Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4089
Er man pliktig til å svare på alle spørsmål?

f.eks hvor fikk du tak i dette?
må man svare? vil dette medføre større forelegg?
Du kan benekte alt og gå fri, så lenge de ikke har bevis, da blir saken henlagt.
Du plikter ikke å forklare deg, men er ikke alltid det lønner seg å la være
Nei, du har rett til å la vær å si ett ord. Det anbefaler alle. Og vis du oppgir hvor du fikk det. Må du mye mulig vitne i rettsak mot personen du oppga, mens han sitter å ser på deg.

Det fører ikke til større forelegg, men du får ingen strafferabatt for å la de måtte bruke huet selv.


Sitat av skukketrure Vis innlegg
Du plikter ikke å forklare deg, men er ikke alltid det lønner seg å la være
Vis hele sitatet...
når da?
Eneste du MÅ si til politiet er navn og personnummer, husker du ikke personnummer så husker du ikke, ikke ulovlig det.
Her legger jeg ved en link til Fangehåndboka: http://www.jussbuss.no/files/Image/p...oka_1_korr.pdf
Her finner du svar på alt du måtte lure på i denne sammenheng.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Du er uskyldig inntill det motsatte er bevisst. Hvis du gir de noe som de kan ta deg med, ja det er du fuckd.
"Når politiet går til angrep, bør'u være over alle hauga,
men jeg har no'n gode tips hvis du allikevel sku' bli' taua.
Det er fire opplysninger du har plikt til å gi dem,
hverken mere eller mindre bør'u si'rem.

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, resten finner de hvis de leter.
Ikke si hvor du jobber, ikke si navn på foreldre,
si telefonnummeret hjem hvis du er under atten, ikke eldre.

Du har rett til å nekte avhør, og det syns jeg du bør gjøre,
det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre.
Hvis du ikke er sikta, må du'kke gi fingeravtrykk eller bilde.
Ta betenkningstid på forelegg for å finne ut om du vil det.

Politivold må du anmelde bare for å få det på statistikken,
men det beste du kan gjøre er å tuppe'n hardt i pikken.
Blir du taua, har du krav på navn og arbeidsnummer,
og, som sagt, du må anmelde om sparket ditt bommer."
Sist endret av Grix; 11. oktober 2011 kl. 16:07.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Nei, du har rett til å la vær å si ett ord. Det anbefaler alle. Og vis du oppgir hvor du fikk det. Må du mye mulig vitne i rettsak mot personen du oppga, mens han sitter å ser på deg.

Det fører ikke til større forelegg, men du får ingen strafferabatt for å la de måtte bruke huet selv.




når da?
Vis hele sitatet...
Det lønner seg jo å piske i sammen en forklaring. At man ikke tørr nevne vedkommende i frykt for sitt eget liv/replesalier pleier å stoppe de fra å spørre så mye mer, samtidig så virker du samarbeidsvillig
Du burde rett og slett aldri møte opp i avhør uforberedt om du har planer om å snakke. Unntaket er om du har med en advokat, men jeg vil se på det som å være forberedt.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du er uskyldig inntill det motsatte er bevisst. Hvis du gir de noe som de kan ta deg med, ja det er du fuckd.
Vis hele sitatet...
I Norge heter det seg at "tvilen skal komme den tiltalte tilgode" og ikke veldig mye mer enn dette.
Ihvertfall ikke i praksis.

«In dubio pro reo» (latin for: I tvil for den anklagede), også kalt uskyldspresumsjonen, er det grunnleggende prinsipp i enhver rettsstat om at tvil om den faktiske siden ved et eller flere av straffbarhetsvilkårene, skal komme den tiltalte til gode i straffesaker.
Vis hele sitatet...
Dette skjer vel og ofte, men frasen om at man er uskyldig til det motsatte er bevist brukes som regel ikke i norsk rettspraksis.
Sitat av Knask Vis innlegg
Her legger jeg ved en link til Fangehåndboka: http://www.jussbuss.no/files/Image/p...oka_1_korr.pdf
Her finner du svar på alt du måtte lure på i denne sammenheng.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg skjønner "5. Eiendelene dine, ransaking m.m" under "II. TING DET ER GREIT Å VITE I FORBINDELSE
MED ARRESTASJONEN"

