 omhandler utlevering av opplysninger.

I dokumentet står det som følgende "Opplysninger kan utleveres til rektor, fag- eller spesiallærer eller annen samarbeidspartner i skolen eller barnehagen når det er nødvendig og gjeldende taushetsplikt ikke er til hinder for det"

men rett over det igjen står "Utlevering av klientopplysninger skal som hovedregel bare skje etter skriftlig tillatelse fra klient eller foresatte. "

Så var usikker på om jeg skal tolke dette som at de bare kan levere opplysninger med tillatelse fra klienten elv eller foresatte.
Noen med erfaring som kan svare på dette? eventuelt noen som tolker nettsiden bedre enn meg?

edit: er ikke helt sikker på om denne er postet riktig. Har søkt etter lignende trådet uten hell. Om det har blitt tatt opp før må dere gjerne linke meg til tråden

-Hangaround
Sist endret av Kithshok; 21. januar 2010 kl. 23:17.