Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5300
Jeg kom over en artikkel i Stavanger Aftenblad idag der regjeringen foreslår å gi politiet lov til å bruke makt til å låse opp telefoner der fingeravtrykk er brukt som lås. Jeg mener dette er med på å svekke rettssikkerheten i Norge samtidig som det for noen lovbrudd bør være lov å bruke makt.

Seksuelle overgrep, mistanke om terrorisme osv. bør være nok til å gi hjemmel til dette. Men faren er jo at en person som har kjøpt 10g hasj plutselig skal måtte låse opp telefonen med fingeravtrykk for å blåse eventuelt selger og andre kjøpere.

Hva er deres meninger rundt dette?
Link til pressemeldingen

"Lovforslaget vil gi politiet adgang til å pålegge enhver som har befatning med et datasystem som er gjenstand for ransaking eller beslag, å åpne datasystemet ved fingeravtrykk, irisgjenkjenning eller andre metoder. Lovforslaget vil videre gi politiet en klar hjemmel til å benytte makt overfor den som ikke etterkommer et slikt pålegg."

Dette er jo enda mer skremmende da en enkel ransaking og beslag skal holde til dette og ikke alvorlighetsgrad av mistenkt forbrytelse?
Sist endret av FDFG; 5. april 2017 kl. 16:24.
Hvorfor ikkje bare benytte deg av Pattern, PIN kode eller passord og deaktivere fingeravtrykk sensoren? Dem har da ingen mulighet til å tvinge deg til å oppgi koden til telefonen.
Trådstarter
Dette handler jo om rettssikkerheten i Norge, ikke mulige måter å unngå biometrisk tilgang til mobilen. I tilegg er det skrevet andre metoder i lovforslaget så da vil de kunne ta rettslige skritt mot folk som nekter å låse opp med PIN, passord og pattern i tilegg....
Sist endret av FDFG; 5. april 2017 kl. 16:30.
Sitat av FDFG Vis innlegg
Seksuelle overgrep, mistanke om terrorisme osv. bør være nok til å gi hjemmel til dette.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det være lov ved mistanke om terrorisme og seksuelle overgrep? Dersom rettsikkerhet skal være noe annet enn en dårlig vits, så må man ha likhet for loven og prinsippfasthet. Man kan ikke forkaste retten til å ikke inkriminere seg selv bare fordi man synes seksuelle overgrep er en eklere forbrytelse enn narkotikasalg.
Trådstarter
Likhet for loven? Jeg kan bestille hva som helst til hvem som helst på DNM, dette fører da til ransakelse dersom det er grunnlag for dette, noe gjentatte bestillinger til samme person vil være. Skal da en enkel ransakelse være stilt på lik linje som mistanke om terrorisme?
Blir som debatten om grense overganger i Usa/Canada/NZ hvor dem tvinger folk til å låse opp enheter slikt at dem kan gå igjennom å se om du har gjort noe galt.

Ikke bruk fingeravtrykk og krypter alt!

https://freak.no/forum/showthread.php?t=296080

Rettssikkerheten forsvinner sakte men sikkert...
Sitat av FDFG Vis innlegg
Dette handler jo om rettssikkerheten i Norge, ikke mulige måter å unngå biometrisk tilgang til mobilen. I tilegg er det skrevet andre metoder i lovforslaget så da vil de kunne ta rettslige skritt mot folk som nekter å låse opp med PIN, passord og pattern i tilegg....
Vis hele sitatet...
Hvordan skal dem med makt tvinge deg til å oppgi pattern, PIN eller passord? Utøve vold til den misstenkte oppgir det?
Her ser jeg det typiske "jeg synes politiet skal få lov til å gjøre det og det på andre slemme folk, men ikke på meg og de som gjør det og det" argumentet. Veldig uorginalt poeng.
Løses enkelt ved å kun bruke lillefingeren på venstrehånda. iPhone vil i hvert fall kreve passord eller PIN lenge før de kommer til lillefingeren på venstrehånda.
Tips: Du må ikke bruke en fingertupp. Bruker pekefinger, bare ikke tuppen av den
Nå bruker jo politiet fysisk makt for å f.eks. slå inn dører hvis forholdet er alvorlig nok. De kan også sette på folk jern og sperre dem inne. Man må da se på om det å bruke fysisk makt for å fysisk legge fingeren på en fingeravtrykksleser er vesentlig ulikt andre fysiske maktinngrep.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå bruker jo politiet fysisk makt for å f.eks. slå inn dører hvis forholdet er alvorlig nok. De kan også sette på folk jern og sperre dem inne. Man må da se på om det å bruke fysisk makt for å fysisk legge fingeren på en fingeravtrykksleser er vesentlig ulikt andre fysiske maktinngrep.
Vis hele sitatet...
Nå kan de jo bruke fysisk makt for å ta blodprøve, så å ta pekefingern din på en flate tror jeg de skal klare
Dette prøvde politiet seg på i 2016 og fikk avslag av høyesterett.
Kan jo være regjeringen endrer dette.
http://www.dagbladet.no/nyheter/poli...lefon/62147146
http://www.dagen.no/Nyheter/kriminal...telefon-385513

Selv kan jeg bruke opptill 10 fingre og 10 tær for å låse opp forskjellige funksjoner, hvis ingen av fingrene mine funker, hva gjør de da?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Dette prøvde politiet seg på i 2016 og fikk avslag av høyesterett.
Kan jo være regjeringen endrer dette.
http://www.dagbladet.no/nyheter/poli...lefon/62147146
http://www.dagen.no/Nyheter/kriminal...telefon-385513

Selv kan jeg bruke opptill 10 fingre og 10 tær for å låse opp forskjellige funksjoner, hvis ingen av fingrene mine funker, hva gjør de da?
Vis hele sitatet...
Men synes å huske at de får lov...
itavisen
Finner bare denne lenka, men synes å huske at i narkosaker får de dette, mens voldtekt/vold osv. gir ikke rettt
Hva vil bli det neste som foreslås.
Sist endret av sneipen; 6. april 2017 kl. 17:35.