Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1964
Dagen jeg slutter å røyke, er dagen jeg blir lykkelig live mitt (mener setter virkelig pris på verdiene i live og sånt). For hver pakke sigaretter og hver eneste sigarett jeg røyker, til mitt siste åndedrag av en forgiftende sky som blir støvet ned i lungene mine. Er min sjels bekjennelse og måtte å uttrykke seg i et større og rarere perspektiv at ikke er tilfredsstilt i live mitt (klager heller ikke men hvem er ikke). Tenker på dem som sier at man skal nyte og være takknemelig for hvert eneste time, minutt og sekund i live, men for alle minuttene og sekundene, jeg tar med meg i prossesen til å gi meg et kortere liv? er tid som forsvinner i åndedrag. Og tenkte iste at dette måtte være grunnen. Noen som har hatt samme tankegang eller ser noe logik i dette?

Sitat av tenkendetanker Vis innlegg
Dagen jeg slutter å røyke, er dagen jeg blir lykkelig live mitt (mener setter virkelig pris på verdiene i live og sånt). For hver pakke sigaretter og hver eneste sigarett jeg røyker, til mitt siste åndedrag av en forgiftende sky som blir støvet ned i lungene mine. Er min sjels bekjennelse og måtte å uttrykke seg i et større og rarere perspektiv at ikke er tilfredsstilt i live mitt (klager heller ikke men hvem er ikke). Tenker på dem som sier at man skal nyte og være takknemelig for hvert eneste time, minutt og sekund i live, men for alle minuttene og sekundene, jeg tar med meg i prossesen til å gi meg et kortere liv? er tid som forsvinner i åndedrag. Og tenkte iste at dette måtte være grunnen. Noen som har hatt samme tankegang eller ser noe logik i dette?
Vis hele sitatet...
Følte at var rett å sitere, at jeg ikke ulykkelig eller noe i den veien, og kanskje lykkelig var feil valg av ord og upassende, slik at jeg gir feil inntrykk, men mener et annet ord i betydningen av lykkelig.
Nyt livet mens du kan, for alt du vet kan det hende at du dør imorgen.

Når deg gjelder meg, så vil jeg heller nyte livet, og leve det mens jeg kan, enn å leve 'sunt', og så plutselig dø i en alder av 25, uten å ha opplevd noe særlig.

Folk sier at man må leve sunt, spise riktig, ikke røyke, ikke drikke, og alt det der, men det er ingenting som sier at om du gjør alt riktig, så skal alt gå bra. En person som har levd 100% "riktig" kan plutselig få kreft, slag, eller noe lignende, og da tror jeg nok man angrer på at man ikke har levd litt.

Enjoy it while you can, vi skal alle uansett dø en gang.

PS; hvis du ikke liker å røyke, så får du slutte, så enkelt er det; Og ja, det er enkelt å slutte. Du kommer nok opp mot noen MYE større utfordringer her i livet enn å slutte å røyke.
Sist endret av mrcat; 12. mai 2010 kl. 07:22.
Enig med mrcat her.
En som har levd 30 år av livet sitt som helseguru og avholdsmann kan plutselig bli påkjørt av en bil, og dø uten å opplevd så altfor mye.
Slutte å røyke er heller ikke noe problem, slutta på dagen å røyke etter 10 år med sigg (gikk over til snus såklart), men om du har motivasjonen så er ingenting ett problem.
Du trenger berre litt viljestyrke til for å stumpe røyken, om du vil slutte. Er sant det du sier at når vi går og tar oss et trekk så forsvinner vel 7 minutter. Og du vil jo heller bruke de få minuttene til noe mer fornuftig. Har du da røyket en hel pakke, så har du mistet masse av livet som du kunne gjort til noe du virkelig vil gjøre i livet. Jeg og røyker, og det er noe dritt, men det eneste som skal til er litt viljestyrke så skal det nok gå. Eller så kan du jo prøve å få av deg røykevanen og bytte røyken med noe annet?
Sist endret av skygtr; 12. mai 2010 kl. 09:27.
Trikset er å finne på noe annet når du kjenner suget etter røyk. Dette suget gir seg som regel etter 5-10 minutter, så ikke bare tenk på noe annet, gjør noe annet (les et blad, luft bikkja, ta en tyggis, spill CS osv.). Kanskje litt slitsomt i begynnelsen, men jo lengre du klarer å holde deg unna, jo færre sug opplever du i løpet av en dag.
Anbefaler playstation som ett fint hjelpemiddel til røykeslutt
Kan ikke helt forstå hvorfor dere mener at å røyke er å leve livet?
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Kan ikke helt forstå hvorfor dere mener at å røyke er å leve livet?
Vis hele sitatet...
Mener personlig at folk som holder seg unna piker, vin og sang (og det dette medfølger), går glipp av noe. Røyking behøver nødvendigvis ikke være en del av det, men du skjønner tankegangen min.
Vulgær hedonisme med andre ord... Man bør ikke strebe etter kultivere seg selv gjennom selvdisiplin som kan gi deg sunnere liv etter hvert. Synes det blir som å si at en toppidrettsutøver ikke lever livet siden han ikke tillater burger og chips som daglig kveldskos.

