Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 9129
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvorfor skal faren(biologisk eller ikke) få lov til å ta et hardt grep rundt armen hans uten tilstrekkelig grunnlag? Du kan ikke komme og si at det ikke er noe å bry seg om fordi andre har opplevd langt verre hjemme og derfor er det greit. En urett gjør ikke opp en annen, man skal ALDRI bruke vold mot sine barn (hvis det ikke er snakk om nødverge selvfølgelig), og ihvertfall ikke hvis du er stefaren til gutten. Dette er forkastelig måte å prøve å oppdra barn, det er en grunn til at man ikke har lov til å bruke vold i det hele tatt mot barn.
Vis hele sitatet...
Gutten er 16 år.

Det må jo være mulig å ta tak i armen hans uten at man kaller det for vold. Dette blir bare for dumt.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ser du selvmotsigelsen i disse to utsagnene?
Vis hele sitatet...
Tilstrekkelig grunnlag blir da ment som nødverge, så nei ser ikke at det nødvendigvis er noen selvmotsigelse.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt heller.
Dette var ikke snakk om vold, det var snakk om å sette seg i respekt, hvilket ser ut som en en nødvendighet etter det jeg har lest i denne tråden.
Ingen tar skade av å bli tatt resolutt i armen mens man blir snakket hardt til, men det kan tyde på at det sårer stoltheten til valpene som er i konstant opposisjon mot autoritetspersonene i livet deres.
Vis hele sitatet...
Å ta tak i guttens arm er ikke en god måte å sette seg "i respekt" på, og ja jeg vil kategorisere et hardt tak rundt armen som etterlater seg merke som vold.
Og hva er det du har lest her i tråden som antyder at han må sette seg i respekt hos gutten? Er gutten voldelig? Driver han gatelangs og driver hærverk? Nei, han har ganske enkelt hatt et litt overbeskyttende hjem og dermed vant til en litt "bedre" livsstil enn det de fleste av dere på nFF har vokst opp med, det er akkurat som om fordi mange andre av dere freakere har hatt verre opplevelser i oppveksten, så burde han tåle det også? Det blir helt feil og det burde dere faen meg klare å se...

Selve hendelsen som medførte dette angrepet var jo bare det at han med et uhell slamret litt med en dør, dette er langt fra en gyldig grunn til å angripe gutten. Han må jo i det minste konsultere gutten og snakke med han, ikke gå direkte til fysisk angrep.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Spiller det noen rolle om det var stefaren eller ikke? (Enda en selvmotsigelse btw. )
Så lenge han er med på å oppdra barnet og holde ro og orden i huset ser jeg ingen grunn til at han bare skal sitte på gjerdet for å se på.
Vis hele sitatet...
Ja, det spiller en rolle om det er stefaren ikke. Når man plutselig kommer inn i en familie, hvor barna har gjennomgått en skilsmisse, så er ikke veien å bygge et stefar-sønn forhold å bruke vold mot gutten, slik oppførsel som dette vil til slutt være med på å bryte ned familien.

Det å være verbal og fornuftig er ikke det samme som å sitte på gjerdet og se på, man kan fint løse konflikter uten vold
Det er utrolig bra at man har en såpass innarbeidet kultur mot vold at man reagerer imot angrep på barn.

Men å klassifisere å ta "hardt" tak i armen til en 16-åring som vold blir for dumt.
Sargasm: Kjenner du TS? Du virker så opptatt av dette med gyldig grunn. Hva vet vi om han ikke er en slik drittunge som du sier han ikke er? For det er nettopp det han hørtes ut som for meg..

Tror du ikke han kan ha tonet ned sin egen deltagelse, og kanskje tonet opp stefaren sin? Hva hvis dine antagelser om at han er det englebarnet er feilaktige, mens mine antagelser om at han er en drittunge, og ett sutrende problembarn av dimensjoner, er korrekte? Ville det da vært hjemmel for stefaren til å ta han hardt rundt armen dersom han f.eks slår seg helt vrang og nekter å gå ut av mikrobølgeovnen, eller ville dette vært vold? OK, dårlig eksempel, jeg mener; "nekter å gjøre hva mora og stefaren sier". Stefaren er tross alt en maktperson i hjemmet, da han er en myndig person. TS må følge det han og mora bestemmer.

Til slutt: Uhell med å smelle med døra ja. Jeg har nok også trolig blitt holdt hardt i armen for dette da jeg også var en 12-år gammel shitkid, da det mest effektive virkemiddelet etter en foreldrekrangel jo var å smelle hardt med nettopp dørene.

Snart kan man vel ikke snakke strengt til barna lengre uten å bli beskyldt for psykisk terror.
Sist endret av caperno; 2. februar 2011 kl. 16:18.
Du føler deg jo antakelig ganske truet dersom en voksen person tar hardt tak i deg... Om han er en drittunge eller ikke har da ikke noe å si når det kommer til vold. Jeg vokste opp med en voldelig stefar og det er ikke noe særlig hyggelig å bo et sted i frykt. Tviler på at det er sånn for TS siden jeg vil kategorisere et hardt grep som ganske mildt... Men det er fortsatt ubehagelig.
Sitat av caperno Vis innlegg
Sargasm: Kjenner du TS? Du virker så opptatt av dette med gyldig grunn. Hva vet vi om han ikke er en slik drittunge som du sier han ikke er? For det er nettopp det han hørtes ut som for meg..

