Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 17693
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Også vil man med stor sannsynlighet heller ikke kunne avle frem tamme versjoner av villkattene og beholde utseende. For femti år siden begynte et avlsprosjekt med pelsrev i Russland hvor de tok de avlet på de tammeste revene for å få en type som var enklere å bruke i pelsoppdrett. Etter noen generasjoner begynte dyrene å beholde valpetrekkene og de fikk andre farger og markeringer. Å avle frem tammere versjoner av et dyr ser ut til å innebære at de beholder valpetrekkene og forandrer utseende, dermed vil store villkatter også med stor sannsynlighet få mer huskattaktige trekk om man avler frem tammere versjoner og da forsvinner poenget for mange av dere som er så forskrudd i hodet at dere vil ha en puma i sofaen.
. (F1 - F3/F4 Bengal)
Vis hele sitatet...
Morsomt at du nevner det forsøket. De klarte forøvrig heller aldri å gjøre revene 100% stuereine, og pisset deres lukta som den gjør i vill tilstand; særdeles stramt!

Uansett, synes det er utrolig ignorant av folk å håpe på en liberalisering når det gjelder det norske regelverket rundt eksotiske dyr. Er det ikke viktigere at tigere, f. eks., skal få leve et verdig liv i vill forstand, framfor å bli fraktet til Norge, leve i fangenskap, bli ansvarlige for et par menneskeliv og generelt sett aldri klare å tilpasse seg livet i fangenskap?

Det finnes forøvrig flere tigere i USA enn det gjør i vill tilstand i dag. Synes det er utrolig trist, og absurd.
Sitat av EoT Vis innlegg
Morsomt at du nevner det forsøket. De klarte forøvrig heller aldri å gjøre revene 100% stuereine, og pisset deres lukta som den gjør i vill tilstand; særdeles stramt!
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på det? Jeg har lest ganske mye om dette forsøket i forskjellige sammenhenger, og har aldri hørt om dette. Fra et atferdsbiologisk perspektiv finner jeg det du sier både interessant og merkelig, og mistenker at om det er riktig så er det et resultat av miljøpåvirkninger tidlig i livet og ikke genetikk – selv om uvettig innavl og linjeavl kan ha graverende konsekvenser på neglisjerte genetisk betingede trekk. I alle tilfeller hadde det vært interessant å se litt mer detaljer.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Har lenge ønsket å kjøpe en tiger til å ha hjemme som kjæledyr. Da jeg sjekket i lovdata og sendte e-mail, svarte de at innførsel av dyr til landet som ikke er en del av norsk fauna er ulovlig, med andre ord, pumaer, leoparder, tigre er DESSVERRE ulovlig å ha som kjæledyr i Norge. Ganske synd egentlig, hadde vært fantastisk å ha en tiger som kjæledyr.
Vis hele sitatet...
Er det da lov til å ha rev som kjæledyr?
Sitat av ivar669 Vis innlegg
Er det da lov til å ha rev som kjæledyr?
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig det er lov, om du først får temmet den, men så er rev en del av den norske faunaen, noe tiger og puma IKKE er, som jeg nevnte ovenfor.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Det er godt mulig det er lov, om du først får temmet den, men så er rev en del av den norske faunaen, noe tiger og puma IKKE er, som jeg nevnte ovenfor.
Vis hele sitatet...
Ja, det er nettopp fordi den er en del av den norske faunaen at jeg spurte.
Sitat av WoggaBogga Vis innlegg
Hvis man ser bort i fra det faktum av disse er rovdyr, og har behov for en god del kjøtt hver dag, behov for å jakte (noe den gjerne vil kunne gjøre også i Norge). Hva vil man da oppnå ved å fostre/ fø opp som kattunge, og tilvenne den en ganske så vanlig huskatt-livsstil. Ville dette funke? Ville det blitt katastrofe?
Vis hele sitatet...
Dette blir jo som å spørre "hva er farlig med å kjøre for fort, hvis du ser bort ifra at man kan kjøre ut eller og kræsje i en annen bil?"
wtf idiot. Sånne dyr skal være frie og leve i naturen.
Dessuten får du dem ikke skikkelig tamme. Så en dokumentar om det en gang. Amerikanske idoter som hadde tiger og løver som kjæledyr. Endte ofte opp med at dyrene klikka og drepte barna til eierne etc. EPIC WIN.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Det å importere et dyr til Norge er et rent helvete. Snakker typ 6 mnd karantenetid og ymse. Når det gjelder å ha bengaltigre/pantere osv som kjæledyr, kan man tenke på 2 ting;

- de kan spise deg. Think about it.
- du får aldri lov. For det første er ikke Norge the place to be for eksotiske dyr(de er 'eksotiske' nettopp fordi de ikke lever naturlig her), og for det andre er halvparten utrydningstruet.

