Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6341
Jeg leste denne artikkelen:
http://www.wired.com/wiredscience/20...ointer-hazard/

Hvordan finner jeg ut hvor mange mW det er med den metoden?


Gidder ikke å investere i laser meter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ikkje finne ut effekten, men du kan finne ut om LASERen også sender ut lys utanfor det synlege området, som er eit problem med grønne LASERarar.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Ok.
Finnes det en slags tjeneste i Norge hvor jeg kan måle den, uten at den blir inndratt om den er over 5mw?
Jeg har et såkalt laser power meter liggende, måler styrke opp til 2W, med ca 5% unøyaktighet. Hvis du betaler porto kan du sende laseren til meg så kan jeg måle den for deg. PM.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
PM sendt.
Du kunne hjulpet mange tror jeg hehe
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg har et såkalt laser power meter liggende, måler styrke opp til 2W, med ca 5% unøyaktighet. Hvis du betaler porto kan du sende laseren til meg så kan jeg måle den for deg. PM.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne gi Grix en vouch og takk for å teste laserpennen min!
Endelig så vet jeg faktisk styrke på billige asiatiske laser!
Husk at det er 1mw grense på lasere i Norge, altså veldig lavt. Blir pakken din stoppet og den er kraftigere, blir du ringt inn til avhør. Ekstremt kjipt, så ville vært forsiktig med å kjøpe flere av dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Har aldri hørt at noen har blitt kallet inn til avhør pga en laserpenn.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Vil gjerne gi Grix en vouch og takk for å teste laserpennen min!
Endelig så vet jeg faktisk styrke på billige asiatiske laser!
Vis hele sitatet...
Hvordan var styrken På laserpennen? Stemte pennens styrke med det den ble solgt som?
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Husk at det er 1mw grense på lasere i Norge, altså veldig lavt. Blir pakken din stoppet og den er kraftigere, blir du ringt inn til avhør. Ekstremt kjipt, så ville vært forsiktig med å kjøpe flere av dem.
Vis hele sitatet...
er det ikke 5 mw?
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Solgt som 500mw, egentlig styrke 37mw.
Sitat av super Vis innlegg
er det ikke 5 mw?
Vis hele sitatet...
Nei, 5mW er maks effekt på LASERe i klasse 3R, og det er kun LASERklasse 1 og 2, du ikke trenger tilatelse for å ha.



http://www.nrpa.no/eway/default.aspx...0:6321:1:::0:0


http://www.nrpa.no/eway/default.aspx...0:6314:1:::0:0
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. mai 2013 kl. 17:57.
Noen som vet hvor man kan kjøpe lasere som man får det man betaler for?
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Google Wicked lasers
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Google Wicked lasers
Vis hele sitatet...
Tja, wicked lasers sine lasere ligger ofte en 15-30% lavere enn de oppgir etter de fleste reviews jeg har lest. Hvis det er grønn laser det er snakk om ville jeg kjøpt fra optotronics, hvis det er en annen farge du vil ha ville jeg ha bygget dem selv, det er ikke så vanskelig.
Men jeg fant ingen tillatelsefri laser hos begge de selskapene, nevnt de to siste postene her. Den minste hos optotronics er på 4,99 mW, og maksgrensen for klasse 3R er 5 mW. Så da må du ha en gyldig innvilget søknad, for ikke å få en prat med "onkel". :-)

Jeg hadde holdt meg til LASER klasse 1 eller kanskje 2, hvis jeg var deg, og ikke trengte noe annet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg har et såkalt laser power meter liggende, måler styrke opp til 2W, med ca 5% unøyaktighet. Hvis du betaler porto kan du sende laseren til meg så kan jeg måle den for deg. PM.
Vis hele sitatet...
Beklager for å røske liv i en gammel tråd men det er noe jeg lenge har lurt på , hvor kjøpte du LPM'en? Og hvor mye kostet den?
Unnskyld meg, jeg er litt forvirret nå.. Hvorfor skriver alle laser med store bokstaver? Er det sånn det skrives?
Bare 1 spørsmål, husker jeg hadde slik da jeg var liten, bare plaget folk med den... Men hva i helvette bruker man egentlig en laserpenn til? er hele greia med den bare å ha den i en skuffe på gutterommet, ta den fram på ett lan og si "ooh, se jeg har 120 mW laserpenn" og thats it?
Sitat av M4zN Vis innlegg
Bare 1 spørsmål, husker jeg hadde slik da jeg var liten, bare plaget folk med den... Men hva i helvette bruker man egentlig en laserpenn til? er hele greia med den bare å ha den i en skuffe på gutterommet, ta den fram på ett lan og si "ooh, se jeg har 120 mW laserpenn" og thats it?
Vis hele sitatet...
Lærere bruker gjerne det når de skal presentere noe for klassen, de peker på tavlen med laserpekeren, så de slipper å gå frem til tavlen med en stav og peke.

Fjortisene gjør nøyaktig det du beskriver, eller dette.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Unnskyld meg, jeg er litt forvirret nå.. Hvorfor skriver alle laser med store bokstaver? Er det sånn det skrives?
Vis hele sitatet...
Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation

LASER er altså egentlig et akronym. Etter hvert har det blitt så vanlig at "laser" har kommet i ordboka og man kan velge hva man vil skrive.

Ellers skulle jeg tro at et solcellepanel vil kunne lese av en laser med litt DYI og kalibrering?
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Beklager for å røske liv i en gammel tråd men det er noe jeg lenge har lurt på , hvor kjøpte du LPM'en? Og hvor mye kostet den?
Vis hele sitatet...
Kjøpte fra Johan Reinink: http://bluefan.nl.

Kostet 90 euro med frakt.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Lærere bruker gjerne det når de skal presentere noe for klassen, de peker på tavlen med laserpekeren, så de slipper å gå frem til tavlen med en stav og peke.

Fjortisene gjør nøyaktig det du beskriver, eller dette.
Vis hele sitatet...


Jeg tror du har misforstått når du drar alle over en kam og sier at laser bare blir brukt til faenskap. Jeg vet at det er en del som har laser som absolutt ikke skulle hatt det. En uskreven laser-regel er å aldri peke mot folk biler osv eller noe form for levende vesen. Men , de som faktisk håndterer laseren på en riktig måte , bruker den som oftest til å lyse opp mot skyene (og selfølgelig ikke på fly!!) og se den lange og store strålen. De kan også bli brukt til å brenne/svi ting som f.eks sprekke ballonger, tenne fyrstikker , svi ting i tre osv.

En ting er i vertfall sikkert laser er ikke et leketøy , i feil hender og den kan være livsfarlig.