Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4886
Det har seg slik at politiet kom og vekte meg idag og hadde en ransakning i annekset jeg bor i. De synes du lukta hasj her inne, noe jeg selv ikke lukta. De fant ingen ting under ransakelsen bortsett fra brukerutstyr. Det var en majs-pipe på flaske som forøvrig ikke var min. Røyker joint.

Men greia er det at de spurte når sist jeg hadde røyket, og jeg sa ca. 2 dager siden. Så spurte dem om jeg ville godta et forelegg på å ha røyket. De har ikke gitt meg det, de bare spurte om jeg ville ha godtatt. Og siden jeg innrømte å ha røyket så ville det komme forelegg i posten senere sa hun ene. Men jeg var og er ikke keen på et forelegg, så jeg endret forklaring, til tross for at hun allerede hadde skrevet det ned i avhørs papiret. Så nå står det noe i denne duren,

"Siktede ****** har inrømmet brukt av hasj for 2 dager siden og bruk ca. 2 dager i uka, ikke jevnlig.
Siktede ****** endrer forklaringen til og ikke erkjenne å ha røyket og ikke erkjenne til å røyke ca. 2 dager i uka."

Så spørsmålet mitt er, kan jeg forvente et forelegg i posten? eller blir jeg innkalt til urinprøve? Isåfall hvilke rettigheter har jeg, kan jeg nekte på tisseprøve? Vis jeg nekter på forelegg hva vil skje videre?

Jeg er hakket under 18 år btw.
Om du blir innkalt eller ikke er jeg usikker på, men om du blir innkalt er det lite å hente på å nekte pisseprøve.

Grunnen er at forklaringen din sannsynligvis vil gi grunnlag for en berettiget mistanke om at du bruker narkotika, og politiet kan da kreve at du avgir blodprøve dersom du nekter å avgi frivillig pisseprøve.

Dersom du får et forelegg og ikke vedtar dette vil saken kunne bringes inn for domstolen.
Du har innrømmet bruk, så nekter. De kan kreve deg for pisseprøve. Forvent et forelegg i posten.

Vil tro dine foreldre blir kontaktet da du er under 18.
Hvis du erkjenner bruk men ikke straffeskyld er det opp til politi og skaffe nok konkrete bevis til at politi juristen kan idømme deg straff. Spør de deg når du røyket sist, velger du og ikke avgi forklaring uansett hva de sier, dette kan de dømme deg på.

Så lenge de ikke finner cannabis eller utstyr med cannabis rester i din besittelse, så kan de kun ta deg på urinprøve og blodprøve.
De 2 siste nevnt trenger politi rettslig godkjennelse underskrevet av politi jurist for og ta hvis du ikke samtykker.

I ditt tilfelle har du allerede erkjennt at du røyket for 2 dager siden,. Jeg regner med at det er nok bevis for politi juristen til og ilegge deg ett forelegg
Sist endret av Sigurd4u; 5. oktober 2011 kl. 13:10.
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
"Siktede ****** har inrømmet brukt av hasj for 2 dager siden og bruk ca. 2 dager i uka, ikke jevnlig.
Siktede ****** endrer forklaringen til og ikke erkjenne å ha røyket og ikke erkjenne til å røyke ca. 2 dager i uka."
Vis hele sitatet...
Fikk meg en god lattis der, nei du har driti deg ut nå så forelegg på 2 lapper kommer nok i posten snart.

Du kan prøve å kjøre "jeg var stressa o.s.v." men saksbehandlere ble ikke født igår, kanskje politibetjenten ble det, men kontorrottene er de "smarte" politiarbeiderne.
Hahahahahahahahahaha, ja det var sannelig fuckings morsomt!!

Men jeg tok tilbake forklaringen, kan de fortsatt bruke den da?
Sist endret av ostogskinke; 5. oktober 2011 kl. 13:15.
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Hahahahahahahahahaha, ja det var sannelig fuckings morsomt!!

Men jeg tok tilbake forklaringen, kan de fortsatt bruke den da?
Vis hele sitatet...
Den kan (og vil garantert) brukes.

Blir ala.
Forklaring 1.
Forklaring 2.
Forklaring x++.
o.s.v.

