Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  194 10336
nynorsk er ikke stygt, neida. Problemet ligger i at det er meningsløst å måtte lære det på skolen.

Dette med stat:

Om en person som skriver bokmål jobber i staten og mottar et nynorsk brev så må han svare på nynorsk. Altså vil det være et problem for ham. Men han forstår innholdet i brevet.

Samme med han "nynorskingen" som sendte brevet. Jeg tror personlig det ikke hadde vært noe problem for denne personen å motta brevet på bokmål. Han hadde forstått det. Derfor kan vi konkludere med at alle kjenner det andre språket godt nok til å kunne forstå og lese det.

Da er det jo bare bortsløsing av resurser å måtte skive på sitt ikke hovedmål.

Og, det at det er skoler på sørlandet som har nynorsk som hovedmål. Den som skrev det kan kanskje ramse opp noen flere skoler også..? Jeg tror ærlig talt det er ytterst få skoler som har nynorsk som hovedmål på sørlandet. Ihvertfall nedover mot Kristiansand.
Vi lærer (gud skje lov) fremdeles historie på skolen, nynorsk er så absolutt norsk historie, hence vi lærer nynorsk i skolen, hvor ellers skulle vi lære det?

Personlig føler jeg meg priviligert over å kunne ytterligere et språk fra engelsk, tysk og bokmål.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Opprinnelig postet av Yallis
ikke vet jeg hvilken skole du går på, men da jeg gikk på ungdomsskolen ble vi ferdig med å lære bokmål. de siste årene har jeg ikke brukt et eneste sekund på å lære bokmål. foruten om nynorsk opplegget vi sliter med, så går resten av norskfaget til tolking, analysering og historie. mulig du går på norskkurs for døve moskuspingviner, da må man vel vie litt tid til å lære bokmål.
Vis hele sitatet...
Øhm... Bokmålsundervisningen er jo akkurat tolkninger, analyser og historielære som er på bokmål. Er det noen her som trenger kurs i noe, så er det vel deg...

Digger sammenlikningen din mellom folk som snakker nynorsk og døve moskuspingviner - for det er jo det du strengt tatt gjør.
Stem Høyre sier jeg, stem Høyre.
Fra første skoledag skulle barn/foreldre fått valgt språk, deretter delt klassene etter hva hver enkelt mener.. TIL H****** med nynorsk!
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
Personlig føler jeg meg priviligert over å kunne ytterligere et språk fra engelsk, tysk og bokmål.
Vis hele sitatet...
Nynorsk er fortsatt ikke noe språk men et skriftspråk.
Nynorsk er ikke noe fremmedspråk slik engelsk og tysk er.

Hm. Et annet argument mot nynorsk er at nynorsk karakteren har en tendens til å ødelegge for den generelle norskkarakteren for oss som ikke bruker nynorsk daglig, mens de som bruker det daglig ikke merker den helt store forskjellen. Det er rett og slett urettferdig.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Den urettferdigheten gjelder jo motsatt vei også, så det er ikke noe argument mot nynorsk, men mot sidemålsundervisning (og det er jo egentlig det denne tråden handler om...). Dere som skriver under på den neitilnynorsk-lista vet vel at dere samtidig skriver under på at desom har nynorsk som hovedmål ikke skal lære bokmål?
eg trekkjar ailt attåt att. dykk he reitt, aille soim ein, nynoirsk eir deit beste som nokon gong he skjitt i noreg. eg forgudar nynoirsk og eg har no innseitt att dykk nynoirskeksponistar alltid har reitt. eg ynskjar att eg hadde innsjått det førr lengje sida.

EDIT: vel, beklager usakeligheten, kunne bare ikke dy meg. litt for mye C2H5OH. gnæg-gnæg-gnæg, kveruler-kveruler-kveruler.

Dekilaz - det er jo ingen forskjell på å lære bokmål og å lære bokmål. du må gjerne rette meg på denne posten også, jeg forstod visst ikke at jeg tullet og tøyset litt. bra du framla en utgreiing for meg. takk!

