Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 7586
Sitat av Masi Vis innlegg
jeg skjønte jo det, men er det 1 km/t som skiller det?
Vis hele sitatet...
Ei grense er ei grense. Et sted må det være et skille. Det er jo forøvrig litt opp til hvilken purk du blir stoppet av som avgjør hvor nøye det er. Vi har en her på Romeriket, Engen. Han er den siste kællen du vil ha bak deg på veien.
Sitat av Masi Vis innlegg
138 km/t i 80 sonen? Jeg kan tippe du er en som kjører fort til vanlig, for du skal gi på ganske mye for å komme opp i 138 km/t, så fremt du ikkje har en porche, lambo, ferrari eller mustang evt en trimmet 320 hesters kompressorladet V8. km/t.
Vis hele sitatet...

morsomt, en gammel nissan micra har jeg fått opp i 147kmt. Men man kan jo sammenligne en porche, lambo, ferrari og en nissan micra. dem ligner veldig...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av theshark Vis innlegg
Og bør jeg trekke tilbake min samtykke til førerkortbeslag? Jeg innrømte alt på stedet og samarbeidet med politiet.
Vis hele sitatet...
Forsett med å inrømme alt og legge kortene på bordet.
Om dette blir rettsak av.
Jeg vet att man kan få redusert straff av "innrømmings saker".
Sist endret av Alphanio; 29. juli 2010 kl. 18:06.
Sorry, bare måtte poste denne Forbikjøring
Til 2 av dere i tråden.. Det skrives Porsche.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Jeg vet att man kan få redusert straff av "innrømmings saker".
Vis hele sitatet...
neii!? dette viste jeg ikke..
Sitat av HighTech Vis innlegg
morsomt, en gammel nissan micra har jeg fått opp i 147kmt. Men man kan jo sammenligne en porche, lambo, ferrari og en nissan micra. dem ligner veldig...
Vis hele sitatet...
Sant nok. De er som regel røde.
At man klarer å komme opp i en hastighet betyr ikke at det er lett å gjøre det.
Man må gasse på rimelig lenge for å komme opp i slike hastigheter (ja, vet at det kan skje på en 10 sec, men likevel). Er ikke som at man var litt tung på gassen i et sekund eller to og PLUTSELIG var oppe i 150.
Sitat av HighTech Vis innlegg
morsomt, en gammel nissan micra har jeg fått opp i 147kmt. Men man kan jo sammenligne en porche, lambo, ferrari og en nissan micra. dem ligner veldig...
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det at det ikkje går, min gamle Galant 99 hadde jeg toppfart på 222 km/t, men det jeg mente var at du må trø med vilje for å få en sånn fart, og du må trø ganske hard på gassen også. Du for ikkje en sånn fart av å være litt "tung" på foten.

Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Sant nok. De er som regel røde.
At man klarer å komme opp i en hastighet betyr ikke at det er lett å gjøre det.
Man må gasse på rimelig lenge for å komme opp i slike hastigheter (ja, vet at det kan skje på en 10 sec, men likevel). Er ikke som at man var litt tung på gassen i et sekund eller to og PLUTSELIG var oppe i 150.
Vis hele sitatet...
Takk, endelig noen som skjønte hva jeg mente... Og du skal trø ganske hard for å komme opp i 138 km/t hvis toppfarta er 147 km/t. Når jeg målte toppfarta så var sletta akkurat lang nok, de 10-20 siste km/t gikk virkelig sakte, den økte kanskje med 1 km/t i sekundet.
Sist endret av Masi; 29. juli 2010 kl. 18:38.
Hondaen min (2000 mod) viser 100 på speedometer, 90 på fartsmålertingen på vei inn til/gjennom oslo sørfra. Samme sted viser speedo 120 og farstmåler 108. Så et avvikk på ca 10 % har i alle fall jeg. Og det er mange som tydeligvis har avvikk på sine speedometre iom. og at jeg alltid flyter forbi trafikken i høyrefila på motorveien når jeg har 110 på speedo..
En kollega av meg ble tatt i underkant av 130km/t i 80-sona for 1 og et halvt år siden. Han endte opp med en søt bot, og 30 dagers ubetinget fengsel.

Så jeg tror nok du får en litt kjip start på den karrieren din!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av HighTech Vis innlegg
neii!? dette viste jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Fikk fra ubetinget til betinget fengsel ivertfall. Dommeren sa att det var pga av simpel innrømming sak. Så kos
Jeg TROR ikke du blir satt i fengsel, da jeg tviler på at en politijurist ser grunnen til å ta fra deg jobben osv.
Men jeg VET ikke :P

Uansett.. Tror du bare kan glemme å prøve den der "jeg var så idiot at jeg klarte å trykke på gassen, ville hjem, veien var inngjerdet osv.
Det eneste argumentet du evt slipper igjennom på er at du er i karrierejobb og forsørger andre.

Lykke til
Kan ikke bekrefte dette her. Men jeg har hørt at hvis man blir tatt av sivil og får bot eller mister lappen, så kan man i ettertid nekte og anke hele saken. Og hvis man anker saken og det blir en stor rettsak ut av det så vil det alternativet koste mere for politiet, så hele saken vil med stor sannsynlighet bli henlagt.

Virket kanskje litt uklart det her. Men jeg kjenner iallefall en fyr som har en del familie oppi nord, og fetteren der er en del i et ganske heavy rånemiljø og i den flokken er det vanlig prosedyre.
Lykke til! Håper du klarer deg bedre i fengsel enn på veien
Sitat av HeyHey Vis innlegg
Kan ikke bekrefte dette her. Men jeg har hørt at hvis man blir tatt av sivil og får bot eller mister lappen, så kan man i ettertid nekte og anke hele saken. Og hvis man anker saken og det blir en stor rettsak ut av det så vil det alternativet koste mere for politiet, så hele saken vil med stor sannsynlighet bli henlagt.