Mokavekatt så AWESOME ut, for øvrig. Skjønner ikke at folk whiner på pris, tror dere at å ulovlig smugle en tiger inn til norge hadde vært billig? Selv har jeg en sibirkatt til 8k, og får en til neste måned. Regner med han ender opp på rundt 8kg. For min del kunne jeg fint hatt en vanlig skogskatt, men har allergi så sibirkatt er det eneste jeg ikke reagerer på. Flotte dyr, ultrasosiale og lekne. Bengalkatter burde en lese jævla mye om før en anskaffer seg, de er klin gærne. Med det mener jeg at de er mer ville enn andre raser, og har noe sinnsykt med energi. Du får lett en bengalkatt gratis, da det er en haug med folk der ute som har kjøpt en fordi den så fin ut, men som ikke har tid til den.

Om du bare vil ha en svær katt, så er Maine Coon noen beist.
Vis hele sitatet...
Vi har 2 vanlige huskkatter som er tatt med fra Hellas , så lenge vi hadde fikset nødvendige vaksiner og vetrinærsjekk i Hellas var det ingen problem åta den inn i Norge uten noe karantene eller noe sånt
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Vi har 2 vanlige huskkatter som er tatt med fra Hellas , så lenge vi hadde fikset nødvendige vaksiner og vetrinærsjekk i Hellas var det ingen problem åta den inn i Norge uten noe karantene eller noe sånt
Vis hele sitatet...
Karantene for hund/katt/ilder gjelder kun for slike dyr innført fra ikke-listeførte tredjeland. Det vil si at landet hverken er medlem i EU/EØS eller står som listeført tredjeland.

Detaljer her: http://www.mattilsynet.no/import_eks...og_ilder_64238

Andre regler gjelder for andre dyr: http://www.mattilsynet.no/dyr/reise_med_dyr
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Også vil man med stor sannsynlighet heller ikke kunne avle frem tamme versjoner av villkattene og beholde utseende. For femti år siden begynte et avlsprosjekt med pelsrev i Russland hvor de tok de avlet på de tammeste revene for å få en type som var enklere å bruke i pelsoppdrett. Etter noen generasjoner begynte dyrene å beholde valpetrekkene og de fikk andre farger og markeringer. Å avle frem tammere versjoner av et dyr ser ut til å innebære at de beholder valpetrekkene og forandrer utseende, dermed vil store villkatter også med stor sannsynlighet få mer huskattaktige trekk om man avler frem tammere versjoner og da forsvinner poenget for mange av dere som er så forskrudd i hodet at dere vil ha en puma i sofaen.)
Vis hele sitatet...
Regner med det er Belyaevs forsøk på å avle fram tamme sølvrev du mener? Nei, de beholdt ikke valpetrekk, hva nå enn det er(Stjele sko? Bite på ledninger? Tigge mat?. De tammeste revene fikk etter hvert hengende ører, haler som pekte oppover, upigmenterte flekker på pelsen(hvite), løpetid to ganger i året i stedet for én og de bjeffet, på lik linje med de tamme hundene vi har i dag. Dette kommer, mest sannsynligvis, av at genene for hengende ører og pels dekket av upigmenterte flekker osv. pleiotropisk henger sammen med genet for tamhet, på lik linje med hunder.
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du noen kilde på det? Jeg har lest ganske mye om dette forsøket i forskjellige sammenhenger, og har aldri hørt om dette. Fra et atferdsbiologisk perspektiv finner jeg det du sier både interessant og merkelig, og mistenker at om det er riktig så er det et resultat av miljøpåvirkninger tidlig i livet og ikke genetikk – selv om uvettig innavl og linjeavl kan ha graverende konsekvenser på neglisjerte genetisk betingede trekk. I alle tilfeller hadde det vært interessant å se litt mer detaljer.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har desverre ingen kilder ang. det, og det er mulig jeg tar feil. Hørte om forsøket i et radiointervju med en biolog, og jeg husker ikke annet enn det du sa, og det at revpisset fortsatt lukta revpiss etter x antall år. Høres det egentlig så merkelig ut? Det tar vel ganske lang tid å endre den kjemiske sammensetningen til revens urin.
Tigerbarn ville vært noe å kunne hatt.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Regner med det er Belyaevs forsøk på å avle fram tamme sølvrev du mener? Nei, de beholdt ikke valpetrekk, hva nå enn det er(Stjele sko? Bite på ledninger? Tigge mat?. De tammeste revene fikk etter hvert hengende ører, haler som pekte oppover, upigmenterte flekker på pelsen(hvite), løpetid to ganger i året i stedet for én og de bjeffet, på lik linje med de tamme hundene vi har i dag. Dette kommer, mest sannsynligvis, av at genene for hengende ører og pels dekket av upigmenterte flekker osv. pleiotropisk henger sammen med genet for tamhet, på lik linje med hunder.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ikke helt enig i konklusjonen din. Typiske trekk som manglende aggressivitet, mer avslappet forhold til dominans og livslang lekenhet er typiske eksempler på neotenisert atferd (valpeatferd i voksne dyr) – mye likt det vi ser i dagens hunder versus ulver. Fysiske trekk som hengende ører og kortere snute er også en form for neoteni, og forsøk tyder på at neotenisering av atferd, spesielt i form av kommunikasjonssignaler, og neotenisering av fysikk er korrelert hos hunder, og da sannsynligvis også hos rever.

