Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2366
Min far kjøpte ny bil for rundt 3 år siden. Den gamle bilen ga han til meg, men forsikringen står enda på han.

Han har jo opparbeid seg bonuser gjennom flere år, og derfor er forsikringen billigere om bilen står på han enn om den står på meg, siden jeg er ung og ikke har eid noen biler før.

Slik det er nå, så får jeg fakturaen med beløpet for trafikkforsikringsavgiften av han også betaler jeg det direkte til forsikringsselskapet.

Jeg kunne tenkt meg å la både denne bilen og fremtidige biler være registrert på han helt til han dauer, slik at jeg får billig forsikring i mange år. Det er forsåvidt greit for han også.

Er det noen ulemper med å ikke registrere bilen på seg selv?
Anonym bruker
"Stinn Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den dagen din far ikke er blant oss lengre stått du uten egen binusopptjening og går på en smell. Er vel eneste konsekvens.
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den dagen din far ikke er blant oss lengre stått du uten egen binusopptjening og går på en smell. Er vel eneste konsekvens.
Vis hele sitatet...

Hva slags smell? At jeg må betale forsikring selv og at det blir dyrt?
Isåfall lurer jeg på hvorfor ikke flere har bilene sine registrert på foreldrene sine.. Hvis pappa lever i f.eks. 25 år til, så har jeg spart flere titalls tusen kroner.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Du er nok ikke den første som har tenkt på det, det kan lønne seg å gjøre dette til du har hatt lappen i ca 5 år.
Pass på att forsikringen HANS dekker ungdommer under 23.

Du begynner på 0% bonus da du begynner men det går nok greit det , spørs litt hvilken type bil du har også om den er ansett som "ansvarlig å vanlig bil" så blir det nok billig uansett.
Tja, når du en gang skal kjøpe deg en ordentlig familiebil og kanskje ta opp ett billån med pant i bilen, så skal den som eier billånet også være registrert som eier av bilen, ergo må forsikringen da stå på deg. Kan jo være tilfellet at du ikke har tenkt å gjøre det noen gang, men hvis det skulle skje, så vet du hvertfall det.

Sitat av Alphanio Vis innlegg
Du er nok ikke den første som har tenkt på det, det kan lønne seg å gjøre dette til du har hatt lappen i ca 5 år.
Pass på att forsikringen HANS dekker ungdommer under 23.

Du begynner på 0% bonus da du begynner men det går nok greit det , spørs litt hvilken type bil du har også om den er ansett som "ansvarlig å vanlig bil" så blir det nok billig uansett.
Vis hele sitatet...
Feil, du begynner på 40% i enkelte selskap, Eika er vel eneste selskap som tilbyr hele 50% i startbonus. Tryg tilbyr 60% om foreldrene dine er total kunder og de har betalt for ung sjåfør på bilene.
Sist endret av Poppee; 25. januar 2018 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Eika tilbydde meg -20% var ikke totalkunde, er 10 år siden nå. 20% start bonus er vel vanlig men det var ikke poenget mitt, man begynner på nytt uansett. Snakk med faren din du så finner dere nok ut av det.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Eika tilbydde meg -20% var ikke totalkunde, er 10 år siden nå. 20% start bonus er vel vanlig men det var ikke poenget mitt, man begynner på nytt uansett. Snakk med faren din du så finner dere nok ut av det.
Vis hele sitatet...
20% var vanlig før, 40% er den nye standarden Som sagt, Eika tilbyr 50%
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Ja det var vel 20% og så krasjet jeg en gang å da ble det -20%, LOL. Ser ut som det er en gammeldags greie, kjøp forsikring du
Når jeg forsikret første bilen min for 38 år siden var det 0% bonus. Hadde aldri hørt om startbonus før nå. (Endte opp på 130% pga en krasj).

Problemene oppstår vel om du forårsaker en ulykke og "saken" din blir oppdaget.
Bransjen er i endring. Har du malus bonus idag (minus bonus, eller generelt alt under 40%) kan du få ordnet dette til 40% hos ett selskap ved overflytting av bilen (skal ikke reklamere for det her på forumet) så utelater firmanavn
Hvis bilen har lav verdi ville jeg bare kjøpt delkasko-forsikring (brann, tyveri, m.m. ) og hatt forsikringen i mitt eget navn.
Da får du opparbeidet bonus / kundeforhold i eget navn.

En annen ting å tenke på er hva gjør du ved skade som fører til bonustap ?
Skal du da betale til din far økningen i forsikringen hans (og din) pga bonustaper ?
(Vet at 1 skade ikke nødvendigvis fører til bonustap.)
Poppee, de fleste selskap opererer fortsatt med 20% i startbonus i tråd med de originale bonusreglene som alle selskaper i sin tid var enige om. IF og DNB har vel nå 40% som startbonus, og kanskje også noen andre selskaper. Uansett er hele bonusordningen i forandring nå, som hvem vet hva som skjer om 25 år (som var TS sitt scenario).
Jeg har selv hatt 4 av 5 biler registrert på mor der jeg har stått som medeier, bonusen er jo at du sparer veldig mye på hans bonus men du tjener jo ikke noe bonus selv, jeg vil anbefale at med engang du har en stabil økonomi (eller om du føer du har kontroll nå) å registrere bilen på deg selv så du selv får spart bonus. Jeg registrerte en gammel bil på meg selv som var billig i utgangspunktet så har jeg bil på mor som ble litt for dyr for meg uten bonus. Og som nevnt over gir flere selskap startbonus så det er jo det beste å benytte seg av, da du får en rimelig høy bonus på opptil 40% pluss at du får starte å spare selv! Førstebil er gøy men kjør forsiktig!