Jeg har som prinsippsak, "nekt hele tiden". Men akkurat i den sak tror jeg nok det lureste er å tilstå. Tilstår du ikke, så tar de pissings av deg, og denne pissingsen kan de fortsette med (ettersom du er U18). Tilstår du bruk, så får du forelegg, og jeg tipper saken er ute av verden. Men ja de kan fortsatt være mongolider å ta pissings.
Skrev du under på ett papir eller var du inne til avhør?
Hvis de kun tok avhør av deg på stedet og ikke tok med noen form for bevis kan du jo prøve, sendt tilbake boten og si du ikke erkjenner straffeskyld, si du var ruset og ble presset til og avgi falsk forklaring på stedet og du krever ett nytt avhør med advokat til stede.

Hvis du gjør dette kan saken gå begge veier med tanke på hva du allerede har sagt og de mest sannsynlig fant bruker utstyret ditt ?
Hvor mange politi betjenter var til stede?

Du kan jo prøve hvis du abseloutt brenner for saken. Hvis politiet har bedre ting og gjøre så blir den hennlagt, vill de dømme deg, så blir de garantert og gjøre det.

Det er veeeeeldig mye arbeid hvis du vill ha den boten bort og det vill spille seg helt ut av det du allerede har sagt og gjort til politiet
Hmm, men tror du de vil prøve seg på et forelegg før de inkaller meg til blod/tiss prøve? Og hvor mye er forelegget på?

Tusen takk for god respons
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Skrev du under på ett papir eller var du inne til avhør?
Hvis de kun tok avhør av deg på stedet og ikke tok med noen form for bevis kan du jo prøve, sendt tilbake boten og si du ikke erkjenner straffeskyld, [COLOR="Red"]si du var ruset [/COLOR]og ble presset til og avgi falsk forklaring på stedet og du krever ett nytt avhør med advokat til stede.
Vis hele sitatet...
o.O du bør aldri bli en advokat.

-------------------------------

Nei TS, hvis du tilstår der og da så vil du nok bare få et forelegg. Skal de ta pissings så tar de det ganske sjapt, og du har "tilstått" første gang, spiller ingen rolle da.

Bota vil ligge på 2000kr
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Skrev du under på ett papir eller var du inne til avhør?
Hvis de kun tok avhør av deg på stedet og ikke tok med noen form for bevis kan du jo prøve, sendt tilbake boten og si du ikke erkjenner straffeskyld, si du var ruset og ble presset til og avgi falsk forklaring på stedet og du krever ett nytt avhør med advokat til stede.

Hvis du gjør dette kan saken gå begge veier med tanke på hva du allerede har sagt og de mest sannsynlig fant bruker utstyret ditt ?
Hvor mange politi betjenter var til stede?

Du kan jo prøve hvis du abseloutt brenner for saken. Hvis politiet har bedre ting og gjøre så blir den hennlagt, vill de dømme deg, så blir de garantert og gjøre det.



Det er veeeeeldig mye arbeid hvis du vill ha den boten bort og det vill spille seg helt ut av det du allerede har sagt og gjort til politiet
Vis hele sitatet...

De tok avhør på stedet, hvor de skrev alt ned. Det var 4 betjenter.

Sitat av Ivar Vis innlegg
o.O du bør aldri bli en advokat.

-------------------------------

Nei TS, hvis du tilstår der og da så vil du nok bare få et forelegg. Skal de ta pissings så tar de det ganske sjapt, og du har "tilstått" første gang, spiller ingen rolle da.

Bota vil ligge på 2000kr
Vis hele sitatet...
Kan ha vært ruset på alkohol, sto forøvrig 2 tomme og en halvfull ølbokser 0,5l på bordet

Men vil de inkalle meg til avhør eller sende forelegg før de inkaller meg til urinprøve?
Sist endret av ostogskinke; 5. oktober 2011 kl. 13:33.
Sitat av Ivar Vis innlegg
o.O du bør aldri bli en advokat.
Vis hele sitatet...
Man kan være ruset på langt flere ting enn ulovelige narkotiske stoffer.. Og være påvirket er en god grun for og ikke avgi rett forklaring og der etter endre den i ettertid.

