Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8611
hei

Jeg har nettopp fått ADHD-diagnose i en alder av 30 år.

Før jeg får lov til å få sentralstimulerende medisiner så er jeg nødt til å ta en del tester, bl.a urinscreening (lovpålagt) - det er ingen mistanke om rusproblemer forøvrig.

Men faktum er at jeg siden var 20 år har røyket hasj/marihuana jevnlig. Stort sett hver dag etter jobb og før jeg legger meg. Siste 2 åra kan jeg vel telle på 1 hånd hvor mange dager jeg IKKE har røyka...

Hasjen har hjulpet meg veldig som antidepressiva, roe ned etter jobb, få sove etc. Jeg klarer meg ikke uten.

Pga min røykehistorikk så er vel THC-en godt planta inn i alt som er av fettceller osv, så det vil nok ta minst 5-6-7 uker før jeg evt. tester negativt på en naturlig urinprøve.

Legen har ikke bestilt testen ennå, så jeg kan om nødvendig få den utsatt til jeg er clean. Men jeg tror rett og slett ikke jeg klarer å gå så lenge uten å røyke (uten å få medisiner).

Såvidt jeg har skjønt så er det ikke noe alternativ å teste positivt på dette, da legen/psykologen ikke har lov til å utskrive adhd-medisiner om jeg har testet positivt på noe narkotisk stoff. Korriger meg gjerne her om jeg tar feil!

Har lest en del på nettet om å drikke mye mye vann, ta B52 vitaminer og alt mulig rart, men jeg har ikke helt trua på dette da jeg er rimelig sikker på at de har rutiner for å oppdage om urinen er utvannet eller modifisert.

Slik jeg ser det har jeg følgende valg

* Ta med clean urin fra en kamerat. Fungerer kun om jeg får pisse alene.
* Kjøpe en Urinator e.l. Har neppe nerver til dette.
* Fortelle psykologen/legen om situasjonen. Rimelig sikker på at jeg kun får beskjed om å "komme tilbake" når jeg er clean - mistenker også at jeg må være clean i 3 mnder og således ta jevnlige pisseprøver - det verste som kan skje.
* Ikke røyke på 4-5-6 uker og trene kondis hver dag for å forbrenne maks.

Finnes det en "supermetode" for å bli kvitt THC-en i urinen som jeg har oversett?

Prøven skal visst taes på et sted i Oslo som heter Furst Medisinisk laboratorium. Noen som har erfaring med dette stedet?

Føler jeg er i en håpløs catch22 situasjon her - Får ikke medisiner før jeg klarer å slutte å røyke og klarer ikke å slutte å røyke før jeg får medisiner!!

Trenger råd fra noen som har vært i en lignende situasjon!
Leste dette på reddit for en måned siden eller noe, du kan jo prøve selv
http://i.imgur.com/JWQ2B.jpg
Hei

Holder på med akkuratt det samme som deg nå. Jeg har også røyket nesten hver dag i flere år før jeg slutta i mai.
Var helt forjævligt, men det gikk bra til slutt.. nå har jeg begynt å ta urinprøvene slik at jeg kan få ADHD-medisinene forhåpentligvis før jul. Dette er nok ikke et godt råd men det så hjalp meg med å slutte å røyke var å drikke. Hver dag.

Hvis du er innstillit på å få medisiner så må du nok bite i det sure eplet å holde deg borte i 3 mnd. Men du trenger jo strengt talt ikke å gjøre dette, å få medisiner er jo opp til deg. Jeg fikk tilbudet om medisinering et par år tilbake og takket nei, for jeg ville ikke ta de urinprøvene. Nå prøver jeg å få kontroll på livet mitt så jeg har en god pause fra rusmidler å skal da prøve medisineringen.

Men du får ha lykke til.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det har nå gått 72 dager siden forrige gang jeg røyka. De første ukene var forferdlige. Dårlig søvn, mareritt, kaldsvetting, feber.

Jeg har brukt en formue på urintester fra vitusapotek. Har kjøpt to tester i uken og først IDAG fikk jeg negativt resultat på THC.

Det tok altså 72(!) dager å bli ren etter langtidsbruk med røyking hver kveld de siste årene.
Sist endret av chronicuser; 7. desember 2012 kl. 15:29.
ArbeidsledigProletar
FANTASTISK! Så godt å høre at du ikke bare ga inn og røyka, testa positivt og ga opp hele greia. Det er så kult med folk som faktisk har bein i nesa nok til å bare stoppe.

