Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4626
Har tenkt på å tjene litt penger på webdesign ved siden av skolen en stund nå, men jeg har liksom aldri gjort noe særlig ut av det. Jeg har jo tjent et par tusen på litt småting, men det har aldri blitt noe særlig av det.

Jeg fyller 18 om noen måneder, og tenkte jeg kanskje skulle lage et enkeltmannsforetak for å ha litt system på det, og jeg har snakket litt med en kompis som også fyller 18 om et par måneder om å starte opp noe sammen. Det er ikke snakk om store greiene, men bare tjene et par tusenlapper ved siden av skolen fordi jeg er lei av den jobben jeg har nå.

Så til spørsmålet; Er det noen her som har noen tips til hvordan jeg kan få startet opp og få oppdrag? Det er stort sett snakk om webdesign (HTML/CSS) og evt. litt andre grafiske småting. Jeg har lovlige lisenser på all programvare, så jeg får ikke noe problemer med den biten. Jeg regner med at det er en del som driver med dette her, og jeg lurer litt på hvor mye det er å tjene på f.eks. 1-2 websider i måneden som frilanser ved siden av skolen.

TL;DR:
1. Hvor mye er det å tjene på et par websider i måneden?
2. Hvordan få oppdrag uten å lage websider gratis og ødelegge for de som faktisk lever av dette?

Jeg vet at man kan google seg frem til masse på nettet hvor de nigerianske webdesignerne forteller om millionlønnene som venter hvis du betaler dem en hundrelapp osv, men jeg vil høre erfaringene til dere som faktisk jobber med dette enten fulltid eller ved siden av skole/studier/annen jobb. Hvor mye jobb må en skoleelev som er over middels flink i webdesign jobbe for å tjene et par tusenlapper i måneden, og hvordan får man seriøse oppdrag?
1. Det kommer helt ann på hvor store websider du lager og hvor mye arbeid man bruker på dem. Dette blir litt som å spørre om hvor mye det koster for en bil. Hvem skal du selge websider til? Store firmaer eller privarpersoner som vil ha en nettside?

2. For å få oppdrag må du som regel ha en del referanser. Du må så klart ha din egen webside som du forteller om hva du driver med med referanser til tidligere websider du har designet.
Jeg kan prøve å utdype litt mer:

1. Hvis jeg f.eks. setter av 20-30 timer hver måned til dette, hvor mye tjener jeg da? Jeg har sett timepriser som varierer fra 500-1300kr for webdesign hos byråer, men jeg har ikke funnet noen vanlige frilanssatser når det gjelder webdesign. Jeg kommer til å ta de oppdragene jeg blir tilbudt tenker jeg, uansett om det er privatperson eller stort firma.

2. Portefølje er ikke noe problem, det er et must når man skal drive med webdesign. Hvis jeg starter opp skal jeg uansett lage en del eksempel-sider for å vise hva jeg kan, så det er det å få trafikk på siden og bli oppdaget av kunder jeg lurer mest på.
Sist endret av drittunge; 11. juni 2011 kl. 14:37.
En bruker her på forumet lagde siden finnenfrilanser.no. Du kan jo, som en start, registrere deg der.

Edit: Siden er i oppstartfasen så jeg vet ikke hvor mye det har for seg, men du kan jo alltids prøve.
Sist endret av Daybreak; 11. juni 2011 kl. 14:42.
Du kan legge ut anbud på Finn.no også