Det er forsåvidt ikke ulovelig og være påvirket av rus heller, så lenge man ikke er overstadig beruset og skaper ordensforstyrrelse


I ditt tilfelle nå så har du allerede akseptert boten i politiets øyne, så de vill sende deg ett forelegg i posten (eller til en av dine foresatte)
På forelegget har du beskrivles av hva du kan gjøre. Du kan velge og ikke erkjenne, det står skrevet på papiret du får, og du må sende den i retur.
Det står også på forelegget at dersom du gjør dette vill du saken gå til retten og du må stille i møte der. (Om det faktisk skjer for en bruks sak som dette har jeg ingen anelse om)
Vanligvis erkjenner man boten eller får den hennlagt. Du er liksom litt imellom
Sist endret av Sigurd4u; 5. oktober 2011 kl. 13:41.
4 betjenter ville nok ha merket om du var rusa. (Alkohol)
Som du selv sa, så kom de og vekket deg -> Hvor full er du etter at du våkner ;P (Ekke jeg som prøver å drite deg ut, men du må prøve å tenke som politiet i slike saker, for selv å bedømme hvordan du ligger ann).

Det var fire betjenter tilstede, altså hvis de betjentene vil så kan de dra den såpass langt og si at du var "voldelig og ukontrollerbar + ikke sammarbeidsvillig med dem" (alt er løgn, men 4 betjenter vs. 1 mistenkt = case closed).

Beste rådet er ta imot forelegget, og bli ferdig med det. Alt annet krever "en rettssak" som er ganske mye unødvendig stress. Du vil måtte stå for saksomkostninger o.s.v. for du skal ha en ganske rå advokat for å få deg ut av denne knipen :P
Som de sier:
"When you're in a hole, stop digging!"

Hvis du allerede er bakpå med en skrøne så blir det ikke mer soliad av å bygge videre på den...
TS, bor du på et slags internat på en folkehøyskole eller noe slikt?

Høres merkelig ut at politiet går rett inn på soverommet og vekker
folk.
Sitat av Ivar Vis innlegg

Jeg har som prinsippsak, "nekt hele tiden".
Vis hele sitatet...
Å nekte er ikke særlig smart det heller.

Det aller beste er å ikke si noen ting. Da må politiet finne ut selv hvor mye tid de vil bruke på etterforskningen.
Du kan også legge til at du var trøtt og ikke helt forsto situasjonen, samtidig som du var "ruset" som det var nevnt tidligere.

Og om du nekter forelegg, så vil det vel ta en liten stund til de får rettslig lov? Og hvis du er litt heldig da, kanskje du rekker å få ut nok THC av kroppen til at du blir ren? Bare synsing fra min side, vell å merke.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Du kan også legge til at du var trøtt og ikke helt forsto situasjonen, samtidig som du var "ruset" som det var nevnt tidligere.

Og om du nekter forelegg, så vil det vel ta en liten stund til de får rettslig lov? Og hvis du er litt heldig da, kanskje du rekker å få ut nok THC av kroppen til at du blir ren? Bare synsing fra min side, vell å merke.
Vis hele sitatet...
Noe sånnt, bevis blir gammle etc etc.. Men uansett om de tar han på pisseprøve så kan han hevde passiv røyking da han "var på en fest i helga hvor noen røyken noen umle greier"
Denne urinprøven vill forsåvidt ikke ha noe med om han røyket da de var på besøk hos han heller, da det vill være alt for lenge siden

Og hevde passiv røyking fungerer, fikk selv politiet til å henlegge ett forelegg med den forklaringen når jeg ble tatt på en urinprøve for mange år tilbake.

Det eneste du ikke kan snakke deg unna er en blodprøve i min erfaring. Med den kan de vist dokumentere at du har inntatt stoffet innen 24 timer.
Min forklaring om passiv røyking på den var ikke nok for politijursten, men jeg nektet straffeskyld, ble etter ett halv år dratt inn til rettsak hvor jeg hevdet passiv men dommeren dømte meg skyldig fordet. 2000 ibot, ingen saksomkostninger.

Man betaler som regel aldri saksomkostninger når man er siktet i en straffesak

EDIT: Nå skal det nevnes at blodprøve skjeldent blir utført hvis urinprøve er tatt, med mindre du kjørte ett motorisert kjøretøy
Sist endret av Sigurd4u; 5. oktober 2011 kl. 14:11.
Ta bota som en mann. Mange som har gjort det før deg... mange vil komme til å gjøre det etter deg.
Loven i norge er nå slik at der er ulovlig enn så lenge. Det er realiteten.

Just wonder, men på hvilket grunnlag hadde de å komme med ransakelse?
Sist endret av stagg; 5. oktober 2011 kl. 14:17.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Å nekte er ikke særlig smart det heller.

