Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2714
Kjapt spm.

Dersom jeg lager min egen fakeleg typ. photo-id, printer på fotopapir, legger dobbelt og laminerer. Den ser meget ekte ut med strekkode, terms, magnetstripe osv. Overbevisende design, MEN den har teksten "Dette er ikke en ekte person, og er å betrakte som et leketøy" trykt med små bokstaver flere steder. Selvfølgelig ikke så altfor iøyefallende (siden man har som intensjon at dritten skal funke) men som rundt kanten på baksiden (minisized) og gjentakende bak signatur feltet (lage et visa-style signaturfelt med bakgrunnslogo på).

Har man da sikret seg 100% mot rettslig forfølgelse, slik at alt som skjer havner på den som eventuelt selger / slipper deg inn for uforsiktiget, for å ha godtatt ikke-godkjent legitimasjon og ikke gjort seg kjent med denne etc...

Eller er det fortsatt dokumentforfalskelse ? :s - siden det står LEKETØY på den osv.


dersom man lager "identitetskort" er en ting, men om man lager samme bare som skolekort for en skole som ikke eksisterer. Er det verre ? svar ønskes

ps. selv om det hadde vært gøy å vite, er ikke dette nødvendigvis en "hvilken straff får man" thread, og bør derfor ikke slettes pga. at det kansje trer mot forum-regler
Om du oppgir at det er ekte er det vel uansett dokumentfalsk?

(Forbaska ålesundara, ej kjeme me hurtigbåtenj )
ja, men han tenker vel heller på å selge disse kortene og slippe unna å bli dømt for å ha spredd slikt.
tenkte litt på begge deler (siden jeg har laget templates i photoshop, og venner spør om å få kopi), er det en forskjell ? sa bare at viss jeg facer "21 to life" så gidder jeg ikke :P
Straffene i Norge er generelt ganske lave da :P Får 21 år hvis du dreper en hel bygd og spiser dem med spisepinner, kanskje! :P
Syns jeg hører pengetrykkerne si at de hadde tenkt å skriver falsk på penge seddelene etter at de var annmeld for dokument forfalskning
Tror ikke loven omfavner dette omårde så mye, så det kan vell variere med slutt resultatet. Jeg ville vært forsiktig med å lage et fakelegg som må studeres for å oppdages at det ikke er ekte.
Hva om du viser mopedlappen og selger tror det er bilsertfikat=18 år? Kan du få straff da?
Sitat av jørgs
Hva om du viser mopedlappen og selger tror det er bilsertfikat=18 år? Kan du få straff da?
Vis hele sitatet...
Nope, skjer ikke! ;p
Sitat av Restyle
Nope, skjer ikke! ;p
Vis hele sitatet...
Hva skjer ikke? At du blir straffet eller at noen går på det? (Har gjort dette selv)
Sist endret av jørgs; 4. januar 2008 kl. 23:50.
Sitat av jørgs
Hva skjer ikke? At du blir straffet eller at noen går på det? (Har gjort dette selv)
Vis hele sitatet...
Har gjort det fleere ganger selv før jeg også, funket veldig bra egentlig ;p
Og forresten, du kan ikke bli tatt for det whatsoever.. Du viser et gyldig legitimasjon, og det kan ingen ta deg for.
Sitat av jørgs
Hva skjer ikke? At du blir straffet eller at noen går på det? (Har gjort dette selv)
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke att du blir straffet
De spør jo som oftest bare etter "legg" da.. Og, du har jo din versjon.
De spørr trossalt ikke etter gyldig legimitasjon.
heter det ikke at bare postens, bankkort, førerkort og pass er gyldig legg i norge ? eller er det bare regler som utesteder/polet/etc selv lager for sin "bedrift" ?
Du har forfalsket bankkortet, med andre ord, det er dokumentforfalsk.
Hvis du lager dine egne kort, så vil det nok funke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil ikkje bli straffa om du leiker butikk med 5-åringen i huset med et slikt kort.

Du vil bli straffa om du viser det på polet når du skal kjøpe ei heilflaske Laphroaig Quarter Cask.
isåfall kjøper jeg heller en halvflaske tran... nedtur
Sitat av blindheim1
isåfall kjøper jeg heller en halvflaske tran... nedtur
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så nedtur da, du kan fortsatt leke butikk hjemme med vennene dine
Er ganske innlysende egentlig,
det er dokumentforfalskning dersom du viser et legitimasjon som du har laget selv,
i tillegg er det dokumentforfalskning og vise en kammerats legitimasjon.