Eller for å promotere deg kan du kjøre annonser via AdWords eller noe, det gir deg nok en god del relevante treff.
Skal se litt på de sidene, så får jeg se om jeg tar dem i bruk hvis jeg starter opp. En annen ting jeg har tenkt litt på er å designe templates til f.eks. Wordpress. De to største problemene er vel egentlig det å få oppdrag, og å ta på seg oppdrag uten å ødelegge for de som lever av webdesign og har en utdanning innenfor dette.
Det er jo en mulighet om du sliter med å få oppdrag en periode! Vet ikke om det er så mange som donerer hvis du lager det gratis, men å lage premium-design og selge for $5 per lisens eller noe burde jo funker. Er kanskje ikke så mange som kjøper disse da, men det høres ut som en halvgod plan
Det er premium-design jeg kommer til å lage isåfall. Jeg tror at kvaliteten på det jeg lager er bra nok til at folk vil betale litt for det, og det tar jo ikke lang tid å lage en Wordpress-template.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er gjerne vanlig å operere med prosjektpris, ikke timepris. Da prosjekterer man med et antall timer og legger gjerne på litt ekstra for å være sikker, timeprisen du ender opp med avhenger av hvor mange timer du brukte på å gjøre prosjektet ferdig slik at kunden er tilfreds. Er du flink gjør du det kanskje på under halvparten av tiden du har prosjektert, og sitter dermed igjen med en svært god gevinst. Husk å prislegge deg slik at du tjener penger selv om du overskrider prosjektet med noen timer, eneste grunnlaget for inntjening skal ikke være å gjøre det fortere enn avtalt.

Det du kanskje tjener mest på over tid er support og vedlikeholdsavtaler, der tar man gjerne en fast sum per måned, som inkluderer hosting og enkel support. Oppgradering og annet vedlikehold fakturerer du kunden som normalt konsulentarbeid, som pleier å ligge på rundt 6-800 kroner timen.
Du kan jeg prøve deg på https://99designs.com/designers
Dette er vel litt mer som en konkuranse, hvor du har flere folk gjerne lager designer til samme personer. Så kan være anbefaling å gå for de som betaler litt mindre i begynnelsen så ikke det er så mye konkuranse.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er premium-design jeg kommer til å lage isåfall. Jeg tror at kvaliteten på det jeg lager er bra nok til at folk vil betale litt for det, og det tar jo ikke lang tid å lage en Wordpress-template.
Vis hele sitatet...
Da er problemstillingen noe av den samme som tidligere. Hvor skal du skaffe kunder som kjøper designet?
Du kan og prøve å selge design/themes på http://themeforest.net/. Om kvaliteten på det du lager er så bra, kan du tjene noen gode lapper der
Tror jeg først og fremst ville laget en portefølje med diverse eksempler på design osv., også ville jeg tatt i bruk diverse forum som DigitalPoint, WarriorForum, og så brukt Freelancer.com og andre store nettsider flittig. Men alt handler om hvor flink du er! Om du ligger på samme nivå som mange mediestudenter på VG1/VG2/VG3 så er det langt i fra nok. Det sitter folk fra fattige land i hele verden som er ekstremt flinke kodere og designere, og saumfarer alt av freelanceprosjekter som legges ut, og kan gjøre jobben for 1/10+ av det du vil ha for samme jobben.
Prismessig bør du nok heller legge deg på 500 enn 1300. Hvis du går mye under 500,- er det veldig billig. På den annen side må du nok regne med å legge inn en del gratis-timer i begynnelsen. Selv om du er en god designer kan det ta en stund å finne den rette arbeidsformen med kundene. En vanlig begynner-feil er å bruke for lite innsats på å forstå hva kunden egentlig trenger eller ønsker seg. Kunder er generelt dårlige til å fortelle hva de egentlig vil ha, så en viktig del av kompetansen man bygger opp over tid er nettopp det å stille de riktige spørsmålene og kjøre en kort og effektiv prosess med kunden for å avklare forventningene. Hvis kunden for eksempel sier at "det spiller ikke så stor rolle, bare det blir noe som ser bra ut" så er sansynligheten ganske stor for at de likevel blir misfornøyde. På den annen side, hvis du graver og spør for mye i starten synes de du er masete :-)
Etablerer du deg på større webmaster forums som digitalpoint etc så blir du nok raskt nedlasset i arbeid
Typisk kode statiske sider over fra psd til html/css som validerer er 80-150$ pr oppdrag samt bortimot uendelig med oppdrag.

