Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 9490
Heisann.

Jeg er mye bedre til å forklare og løse individuelle problemer enn guider. Så tråden her blir stedet for å få hjelp med tegningene dine. Uansett nivå. Så om du har et spesifikt problem er det bare å poste. Ingen tegninger er for dårlige. jeg retter anatomien på strekmenn om det må til.
______________________________________

Jeg har postet en del av bildene mine her på forumet og har fått god respons. Og i blant noen spørsmål om hva jeg gjør for å få resultatene mine. Det hele begynner med som alltid med å øve masse og litt kreativitet. Samt inspirasjon.

Nå er jeg hverken profesjonell eller faglært. Men jeg skal øse på av det jeg har lært selv. Så om jeg har noen feil her i forhold til en eller annen standard så ikke skyt meg.

Så her er mine tips for å komme i gang med tegning.

for de som bruker blyant og papir

Det er mange som ser ut til å tro at man trenger et lass av forskjellige verktøy for fine resultat. Men slik er det ikke. Du trenger en blyant, eller penn om du vil. Og noe å tegne på, ikke noe annet.

For de som har Photoshop

Jeg bruker Photoshop CS4. Det holder egentlig med CS2 om jeg vil, så hvilken versjon spiller liten rolle. Interfacet ser annerledes ut i CS5 og 6 etter det jeg vet. Men det som står her bør være igjenkjennbart.

Tegnebrett type Wacom er et must. Du kan gjøre mye med datamusa. Men du får mye mer kontroll med en stylus. Jeg bruker en Wacom Bamboo Pen.

Hvor skal man begynne?

Photoshop oppsett
Selv om Photoshop ser veldig komplisert ut om man ser på det første gangen. Så bruker jeg hovedsaklig kun noen få funksjoner:

- Brush
- Layers
- Eraser
- tastatursnarveier

For å gjøre klart for en tegning i Photoshop. trenger du bare et blankt kanvas av valgfri størrelse. (Lavere enn 500x500 er lite, ta A4 presetet).
Av børster så fungerer en enkel liten rund børste på 7-10px helt fint. for å få den til å endre størrelse etter trykk så aktiverer du "Shape Dynamics" i Brushes menyen. Om du vil at den skal bli hardere ved trykk så aktiverer du også "Other dynamics". På CS5-6 tror jeg de funksjonene er redusert til 2 knapper oppe i toppen ved der det står Opacity og Flow.

ta grep
Om du skriver en del så er du nok vant til at blyanten/pennen styres av 3 fingre. Det fungerer sikkert fint. Men det mange tegnere gjør i stedet er å la blyanten hvile på siden av det ytterste leddet på langfingern. Mens pekefingeren og tommelen holder den på plass. Resten av hånden ligger avslappet mot underlaget som støtte.



Det som er fordelen er at man blir tvunget til å bruke hele hånda/armen mer og man kan lage lange, fine streker.

(fordel for de som tegner på papir: Man legger ikke så mye trykk på blyanten at det blir vanskelig å pusse ut om du skulle trenge det.)

Selve tegninga

Jeg har sett at mange tegner den samme tegninga om og om igjen. Fordi det er lett. Men man lærer ingenting nytt.

En annen ting som både er lett, og ofte lærerikt er å tegne et objekt man kan se fra der man tegner. Det er her man bruker hjernen og ser de enkle formene som danner en gjenstand. Alle fysiske ting har en form. Som kan forenkles til sirkler. Streker og bokser.


En høyttaler som sitter på veggen foran meg. - En kopp jeg tegna uten referanse.

Det siste eksempelet der viser hvordan en kopp er så enkel som en kjegle, en sylinder og en smal boks. Slike bilder kalles "Still life".

Når man bruker PC og tegnebrett er det selvsagt ikke like lett å sette seg ned med et objekt på den måten. Det er helt greit å bruke referansebilder.

I bunn og grunn kan man sitte å tegne sirkler til hånda faller av. Hovedpoenget er å ta utfordringer. Tegne MASSE og tegne enda mer. Tegn ting du ser rundt deg. Tegn ting bare du ser. Tegn ting andre foreslår. Tegn ting andre ikke forstår. Tegn ideer. Tegn hele tida. Og man blir bedre av det.

