Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6170
Vi er tre kompiser som er ferdig utdannet til sommern. Nå har vi begynt å snakke litt om hvilke eventyr vi må finne på. Akkurat nå vaser vi om å kjøpe seilbåt og se hvor vinden blåser oss.
På finn ligger det noen båter til rundt 150k.
Vi snakker om å dra langs kysten nedover til Spania og inn til Egypt og kanskje suezkanalen.
Vi har også lyst til å dra til USA, men vi er litt skeptiske til å farte over atlanterhavet.

Noen tanker? Vi er ennu helt i tankefasen, og vi kan ikke seil og har egentlig ikke peil på noen ting :P

Alle innspill er velkomne ^^
Dere bør hvertfall skaffe dere en del seileerfaring før dere prøver dere på noe slikt.
Ship ohoy

Jeg kjøpte en gammal seilbåt til 20 tusen i Sverige og seilte den til middelhavet når jeg var 19 år.. Jeg hadde aldri før satt mine ben i en seilbåt, og hadde hverken kart, gps, radar, autopilot eller andre "nødvendigheter". Det var en jævli fin tur, traff mye greie folk og fikk mange opplevelser som jeg ikke ville vert foruten.

Med det budsjettet dere har så har dere meget god margin, Seiling er forholdsvis enkelt, og når dere ankommer spania, så har dere uansett lært å seile Husk at det er folk som har rodd over atlanteren..

Dere har jo også god tid til å lære dere det som kan være kjekt å kunne før en slik tur, fra jeg fikk ideen så gikk det knappt to uker før jeg satt i båten :P Jeg har da også lært ting på den vanskelige måten, og kan nevne at jeg har gått på grunn flere ganger enn jeg kan telle.. men seilbåter er solide saker, båten flyter fortsatt.

Go for it sier bare jeg..
Dere må ha med noen som kan seile. Én skikkelig erfaren seiler er et minimum. Denne personen må selvsagt være kaptein på skuta, og dere andre må gjøre som han eller hun sier til enhver tid. Får dere til det, så er det selvsagt helt mulig å seile jorden rundt. Jeg driver faktisk og ser etter en skute selv nå, og har en plan som ligner litt på deres =)
Styr dog for all del unna somalia om du reiser!
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dere må ha med noen som kan seile. Én skikkelig erfaren seiler er et minimum. Denne personen må selvsagt være kaptein på skuta, og dere andre må gjøre som han eller hun sier til enhver tid. Får dere til det, så er det selvsagt helt mulig å seile jorden rundt. Jeg driver faktisk og ser etter en skute selv nå, og har en plan som ligner litt på deres =)
Vis hele sitatet...
Som sagt, når man ankommer Spania så har man uansett lært å seile, det er ikke noe behov for å ha med en gammel sjøulk.. En rekke nordmenn har seilt jorden rundt med lite eller ingen erfaring fra før.

Men såklart... det gjør jo ting enklere
Var å seilte i Australia selv for bare 2 månder tilbake, har lite erfaring med seiling fra før, men det grunnleggende lærer man også relativt fort. Dette er nok fult mulig uten og være proff seiler, men møter man på vannskeligheter er det også greit og ha noen som vet hva man skal gjøre i en slik situasjon. Noe som kan være sannsynlig på en rundreise rundt jorden
Her er mye inspirasjon og lærdom :
http://www.flyt.no/kjop-boker
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Som sagt, når man ankommer Spania så har man uansett lært å seile, det er ikke noe behov for å ha med en gammel sjøulk.. En rekke nordmenn har seilt jorden rundt med lite eller ingen erfaring fra før.

Men såklart... det gjør jo ting enklere
Vis hele sitatet...
Ikke bare enklere, men tryggere. Det er klart man lærer mye av å seile til Spania, men det er svært mye kunnskap om både havet og båter som man ikke bare forstår intuitivt eller lærer av å ha vært litt i båt. Om man er villig til å risikere livet så man selvsagt ikke ha en dyktig kaptein, men jeg vil på det sterkeste oppfordre til det hvis man planlegger en jordomseiling.