Sier ikke de fleste som gir opp røyken (etter en stund og abstinensmekanismene forsvinner) at det var lurt gjort og bedret livskvaliteten deres?
Statistisk sett vil man få et mye lengre liv av å leve sunt. Det er tåpelig å selv-argumentere med at man bør leve hver dag som om det var den siste, spesielt satt i sammenheng med spise- og drikkevaner. Siden man *kan* bli påkjørt av en bil. Dere lurer ingen andre enn dere selv. Hvis dere kan noe som helst om kost og helse, ville mange av dere også innsett at man generelt føler seg mye bedre under et godt kosthold. Man får langt mer energi og kan leve livet på en heller energisk måte med ekstra overskudd.

Men hey, hvis å leve livet er å daffe på sofaen og henge på McDonalds - go for it. Poenget mitt er at en sunt liv vil berike og tilføre mange upsides i livet, slik mange av dere ser ut til å utelukke. Klart, å drikke i blant; spise god mat o.l. er noe alle bør unne seg; men det finnes en fin kombinasjon fra begge verdener her. Apropos røyking: slutt hvis du kan - du har ingenting å tape!
Sist endret av Restyle; 12. mai 2010 kl. 10:21.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Apropos røyking: slutt hvis du kan - du har ingenting å tape!
Vis hele sitatet...
Ingenting å tape? Jeg røyker jo fordi det er godt, samt det å skjenne nikotine strømme gjennom kroppen, og kan sies at det er nesten som å bli tilfredsstilt. Jeg kommer vell til å slutte hvis dukker opp noe som skal til at jeg skal slutte, og at det forkorter livet litt, bryr jeg meg fint lite om. Who knows, i might die tomorrow.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Det er tåpelig å selv-argumentere med at man bør leve hver dag som om det var den siste, spesielt satt i sammenheng med spise- og drikkevaner. Siden man *kan* bli påkjørt av en bil. Dere lurer ingen andre enn dere selv.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med å leve etter "lev hver dag som om det var den siste?" synes det bare er positivt at folk tenker sånn. Lev ett liv som man vill, om det er å røyke eller om det er å gå tur på fjellet, spiller vell ingen rolle, er jo opp til hver enkelt hva dem foretrekker.
Vi har alle våre egne verdier og meninger om livet, men jeg må si at jeg synes denne "live hard, die young" attituden blant yngre folk er en smule naiv. Ja, det finnes mennesker som røyker og drikker whiskey til de er 80 uten større helseproblemer, akkurat på samme måte som det finnes helsefreaks som plutselig får kreft i en alder av 30.

Det handler om sannsynlighet. Ja, du kan dø når som helst, men sjansen for at du dør i en ulykke er svært liten sammenlignet med sjansen for å dø langsomt av en smertefull og kronisk lidelse (hvertfall i et land som norge) som du mest sannsynlig pådrar deg som resultat av en usunn livsstil. Du velger selv hva slags odds du vil gamble med.
For å være helt ærlig har jeg ikke møtt en eneste person som ikke angrer på at de begynte å røyke; det er rett og slett kun en kortvarig nytelse som bryter ned kroppen din samtidig som det koster flesk hvis du er skikkelig avhengig.

Det gjør meg en smule trist at det er så få som verdsetter helse - det å ha en frisk og sterk kropp er ikke bare godt for kroppens skyld, men også sinnet. Om du har en svak og syk kropp som ikke får de essensielle næringsstoffene så er sjansen for å bli deprimert også ganske mye større, for hjernen er tross alt en del av kroppen den også, og din bevisste opplevelse er et resultat av det som foregår i hjernen din. Dessuten, er røykere lykkeligere enn ikke-røykere? Nei.

Men så trenger det ikke å være helt svart/hvitt heller. Man kan fint leve sunt og unne seg litt godt en gang i blant, hvis man klarer å moderere seg da naturligvis.