Den beste motivasjonen av alt er å se tilbake på det man tegna før. Da ser man virkelig progresjon

and that's it

Også noen nyttige lenker.

ctrlPaint
FZDSchool
ConceptArt.org
Satt selv med en Wacom Bamboo og tegna litt akkurat nå, så det var midt i blinken med litt inspirasjon

Hvor lenge har du tegnet?
Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Hvor lenge har du tegnet?
Vis hele sitatet...
Drodla og køla ned skoleark så lenge jeg kan huske. Begynte seriøst med digitale tegninger for 1.5 år siden. Har brukt Photoshop siden 2006-07.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Må bare spørre litt:
Tegner mye med typ "1+1 layer", Dvs. At jeg tegner ett lag, tar ett nytt og tegner over, tar ett nytt over der og sletter/gjør første laget usynlig etc.

Er det en lett måte og gjøre dette på? Jeg vet at ett program for Mac (husker ikke navnet just nu) har den funskjonaliteten bygget inn, tror det heter "drawing mask" elns.

Og videre: kommer til å tegne mer enn vanlig i sommer, bare for å få det gjort.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Selve tegninga
Jeg har sett at mange tegner den samme tegninga om og om igjen. Fordi det er lett. Men man lærer ingenting nytt.
Vis hele sitatet...
Synes dette er både feil og riktig. Å tegne den samme tegninga hele tiden
lærer du ikke noe spesielt nytt av, men om du tegner en tegning som du tegnet for 2-3 måneder siden igjen, så ser du lett dine egne feil på den gamle tegningen.

Kanskje jeg har misforstått deg helt, though.. :P
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Må bare spørre litt:
Tegner mye med typ "1+1 layer", Dvs. At jeg tegner ett lag, tar ett nytt og tegner over, tar ett nytt over der og sletter/gjør første laget usynlig etc.

Er det en lett måte og gjøre dette på? Jeg vet at ett program for Mac (husker ikke navnet just nu) har den funskjonaliteten bygget inn, tror det heter "drawing mask" elns.

Og videre: kommer til å tegne mer enn vanlig i sommer, bare for å få det gjort.
Vis hele sitatet...
Å tegne lagvis slik er vanlig. Om du vil automatisere en prosess i Photoshop kan du bruke Actions.

Ettersom jeg ikke har brukt det selv refererer jeg til CtrlPaints video om Actions

Det er godt mulig det er en plugin ett eller annet sted for det også, Men det har jeg ikke satt meg inn i.

@ Chloroformator

Jeg mener slike typiske tegninger som dukker opp på tavla friminuttene. Som er nøyaktig samme ideen hver gang. Her er et par eksempler som jeg har gjenskapt etter det jeg husker:

Dette var det da videregående elever som har tegna originalt.

Det som er "problemet" her er ikke selve tegninga. Men mangelen på variasjon. Over noen måneder/år blir man jævla god på å tegne akkuratt den tegninga.

Det var det som var poenget mitt.
Sist endret av F4celess; 4. juli 2012 kl. 00:47.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Og tenkte bare og stille enda ett spørsmål:

Noen som vet om en måte og velge farger "on the fly"? Typ en tastekombinasjon eller noe slikt så dukker det opp ei runding med fargene (om jeg ikke er helt uforståelig nå da...)
Sist endret av Freddy_fred5; 4. juli 2012 kl. 23:53.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Og tenkte bare og stille enda ett spørsmål:

Noen som vet om en måte og velge farger "on the fly"? Typ en tastekombinasjon eller noe slikt så dukker det opp ei runding med fargene (om jeg ikke er helt uforståelig nå da...)
Vis hele sitatet...
Det er ingen egen knapp for å få opp den popup boksen man kan åpne ved å trykke på fargene i verktøylinjen.

Det man kan gjøre for å velge farge on the fly. Som jeg bruker hele tida selv. Er å ha oppe Color vinduet (F6). Der får du ikke hele fargepaletten på den samme måten som popup panelet. Men det er etter min mening lettere med vinduet permanent på siden der.



