Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 3667
Sitat av nomore Vis innlegg
Nå har eg ikke inngående kjennskap til rutinene, men eg tviler sterkt på at 1-1-0 først tar i mot samtalen for å sende ut ambulanse, og deretter setter deg over til 1-1-3 for medisinsk hjelp. Enten er det unntakstilstand og de følger deg hele veien eller så setter de deg rett over.

Med andre ord, om du ringer konsekvent 1-1-0 så vil du få litt tregere reaksjonstid hver gang, enn at du i et svært sjeldent tilfelle får opptatt når du ringer 1-1-3.

Men om du kjenner rutinene til nødetatene godt så hører eg gjerne på hvordan rutinene er.

Og eg sa ikke at 1-1-0 eller 1-1-2 ikke har førstehjelpskunnskap, men eg sier at AMK sitter med best kompetanse på området.
Vis hele sitatet...

Hvorfor får jeg tregere reaksjonstid?
Fordi du først må ringe 1-1-0, deretter vente på svar, deretter forklare operatøren hva som er galt, og deretter bli satt over til 1-1-3.

I stede kan du ringe rett til 1-1-3, og risikere at det blir opptatt en forsvinnende sjelden gang.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er ingen automatikk i at du må bli satt over, det er en vurdering de gjør der og da. Så langt det lar seg gjøre vil samtalen fortsette som normalt mens partneren til den du snakker med kobler inn rett instans. Det har lenge vært snakk om et felles nødnummer, og på sikt blir nok det tilfelle. Alle nummerene er regnet som nødnummer, det skal være veldig spesielle hendelser for at du må vente i mer enn et par sekunder, man blir satt over til et annet distrikt hvis det er kø på linjen lokalt. Det er akkurat derfor politiet opererer med direktenummer, slik at nødnummerene er forbehold samtaler hvor folk er i nød.

Regelen er at du skal ringe den etaten som du ønsker å oppnå kontakt med, men i mange tilfeller er det ikke helt klart ut fra situasjonen hvem man skal ta kontakt med. Av den grunn opererer alle nødnummerene på lik måte og kan stort sett eskalere en sak like fort. Det er stort sett bare en grunn til at man lister opp informasjon som kan virke helt uinteressant når man snakker med nødetatene, og det er rutine. I sjokktilstand eller svært spente situasjoner er det veldig mange som låser seg helt, da er innøvd rutine det eneste som kan "brekke" en person ut av transen.

Alle etatene er bemannet i henhold til hvor mange som ringer, så jeg har vanskelig for å tro at det er mindre sannsynlig for telefonkø hos brannvesenet enn f.eks. helsevesenet. Om noe, så er det politiet som skal slite med trafikk. I Europa er 1-1-2 regnet som standard nødnummer.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Poenget er at de spør om ting som navn og andre personalia i situasjoner hvor de overhodet ikke trenger det, og i situasjoner hvor noen f.eks. holder på å blø i hjel, de har fått mye pepper for dette, virker nesten som det er noe de gjør uansett situasjon.

Det med taktikken til Breivik er ikke relevant, derav parentesen, tråden skal ikke handle om det punktet. Og jeg har ikke sagt at det senket Delta, men at dette var Breiviks hensikt. Det skriver han om i manifestet. Det er hvertfall helt klart at han ikke mente at han ville overgi seg.

Poenget er at med en Motorola fra 80-tallet kan du jo se hvilket nummer det ringes fra, så hvorfor i all verden spør de om det på nødtelefonsentralen??
Vis hele sitatet...
Jeg har selv litt erfaring med nødetatene.
Ja dem ser hvilket nr du ringer fra.
Ja dem spør hvem du er.

Men har du gitt beskjed om hva som har hent og hvor du befinner deg så er det folk på vei mens dem spør om hvem du er.
Dem vil vite hvem som er varsler tilfelle det blir konsekvenser i ettertid.

Selv er jeg lært opp til å bruke "offerets" telefon om jeg skal ringe 113 for da kan jeg si jeg ringer fra telefonen til vedkommende som ringer slik at dem kan slå opp medisinsk historikk.

Men du må også huske at man kan ringe "anonymt" til alarmtelefonene i Norge (og andre land).

Ta en god gammal telefon. ikke putt i simkort ring 112 og du kommer gjennom
(Var dette ABB hadde gjort.
Brukt en telefon han fant hvor telefonen var låst med pinnkode så simkortet ikke var registrert av mobilen.
Da ser dem ikke hvem som ringer.)

De gangene jeg har ringt 113 (er faktisk en del av dette grunnet frivillighetsarbeid) har jeg sagt hvem jeg er hva saken gjelder.
Samme gjelder også de gangene jeg har ring 112 for bistand i jobb eller pga frivillighet som natteravn.

Dem har da ikke spurt hvem jeg var på nytt før etter saken er "avklart"
Og dette er faktisk for at dem loggfører tilfelle politietterforskning.
Da er man et registrert vitne.

Ergo min erfaring er at dem ikke er så opptatt av hvem som ringer før etter dem har avklart situasjonen.