Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 774
Jeg har et anlegg som består av to høytalere og en receiver. Husker ikke spesifikasjonene, men receiveren er av typen jamaha og høytalerne er merket "energy".

I sommer har jeg hatt anlegget mitt på hytta mi. Rommet er rundt 4*4 stort, og der plasserte jeg begge høytalerne langt foran i rommet, med sofaen plassert helt bakerst i rommet vendt mot høytalernes front. Anlegget mitt hadde da svært god bass og ga veldig "dyp" lyd.

Nå har jeg flyttet anlegget hjem til mitt eget rom, som er rundt 3*3 stort. Anlegget er plassert ganske likt i rommet som da det var på hytta. Men her blir bassen mye mindre tydelig, og lyden høres i mine ører mye "tynnere" ut. Når jeg skrur opp lyden merker jeg nesten ikke bassen her i forhold til når jeg har på høyt på hytta.

Er sikker på at anlegget mitt ikke har blitt skadet, og at instillingene er som da det sto på hytta.

Noen som har erfaring bass og rom, og som kanskje vet hvordan jeg kan få bassen til å føles kraftigere her hjemme?

Er takknemlig for alle seriøse svar.
bassen sprer seg bedre når du plasserer subwooferen i ett hjørne

EDIT: har jeg misforstått eller har du ingen subwoofer?
Sist endret av vangsfreaken; 16. august 2011 kl. 18:54.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
bassen sprer seg bedre når du plasserer subwooferen i ett hjørne

EDIT: har jeg misforstått eller har du ingen subwoofer?
Vis hele sitatet...
Har ingen subwoofer nei
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
bassen sprer seg bedre når du plasserer subwooferen i ett hjørne

EDIT: har jeg misforstått eller har du ingen subwoofer?
Vis hele sitatet...
Har ingenting å si hvor bassen står. Du vil ikke kunne høre hvor den står uansett.
Hvordan rommet er innredet spiller også en rolle. Hvis du har tunge gardiner og et tykt gulvteppe vil lyden høres fyldigere ut. Jeg tipper også at ei hytte som kanskje er konstruert av tømmer vil gjøre at lyden høres bedre ut enn i et rom med lettvegger og betong.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvordan rommet er innredet spiller også en rolle. Hvis du har tunge gardiner og et tykt gulvteppe vil lyden høres fyldigere ut. Jeg tipper også at ei hytte som kanskje er konstruert av tømmer vil gjøre at lyden høres bedre ut enn i et rom med lettvegger og betong.
Vis hele sitatet...
Hytta mi, hvor lyden er best, er laget av tømmer.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Har ingenting å si hvor bassen står. Du vil ikke kunne høre hvor den står uansett.
Vis hele sitatet...
joda, jeg både hører og kjenner bassen min bedre når den står i ett hjørne
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det sies att du skal sette subben der hvor du sitter og hører musikk. Så spiller du musikk og går rundt i rommet, og hører hvor bassen er best. Der setter du subben.
Men nå har jo ikke tråstarter subb da!