Man trenger for øvrig ikke å være en gammel sjøulk for å være en god sjømann. Jeg har en god venn som er like gammel som meg, som jeg allerede har spurt om han kan være kaptein på båten min. Han forstår havet på en måte som jeg enda ikke gjør, fordi han har vokst opp med å seile hele livet, og alltid har hatt masse kunnskapsrike sjøfolk rundt seg. Å ha med han på båten er viktigere for meg enn noe ekkolodd eller GPS.
Man risikerer da ikke livet bare fordi man ikke har med seg en erfaren?
De aller fleste som hiver seg ut på slik seiling uten for mye erfaring er som regel skeptisk til å gå ut fra havn me en gang det er litt bølger på sjøen.. Nettop fordi de ikke er erfaren.
Dette krever en smule selvinnsikt da, det finnes jo folk som ikke evner å se sine egne begrensninger.. da kan det såklart bli farlig. Men det skal mye til før det er seriøs fare for liv og lemmer på turen til Spania ihvertfall..

Så lenge TS og gjengen bruker litt av tiden mot sommeren til å lære seg litt seiling, og bli kjent med båten. Så mener jeg det blir feil å si at de risikerer livet om de ikke har med seg noen. Det er nettop slike ting som holder tilbake en hel haug med drømmende seilere fra å prøve ut drømmen sin.
Jeg møtte et utall seilbåteiere som drømte om å dra på langtur, men mente at da måtte man først ha ett lass av dupeditter, og en meget erfaren kaptein.. Alt annet var galskap. Resultatet er at de aldri drar på langtur.
Sist endret av GrønnUgle; 12. oktober 2011 kl. 14:43.
Du risikerer jo strengt tatt livet når du går ut av døra di om morgenen. Dermed ikke sagt at man ikke kan gjøre det. Å legge ut på en jordomseiling uten kunnskaper eller erfaringer vil nok imidlertid de fleste anse som en markant økning i risiko for at noe kan gå galt. Å ha med seg noen som vet hva de driver med er den beste tryggheten en kan ha. Som sagt, å seile til Spania er lærerikt, men det er ikke akkurat verdens tøffeste seilas. Nå vet jeg ikke hva du eller trådstarter legger i det å seile verden rundt, men jeg antar at de tenker seg videre ettersom de planlegger å seile til suezkanalen. Det var ikke min hensikt å skremme noen fra å følge drømmene sine. Tvert imot. Jeg synes bare man bør sende folk ut i verden med noen gode råd, fremfor å male et rosenrødt bilde av hvor lett det er å ta seg en liten seiltur rundt planeten. Det er faktisk ikke alle som har forutsetningene for å klare det, så en bør være forsiktig med å ta utgangspunkt i egne erfaringer og så overføre dem på vilt fremmede mennesker.
Nå har jeg faktisk seglet en god del, både med store og små båter.
Det skal ikke så mye til for å rive seglet, bli slått ned av bommen, eller få båten i så slagside at den tar inn vann. Når man ikke kan segle, så jeg ville gått for noen segletimer, og tatt med meg noen med erfaring.
Så må man huske på at det er forskjellige ting som er krevd ombord på en båt, foreksempel sjøkart skal være med, sammen med VHF radio og et kurs i bruken av den.
Mentalmelt.

TS skriver at de i utgangspunktet snakker om å seile nedover til Spania og til Egypt.. Som du skriver så er ikke dette verdens tøffeste seilas, men man vil etter turen forhåpentligvis ha ett bra grunnlag til å vurdere om man er klar for å legge ut i det indiske hav eller over Atlanteren.

Sitter man i Spania og ser på turen som ett slit, og ser at man ikke klarte å takle oppdukkende hendelser spesielt godt, vel så bør man ikke prøve seg på atlanteren med det første.
Ser man derimot at alle problemer og uforutsette ting er blitt fikset på en god måte etterhvert som de oppstod, ja da har man kansje egenskapene som trengs.

Man begår en risk uansett hva man finner på her i livet, selv mener jeg risikoen for å ikke leve ut drømmene sine er langt værre en risikoen for å dø mens man lever drømmen. Det vil helst gå godt.