En annen ting jeg gjør utrolig mye er å trykke "alt" mens jeg er i brush tool. Da får jeg eyedropper tool så lenge jeg holder knappen inne. Så plukker jeg bare fargen jeg vil ha om jeg har brukt det på bildet før.

Mange velger farger før de lager bildet. Det er en fin metode for å holde antallet farger nede. Da legger man rett og slett fargene et sted på bildet som ikke får mye aktivitet. Evt bare lage selve bildet mindre enn plassen man har tilgjengelig og bare croppe vekk det rundt når man er ferdig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kjøpte meg en wacom bamboo pen & touch i dag, så litt tutorials osv og så tegna jeg like gjerne det som var forran meg.... skjermen min :P



(skal legge til at jeg har brukt shift + click/draw for å lage rette linjer, er vel ikke juks det? :P
Sist endret av elkjip; 13. juli 2012 kl. 02:50.
Sitat av elkjip Vis innlegg
kjøpte meg en wacom bamboo pen & touch i dag, så litt tutorials osv og så tegna jeg like gjerne det som var forran meg.... skjermen min :P

-snip-

(skal legge til at jeg har brukt shift + click/draw for å lage rette linjer, er vel ikke juks det? :P
Vis hele sitatet...
Er absolutt ikke juks å bruke det som trengs for å gi ønsket resultat. Med mindre du bruker stocks som bryter med opphavsrett Men det er lett å unngå når man lager alt selv uansett.
Legger merke til at jeg sliter med å tegne jevne linjer, blir liksom hakkete uansett hva jeg gjør.

Har du noen tips til enten funksjonalitet i PS som hjelper evt noen tutorials/triks for å lære å tegne gjevnt?
Sitat av elkjip Vis innlegg
Legger merke til at jeg sliter med å tegne jevne linjer, blir liksom hakkete uansett hva jeg gjør.

Har du noen tips til enten funksjonalitet i PS som hjelper evt noen tutorials/triks for å lære å tegne gjevnt?
Vis hele sitatet...
Et problem som ofte dukker opp på tegnebrett er at linjen blir ujevn når man prøver å tegne med presisjon. Altså sakte og presist.

Det jeg gjør er å tegne alt med korte sveip, eller lange om det skal til. Ikke prøv å tegne kanter og slikt med en enkel linje, men heller flere korte og puss vekk det du ikke skal ha. Altså dele opp en form til flere biter og fjerne det som blir til overs.

Det er også mulig at problemet ligger i selve brushen du bruker. Det er en innstilling som heter for "spacing" under "Brush Tip Shape" menyen i brushes panelet. her er en illustrasjon.


(Photoshop CS4)
Noen som kan anbefale meg et tegnebrett?
Sitat av Sjokomelk Vis innlegg
Noen som kan anbefale meg et tegnebrett?
Vis hele sitatet...
Wacom er tingen. Bamboo er fin for nybegynnere. Nesten samme hvilken versjon du velger. Jeg har klart meg fint i 1.5 år med bare Pen versjonen.

Uansett tror jeg Wacom er det beste merket i lavere prisklasse. Og egentlig over hele linja.
Er det godt nok å bruke f.eks Paper (iPad) og kjøpe inn penn?
Sitat av esl Vis innlegg
Er det godt nok å bruke f.eks Paper (iPad) og kjøpe inn penn?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du neppe får noe særlig ut av det. pennen til ipad er etter det jeg har sett bare en ufølsom stylus. Trykkfølsomhet er noe jeg hvertfall setter høyt på kravene til fjøla jeg skal tegne digitalt på.

@Sjokomelk

Den holder lenge. beste du kan få til den prisen. Har ikke prøvd noen touch versjon selv så vet ikke om det kommer i veien på noen måte tho.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Sjokomelk Vis innlegg
denne duger?
Vis hele sitatet...
Den er perfekt, den kommer med en knapp som skrur av touchen om du trenger det.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Har tegnet en liten stund selv. Denne tegnet jeg til et skoleprosjekt (MK) ved hjelp av tutorials som du tidligere har lagt ut i trådene dine, F4celess

http://gyazo.com/e5ed970f166ae2b6d20c810dbbd6bf9e.png?1342252759

Edit: Tutorials om skyggelegging og slikt da, det var for det meste det jeg slet med
Sist endret av tekace; 14. juli 2012 kl. 10:13.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Tegn ting andre foreslår
Vis hele sitatet...
lyst å foreslå noe?
Sitat av magnet Vis innlegg
lyst å foreslå noe?
Vis hele sitatet...
Tja. Nå sikter jeg selvsagt mot noe du kan lære av. Tegn en hånd, eller arm. Fra 3 forskjellige vinkler som en "study".