Sist endret av Yallis; 15. desember 2002 kl. 05:35.
De som har nynorsk har jo en fordel når man har bokmål som sidemål. De som har nynorsk som hovedmål leser og hører som regel bokmål hver dag gjennom aviser og internett og andre massemedier. Men urettferdig vil jeg ikke si det er. Men karakteren i sidemålsfaget mener jeg har mer med innsatsen å gjøre, enn med faget. Jeg tror at mange som ikke praktiserer nynorsk hver dag har en tendens til å gi faen i hele sidemål.
sidemål er eit gammalt og historisk språk som vi må ta vare på, kvifor skal vi skrive fornorska dansk?
Opprinnelig postet av kermit-
Nynorsk er fortsatt ikke noe språk men et skriftspråk.
Nynorsk er ikke noe fremmedspråk slik engelsk og tysk er.

Hm. Et annet argument mot nynorsk er at nynorsk karakteren har en tendens til å ødelegge for den generelle norskkarakteren for oss som ikke bruker nynorsk daglig, mens de som bruker det daglig ikke merker den helt store forskjellen. Det er rett og slett urettferdig.
Vis hele sitatet...
Et skriftspråk er altså ikke et språk?

Hvorfor skulle norsk karakteren din i det hele tatt bli påvirket av nynorsk karakteren din? La oss for to sekunder si at den faktisk gjorde det, hvorfor er det urettferdig? Som Ayabara sier, bokmål er sidemålet til de som har nynorsk som hovedmål.
Jeg kaller ihvertfall ikke nynorsk for et annet språk. Nynorsk er et sidemål ikke et annet språk.

Hvorfor spør du så dumt egentlig? Når nynorsk karakteren inngår i "bokmålkarakteren" er det ikke jævlig logisk at en dårlig nynorsk karakter trekker ned norsk karakteren? Sheesh. Og hvorfor det er urettferdig? Jeg tør påstå at de med nynorsk som hovedmål på skolen kan bokmål bedre enn de med bokmål som hovedmål kan nynorsk.
Og til dere med nynorsk som hovedmål på skolen; trenger dere slå opp i ei ordliste for å finne bøyninger og sånt når dere skriver bokmål?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Yallis: Hæ?
kermit-: nynorsk karakteren inngår ikke i bokmålskarakteren. Du får egen karakter for sidemål. Slik er det ihvertfall her jeg bor. Iallefall på vitnemålet mitt fra grunnskolen.
Opprinnelig postet av kermit-
Hvorfor spør du så dumt egentlig? Når nynorsk karakteren inngår i "bokmålkarakteren" er det ikke jævlig logisk at en dårlig nynorsk karakter trekker ned norsk karakteren? Sheesh. Og hvorfor det er urettferdig? Jeg tør påstå at de med nynorsk som hovedmål på skolen kan bokmål bedre enn de med bokmål som hovedmål kan nynorsk.
Og til dere med nynorsk som hovedmål på skolen; trenger dere slå opp i ei ordliste for å finne bøyninger og sånt når dere skriver bokmål?
Vis hele sitatet...
Eh? På videregående skole får man da en egen karakter i både hovedmål og sidemål.

Hvordan kan du, som ikke engang har bokmål som sidemål, påstå at 'de med nynorsk som hovedmål på skolen kan bokmål bedre enn de med bokmål som hovedmål kan nynorsk'? Hva begrunner du egentlig den påstanden med?
Og til dere med nynorsk som hovedmål på skolen; trenger dere slå opp i ei ordliste for å finne bøyninger og sånt når dere skriver bokmål?
Vis hele sitatet...
kermit-: jeg går i en klasse der 10 av 12 har nynorsk som hovedmål, jeg er en av de to som har bokmål. Men det er faktisk noen som må slå opp i ei ordliste for å finne bøyninger og sånt når dem skriver bokmål.

Nynorsk elever får ofte problemer etter at dem har lært sidemål med at dem blander nynorsk og bokmål. Feks når dem skriver en stil. Dette er lærerene veldig strenge på.
nynorsk er et veldig futuristisk, universalt og fleksibelt skriftspråk, og jeg vil tro at nynorsk vil gå sin seiersgang verden over en gang i fremtiden.
dette er sia jeg liker.

den jævla nynorsken har ødelagt så jævelig mye for meg.
for oss som er dyslegktikere betyr nynorsk bare enda en dårlig kaakter på kortet. fanen heller de VIL at vi skal stryke
Jeg mener at de som har nynorsk som dialekt burde ha det, men de som ikke prater nynorsk burde slippe å ha det!