Du kan IKKE bli tatt whatsoever dersom du viser ditt eget legitimasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Restyle
Du kan IKKE bli tatt whatsoever dersom du viser ditt eget legitimasjon.
Vis hele sitatet...
...som du ikkje har endra på. Har du endra på det er det dokumentfalsk. Men det er ikkje straffbart for person under 18 å kjøpe alkohol, så om du viser mopedlappen i kassa på polet kan dei nok ikkje gjere meir enn å nekte deg å kjøpe nei.
Sitat av vidarlo
ei heilflaske Laphroaig Quarter Cask.
Vis hele sitatet...
Mmmmmmm Vil ha!

Jeg vil da tro at å lage sitt eget legitimasjon ikke er like alvorlig som å endre på et som andre har utstedt eller driver jeg bare med fyllevas nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir
Mmmmmmm Vil ha!

Jeg vil da tro at å lage sitt eget legitimasjon ikke er like alvorlig som å endre på et som andre har utstedt eller driver jeg bare med fyllevas nå?
Vis hele sitatet...
Berre fyllevas I guess. Lova skil iallefall ikkje mellom dei tilfella. Kva rettspraksis er veit eg ikkje, men antar det er liten forskjell.
Sitat av Halalgeir
Mmmmmmm Vil ha!

Jeg vil da tro at å lage sitt eget legitimasjon ikke er like alvorlig som å endre på et som andre har utstedt eller driver jeg bare med fyllevas nå?
Vis hele sitatet...
Kommer vell litt ann på det trur jeg.
Man kan t.d. skrape bort litt av siste delen på bankkortet for å få 90 til å se ut som 89 osv.
Vet ikke helt sikkert konsekvensene av dette, eller hvor lett det er å bli tatt for det.

Men trur ikke å lage sitt eget er noe bedre, ville heller trudd det var værre omtrendt.
Lager du din egen legitimasjon er det like straffbart som å lage legitimasjon til naboen. Det er fortsatt dokumentfalsk. Dersom man ser nøye etter skal alle utesteder ha oppslag om hva legitimasjon som er gyldig. Stort sett er det. Førekort, Pass, og postens bankkort med bilde. Enkelte tar andre legitimasjonstyper i tillegg.

Du kan skrive hva f... du vil når du lager deg fake leg. Men likefullt ulovlig. Den ulovlige handlingen skjer i det øyeblikket du / den som er under 18 / 20 / 24 osv forsøker å benytte seg av denne legitimasjonen i den hensikt å lure ordensvaktene til å tro at dere er over en viss lavalder.

Det er ikke sikkert at ordensvakten merker det å du kommer deg inn, men om du skulle bli tatt hjelper det lite om du har trykket hva som helst tekst på. Det er fortsatt dokumentfalsk.
prøv heller å lån leg av en som ligner, det er faktisk ikke like straffbart.. jeg lånte legget til en kompis, og han hadde lagd ett til seg selv.. begge ble tatt, jeg slapp unna med å utgi meg for å være en annen.. null stress.. mens kompisen min sliter med dokumentforfalskning
Sitat av stnistad
prøv heller å lån leg av en som ligner, det er faktisk ikke like straffbart.. jeg lånte legget til en kompis, og han hadde lagd ett til seg selv.. begge ble tatt, jeg slapp unna med å utgi meg for å være en annen.. null stress.. mens kompisen min sliter med dokumentforfalskning
Vis hele sitatet...
Du er litt av en kompis...
Sitat av OoM
De spør jo som oftest bare etter "legg" da.. Og, du har jo din versjon.
De spørr trossalt ikke etter gyldig legimitasjon.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt.. Selfølgelig spør vi etter GYLDIG legitimasjon...

Er dørvakt i Ålesund, så takk? Skal være obs jeg.
Sitat av Inferno
Dummeste jeg har hørt.. Selfølgelig spør vi etter GYLDIG legitimasjon...

Er dørvakt i Ålesund, så takk? Skal være obs jeg.
Vis hele sitatet...
Dummeste du har hørt? Er ikke akkurat alle som spørs etter gyldig legitimasjon, men sier bare "Har du legitimasjon".
Fordi man antar at folk er oppegående til å vise korrekt ID.

Om man viser ikke godkjent (google hva som kreves please..) legg - sier jeg pent ifra, og
forventer å få se godkjent/gyldig. Helst førerkort/Visa da det er noe "alle" har.
Har ikke vedkommende - så slipper da heller ikke denne inn.

Så.. ja, dummeste jeg har hørt.
Sitat av Aela
Dummeste du har hørt? Er ikke akkurat alle som spørs etter gyldig legitimasjon, men sier bare "Har du legitimasjon".
Vis hele sitatet...
Hvor oppegående er du da?
Er bare tull og si noe annet. Selvfølgelig spør de etter gyldig ID.
Basicly, du tar en risk.