Dette kommer altså i tillegg til de antatt pleiotropiske sammenhengene mellom lav fluktavstand og flekkete pels, og liknende, som ikke nødvendigvis er et resultat av neoteni/pedomorfose (selv om lav fluktavstand faktisk også er et trekk typisk for valper).

Sitat av EoT
Nei, jeg har desverre ingen kilder ang. det, og det er mulig jeg tar feil. Hørte om forsøket i et radiointervju med en biolog, og jeg husker ikke annet enn det du sa, og det at revpisset fortsatt lukta revpiss etter x antall år. Høres det egentlig så merkelig ut? Det tar vel ganske lang tid å endre den kjemiske sammensetningen til revens urin.
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke det angående lukten som hørtes merkelig ut, men det at de ikke fikk de stuerene. Å endre selve lukten på urinen gjennom avl vil nok være en ganske omfattende prosess, ja.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Jeg anbefaler gullfisk! Helst bare 1 eller 2, ikke så gøy når man har 20 stk som man bare kaller Bob1, Bob2, Mari1,Mari2 osv. Jeg fikk en gullfisk når jeg var 2 år, og den døde når jeg var 10 år. Den levde hele livet sitt i en vanlig gullfiskbolle oppfostret på gullfiskmat, lekebiler og kjeks Men det var et fint dyr å ha synes da jeg

Hvis du ikke har lyst til å kose med dyret ditt da, blir fort vanskelig med en gullfisk.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det var ikke det angående lukten som hørtes merkelig ut, men det at de ikke fikk de stuerene. Å endre selve lukten på urinen gjennom avl vil nok være en ganske omfattende prosess, ja.
Vis hele sitatet...
Ja, så klart, my bad. Som sagt er det mulig jeg tar feil, det høres jo logisk ut at rev, på lik linje med ulv, burde ha muligheten til å bli stuereine. Interessant svar du gav til karen over, forresten. Har aldri tenkt over det, men du har jo helt rett. Vet dere hvor mange generasjoner denne Belyaevs utførte forsøket på?
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, så klart, my bad. Som sagt er det mulig jeg tar feil, det høres jo logisk ut at rev, på lik linje med ulv, burde ha muligheten til å bli stuereine. Interessant svar du gav til karen over, forresten. Har aldri tenkt over det, men du har jo helt rett. Vet dere hvor mange generasjoner denne Belyaevs utførte forsøket på?
Vis hele sitatet...
Etter mellom 30 - 35 generasjoner var mellom 70 -80 prosent av revene tamme. Ikke helt sikker på hvor mange generasjoner forsøket til slutt gikk over.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er nok ikke helt enig i konklusjonen din. Typiske trekk som manglende aggressivitet, mer avslappet forhold til dominans og livslang lekenhet er typiske eksempler på neotenisert atferd (valpeatferd i voksne dyr) – mye likt det vi ser i dagens hunder versus ulver. Fysiske trekk som hengende ører og kortere snute er også en form for neoteni, og forsøk tyder på at neotenisering av atferd, spesielt i form av kommunikasjonssignaler, og neotenisering av fysikk er korrelert hos hunder, og da sannsynligvis også hos rever.