Selv så må jeg innrømme at jeg aldri har forstått de som har problemer med å stoppe, jeg var en dagligrøyker over flere år, ikke så mange som ti, og klarte HELT uten problemer å stoppe cold turkey.

Men vi er forskjellige og synes det er kjempekult at "hajshuer" faktisk ikke er så låste i sofaen og låst til sitt missbruk som stereotypen sier.
Sitat av chronicuser Vis innlegg
Det har nå gått 72 dager siden forrige gang jeg røyka. De første ukene var forferdlige. Dårlig søvn, mareritt, kaldsvetting, feber.

Jeg har brukt en formue på urintester fra vitusapotek. Har kjøpt to tester i uken og først IDAG fikk jeg negativt resultat på THC.

Det tok altså 72(!) dager å bli ren etter langtidsbruk med røyking hver kveld de siste årene.
Vis hele sitatet...
Bra jobbet! Men, oi, 72 dager! Det er jo ekstra bra jobbet, at du hadde tålmodighet og viljestyrken til å gjennomføre det sier jo ganske mye.
Artig. Er i akkurat samme situasjon. Nå pisser jeg en gang i uka, men når jeg går over til å pisse en gang i måneden, så blir det fyrings rett etter pisseprøva, for så å holde seg clean resten av måneden.
Kjøp deg noen tester via nett eller apotek, så du kan teste deg selv, da vet du hva du går til. Ikke la deg teste før du er ren. Jeg ville evt. droppet medisinen og/eller klaget kravet om rustesting inn til fylkesmannen, da denne formen for krav begynner å gå ut på dato og er diskriminerende. Ang. måter for å få THC-metabolittene ut av kroppen fort, så er en god strategi å være fysisk aktiv, ta badstu, spise og drikke mye. Men ikke overdriv. Er du heldig er det ute etter bare to uker, for har du røyka fast og bråstopper så er toksoidene i kroppen ganske aktive med å fjerne dette allerede. Det kan også ta fire, eller om du har uflaks inntil 8-9 uker.

Amfetamin og andre sentralstimulerende medisiner er utrolig skadelig for kroppen. Med mindre du virkelig føler at du må ha dette for å takle livet ditt og har alvorlig grad av ADHD ville jeg vurdert å droppe det. I USA skriver de nå ut cannabis for ADHD. Men jeg tror egentlig ikke det er noe særlig bra for folk med ADHD å røyke regelmessig, men mange liker vel den roen det gir. Willy Pedersen sier det er en veldig stor gruppe av de med ADHD som selvmedisinerer med cannabis.

Må du ta prøver hele veien mens du får medisin, eller kan du være ren en periode, og så slutter de med prøver så du kan begynne å røyke igjen?
Sist endret av paularen; 9. desember 2012 kl. 02:35.
Grunnen til at jeg må ta urinscreening nå er fordi det står på en checklist blant 20-25 andre ting det må sjekkes for.

Så lenge det ikke foreligger en "rusbakgrunn" så er det er det vel neppe noe grunn for regelmessing urinscreening?
Jeg har også tatt urinprøver i henhold til diagnoser. Med mindre du har den falske penisen er det så og si umulig å ta med clean prøve. Man blir sendt til et toalett der personalet har perfekt oversikt over hva som foregår når du renner det i. Jeg har ikke brukt rusmidler, men slet veldig med å tisse når hun sto og så på meg (hun var ganske deilig - som hjelper ennå mindre). Jeg spurte om det var mulig at hun kunne snu seg, men det var i følge henne helt klin umulig. Jeg ble stående der i ca. et kvarter før jeg måtte ut igjen for å drikke mer vann i et håp om å få slangen til å skyte løs.


Dette var hos fürst, som jeg ser du skal ta prøver hos.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Jeg har også tatt urinprøver i henhold til diagnoser. Med mindre du har den falske penisen er det så og si umulig å ta med clean prøve. Man blir sendt til et toalett der personalet har perfekt oversikt over hva som foregår når du renner det i. Jeg har ikke brukt rusmidler, men slet veldig med å tisse når hun sto og så på meg (hun var ganske deilig - som hjelper ennå mindre). Jeg spurte om det var mulig at hun kunne snu seg, men det var i følge henne helt klin umulig. Jeg ble stående der i ca. et kvarter før jeg måtte ut igjen for å drikke mer vann i et håp om å få slangen til å skyte løs.


