Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2153
Heisann!

Har klart på presse inn litt tid til å jobbe med min personlige side/portfolio, og lurte på om det var noen som var interesserte i å gi meg noen konstruktive tilbakemeldinger? Fargevalg, plassering osv.

Lurte også på om noen kunne testet i forskjellige IE nettlesere? Jobber på mac så jeg får ikke testet skikkelig i IE.

Link: http://martinforre.com/new/
Jævlig bra Særlig konstruktivt er det vel ikke, men jeg likte den veldig godt
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Ser veldig bra ut
Jeg liker fargekombinasjonene du har valgt, og enkelheten i designet.
Det ser stilrent og oversiktlig ut!
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sterke farger, godt oppsett, god plass = flott hjemmeside.

De strekene rundt artiklene gjorde siden veldig "sterk"

Headeren passet også veldig godt inn, til å være så enkel
Selve designet ser pent nok ut, men vanskelig å si hvor funksjonell den er uten å se faktisk innhold. Slik den ser ut nå virker forsiden mer som en blogg enn en forside. Skal alle sidene se slik ut?

Den prikkelinja over footeren er jo forresten overflødig, da du uansett har en linje under selve innholdet. Også er den nesten usynlig uansett. Ville enten fjernet linja under innholdet og gjort prikkelinja mer synlig, ev. bare fjernet prikkelinja.

Ellers syns jeg du burde få kontaktinformasjon på alle sidene, godt synlig, slik at folk lettest mulig får lyst til å kontakte deg.
marfo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Selve designet ser pent nok ut, men vanskelig å si hvor funksjonell den er uten å se faktisk innhold. Slik den ser ut nå virker forsiden mer som en blogg enn en forside. Skal alle sidene se slik ut?

Den prikkelinja over footeren er jo forresten overflødig, da du uansett har en linje under selve innholdet. Også er den nesten usynlig uansett. Ville enten fjernet linja under innholdet og gjort prikkelinja mer synlig, ev. bare fjernet prikkelinja.

Ellers syns jeg du burde få kontaktinformasjon på alle sidene, godt synlig, slik at folk lettest mulig får lyst til å kontakte deg.
Vis hele sitatet...
Flott! Takk skal du ha! Akkurat den type tilbakemelding var det jeg ønsket! KP.

Ang. Prikkete linje over footeren:
Hva med å gjøre den mer synlig som du foreslår, og fjerne siste linje under inholdet? Vil så gjerne beholde den prikkete linjen for å dele footer og innhold.

Ang. kontaktinformasjon:
Hva med å legge inn mer kontaktinformasjon i footeren? Kanskje gjøre den om til en litt mer innholdsrik footer? Eller ha en "static" artikkel øverst med en liten "Om meg" tekst? Er ikke så keen på den sistnevnte, men har sitt flere andre som gjør det.
Tanken min (før nå) var at folk kan først se hva jeg har gjort og hva jeg kan gjøre, for så å finne kontaktinformasjon. Ikke presse det på dem?


Takk for alle gode tilbakemeldinger forresten Setter stor pris på det!
Sitat av marfo Vis innlegg
Flott! Takk skal du ha! Akkurat den type tilbakemelding var det jeg ønsket! KP.

Ang. Prikkete linje over footeren:
Hva med å gjøre den mer synlig som du foreslår, og fjerne siste linje under inholdet? Vil så gjerne beholde den prikkete linjen for å dele footer og innhold.

Ang. kontaktinformasjon:
Hva med å legge inn mer kontaktinformasjon i footeren? Kanskje gjøre den om til en litt mer innholdsrik footer? Eller ha en "static" artikkel øverst med en liten "Om meg" tekst? Er ikke så keen på den sistnevnte, men har sitt flere andre som gjør det.
Tanken min (før nå) var at folk kan først se hva jeg har gjort og hva jeg kan gjøre, for så å finne kontaktinformasjon. Ikke presse det på dem?


Takk for alle gode tilbakemeldinger forresten Setter stor pris på det!
Vis hele sitatet...
Ang. Prikkete linje over footeren:
Det er det som er mitt første forslag.

Ang. kontaktinformasjon:
For å sitere herfra:

«Your contact information should be obvious and easy to access; don’t hide it in the footer.»