Themeforest som nevnt over er også veldig bra side for salg/kjøp av themes, har sikkert lagt igjen en 8000-9000$ der på vegne av kunder for rettighet til bruk av themes.
Typisk 750-1200$ for utvidete rettigheter til kommersielle sider, hvor 50-70% går til utviklerene etter hvor bra de selger (forutsetter at verket kun er til salgs på themeforest, er det til salgs andre steder får de kun 25%).

Ene admin themet har jeg kjøpt 4ganger til bruk for forskjellige kunder til 800$ pr gang, som bare fra meg er ca 12000kr i lommen til han som laget det.
Sist endret av cruzader; 12. juni 2011 kl. 17:30.
Holder faktisk på med akkuratt det samme, tok opp HTML og CSS igjen for noen dager siden, snart ferdig med å lære det meste i PHP og SQL gjenstår. Photoshop er jeg ikke så veldig flink i enda, men tar nok noen dager før jeg klarer å fikse ordentlig webdesign. Gått til innkjøp av heftig PC rigg så begynner ordentlig til da med noe business, tenker selv på å selge til både privatpersoner og bedrifter.

En venn av meg fikk en webside laget, veldig enkel statisk side for drøye 15,000 kroner! Syke priser... har alltid hatt tanken på å lage noe selv.

Er du interessert i dette kan du sende meg PM.
Du passerer lett 15000kr for nettsider med norske priser, høyeste jeg har fakturert for en nettside uten moms er 34k.
Og da synest kunden dette var veldig rimelig for de andre anbudene de hadde fått var 50-80k, la mitt anbud på 28k men ble ekstrakostnader grunnet kunden kom med ekstra funksjonalitet de ville ha ikke tatt med i anbudet.

Typisk prisutregning jeg bruker er 200-300kr pr arbeidstime ettersom antall timer, samt påslag på 20% for alle utlegg for lisenser/rettigheter (themeforest etc).
Men på et prosjekt med gjerne 100+ arbeidstimer så leier jeg inn en freelancer for ihvertfal halvparten, hvor jeg da betaler 8-11$ timen for php-utviklere.
Sist endret av cruzader; 12. juni 2011 kl. 18:23.
Det er statiske sider jeg er best på, for jeg har ikke helt fått satt meg inn i PHP enda, så å ta betalt for å kode PSD-filer til ferdige sider er noe som hadde gått veldig fort. Det er kanskje gjort på en time eller to, avhengig av designet, men timelønnen da blir jo kjempebra. Et problem er vel at jeg ikke har fylt 18 år enda, så det blir litt vanskelig å starte firma på et par måneder.

marfo: Themeforest var akkurat noe sånt jeg tenkte på når det gjelder å lage templates osv. Ser ut som det blir solgt mye der, så jeg regner med jeg kan få solgt litt der når jeg fyller 18.

Maol33t: Takk for linkene, skal sjekke ut dem litt.

loulou: Dette er noe jeg har tenkt å gjøre alene eller sammen med en venn, men ellers hadde det sikkert funket å samarbeide om dette. Jeg har tenkt på dette en stund nå, og jeg hadde tenkt å satse på å kanskje tjene litt på dette selv, og ha det som en jobb ved siden av skoler og studier senere, så da er det veldig greit å kunne putte alle pengene rett i egen lomme så lenge det blir under frikorts-grensen.

cruzader: Hvilke sider er det slike anbud blir lagt ut? Når jeg har fått etablert meg litt mer regner jeg med at store prosjekter kan være aktuelt når prisene er så sinnsykt høye i forhold til småsider.
Overnevnte var side for intern bruk i et halvstort norsk firma for førstelinje på support.
Det de ville "oppnå" med siden var gi førstelinje som typisk er nyutdannete og mindre datakyndige tilgang til bruke AD men fra et webgrensesnitt så de ikke hadde direkte tilgang på serverne samt redusere feil som ble gjort
Typiske rutineoppgaver egentlig som;
- lage/flytte brukere
- lage/endre grupper
- gi tilgang til printere,shares etc