Om du heller vil ha noe som ikke føles ut som lekser så foreslår jeg å tegne det du husker av ett eller annet bilde du har sett. Rett og slett kopier fra minnet. Det er nok en fin utfordring.


Sitat av tekace Vis innlegg
Har tegnet en liten stund selv. Denne tegnet jeg til et skoleprosjekt (MK) ved hjelp av tutorials som du tidligere har lagt ut i trådene dine, F4celess

http://gyazo.com/e5ed970f166ae2b6d20c810dbbd6bf9e.png?1342252759

Edit: Tutorials om skyggelegging og slikt da, det var for det meste det jeg slet med
Vis hele sitatet...
Du kan nok jobbe mer med skyggelegginga. Men her er det enkelt. velg en kilde for hvor lyset skal komme fra og bruk en myk brush med hvitt på et lag over bildet med litt lav opacity. og lag litt mere lys.


her har jeg gjort det på tegninga di (som var bra, måtte le) for å vise hva jeg mener.
nå er jeg ikke så fryktelig dreven men du kan også bruke dodge layers i photoshop for å gjøre en farge lysere framfor å tegne lysere
Sitat av elkjip Vis innlegg
nå er jeg ikke så fryktelig dreven men du kan også bruke dodge layers i photoshop for å gjøre en farge lysere framfor å tegne lysere
Vis hele sitatet...
Selvsagt, Det er mange måter å gjøre det på. Jeg forklarer den metoden jeg bruker selv og tror gir mest kontroll.

Selv så varierer jeg ubevisst hvordan jeg gir noe lysere eller mørkere farge. Noen ganger med layer modes, andre ganger ved å male fargen rett på. I shadingfasen eller på et nytt lag senere. med og uten layer modes.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjøpte meg wacom bamboo Pen i stad, men synes sensitiviteten på pennen er så lav, er det mulig å øke den ? =)
Sitat av Zer0z Vis innlegg
Kjøpte meg wacom bamboo Pen i stad, men synes sensitiviteten på pennen er så lav, er det mulig å øke den ? =)
Vis hele sitatet...


Dette er det du har av justering til å begynne med, Sikkert lett å øke enda mer ved å endre på filer eller noe. Mener å ha sett guider på slikt. Google knows this.
Sitat av F4celess Vis innlegg


Dette er det du har av justering til å begynne med, Sikkert lett å øke enda mer ved å endre på filer eller noe. Mener å ha sett guider på slikt. Google knows this.
Vis hele sitatet...
whaat, den der har ikke jeg :O
Sitat av Zer0z Vis innlegg
whaat, den der har ikke jeg :O
Vis hele sitatet...
Gå på Kontrollpanel, der skal du kunne se "Bamboo Preferences".
Sist endret av F4celess; 14. november 2012 kl. 23:50.
Fant den. Men fikk bare opp "there is a problem with your tablet driver. Pleasereboot your system. If the problem persists reinstall or update the driver" Har prøvd det flere ganger nå. men samme meldinga kommer gang på gang : (
Sitat av Zer0z Vis innlegg
Fant den. Men fikk bare opp "there is a problem with your tablet driver. Pleasereboot your system. If the problem persists reinstall or update the driver" Har prøvd det flere ganger nå. men samme meldinga kommer gang på gang : (
Vis hele sitatet...
Da må du nok bare reinstallere driveren. Husk å avinstallere først.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Da må du nok bare reinstallere driveren. Husk å avinstallere først.
Vis hele sitatet...
etter å ha prøvd å reinstallere,avinstallere, installere, restarte osvosvosv i flere timer i går, så var det nummeret før tabletn gikk i veggen :P Men så slo det meg at jeg har endret default installpath til en annen disk:P endra dette til C å det funka på første forsøk =)