Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1582
kan man bli innlagt på sanderud om man har prøvd på å ta livet sitt??
Ja. Du kan bli skrevet inn på psyk på tvang.

Men så vidt jeg har blitt fortalt et det kommet en ny tvangslov som gjør at de tydeligvis ikke kan holdes på tvang. Hadde ei som nettopp var i denne situasjonen selv hvor hun ble innlagt under §3.2 i 3 uker før hun ble overflyttet på §3.3. Hele historien her kan jeg dessverre ikke, men dette skjedde etter at onkel hentet vedkommende fra ett planlagt selvmordforsøk.
Dette gjøres for å kunne ivareta din egen sikkerhet og helse. Hvorvidt dette er moralsk riktig å gjøre ovenfor vedkommende blir en annen diskusjon. Grunnen er at i mange tilfeller så er det mulig å snu slike tanker, slik at tanken om å ta sitt eget liv faller bort. Ting er ofte håpløst i en midlertidig fase, men med riktig hjelp er det mulig å falle bort fra en slik tanke.

Som autorisert helsepersonell selv, og jeg hadde vært vitne til en som forsøker å ta sitt eget liv er det min plikt å sørge for at du får hjelp raskt.

Om du har tanker eller ønsker om å ta ditt eget liv vil jeg anbefale deg å skaffe hjelp så fort som mulig.
Den nye loven sier at så lenge man har samtykkekompetanse kan man ikke legges inn på tvang. Men det er ikke så svart/hvitt. Er det fare eget/andres liv eller helse, kan man legges inn på tvang. Det er fortsatt ikke lov å ta selvmord i Norge. Så svaret på ditt spm er ja.
Hjemmelaget
Blåveis's Avatar
12 1
Sitat av freak_delux Vis innlegg
Den nye loven sier at så lenge man har samtykkekompetanse kan man ikke legges inn på tvang. Men det er ikke så svart/hvitt. Er det fare eget/andres liv eller helse, kan man legges inn på tvang. Det er fortsatt ikke lov å ta selvmord i Norge. Så svaret på ditt spm er ja.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig i Norge å ta sitt eget liv? Du tenker vel på "assistert selvmord"?
Funksjonssvikt like stor som psykose +

- innleggelse er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller at det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær fremtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

- at pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.