Jeg prater ikke nynorsk, men bokmål. Så det er ganske teit at vi som ikke har det må lære det fordi jeg kommer ikke til å bruke det....
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Og da mener dere vel også at de som har nynorsk skal slippe bokmål?
Opprinnelig postet av aybara
Og da mener dere vel også at de som har nynorsk skal slippe bokmål?
Vis hele sitatet...
Nei?
Fordi nynorsk dør ut og bare 15% bruker det dagelig.
heheh....kanskje det ja..nei selvfølgelig ikke!! Bokmål er jo det opprinnelige språket vårt...(tar jeg feil?)..Jeg kommer jo aldri til å bruke nynorsk kunnskapenen mine videre i livet, med mindre noen tvinger meg til å bruke det!!

Nynorsk er døfødt!!
Opprinnelig postet av r33l
heheh....kanskje det ja..nei selvfølgelig ikke!! Bokmål er jo det opprinnelige språket vårt...(tar jeg feil?)..Jeg kommer jo aldri til å bruke nynorsk kunnskapenen mine videre i livet, med mindre noen tvinger meg til å bruke det!!

Nynorsk er døfødt!!
Vis hele sitatet...
Opprinnelige språket vårt? Tror du må gå litt nærmere inn på hva du mener med 'opprinnelig' og hvem 'vi' er. I Norge skrev man dansk helt til man fikk egen grunnlov og også i flere tiår senere. Det var her 'konflikten' oppstod, hvor ulike folk hadde ulike oppfatninger av hvordan Norge burde gå for å utvikle et eget skriftspråk.

Hysing: Er ikke dysleksi grunn nok til fritak fra sidemål?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
chaOs: Du forstår vel at man ikke kan gjøre slik at de med bokmål som hovedmål slipper nynorsk, men ikke omvendt? Hvis man skulle gjort det sånn ville det vært forskjellsbehandling, eller undertrykking av en minoritet i samfunnet. Du skjønner vel at det ikke er en løsning?
Chaos: 15% er trossalt nesten 700 000 av landets mennesker. Det at det er 15% av skoleelevene som har nynorsk synes jeg er et dårlig argument for at vi ikke skal ha nynorsk, og hvor har du hørt at nynorsk dør ut? Vil gjerne at du viser meg det!
Fordi nynorsk blir mer og mer likt bokmål (jmfr 'klammeformer')
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Eller bokmål blir mer og mer likt nynorsk.
Bokmål har ikke forandret seg så mye vel ?
Hva er det med dere nynorsk fan som vil absolutt at vi som er imot det skal lære nynorsk. Har vi gjort noe mot dere? Fint at dere har lyst til å ha nynorsk på skolen, men hvis dere absolutt vil ha det så lær det hjemme frivillig

Og det er nynorsk som har forandret seg Aybara! Læreren vår retter etter bare et par år gammel nynorsk, og allerede er vår ordbok mye mer lignende bokmål enn det hun retter.

Det er så jævlig waste å skulle ha to språk side om side. Det tar så fuckings mye tid og penger (okey, overdriver litt her), så hvorfor i helvete lære det når bokmål er et så stort språk allikevel.

Og kan du gi meg et bevis/dokumentasjon på at dialekten til de fleste i norge er nærmere nynorsk? Tviler det sterkt. Ganske sikker på at 90% av de som bor på østlandet snakker nærmest bokmål, og det er vel den landsdelen med flest innbyggere. Og ganske sikker på at ganske mange prosent i de andre landsdelene snakker nærmere bokmål.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Noen eksempel på ting i bokmål som har forandret seg:

Visse ord, som sjuk (før var det bare lov å skrive syk) djup (dyp), og mange flere. Før het det "en jente", nå kan man skrive "ei jente". Regner med at de fleste sier "ei jente" også...? Dette er altså nynorsk, som er bakt inn i bokmål i løpet av de siste årene.