En jordomsseiling høres jo mye mer skummelt enn hva det trenger å være, om jeg sier dagstur, så reagerer ikke folk like sterkt, tar man en dagstur, på dagstur på dagstur osv, sørover.. fra havn til havn så har man plutselig seilt til Egypt
Og når man så har komt til Egypt, ja da får man så avgjøre om man føler seg komfortabel med det indiske hav.

Jeg mener også at den typen personer som faktisk legger ut på noe slikt, som regel har de egenskapene som trengs.. Har man ett mål, og er villig til å gjøre en innsats så er det utrolig hvor langt man kan komme. Og man har igrunn bevist dette allerede når man legger fra kai..
Sjekk ut tittelen på tråden, så ser du grunnlaget for rådet jeg kom med. Og som sagt, selv om man har seilt til Spania, så betyr det slettes ikke at man er klar for å legge ut på større hav. Jeg ser hva du skriver, men jeg er langt på vei enig. Det er ikke akkurat få mennesker som har forulykket på havet, og de færreste av disse trodde nok at det skulle gå galt da de la fra kai. Jeg ville ikke hatt på samvittigheten at jeg hadde bagatellisert utfordringene av en slik reise til noen som tenkte seg utpå. Jeg synes det er flott med oppmuntringer, men det skader ikke å få med noen gode råd på kjøpet.
Kjenner en som tok en god tur. Det er fullt mulig, og han kjøpte båt usett fra karibien (VÆR FORSIKTIG!), og tok flyet ned og lærte å seile der. Har ikke så mye info om det nå, siden jeg ikke husker det helt rektig.
1. Hold dere unna store hav inntil dere er dønn sikre på at dere klarer det. Det er et av de spørsmålene som er veldig enkle å svare på, fordi det faktum at dere spør betyr at dere ikke burde .. det er ikke så vanskelig, men alle de feilene man kun gjør ën gang er det greit å gjøre når det er land/andre båter noenlunde i nærheten. Det er laaangt til neste båt når man er midt ute på havet.

2. Suez-kanalen og nedover er ikke så ille som alle skal ha det til. Det går innmari mange skip der, så risikoen er langt ifra så stor som man skulle få inntrykk av fra media. Kommer dere dere fordi Yemen/Somalia så er Oman et dønn sikkert, stabilt og hyggelig land å bunkre opp i. De er en stor gammel sjøfartsjønasjon, så vil nok tro dere får ganske mye kred for å komme i båt. Derfra er det bare å stikke østover.

3. Å fly til Karibien og kjøpe seg båt der høres ut som en jææævli mye bedre ide enn alt annet. Sør-Amerika er kult, og absolutt alle landene der er mer eller mindre vennligsinnede. Veldig få av landene forlanger VISA og alt krever mye mindre planlegging. Kjør heller den planen.
Takker for masse gode tips folkens
Skal ta meg god til å lese gjennom og tenke igjennom tipsene deres.
Bare kom med mere om dere har mer =)

Som sagt er vi ennu bare i planleggingsfasen... Er tidligst utreise i juli.
Om noen har forslag til kjøp av båt eller reiserute er vi lydhør ^^
Sitat av freshcream Vis innlegg
Takker for masse gode tips folkens
Skal ta meg god til å lese gjennom og tenke igjennom tipsene deres.
Bare kom med mere om dere har mer =)

Som sagt er vi ennu bare i planleggingsfasen... Er tidligst utreise i juli.
Om noen har forslag til kjøp av båt eller reiserute er vi lydhør ^^
Vis hele sitatet...
Tips ang. båt: Ikke kjøp i Norge.. Sverige er et fint land å handle båt i.
Meld dere inn i FTLF. Det er en dansk forening for langturseglere, de holder forskellige kurs og har kontaktpersoner omtrent hvor som helst i hverden som kan hjelpe til om det trengs. Fantastisk organisasjon.
Bli med i en lokal seilklubb, ta seilkurs og ta til dere lærdom fra klubbens erfarne.

Ikke kjøp for stor båt, dess mindre båt dess mindre kostnader og dess lettere å håndtere. Så klart må dere ha plass til alle, men for 3 personer så er alt over 26 fot bare luksus

skekk forøvrig www.baatplassen.no