Hva skjer om jeg blir stoppet/markert avv narkohund ved rutinekontroll på gata? Er det da skjellig grunn til mistanke om et kriminelt forhold som kan medføre frihetsstraff? I så fall har jeg ikke rett til å nekte ransakelse?
Men kan det tas med i betraktningen at politiet ikke har lov (rutinen er ikke hjemlet i loven) til å bruke narkohund ved rutinekontroll f.eks i byen?
Gjør dette at jeg har rett til å nekte ransakelse?
Sitat av Vargas Vis innlegg
Hva skjer om jeg blir stoppet/markert avv narkohund ved rutinekontroll på gata? Er det da skjellig grunn til mistanke om et kriminelt forhold som kan medføre frihetsstraff? I så fall har jeg ikke rett til å nekte ransakelse?
Men kan det tas med i betraktningen at politiet ikke har lov (rutinen er ikke hjemlet i loven) til å bruke narkohund ved rutinekontroll f.eks i byen?
Gjør dette at jeg har rett til å nekte ransakelse?
Vis hele sitatet...
Hvis politiet vil ransake deg bør du protestere verbalt, men ikke fysisk hindre dem.
Sitat av khh Vis innlegg
Hvis politiet vil ransake deg bør du protestere verbalt, men ikke fysisk hindre dem.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er på gata, så hey, bare stikk derfra?
Det er en setning jeg vil alle skal lære seg:
"Dette ønsker jeg ikke utale meg om".
Du kan også forlenge det om ønskelig til "Dette ønsker jeg ikke utale meg om på dette tidspunkt" om du føler deg kjempesnill den dagen.

Politiet kan si hva de vil, men så lenge du svarer med denne setningen er det svært lite de kan gjøre uten å ha faktiske bevis.
ArbeidsledigProletar
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Du plikter ikke å forklare deg, men er ikke alltid det lønner seg å la være
Vis hele sitatet...
Det var en farlig ting å si, lønner seg ALLTID å nekte forklaring, til og med om du er uskyldig.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det var en farlig ting å si, lønner seg ALLTID å nekte forklaring, til og med om du er uskyldig.
Vis hele sitatet...
Haters always gonna hate.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det var en farlig ting å si, lønner seg ALLTID å nekte forklaring, til og med om du er uskyldig.
Vis hele sitatet...
Har du vanntett alibi i en sak du er mistekt i, er det vel strengt talt bedre å komme med deg og slippe videre pes enn å måtte tåle at politiet snoker rundt? Er ikke slik at politiet gir totalt faen i en mistenkt, bare han nekter å oppgi forklaring.

Men stort sett, er jeg enig med deg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har du vanntett alibi i en sak du er mistekt i, er det vel strengt talt bedre å komme med deg og slippe videre pes enn å måtte tåle at politiet snoker rundt? Er ikke slik at politiet gir totalt faen i en mistenkt, bare han nekter å oppgi forklaring.

Men stort sett, er jeg enig med deg.
Vis hele sitatet...
Alibiet kan du forklare i en rettsak om de virkelig tror det er deg, i avhør holder du kjeft.

Sitat av Staggere Vis innlegg
Haters always gonna hate.
Vis hele sitatet...
Og med dette mente du? At jeg hatet på en annen mening fordi den var gal?
Sist endret av Batabusa; 12. oktober 2011 kl. 04:15.
Sitat av Batabusa Vis innlegg

Og med dette mente du? At jeg hatet på en annen mening fordi den var gal?
Vis hele sitatet...
Var kanskje litt drøy, men det virker som om du misliker onkel politi. Hvis ikke, my bad.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det var en farlig ting å si, lønner seg ALLTID å nekte forklaring, til og med om du er uskyldig.
Vis hele sitatet...
Uenig.

I saker der du vet politiet har sikre nok bevis på deg til at du blir dømt kan det i stor grad lønne seg å gi forklaring og være sammarbeidsvillig.

Man kan tjene mye på å få saken sin opp til tilståelsesdomstol eller om saken går til politijurist som også får en fin rapport som omhandler det meste ang. saken, såpass at det inkluderer hvordan du har oppført deg. Har man vært sammarbeidsvillig vil du i nesten alle tilfeller havne lavere på strafferammen.

Er man usikker så er det selvsagt best å nekte å avgi forklaring så man ikke graver seg lengre ned i driten.

Sitat av Staggere Vis innlegg
Var kanskje litt drøy, men det virker som om du misliker onkel politi. Hvis ikke, my bad.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se hvordan det han sier får han til å virke som han misliker politi i det hele tatt..
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg




Kan ikke se hvordan det han sier får han til å virke som han misliker politi i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man da for all del holde kjeft? Paranoid? Politiet er ikke ute etter deg om man ikke har gjort noe galt?
Sist endret av stagg; 12. oktober 2011 kl. 06:00.
Man burde alltid være litt paranoid i avhør, kun en fordel. Jeg har vært i mange avhør. Bare ta med en advokat, så slipper du alle disse bekymringene.
Aldri snakk med politiet. Å her får du en grundig forklaring på hvorfor av en advokat.


http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Kan ikke se hvordan det han sier får han til å virke som han misliker politi i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Les hele tråden neste gang før du poster sier jeg til meg selv.

