Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1106
Heisann

Black friday nærmer seg og jeg er på utkikk etter en ny SSD. Hvor viktig er det med en lynrask SSD? Kan jeg utnytte hastigheten til en Samsung 950 (2500/1500MB/s read/write) eller holder det med en standard 2.5" tomme SSD? Bruksområdene mine er gangske spredt, filmredigering, gaming (FPS), folding, lett 3D designing, filmtitting.

Per dags dato har jeg er hovedkort av typen MSI Z87M-G43. Den har ikke direkte M.2 støtte, men slik jeg har forstått det kan jeg kjøpe en PCIe-x16 overgang slik at jeg kan motere den i en ledig PCI-E slot. Har selvsagt prøvd å google, men sliter med å finne svar på akkurat det er jeg spør etter.

Har også lest noe om at hvis man har flere ting tilkoblet hovedkortet igjennom PCI-E portene så kan det hemme båndbredden slik at jeg ikke får utnyttet tilkoblet utstyr fult ut. Har GeForce 970 og ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådløs Adapter tilkoblet allerede. Påvirker dette hastigheten til en eventuelt M.2 SSD montert i den ledige PCI-E slotten?

- oPRE
Sist endret av oPRE; 16. november 2015 kl. 19:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er ikkje veldig viktig med rask SSD. Hovudfordelen er at den har null søketid, og er kjappere enn tradisjonelle disker.Til filmredigering vil det ha litt å sei, men det tar uansett fort såpass med plass at det ofte ikkje vert oppbevart på SSD uansett... Og rendringa vil uansett ta like lang tid, der er ikkje disk bottleneck. Når det gjeld 3D-design er det greit å ha rikeleg med RAM, slik at modellen får plass i RAM. Du vil åpne ting kjappere, men igjen er ikkje det vesentleg betring å hente. Til filmglaning funkerer alt fint - film i superkvalitet er knapt over 100Mb/s uansett, og det tar en 3.5" 5400RPM disk fra 1999 unna uten problem.

Så eg hadde heller kjøpt stor disk framfor superrask...
Når det kommer til M.2 så er det ikke nødvendig, jeg har en samsung 950 Pro nå og ja, den er veldig rask, men jeg føler ikke at jeg trengte den, holder med en 2,5 SSD.
Du vil hemme grafikk kortet ditt, men det har du allerede gjort uansett, så du kommer ikke til å merke forskjell om du putter inn ett ekstra PCI-e kort.
Det det går på er hvor mange lanes kortet bruker for å yte optimalt. Grafikkkort bruker stort sett 16x (16 lanes), men siden du allerede har tatt i bruk en trådløs adapter så får nå grafikkortet ditt 8x og ikke 16x.
Det er tre moduser hovedkortet kjører på hovedsaklig når det kommer til PCI-e lanes, det er: 1 ganger 16x, 2 ganger 8x eller en ganger 8x og to 4x.
Så det som vil skje når du putter inn en M.2 adapter er at grafikkortet vil få 8x, trådløs adapter 4x og M.2 adapter 4x.
Du skal da få full ytelse av trådløs adapter og M.2 ssd, mens du mister minimalt med ytelse fra grafikkortet ditt.
Det er ikke stor forskjell å kjøre ett grafikkort i 8x kontra 16x, du mister rundt 3% ytelse i gaming, noe som da er snakk om en eller to FPS fra eller til her og der.

Håper dette svarte på spørsmålet ditt og lykke til!
Sist endret av zebbern; 16. november 2015 kl. 21:01.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Takk for kvalitetsutredning begge to!
Da blir det nok en standard 2.5" SATA SSD. Har Samsung 850 Pro 512GB i kikkerten, regner med at den gjør jobben.