Mest php/ldap arbeid egentlig, selve layout/theme ble kjøpt ferdig.
Sist endret av cruzader; 12. juni 2011 kl. 21:21.
Regner med at du er klar over at man må være 18 år eller eldre for å opprette enkeltmannsforetak. Ellers kan jeg tipse deg om at telefonsalg, med utgangspunkt i betalende kunder fra Gulesider er en fin plass å starte. Ofte betaler mange flere titalls tusen til dem for å forbedre søkeresultatene.
seo-optimalisering er jo blitt en bransje i segselv nå, bare fikse på koden + tweake innholdet (omformuleringer etc) til siden din kan bety forskjellen fra tiende side til andre side på treffene.
For førstesiden må du ha solid med backlinks, som enten kommer organisk fra popularitet eller med halvshady måter.
men seo er ikke noe du mestrer på 1-2-3 akkurat skal du få full uttelling.
Desverre så kan flertallet av de som selger seo-optimalisering bare det helt grunnleggende som ikke gir noe skikelige resultater, og gir alle de seriøse også et ræva navn
Jeg kan litt om SEO fra før, men det er forsåvidt ikke så mye å gjøre uten å a) betale mye penger for reklame som sikrer deg linker eller b) spamme forum, gjestebøker og kommentarfelt med linker eller evt. google-bombing med forskjellige blogger osv.
Google-bombing er vel det mest effektive, men det er jo "halvshady" i de fleste tilfeller.
Bruke penger på reklame har ingenting med seo og gjøre, reklame indekseres ikke som linker så gir deg null nytte.
Det vil gi deg økt trafikk når folk ser reklamen samt trykker på den, men det har ingenting med seo og gjøre.

90% av arbeidet med seo forbedringer er presentere siden din korrekt i forhold til hvordan søkemotorene leser den samt foretrekker innholdet.
Du kan ha såmye backlinks du vil, om ikke siden din presenteres riktig for søkemotorene hjelper det ikke den døyt.

F.eks Det at du ikke bruker h1/h2/h3 taggene korrekt er nok til at du faller milevis ned på treffene.
Sist endret av cruzader; 12. juni 2011 kl. 22:15.
Hardt å tjene penger på dette området.. Bare sånn heads up ;P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av partyboy90 Vis innlegg
Hardt å tjene penger på dette området.. Bare sånn heads up ;P
Vis hele sitatet...
Vil si det er lett å tjene penger på dette, så lenge man har erfaring og vet hva man gjør. Leter man på forum etter folk som trenger hjelp med noe til ei nettside, tar kontakt, har en OK portefølje, pris og holder de løpende oppdatert på siden, så bør det ikke være vanskelig å skaffe seg faste kunder.

Det første man må lære seg, og mestre, er HTML. Standarder, HTML5, tabeller osv. Så kan man gå over til CSS, lære seg ulike teknikker, løsninger, osv. Gjerne noen CSS rammeverk for å gjøre jobben litt enklere, Blueprint er et slikt eksempel. Deretter er det PHP man bør lære. Gjerne objektorientert programmering, MVC, debugging med mer. Man bør også ha grunnleggende kunnskap om minst ett populært rammeverk som CakePHP eller Zend, da dette er etterspurt i markedet. Deretter bør man kunne AJAX, jQuery er et godt utgangspunkt og gjør jobben enklere. Man bør kunne basic Javascript, men det er ikke et absolutt krav.
Photoshop, i alle fall grunnleggende ferdigheter er en stor fordel om man skal være selvstendig. Hvis ikke må du hyre inn folk til å hjelpe deg med grafikk, og det kan bli kostbart i lengden og ta lenger tid.

Når du kan alt dette, så vil jeg si du er klar for å drive for deg selv som webdesigner/webutvikler. Husk at de beste på markedet kan både design, utvikling og programmering. Lykke til!