Virket kanskje litt uklart det her. Men jeg kjenner iallefall en fyr som har en del familie oppi nord, og fetteren der er en del i et ganske heavy rånemiljø og i den flokken er det vanlig prosedyre.
Vis hele sitatet...
Om man nekter å godta boten så har politiet 14 dager på å opprette sak. Noen ganger klarer ikke politiet å gjøre ferdig papirarbeidet innen 14 dager og da slipper man rettssak og saken blir henlagt.

Dette har jeg hørt av bekjente, så jeg har ingen kilder å støtte meg til.
Trådstarter
5 1
I følge en som studerer juss er jeg sikra noen dager i kakebua da grensa for å slippe går under 132 km/t.

Har politiet rett til å nekte meg innsyn i min egen anmeldelse?
Nei, rettsystemet i Norge er faktisk så bra at alle parter har lov til å se alle nødvendige dokumenter, så du bør ha tilgang til din anmeldelse.
Trådstarter
5 1
Jeg var innom politiet på fredag og de nektet meg innsyn. Sa at jeg visste godt hva jeg hadde gjort, men at jeg gjerne ville se hva som sto om meg og hva anmeldelsen gikk ut på, men han karen i skranken var ikke spesielt til hjelp og svarte "det står at du har kjørt fort og sånt". "Og sånt"? Det er jo ikke veldig beskrivende. Greit at jeg har gjort en dum feil, men jeg har ikke voldtatt, lamlestet eller drept noen.

Kan jeg dra tilbake på mandag og be om en kopi av anmeldelsen?
Sikkert ikke noen som bryr seg, men jeg angrer faktisk grusomt på det jeg har gjort og sitter med en sterk psykisk belastning mtp. at jeg ikke vet hva som skjer videre, hva som har skjedd, og generelt hva som foregår.
Sitat av theshark Vis innlegg

Kan jeg dra tilbake på mandag og be om en kopi av anmeldelsen?
Sikkert ikke noen som bryr seg, men jeg angrer faktisk grusomt på det jeg har gjort og sitter med en sterk psykisk belastning mtp. at jeg ikke vet hva som skjer videre, hva som har skjedd, og generelt hva som foregår.
Vis hele sitatet...
At du får noen kopi er heller tvilsomt, men om du skaffer deg en advokat så får han tilgang på alt av dokumenter som du kan studere dersom du vil det.
Men tror ikke han har lov til å gi deg noen kopier av dokumentene.

Psykisk belastning?
Pga. at du risikerer fra 20-30 dager i buret?
Herregud, nå må ta deg sammen.
Farten du holdt når du ble huket av politiet var langt mer farlig for deg.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Angående feilmargin på speedometer, så er det et EU-direktiv som bestemmer hvor mye dette skal være på

Sitat av Overingeniør John Skyrud
Krav til speedometervisning finner vi i et EU-direktiv med mangeårige røtter. Den formelle formelen er som følger - (V2):0 /=V1 - V2 /= (V2/10) + 4 km/t.

V1 er her hastigheten som vises på hastighetsmålerens skive. V2 er den faktiske hastighet.
Vis hele sitatet...
kilde
Grunnen til at du har mista lappen, er jo netopp at politiet/staten mener du er/kan være en fare for andre i trafikken. Skal du da få den tilbake så må du enten bli frikjent i retten, eller ha en meget god grunn som tilsier at det er risken verdt å ha deg på veien igjen. Kanskje hvis du er den eneste brannmannen på en øy langt borti gokk elns.

Når det gjelder hvor mye den reelle farten var er det vel mye som spiller inn. Alt fra om det var en laserkontroll/fotoboks, gjennomsnittsmåling eller liknende. For de forskjellige målingene med variabler så har politiet div sikkerhetsmarginer de trekker fra.

Og som han over skriver, så skal speedometre vise litt for mye. Dette har vel mange forskjellige grunner som at du skal kunne stole på at det ikke viser for lite om du bytter til noen større felger eller liknende, eller om speedometeret ikke er helt 100% ol. Kan fort bli dyrt for fabrikkene om det skjer en masse ulykker pga speedometeret viser for lite.
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/...cle5211504.ece

Hun her slapp fengsel, og hun kjørte 148 i 90 sonen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Masi Vis innlegg
138 km/t i 80 sonen? Jeg kan tippe du er en som kjører fort til vanlig, for du skal gi på ganske mye for å komme opp i 138 km/t, så fremt du ikkje har en porche, lambo, ferrari eller mustang evt en trimmet 320 hesters kompressorladet V8. En annen sak er også at speedometret som oftes har "sikkerhetsmargin", så speedometret ditt har nok vist nærmere 150 km/t.
Vis hele sitatet...
Som trådstarter skrev, så tråkket han godt på gasspedalen, og i en normal nyere bil skal det faktisk ikke så altfor masse til for å oppnå slike hastigheter..
og som han selv skriver har han en nyere sportsbil. Så på noen sekunder kan en oppnå den hastigheten. Litt utenfor tema, beklager.
Men sier meg enig i det som sies.. Du blir nok uten lappen i opptil et år fremover, og muligheten for fengselsstraff er der, spørs på hvordan politiet ser på det du selv sier, at det vil gå ut over karrieren din å få en eventuell fengselsstraff på rullebladet.