Jeg har lånt leg av kompis, kom meg inn på et utested, hadde de sagt: "nei du må komme med oss" hadde jeg gjort alt jeg kunne for å rive meg løs å løpe. Kompisen min hadde bare sagt at leggen hans var stålet hvis han fikk en tlf dagen derpå.

Funker fjell.
jeg svarer først på førsteposten: du må ikke tro at retten er en datamaskin som svarer på spørsmål. det er mennesker. og hvis du kommer i retten, tviler jeg på at du slipper unna på grunn av at du har skrevet på at det er kun for lek. grunnen til at du ikke slipper unna, er for at det står med så liten skrift, at du må opp med mikroskopet for å se det.

om du lager ditt eget legg(som ikke er bankkort med skiftet fødselsår), så lyver du på alderen, og eventuelt navnet. dette er ulovlig. så hvis du skal kjøpe mannebrus, kan du få noen andre til å kjøpe, eller "låne" litt hos foreldrene dine
Sitat av stnistad
prøv heller å lån leg av en som ligner, det er faktisk ikke like straffbart.. jeg lånte legget til en kompis, og han hadde lagd ett til seg selv.. begge ble tatt, jeg slapp unna med å utgi meg for å være en annen.. null stress.. mens kompisen min sliter med dokumentforfalskning
Vis hele sitatet...
Hvis du fikk null stress for det, var de veldig hyggelige mot deg. Det rammes av straffelovens § 372, 2. ledd med inntil 5 mnd fengsel.

Kompisen din rammes av 3. ledd hvilket straffes med inntill 3 mnd fengsel.

Hvis saken er ferdig uten at du ble anmeldt, hadde du griseflaks.

Sitat av Knowledge
Basicly, du tar en risk.

Jeg har lånt leg av kompis, kom meg inn på et utested, hadde de sagt: "nei du må komme med oss" hadde jeg gjort alt jeg kunne for å rive meg løs å løpe. Kompisen min hadde bare sagt at leggen hans var stålet hvis han fikk en tlf dagen derpå.

Funker fjell.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller sjelden at smågutter klarer å løpe fra lovbruddene sine... Men noen ganger har dem jo flaks.
Hadde besøk av en politibetjent på skolen (Vgs.) noen måneder tilbake, der sa hun at det var mye mer alvorlig å "modifisere" et dokument/legg enn å lage et falsk ett. Husker ikke de korrekte betegnelsene, men tror det var dokumentforfalskning.... Just saying...
Sitat av Vincenzo
Straffene i Norge er generelt ganske lave da :P Får 21 år hvis du dreper en hel bygd og spiser dem med spisepinner, kanskje! :P
Vis hele sitatet...
Med det regimet her i landet skal du ikke se bort i fra at det er motsatt
Sist endret av RichiRich; 7. januar 2008 kl. 21:33.
Det er nok ikke straffbart å LAGE slike kort, ei heller å selge det til tredjepart som leketøy... hva tredjeparten gjør med dem kan du strengt talt ikke kontrolere... Men for å forsikre seg mot rettslig forfølgelse bør man ta signatur av alle som kjøper fra deg. :P Slik som EULA eller noe slikt. At "kunden" godkjenner at legget han/hun kjøper ikke er ekte og kan ikke erstatte ekte legg.

Have a nice day,
-S.
Om man blir tatt så kan man bare si at man bare "gikk helt random forbi" og plutselig spurte en helt vanlig person etter leg, så du bare visste han det ;D

Ja det er idiotisk.
Nei jeg mente det ikke.
Jeg har bare skrapet bort litt fra tallene på fødselnr. mitt på visa kortet, samt tusjet litt på det. Så må du bare gå til de gamle damene i kassen og de yngste og uerfarne. Ingen innenfor disse gruppene nekter deg å kjøpe, de bare stirrer lenge på kortet og så gir de opp.. Hehe.

Og særlig straffbart kan det umulig være, har vist det samme kortet til politiet ved flere annledninger når de har bedt etter legitimasjon. De bare spør om jeg er født i 88, og da sier jeg "nei, det står egentlig 90". Da ser de som regel spørrende på meg og jeg svarer "barnestreker...".

Ingen som per dags dato har tauet meg inn for dokumentforfalskning, selv om de da har vært det eneste de faktisk har kunnet tauet meg for... Så veldig strenge er de nok ikke.

Bare til info.
Sist endret av Potrick; 7. januar 2008 kl. 22:30.