SkyFex: Ja, du vil vel tro at så og si hele Norge snakker bokmål du... Ganske rart om den teorien din skulle stemme, egentlig. Hva er mest sannsynlig av folk flest snakker? Noe som ligner på dansk, eller noe som ligner på det folk der egentlig snakket?
90% på Østlandet? Nærmere 100% vil jeg si

aybara: Urbaniseringen hvisker ut dialektene
apropos hva som har forandret seg etter hva....

nynorsk har blitt mer og mer lik bokmål hvem i h*** sier jeg så ei jente gå over gata?

syk er BOKMÅL sjuk er NYNORSK øøøø og ikke omvendt

er det språk jeg vill trekke inn som trekkes inn i "urbant" bokmål som aybara referer til
så er det:
Engelsk
Urdu
++++
Sist endret av Bill_Gates; 16. desember 2002 kl. 22:31.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg sier "jeg så ei jente". Jeg skriver det forøvrig også
Aybara: Jeg er klar over at bokmål har tatt inn noen nynorske ord. Det skulle bare mangle Men det er nynorsk som har tatt inn mest bokmål!

Hva for et argument er det at bokmål er en fornoskning av dansk. De snakker engelsk i USA, de snakker varianter av Tysk i Nederland og Østerrike så vidt jeg vet. Og jeg er ganske sikker på at Nynorsk er en variant av Dansk eller Svensk langt tilbake.
Opprinnelig postet av SkyFex
Hva for et argument er det at bokmål er en fornoskning av dansk. De snakker engelsk i USA, de snakker varianter av Tysk i Nederland og Østerrike så vidt jeg vet. Og jeg er ganske sikker på at Nynorsk er en variant av Dansk eller Svensk langt tilbake.
Vis hele sitatet...
Nå bodde det ikke så mange andre enn indianere i Amerika når Europeerne kom heller da. Og Amerika/Statene var vel en engelsk koloni? Argumentet går på å være litt mer nasjonalistisk, og skrive litt annerledes enn slik vi snakker i bare en del av landet.

Har selv bokmål som hovedmål, og hatet nynorsk, og sutret når jeg måtte ha nynorsk på ungdomsskolen. Har vel forandret mening over årene.
nynorsk suger.

(beste posten hittil?)
Opprinnelig postet av kermit-
Hvis dere liker nynorsk hvorfor skriver dere ikke på nynorsk her?
(NEI! For guds skyld, det var ikke noen oppfordring!)
Vis hele sitatet...
Ykon forstende ikju når eg skriv på nynorsk.
Ein dag eg var inne i den store byen på globetrottartur, såg eg ei budeie oi ein butikj. Eg spurde om og om igjen men ho skjøna inkje kva eg tala om. Kva er så vanskjeleg med å forstå: gje meg ein hugleik på staur?
Dette er kun eit av mange eksempel.
Eg seier ikkje at nynorsk bør vær obligatorisk, men eg trur dykon synes det er vanskjelegt å forstå nynorsk, difor skriv eg på nynorsk her på forumet.
hælvete.. forstod ikke dritten av det der
hugleik på staur, wtf?!
Master debater
Dekilaz's Avatar
Bill Gates: Urdu som del av et urbant bokmål? Det er liksom wolla, schpaa osv, og det er det ingen (med respekt for seg selv) som faktisk bruker.