Man kan jo ikke ta det for gitt at folk alltid scroller helt ned, og dermed ser kontaktinformasjonen. Folk på nettet har alltid dårlig tid, visstnok.

Selv har jeg løst det slik, uten at det er å regne som et fasitsvar. Jeg ville hvert fall ikke lagt det nederst, så da ville jeg valgt øverst, eller en annen fin løsning.
marfo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Ang. Prikkete linje over footeren:
Det er det som er mitt første forslag.

Ang. kontaktinformasjon:
For å sitere herfra:

«Your contact information should be obvious and easy to access; don’t hide it in the footer.»

Man kan jo ikke ta det for gitt at folk alltid scroller helt ned, og dermed ser kontaktinformasjonen. Folk på nettet har alltid dårlig tid, visstnok.

Selv har jeg løst det slik, uten at det er å regne som et fasitsvar. Jeg ville hvert fall ikke lagt det nederst, så da ville jeg valgt øverst, eller en annen fin løsning.
Vis hele sitatet...
Haha! Leste svaret ditt ang. prikkete linje feil. Var allerede i full gang med å formulere svar og tenke ut løsninger selv

Men! Har ikke lyst på verken sidebar eller en "static" artikkel øverst. Tar alt for mye plass Hva med en slags slogan type tekst på en linje direkte under header teksten? Eller noen enkle ikoner som illustrerer e-post, telefon, twitter osv. Med en klikk eller hover funksjon? Ikonene har jo flere plasseringsmuligheter, men er kanskje ikke så lette å finne?
Designet ligner veldig på en gratis template jeg har sett for en stund siden. Anyways:

Det er egentlig ikke så veldig mye å si på designet, det er ganske enkelt. Det er fin kontrast mellom fargene

Det eneste jeg har noe å si på er at nettsiden vises forskjellig i IE og Chrome. I Chrome har linkene en wannabe 3d look,
som overhode ikke passer inn. I IE har ikke linkene denne looken, så der serlinkene grei ut.

Ellers ser jeg også at

Kode

<li class="home current">
ikke endrer seg etter hvilke underside jeg er på.

Er jeg på work,regner jeg med at det skal være noe àla

Kode

<li class="work current"> 
   					                   <a href="#/work">Work</a>

I stedet for :

Kode

<li class="work"> 
		<a href="#/work">Work</a>
Ellers er kildekoden rotete, og css (http://martinforre.com/new/css/styles.css) er helt forferdelig.
Sist endret av Spelly; 2. mai 2011 kl. 15:05.
Sitat av marfo Vis innlegg
Haha! Leste svaret ditt ang. prikkete linje feil. Var allerede i full gang med å formulere svar og tenke ut løsninger selv

Men! Har ikke lyst på verken sidebar eller en "static" artikkel øverst. Tar alt for mye plass Hva med en slags slogan type tekst på en linje direkte under header teksten? Eller noen enkle ikoner som illustrerer e-post, telefon, twitter osv. Med en klikk eller hover funksjon? Ikonene har jo flere plasseringsmuligheter, men er kanskje ikke så lette å finne?
Vis hele sitatet...
All infoen på én linje under headeren burde funke, helst som plain tekst. Twitter og Facebook o.l. kan ev. være som ikoner.

For øvrig enig med spelley ang. rotete kildekode.
marfo's Avatar
Trådstarter
"Wannabe 3d looken" er egentlig noe jeg bare ville prøve ut. Kun enkle CSS3 box shadows.

Jobber med de andre sidene nå, og da skal "current" klassen være på passend li-element.

Kan dere forklare litt mer hva dere mener med rotete kildekode? Dette er da standard HTML5? Utenom "X-UA-Compatible" meta-taggen så validerer denne koden helt fint i en HTML5 validator.

CSS koden er strippet for white-space for å minimere laste tid. Det samme er gjort med javascript koden. Ser ikke helt problemet med å minimalisere kode og score høyt på "yslow" og "page speed"? Jeg jobber selvfølgelig med de originale filene lokalt.
Sitat av marfo Vis innlegg
Kan dere forklare litt mer hva dere mener med rotete kildekode? Dette er da standard HTML5? Utenom "X-UA-Compatible" meta-taggen så validerer denne koden helt fint i en HTML5 validator.