Beklager til Babatusa, regner med du overlever det jeg skrev.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Les hele tråden neste gang før du poster sier jeg til meg selv.

Beklager til Babatusa, regner med du overlever det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Utdyp deg er du snill.

Jeg leste hele tråden, og fortsatt.. Jeg kan på ingen måte se hvordan dette:

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det var en farlig ting å si, lønner seg ALLTID å nekte forklaring, til og med om du er uskyldig.
Vis hele sitatet...
..får han til å framstå som om han ikke liker politiet.

Og, du svarer meg 2 ganger.. Er det sånn at du på død og liv skal trekke dette til en meningsløs diskusjon om dette bare fordi jeg kommenterer din feiltolkning?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Utdyp deg er du snill.

Jeg leste hele tråden, og fortsatt.. Jeg kan på ingen måte se hvordan dette:



..får han til å framstå som om han ikke liker politiet.

Og, du svarer meg 2 ganger.. Er det sånn at du på død og liv skal trekke dette til en meningsløs diskusjon om dette bare fordi jeg kommenterer din feiltolkning?
Vis hele sitatet...
Bah, holder det ikke at jeg unnskylder meg?

Om man er uskyldig, hvorfor holde kjeft? Om man da holder kjeft så tolker jeg det dit at man ikke liker politiet. Min tankegang.

Nei, skal ikke trekke dette ut i en lang diskusjon. Jeg selv skal lese hele tråden, ikke du.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Om man er uskyldig, hvorfor holde kjeft? .
Vis hele sitatet...
Hvis du er uskyldig og politiet sikter deg for noe, hvorfor skal du abselout gi de mere grunnlag til og gjennomføre en sak og gi deg straff? Holder du kjeft har de mindre og gå på, og er du virkelig uskyldig så vet du at de ikke kan dømme deg.
Det mere du prater, jo mere gir du de og spille på, husk det er politiets jobb og få deg straffedømt, så det mere du prater jo mere kan de vende og vri på saken til deres fordel.

De er ikke din venn og de får ikke betalt for og få deg frikjennt, det er advokatens jobb

Sitat av Staggere Vis innlegg
Om man da holder kjeft så tolker jeg det dit at man ikke liker politiet. Min tankegang.
Vis hele sitatet...
Du har vist ikke så mye erfaring med politiet, har du vell?
Sist endret av Sigurd4u; 12. oktober 2011 kl. 15:23.
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Aldri snakk med politiet. Å her får du en grundig forklaring på hvorfor av en advokat.


http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc
Vis hele sitatet...
Har sett hele flere ganger, og utrolig god/kul video. Mye sant i det han sier. Men man kan ikke ta dette for god fisk sånn uten videre, der er det snakk om amerikanske lover. Norske lover vil jeg anta er litt annerledes?
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har sett hele flere ganger, og utrolig god/kul video. Mye sant i det han sier. Men man kan ikke ta dette for god fisk sånn uten videre, der er det snakk om amerikanske lover. Norske lover vil jeg anta er litt annerledes?
Vis hele sitatet...
Samme prinsipp. Politiet bruker en hel haug teknikker som de har lært av amerikansk politi.
Garantert sett for mye på TV når de vokste opp...
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Hvis du er uskyldig og politiet sikter deg for noe, hvorfor skal du abselout gi de mere grunnlag til og gjennomføre en sak og gi deg straff? Holder du kjeft har de mindre og gå på, og er du virkelig uskyldig så vet du at de ikke kan dømme deg.
Det mere du prater, jo mere gir du de og spille på, husk det er politiets jobb og få deg straffedømt, så det mere du prater jo mere kan de vende og vri på saken til deres fordel.

De er ikke din venn og de får ikke betalt for og få deg frikjennt, det er advokatens jobb



Du har vist ikke så mye erfaring med politiet, har du vell?
Vis hele sitatet...
Noe erfaring, men ikke vært i avhør.

Men greit, ser ut til at min tankegang ikke er riktig da det kommer så mye motargumenter.
Men ser fortsatt ikke hvorfor jeg skal holde kjeft om jeg er uskyldig, hva skal de dømme meg på da mener du? Mistanken vil vel heller blir styrket om jeg ikke sier noe, da jeg er uskyldig?
Som nevnt før, ta med deg en advokat. Hvordan kan du vite at politiet ikke får deg til å si noe du ikke kommer til å angre på?
Sist endret av ZionRoad; 12. oktober 2011 kl. 16:06.