Dessuten må jeg påpeke det åpenbare faktum at man fint kan leve et jævlig kult liv uten alkohol, fastfood og nikotin. Og hvis man mener det å "oppleve" livet består av å pumpe kroppen med rusmidler og velsmakende møkkamat så har man et litt fattig livssyn.

Men man velger sin egen vei... Personlig vil jeg ha en sunn og sterk kropp samtidig som jeg ikke vil leve i en liten sikkerhets-boble. Skal jeg dø skal det være i optimal helse mens jeg jakter på fantastiske opplevelser og livserfaringer ute i den store verden, ikke i en seng på hospitalet med en degenerativ sykdom av noe slag.
Sitat av mrcat Vis innlegg
Nyt livet mens du kan, for alt du vet kan det hende at du dør imorgen.

Når deg gjelder meg, så vil jeg heller nyte livet, og leve det mens jeg kan, enn å leve 'sunt', og så plutselig dø i en alder av 25, uten å ha opplevd noe særlig.

Folk sier at man må leve sunt, spise riktig, ikke røyke, ikke drikke, og alt det der, men det er ingenting som sier at om du gjør alt riktig, så skal alt gå bra. En person som har levd 100% "riktig" kan plutselig få kreft, slag, eller noe lignende, og da tror jeg nok man angrer på at man ikke har levd litt.

Enjoy it while you can, vi skal alle uansett dø en gang.

PS; hvis du ikke liker å røyke, så får du slutte, så enkelt er det; Og ja, det er enkelt å slutte. Du kommer nok opp mot noen MYE større utfordringer her i livet enn å slutte å røyke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke prøve å bli her så lenge som mulig?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Ingenting å tape? Jeg røyker jo fordi det er godt, samt det å skjenne nikotine strømme gjennom kroppen, og kan sies at det er nesten som å bli tilfredsstilt.
Vis hele sitatet...
Jeg bare må...

Positive sider ved røyking: Det smaker godt, trur også jeg slenger på sosialt (var i hvertfall det når jeg røyka).
Negative sider ved røyking: Økt fare for flere typer kreft (spes. lungekreft), KOLS (som faktisk er uhelbredelig), dårlig eller misfarget hud/hår/tenner/negler, svært skadelig for foster dersom damen er gravid, kan gi angst (leste en undersøkelse der det kom fram at nikotin kan letter gi angstanfall, dette gjaldt spesielt jenter), kan påvirke blodtrykk (noe som kan føre til drypp og andre snesne tilstander som propp, spes om du er over 30) osv osv.

Du sier du ikke bryr deg om du forkorter livet, fair enough, kan ikke si at jeg bryr meg så veldig mye om 5 år fra eller til, men det er måten man dør på som er så jævlig synes jeg. Blir jeg påkjørt av en buss så går det forhåpentligvis raskt og ikke år etter år med smerte først.

Kreft er passe bedritent selv om vi har gode behandlingsmuligheter nu, det er slitsomt og du viser så og si bort. KOLS er kanskje kjipt det og, konstant gå med nedsatt lungefunksjon, hoste og økt mulighet for infeksjoner. Jeg trallet også rundt i lalalaland og lurte meg selv en stund, det er jo det vi gjør, alle VET hvor helseskadelig røyk er, men det 'er så kos lissom'. Jeg er ikke blitt fanatisk anti-røyker, folk får jo gjøre som dem vil, men jeg lurer av og til på om alle faktisk tenker over hva dem egentlig gjør mot seg selv. Det er ikke bare snakk om å dø, som jeg har sagt, det er måten du dør på. Til og med Bill Hicks sluttet med røyk til slutt, tok litt inspirasjon fra han da jeg sku slutte også, r.i.p.
Det virker som enkelte her har fått for seg at alle som ikke røyker, drikker og ruser seg lever et miserabelt liv. Og hvorfor skryte røyk opp i skyene? De fleste som har røykt noen år synes selv det smaker dritt, og de skulle ønske de aldri begynte fordi det tærer mer på økonomien enn noensinne. Røyk er ekstremt dyrt, spesielt for en storrøyker som gjerne må ha en 20pk om dagen. På samme måte som deres synes det er digg å røyke, spise søppelmat og generellt ta dårlig vare på kroppen deres, tror ikke dere folk som lever sunt, trener daglig og tar god vare på kroppen sin nyter det? Hvorfor ellers ville de gjort det?
De som argumenterer for at helsefreaks aldri kommer til å oppleve noe her i livet, skjønner ikke hvordan det er å leve sunt. Det er en opplevelse i seg selv man aldri vil forstå, så fremst man da ikke lever dette livet selv.