Dette var hos fürst, som jeg ser du skal ta prøver hos.
Vis hele sitatet...
Er du en gutt/man?
Isåfall lukter det troll!
Kvinner skal ikke være overvåker når du pisser.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Er du en gutt/man?
Isåfall lukter det troll!
Kvinner skal ikke være overvåker når du pisser.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig at kvinner ikke skal stå å se på mens man pisser, men det er nok ikke alle steder i landet det faktisk praktiseres. Har en kompis som er jevnlig på pissing og ut i fra det han har fortalt meg har han opptil flere ganger hatt ei dame som så på at han pissa.

Hvis det nå er slik at det motsatte kjønn ikke skal passe på at du jukser hadde det jo vært greit med kilder slik at folk faktisk kan referere til disse hvis de kommer i lignende situasjoner.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Er du en gutt/man?
Isåfall lukter det troll!
Kvinner skal ikke være overvåker når du pisser.
Vis hele sitatet...

Sist jeg gikk på pisseprøver i 3 mnd, så var det uten unntak kvinnfolk som stod å overvåka 2 ganger i uka. Så der tar du nok feil.

Kan være et helvete å få pissa dem første gangene, så jeg begynte å drekke vann ved 11/12-tiden på morgenen for så å dra å pisse klokka 15. Drakk sånn ca 5-6 liter, så jeg slapp å stå der inne å kope..
hei. lurer på om alle må ta urinprøve ved adhd utredelse? må man det om det ikke er mistanke om rusbruk, eller fortalt man har prøvd noe?
Må man ta urinprøver jevnlig for å få adhd medisin med rusbakgrunn? eller holder det med en rein prøve etter 3 mnd? Vært clean i over en mnd nå, og har Adhd, så skal til legen og høre om ritalin e.l . Men om f.eks legen stopper sobrilen min så kjøper jeg valium av ymsere steder, Blir da medisinen stoppet?

Eller hvordan fungerer det her?
Sist endret av (.)(.); 14. desember 2012 kl. 02:31.
Man tar bare tisseprøve om man er over myndig alder. Jeg fikk utskrevet adhd/ritalin medisin i en alder av 7 år, og måtte ta pisseprøve når jeg nådde 18. Helt hvordan byråkratiet funker, vet jeg ikke. Men, det har vell litt å gjøre med at man lærer seg å "misbruke" medisinen når man er voksen. Det er ikke akkurat slik at 10 åringer mest sannsyneligvis knuser opp ritaling og sniffer det. Det kan forekomme, ja - men ikke en real mistanke om det.

Utover det, så tror jeg faktisk at man må ta urinprøve for å få tak i medisiner som i hovedsak er kjent for - og kan msibrukes. Slik som Ritalin, dette kan stimulere en slags "amfetamin" rus. Det er for å forbygge at man ikke skriver ut "gratis amfetamin" til rusmisbrukere osv.
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Man tar bare tisseprøve om man er over myndig alder. Jeg fikk utskrevet adhd/ritalin medisin i en alder av 7 år, og måtte ta pisseprøve når jeg nådde 18. Helt hvordan byråkratiet funker, vet jeg ikke. Men, det har vell litt å gjøre med at man lærer seg å "misbruke" medisinen når man er voksen. Det er ikke akkurat slik at 10 åringer mest sannsyneligvis knuser opp ritaling og sniffer det. Det kan forekomme, ja - men ikke en real mistanke om det.

Utover det, så tror jeg faktisk at man må ta urinprøve for å få tak i medisiner som i hovedsak er kjent for - og kan msibrukes. Slik som Ritalin, dette kan stimulere en slags "amfetamin" rus. Det er for å forbygge at man ikke skriver ut "gratis amfetamin" til rusmisbrukere osv.
Vis hele sitatet...
Jeg får jo sobril av legen selvom de har historie på rus i historien min legene søker opp pluss at jeg har blitt tatt for bruk av hasj/pot , piller , Kokain , amfetamin, MDMA, og salg av diverse ting.

Jeg måtte ikke levere urinprøve for å få sobril som er benzo ihvertfall.
hvis man leverer rein pisseprøve, må man da pisse flere ganger, eller holder det med en? når man er over 18 og det ikke noe mistanke om narkotika bruk.
hvis man leverer rein pisseprøve, må man da pisse flere ganger, eller holder det med en? når man er over 18 og det ikke noe mistanke om narkotika bruk.
Vis hele sitatet...
Det lurer jeg også på..
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Er du en gutt/man?
Isåfall lukter det troll!
Kvinner skal ikke være overvåker når du pisser.
Vis hele sitatet...
Tull.
Går på ukentlige urinprøver, og det har faktisk aldri vært menn der.