Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 866
Hei
Har en Audi A3 2016 mod 1.2 tfsi. som har fått et par problemer, så jeg lurer på om det er noen som kan svare på om de dekkes av garantien som er på 5 år.
-Dørhåndtak på førerside fryser fast når det er minusgrader ute, så jeg må inn bakdøra for å åpne.
- Bilen bruker ganske lang tid på å bli varm (ca 15 min hvis det er noen minus) regner med at det et termostaten som må skiftes.
Kan jeg få dekket dette med garantien?
På forhånd takk!
Dette tror jeg Audi/Møller greier svare på bedre enn freak.

Men hvis dørhåndtak fryser når det er minusgrader, betyr det at det er fuktig på innsiden av dørhåndtaket.
Prøvd å varme området med en hårføner for eksempel hvis du ikke har oppvarmet garasje.

1.2 tfsi er ikke noen stor motor, så kan jo være derfor den bruker litt tid på å bli varm, hender min 2.0l står 10-15minutter før den også blir varm når det begynner bli skikkelig kaldt ute.
Dørhåndtaket må nok bare "smøres opp". Er det selv håndtaket eller er det pakningen i døren som fryser fast?

En 1200 ccm motor som går magert slik tfsi motorene gjør skaper jo mindre varme enn større og tørstere motorer gjør. Ikke like ille som de små turbodiesel motorene heldigvis for der er jo nesten webasto et must. Du kan montere tileggsvarmer men det er skamdyrt. Den tfsi motoren har jo også både topp og blokk i aluminium og slipper derfor varmen veldig effektivt.

Du kan dekke deler av grillen med en papp-plate slik at det blåser mindre på radiator om du også føler at motoren ikke varmer nok under kjøring på kalde dager.

Når det kommer til termostat så tåler aluminium mindre varme en støpejern og det er sikkert derfor det står en termostat som åpner tidlig på din bil. Ville vært svært forsiktig med å bytte den - la i så fall merkeverksted ta jobben så du er sikker på at du ikke sitter med regning for en topp som kanskje slår seg.

Nei du vil nok ikke få det på garantien. Termostaten virker jo som den skal og er nok ihht til specs fra fabrikken. Døren, vel slikt skjer og må nok regnes som normalt vedlikehold. Det sagt så kan det jo være at din lokale audi sjappe stiller opp entenmed silikonstift eller smører opp døra som et ledd i kundepleie.
At bilen bruker 15 minutter på å bli varm er helt normalt. Noen biler kan leveres med elektrisk tilleggsvarmer som standard eller ekstrautstyr for å hjelpe på det (Liten elektrisk varmeovn integrert i AC anlegget som leverer varme før motoren gjør det). Siden du ikke har det kan du enten kle på deg godt, eller montere Defa/Calix kupe-/motorvarmer om du har mulighet til å plugge inn. Har du ikke det kan du se på bensinvarmer, men det er veldig dyrt og montere og bruker jo dyr bensin for å varme opp.
Sist endret av Fekillix; 2. desember 2018 kl. 16:06.
Av erfaring så får du absolutt ikke noe som helst på garanti hos møller, hvis det ikke er en soleklar feil.

Det du nevner klarer de garantert å bortforklare. Så vil ikke håpe på for mye, men alltid lov å prøve seg.