CSS koden er strippet for white-space for å minimere laste tid. Det samme er gjort med javascript koden. Ser ikke helt problemet med å minimalisere kode og score høyt på "yslow" og "page speed"? Jeg jobber selvfølgelig med de originale filene lokalt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe galt med det i det hele tatt, og det at de kicker på rotete kildekode bunner nok i at de virkelig ikke har peiling.
Hvorfor ikke bare gjøre det simpelt? Tenker det viktigste med en portefølje er at selve arbeidet er i fokus og at siden er enkel og oversiktlig uten noe krimskrams som tar vekk fokus. Et eksempel :www.uglyposterboy.com
Sitat av John B Vis innlegg
Det er ikke noe galt med det i det hele tatt, og det at de kicker på rotete kildekode bunner nok i at de virkelig ikke har peiling.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt det er galt med rotete kildekode (legg forøvrig merke til at jeg snakket om .CSS)? Kildekoden er rotete, er den ikke ? den eneste grunnen til at jeg nevnte det, er pga rotete kildekode er en dårlig uvane, kan føre til at feilretting/modifisering tar lengre tid enn nødvendig...

Men hei... Hva vet jeg? jeg har ikke peiling...
Sist endret av Spelly; 2. mai 2011 kl. 17:35.
marfo's Avatar
Trådstarter
Det jeg lurer på er hva som gjør den rotete?

Og som sagt er CSS koden "minifyed" orginalkoden kan du se her http://pastebin.com/4MXvqxbb. (Jeg bruker LESS og LESS.app til å kompilere og minifisere css koden)

Sitat av Beastie Vis innlegg
Hvorfor ikke bare gjøre det simpelt? Tenker det viktigste med en portefølje er at selve arbeidet er i fokus og at siden er enkel og oversiktlig uten noe krimskrams som tar vekk fokus. Et eksempel :www.uglyposterboy.com
Vis hele sitatet...
Det er en vei å gå, men jeg prøver å presse inn litt "ny og spennende" web teknologi for å vise at jeg kan

Har forresten oppdatert siden med nye undersider. Det er ikke noe innhold på de enda, men jeg håper @spelley blir fornøyd når linkene i menyen fungerer

Har også lagt til en idé til kontaktinformasjon. Noen som klarer å finne den?
Likte den løsningen veldig godt! Liker også at du har gardert deg med å ha det i footeren også. Snedig!

Kan også legge til at jeg syns kildekoden (til CSS-en) var rotete, fordi det så usystematisk ut. Men når jeg nå vet at du ikke jobber direkte med de filene er det en helt annen sak.
▼ ... noen uker senere ... ▼
bra fargevalg, enkelt greit og det passer bra, like meny hoveren! problemet er at det er vanskeli å si så mye annet siden du ikke har fått inn noe stoff enda, men du er iallefall på god vei
Design:

* Rosafargen i About menypunktet krasjer med rødfargen, prøv en som er lysere eller mørkere. Dette skjer når to farger har samme saturering, og nesten samme hue.

* Linjehøyden, eller leading er for lav på hovedtekstene dine. Med en så stor font må du opp i 18-24px for at det blir lettere å lese. Det er lettere å lese fordi slik øynene kan lettere følge linjen. Les gjerne litt om Vertical Rythm på A List Apart for å se om du ikke heller vil ha en fast linjehøyde på hele tiden.

Usability:

* mailto linker er litt plagsomme. Mange bruker gmail eller annet og når de klikker på en mailto link så fyres ofte Outlook eller Mail.app opp (er klar over at dette kan rekonfigureres, men det vet ikke mange brukere). Jeg hadde heller linket kontakt til en egen seksjon i About siden hvor du har mailen din og gjerne mobilnummeret.

* Fadein effekten på navnet ditt er litt treigt og gir meg en følelse av at jeg ikke kan trykke på den før den er ferdig med effekten som er plagsomt. Prøv å øk hastighete med 50-100%
Sitat av marfo Vis innlegg
Lurte også på om noen kunne testet i forskjellige IE nettlesere? Jobber på mac så jeg får ikke testet skikkelig i IE.
Vis hele sitatet...
Kan vel anbefale Browsershots til dette spørsmålet. Her kan du teste i mange forskjellige nettlesere.