Tror du ikke han kan ha tonet ned sin egen deltagelse, og kanskje tonet opp stefaren sin? Hva hvis dine antagelser om at han er det englebarnet er feilaktige, mens mine antagelser om at han er en drittunge, og ett sutrende problembarn av dimensjoner, er korrekte? Ville det da vært hjemmel for stefaren til å ta han hardt rundt armen dersom han f.eks slår seg helt vrang og nekter å gå ut av mikrobølgeovnen, eller ville dette vært vold? OK, dårlig eksempel, jeg mener; "nekter å gjøre hva mora og stefaren sier". Stefaren er tross alt en maktperson i hjemmet, da han er en myndig person. TS må følge det han og mora bestemmer.

Til slutt: Uhell med å smelle med døra ja. Jeg har nok også trolig blitt holdt hardt i armen for dette da jeg også var en 12-år gammel shitkid, da det mest effektive virkemiddelet etter en foreldrekrangel jo var å smelle hardt med nettopp dørene.

Snart kan man vel ikke snakke strengt til barna lengre uten å bli beskyldt for psykisk terror.
Vis hele sitatet...
Hva vet vi om han er en drittunge som "dere" sier han er..? Ikke begynn å anta ting, jeg har bare fremstilt hvordan jeg oppfatter han. Disse scenarione du fremstiller blir bare tull fordi det ikke er det topic handler om, han spør om hjelp ikke en analyse av seg selv med moralpreken..

Har selv brukt det å smelle med døren som "virkemiddel" i krangler med mine foreldre, har også hatt uhell og smelt døren igjen når det ikke var meningen fordi jeg var for opprørt i den tilstanden jeg var i til å huske å lukke døren fint.
å Btw alle som skriver: når du går på vgs kan du søke stipend. jeg går på stipend og får 800 kr i måneden (utstyr stipend) , mamma setter dette inne på en spare konto også.
Vis hele sitatet...
Dette er også ved hennes rett, desverre for deg.

For søkere under 18 år, er det nok slik at har foreldre/verge rett til å disponere pengene. Foreldre/verge kan også be om at pengene bli overført til kontoen deres. Foreldre/verge må da sende et eget brev om at pengene skal utbetales til foreldres/verges konto, og banken må bekrefte med stempel og underskrift hvem som eier kontoen.

Hilsen Lånekassen/ung.no
Vis hele sitatet...
Sakset fra ung.no ved et lignende spørsmål ettersom jeg var for lat for å sjekke lanekassen.no.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hva vet vi om han er en drittunge som "dere" sier han er..? Ikke begynn å anta ting, jeg har bare fremstilt hvordan jeg oppfatter han. Disse scenarione du fremstiller blir bare tull fordi det ikke er det topic handler om, han spør om hjelp ikke en analyse av seg selv med moralpreken..
Vis hele sitatet...
Nettopp. Slik du oppfatter han. Eller antagelser om man vil. Det var nettopp disse antagelsene du kom med som fikk meg til å skrive mitt forrige innlegg krydret med - wait for it - ...antagelser.

Aaah, I love the smell of irony in the evening!
Flytte til faren din er vell det beste? Og neste gang han griper deg i armen, så ha så mye baller at du sier han skall slippe deg for hans eget beste
Trådstarter
15 0
Sitat av OnklD Vis innlegg
Dette er også ved hennes rett, desverre for deg.



Sakset fra ung.no ved et lignende spørsmål ettersom jeg var for lat for å sjekke lanekassen.no.
Vis hele sitatet...
takk for at du fant svare, i forhold til de andre som bare prøver seg med moralpreken !

og caperno, har du noe imot meg eller? sounds like it bare drit i moralprek, jeg har ikke gjort noe for å fortjene det og jeg skrev ikke i forume får å få den feedbacken!

så slutt med moralprek å drit eller vis deg selv veien ut takk!

og btw mange som svarer på det som står som mitt spørsmål, men har fått alle svar jeg trenger, søker jobb i morgen og kommer med svaret så fort som mulig
Jeg har kun lest ditt inlegg ingen svar

Det her hørs ut som min fortid hos morra mi. Selv så var det en god del krangling om diverse små ting, bla. penger. Hva jeg ville gjort visst jeg var deg, var å lage en ny avtale hvor det straffes for begge parter om dere skulle bryte den. fks. at du hjelper til å får penger en gang i uka osv....

Angående det med stefaren din, ja, det kalles vold mot mindreårige... Jeg har en stefar som blir fort sint og kan vise tendenser til vold... Hva jeg gjorde var å stå i mot han, jeg er både høyere og sterke enn han, så om dette er noe for deg vet jeg ikke. Du kan alltids snakke med faren din, eller ringe barneværnet om det skulle skje noe mer