Det aller beste er å ikke si noen ting. Da må politiet finne ut selv hvor mye tid de vil bruke på etterforskningen.
Vis hele sitatet...
o.O Jeg nekter å si noe. og Jeg sier ikke noe, hva er forskjellen?

Men ja poenget var likt som ditt :P

Du har rotet deg i det nå. Du har tilstått, og med mindre du har en fem-ti topp advokater med deg, så vil du neppe slippe unna her. Gjør det enkelt for deg selv, en rettssak er heftig unødvendig piss.

Plutselig så må du parkere bil (dekkes av staten), mat, time is money.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Ta bota som en mann. Mange som har gjort det før deg... mange vil komme til å gjøre det etter deg.
Loven i norge er nå slik at der er ulovlig enn så lenge. Det er realiteten.

Just wonder, men på hvilket grunnlag hadde de å komme med ransakelse?
Vis hele sitatet...
Vet ikke grunnlaget, men har ikke lyst til å betale 2000 kroner...
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Vet ikke grunnlaget, men har ikke lyst til å betale 2000 kroner...
Vis hele sitatet...
Grunnlaget for siktelsen er nok at du "erkjennte bruk av cannabis for 2 dager siden", ifølge første innlegget. En erkjennelse er mere enn nok for idømmelse av straff
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Vet ikke grunnlaget, men har ikke lyst til å betale 2000 kroner...
Vis hele sitatet...
-Trodde de måtte oppgi hvorfor jeg?

-Nei, 2000 kr er mye for en på 17.

Men nå er det nå en gang sånn at loven er loven. Fungerer likt for alle. Deg inkludert. Litt av poenget er jo at du skal bøtelegges som straff.
Ser ut til at bota fungerer da du synes det er kjipt.

-Kjipt men sant. Alt som er morro er ikke nødvendigvis lovlig.
Sist endret av stagg; 5. oktober 2011 kl. 14:30.
2000 kroner er smårusk for meg, så er ikke det som er problemet. Og jeg mener at jeg ikke vet grunnlaget for ransakelsesorderen. Jeg har ikke snakket med politiet før dette skjedde. De bare kom å vekte meg en vakker dag.

Greia er at jeg kunne brukt de 2000 på noe annent en staten. Jeg skatter nok som det er.
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
2000 kroner er smårusk for meg, så er ikke det som er problemet. Og jeg mener at jeg ikke vet grunnlaget for ransakelsesorderen. Jeg har ikke snakket med politiet før dette skjedde. De bare kom å vekte meg en vakker dag.

Greia er at jeg kunne brukt de 2000 på noe annent en staten. Jeg skatter nok som det er.
Vis hele sitatet...
-Så du har en godt betalt jobb som 17 åring? Ikke verst bare det.

-Så du spurte ikke hvorfor de kom inn i ditt hjem? Ville jeg ha gjort, det ville også ha gjort situasjonen lettere for deg.
Da du hadde vist hva det var de var der for, og på hvilket grunnlag.

-Men du må nok pent betale de pengene til staten.
Sist endret av stagg; 5. oktober 2011 kl. 15:17.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Så lenge de ikke finner cannabis eller utstyr med cannabis rester i din besittelse, så kan de kun ta deg på urinprøve og blodprøve.
De 2 siste nevnt trenger politi rettslig godkjennelse underskrevet av politi jurist for og ta hvis du ikke samtykker.
Vis hele sitatet...
De kan ikke tvinge deg til pisseprøve, det er ansett som for stort inngrep, men de benytter da blodprøve i stedet.

At politiet må ha en rettslig kjennelse stemmer, men i dette tilfellet vil de få den på fem minutter. Blodprøver er også en standard sak hvor tid spiller en avgjørende rolle, og politiet har derfor hjemmel til å få kjennelsen muntlig fra juristen.

I et tilfelle hvor denne saken faktisk går til retten fordi du nekter å vedta forelegget vil dommeren få omtrent følgende:
- Det er funnet brukerutstyr hos deg.
- Du har innrømmet bruk av narkotika, for så å trekke innrømmelsen tilbake.
- Du har eventuelt til slutt nektet pisseprøve.

Dette vil nok holde til en sannsynlighetsovervekt for at du har brukt narkotika, og du dømmes.