Dette kommer altså i tillegg til de antatt pleiotropiske sammenhengene mellom lav fluktavstand og flekkete pels, og liknende, som ikke nødvendigvis er et resultat av neoteni/pedomorfose (selv om lav fluktavstand faktisk også er et trekk typisk for valper).
Vis hele sitatet...
Om valpetrekk er det samme som neoteni, har jeg misforstått "valpetrekk" fullstendig. Informasjonen min er forøvrig etter hva jeg husker fra "The Greatest Show On Earth" av Richard Dawkins.

Edit: etter å ha lest wikipedia-artikkelen om Neoteni ser jeg at jeg har misforstått.
Sist endret av Amitabha; 24. januar 2011 kl. 20:59.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, så klart, my bad. Som sagt er det mulig jeg tar feil, det høres jo logisk ut at rev, på lik linje med ulv, burde ha muligheten til å bli stuereine.
Vis hele sitatet...
Ja, når man gjør en hund stueren bygger man på instinktet som sier at de ikke skal gjøre fra seg inne i hiet sitt. Rever har hi på samme måte, så prosessen burde være ganske lik. Det man derimot kan se hos såkalte puppy-mill-hunder, er at siden dette instinktet undertrykkes fra starten av ved at de ikke får forlate buret sitt, så kan de være ekstremt vanskelige å gjøre stuerene – derfor mistenker jeg at det er det samme prinsippet man har med å gjøre i revenes tilfelle, dersom dette skulle stemme.

Sitat av EoT
Vet dere hvor mange generasjoner denne Belyaevs utførte forsøket på?
Vis hele sitatet...
Forsøket pågår enda, men er i økonomiske vanskeligheter. De har derfor kuttet antall rever fra 700 til 100 og tjener noe penger på å selge tamme rever som kjæledyr.

Sitat av Amitabha Vis innlegg
Etter mellom 30 - 35 generasjoner var mellom 70 -80 prosent av revene tamme.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo litt hva man definerer som tam. Litt mer konkret har man i eksperimentet inndelt revene i 4 klasser – class III, class II, class I og elite, fra minst til mest tam, hvor sistnevnte kjennetegnes ved at de er ivrige på kontakt med mennesker, piper etter oppmerksomhet og slikker forskernes hender, men også de i class I er ivrige på kontakt og piper etter oppmerksomhet. Etter 10 generasjoner var 18% elite, etter 20 generasjoner var 35% elite, og i dag er 70-80% elite (kilde). Jeg vet dessverre ikke hvor mange generasjoner de er oppe i nå.
Det spørs jo litt hva man definerer som tam. Litt mer konkret har man i eksperimentet inndelt revene i 4 klasser – class III, class II, class I og elite, fra minst til mest tam, hvor sistnevnte kjennetegnes ved at de er ivrige på kontakt med mennesker, piper etter oppmerksomhet og slikker forskernes hender, men også de i class I er ivrige på kontakt og piper etter oppmerksomhet. Etter 10 generasjoner var 18% elite, etter 20 generasjoner var 35% elite, og i dag er 70-80% elite (kilde). Jeg vet dessverre ikke hvor mange generasjoner de er oppe i nå.
Vis hele sitatet...
Som klippet fra boka til Richard Dawkins, men han har vel informasjonen sin fra samme kilde. =p

Sitat av The Greatest Show On Earth
The cubs were classified into three classes. Class III cubs were those that fled from or bit the person. Class II cubs would allow themselves to be handled, but showed no positive responsiveness to the experimenters. Class I cubs, the tamest of all, positively approached the handlers, wagging their tails and whining. When the cubs grew up, the experimenters systematically bred only from this tamest class.
After a mere six generations of this selective breeding for tameness, the foxes had changed so much that the experimenters felt obliged to name a new category, the 'domesticated elite' class, which were 'eager to establish human contact, whimpering to attract attention and sniffing and licking eperimenters like dogs'. At the beginning of the experiment, none of the foxes were in the elite class. After ten generatuions of breeding for tameness, 18 per cent were 'elite'; after twenty generations, 35 per cent; and after thirty to thirty-five generations, 'domesticated elite' individuals consistuted between 70 ad 80 oer cent of the experimental population.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Amitabha; 25. januar 2011 kl. 01:24.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Jeg anbefaler gullfisk! Helst bare 1 eller 2, ikke så gøy når man har 20 stk som man bare kaller Bob1, Bob2, Mari1,Mari2 osv. Jeg fikk en gullfisk når jeg var 2 år, og den døde når jeg var 10 år. Den levde hele livet sitt i en vanlig gullfiskbolle oppfostret på gullfiskmat, lekebiler og kjeks Men det var et fint dyr å ha synes da jeg