Og til kermit ang. å like nynorsk og skrive det: personlig liker jeg ikke nynorsk noe spesielt mer enn dere andre bokmålsfolk (tror jeg, hvertfall), men jeg argumenterer for det i skolen fordi det nå er sånn at vi har 2 offisielle og likestilte skriftspråk i Norge. Hvorvidt dette er en god ordning er et helt annet spørmål.
Vitsen med å ha nynorsk på skolen er å fylle opp timeplanen og fordi skolen er slik at den MÅ være lik for alle.. De som har nynorsk som hovedmål kunne jo lært bare det på skolen, og de med bokmål kunne ha det på skolen.. Men nei da! Dett er Norge på sitt beste!
Opprinnelig postet av Dekilaz
Hvorvidt dette er en god ordning er et helt annet spørmål.
Vis hele sitatet...
det er jo akkurat dette vi "diskuterer"!
"Det urbane språket" er det vi nå kaller sleng, men som blir lov å skrive etter en stund. Sånn som at du sier kødde. Det er ikke lov å skrive som å tulle, men kanskje om et par år du kan.
*lese posten* Ingen gode argumenter for hvorfor vi skal ha nynorsk på tvang innen skolen. Og ikke valgfag.
Finnes det noen ?
Denne tråden har seks sider eller noe, les igjennom skikkelig så finner du mye rart.
Har fulgt med på den siden den startet..
-Stemmer, har funnet mye rart men ingen serriøse gode grunner.. Har du ?
SkiM: hva skal til for at en grunn skal være seriøs for deg da? Har kommet med argumenter som at nynorsk tilhører norges historien. Og det med brevet. At folk skal kunne forstå hverandre. Er ikke disse seriøse?
Serriøse ja! Men gode ? Er det ett godt argumenter for at ikke nynorks skal bli valgfag ??
Ikke etter min mening..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Exodus
Ykon forstende ikju når eg skriv på nynorsk.
Ein dag eg var inne i den store byen på globetrottartur, såg eg ei budeie oi ein butikj. Eg spurde om og om igjen men ho skjøna inkje kva eg tala om. Kva er så vanskjeleg med å forstå: gje meg ein hugleik på staur?
Dette er kun eit av mange eksempel.
Eg seier ikkje at nynorsk bør vær obligatorisk, men eg trur dykon synes det er vanskjelegt å forstå nynorsk, difor skriv eg på nynorsk her på forumet.
Vis hele sitatet...
Hmm, du vet at dette ikke er nynorsk right? Dette ser veldig ut som dialekt for meg, og selv om en dialekt er lov å snakke så betyr det ikke at det er lov å skrive alt dette på nynorsk.

Du sier jo det selv, dette er vanskelig å forstå. Når vi får problemer med å forstå hverandre tyder det vel på at vi får for lite undervisning i sidemål. Ergo, vi holde på sidemålsundervisningen i skolen (visst vi ikke skal bør plusse på et par timer da?).
gidder ikke gå inn tungt på denne debatten, har det nok på skolen..

ville bare påpeke alle de håpløse konstruksjonene i nynorsk.. heldigvis har folket gått fra en del av de.. formen "hestarne" for flertall av "hest" er det heldigvis ingen som bruker i dag

nynorsk har gjort en fin jobb med å gi folk valgfrihet, men språket reflekterer ikke i stor nok grad talespråket nordmenn "i gjennomsnitt" snakker.. noe av grunnen til dette var at ivar aasen var arrogant nok til å drite i bymålet fordi han mente at det hadde blitt påvirka av dansken (og til dels tysken) og mente at dette var BAD siden vi skulle tilbake til røtterne våre på bygdene (som hadde trekk fra gammelnorsken) for å få til en slags nasjonalromantisk følelse rundt skriftsspråket vårt.

jeg er heller samnorsk tilhenger enn tilhenger av noen av målformene.. jeg synes at bokmål EIER nynorsk, men det er nok muligens fordi bokmål er det jeg har skrevet hele livet og ser mest av på tv.. også sliter jeg hardt på skolen med nynorsken.. og jeg kaller meg selv for sunnmøring

synes ikke at samnorsk er noe vi burde ha innført _I DAG_, men det er dit jeg ser at vi er på vei.. nynorsken tilpasser seg til bokmålen, mens bokmålen tilpasser seg til talespråket..

hvilket alternativ virker mest logisk? et skriftsspråk bare for å ha det eller et skriftsspråk som prøver så godt det kan å tilpasse seg hvordan folk snakker..? bokmålen jo også et fint fundament i en del østlandsdialekter.. det er jo klare likhetstrekk(skal ikke drite meg ut å si at folk snakker bokmål)
Leif Juster hadde en sketsj om nynorsk (hvis det var det)
"Det stend i hermeteken" var en av setningene. Det var ikke noe som var hermetisert, men noe i anførselstegn...