Hvis du ikke har lyst til å kose med dyret ditt da, blir fort vanskelig med en gullfisk.
Vis hele sitatet...
Haha, fra du var 2 til 10? Tipper du egentlig hadde et par til, men at foreldra dine ikke HEEELT hadde samvittighet til å si noe ala 'Doffen har daua' til deg
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Jeg anbefaler gullfisk! Helst bare 1 eller 2, ikke så gøy når man har 20 stk som man bare kaller Bob1, Bob2, Mari1,Mari2 osv. Jeg fikk en gullfisk når jeg var 2 år, og den døde når jeg var 10 år. Den levde hele livet sitt i en vanlig gullfiskbolle oppfostret på gullfiskmat, lekebiler og kjeks Men det var et fint dyr å ha synes da jeg

Hvis du ikke har lyst til å kose med dyret ditt da, blir fort vanskelig med en gullfisk.
Vis hele sitatet...
Gullfisk (Carassius auratus auratus) er sosiale og bør holdes i grupper. De kan bli 38cm og krever et akvarie på minst 100liter (og 100cm) De er veldig lite kresne på temperaturer (10 - 35grader for trivsel) og er ikke så uvanlig å ha i hagedam. De blir vanligvis 15 - 20år.

Gullfiskboller er forresten ulovlig i Sverige fordi de så og si alltid er for små i størrelse og overflaten blir for liten i forhold til volum slik at den ikke trekker til seg nok luft - de færreste har pumper i boller. Akvarieentusiaster flest støtter forbudet, men det blir en annen diskusjon.

Kanskje du burde kunne noe om gullfisken før du anbefaler andre gullfisk?
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Isbjørnen min er stuerein, og den klarer seg flott gjennom vinteren!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Gullfisk (Carassius auratus auratus) er sosiale og bør holdes i grupper. De kan bli 38cm og krever et akvarie på minst 100liter (og 100cm) De er veldig lite kresne på temperaturer (10 - 35grader for trivsel) og er ikke så uvanlig å ha i hagedam. De blir vanligvis 15 - 20år.

Gullfiskboller er forresten ulovlig i Sverige fordi de så og si alltid er for små i størrelse og overflaten blir for liten i forhold til volum slik at den ikke trekker til seg nok luft - de færreste har pumper i boller. Akvarieentusiaster flest støtter forbudet, men det blir en annen diskusjon.

Kanskje du burde kunne noe om gullfisken før du anbefaler andre gullfisk?
Vis hele sitatet...
Nå hadde jeg slørhale da, beklager at jeg ikke nevnte det. Ifølge forumet på gullfiskene.net, kan slørhaler bli opptil 10 år i akvarium. Jeg synes da det er godt gjort av Kåre å bli åtte år gammel. Og bollen ble rengjort hver uke, så han hadde det bra, men han hadde sikkert hatt det enda bedre i akvarium.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Nå hadde jeg slørhale da, beklager at jeg ikke nevnte det. Ifølge forumet på gullfiskene.net, kan slørhaler bli opptil 10 år i akvarium. Jeg synes da det er godt gjort av Kåre å bli åtte år gammel. Og bollen ble rengjort hver uke, så han hadde det bra, men han hadde sikkert hatt det enda bedre i akvarium.
Vis hele sitatet...
Slørhale er gullfisk, rettere sagt eller en freaky variant som har blitt avlet frem. Man skal ikke rengjøre akvarier for ofte/godt da ødelegger man bakteriekulturen som fisk og planter trenger for å overleve. At de overlever betyr ikke nødvendigvis at de har det bra, gullfisk er av den typen som er veldig seiglivet.

Også må jeg rette meg selv, det er vist 200liter som blir regnet som minimumsvolum til gullfisk nå.
Sist endret av GothQueen; 1. februar 2011 kl. 16:17.
Store ville kattedyr er ikke så kult å ha som kjæledyr når du tenker på at katter jevnlig jakter ute og kommer tilbake med mus. Jævlig leit hvis leoparden din tar seg en tur og kommer tilbake med halve barnehagen.