Men for å si det sånn; hvis du selv vet at du har brukt narkotika og dermed brutt loven så ble du bøsta den gangen her. Da kan du like gjerne betale boten og bli ferdig med saken, i stedet for å bruke folks skattepenger på å prøve å komme deg unna... (Tenker på skattepengene som går til å lønne politifolkene som etterforsker saken, saksbehandleren som sender ut brevene, dommeren i retten osv...)
Sitat av doseren Vis innlegg
De kan ikke tvinge deg til pisseprøve, det er ansett som for stort inngrep, men de benytter da blodprøve i stedet.

At politiet må ha en rettslig kjennelse stemmer, men i dette tilfellet vil de få den på fem minutter. Blodprøver er også en standard sak hvor tid spiller en avgjørende rolle, og politiet har derfor hjemmel til å få kjennelsen muntlig fra juristen.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om i dette tilfelle det kansje holder med tilatelse fra mor eller far også siden han ikke er myndig, men er usikker, har ikke sjekket opp rundt det
Sist endret av Sigurd4u; 5. oktober 2011 kl. 16:33.
hvis du bare er 17 år har faktisk ikke politiet lov til og avhøre deg uten foreldre tilstede så det er jo noe, men tviler på at du får no ut av det.
Sist endret av susiserken; 5. oktober 2011 kl. 18:57.
Sitat av doseren Vis innlegg
De kan ikke tvinge deg til pisseprøve, det er ansett som for stort inngrep, men de benytter da blodprøve i stedet.

At politiet må ha en rettslig kjennelse stemmer, men i dette tilfellet vil de få den på fem minutter. Blodprøver er også en standard sak hvor tid spiller en avgjørende rolle, og politiet har derfor hjemmel til å få kjennelsen muntlig fra juristen.

I et tilfelle hvor denne saken faktisk går til retten fordi du nekter å vedta forelegget vil dommeren få omtrent følgende:
- Det er funnet brukerutstyr hos deg.
- Du har innrømmet bruk av narkotika, for så å trekke innrømmelsen tilbake.
- Du har eventuelt til slutt nektet pisseprøve.

Dette vil nok holde til en sannsynlighetsovervekt for at du har brukt narkotika, og du dømmes.

Men for å si det sånn; hvis du selv vet at du har brukt narkotika og dermed brutt loven så ble du bøsta den gangen her. Da kan du like gjerne betale boten og bli ferdig med saken, i stedet for å bruke folks skattepenger på å prøve å komme deg unna... (Tenker på skattepengene som går til å lønne politifolkene som etterforsker saken, saksbehandleren som sender ut brevene, dommeren i retten osv...)
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at du ikke blander blod og pisseprøve nå.
Pisseprøve vil vise pissings fra 1-4 uker (varierer fra person til person på hvor lenge det vises på pisseprøve.)
Pisseprøve er enklere + billigere. Da kan det umulig stemme at de heller tar blodprøve av deg, tror faktisk det skal mer til for blodprøve enn for pisseprøve.
Sitat av ostogskinke Vis innlegg
Hmm, men tror du de vil prøve seg på et forelegg før de inkaller meg til blod/tiss prøve? Og hvor mye er forelegget på?

Tusen takk for god respons
Vis hele sitatet...
De har ikke lov til å ta blodprøve eller urinprøve av deg. Men det kan hende de prøver å tvinge deg forde.

Dersom de tvinger deg uten lov så nekt å skrive under på papirene, da er nemlig prøven ugyldig i retten.

Men politiet har absolutt ingen rett til å kreve prøver av folk, da må folk godta dette med en underskrift som er FRIVILLIG.

Endre forklaring kan du gjøre, det at du har inrømmet å røyke flere ganger i uka er noe ordentlig lureri fra politiets side for å dømme deg mye strengere. Derfor nekt alt, nekt å ta prøve og nekt for at du røyker.
Noen som har kilder på hva slags prøver (blod/piss) politiet har rett til å kreve av deg, når de må ha rettskjennelse, og når du har rett til å nekte å avgi prøve?
Sitat av Vargas Vis innlegg
Noen som har kilder på hva slags prøver (blod/piss) politiet har rett til å kreve av deg, når de må ha rettskjennelse, og når du har rett til å nekte å avgi prøve?
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om?

Politi kan be deg avgi en urin/blod prøve hvis det er rellevant for en sak eller hvis det kan dømme deg.
Om du er villig til å gi den frivillig er helt opp til deg. Du er ikke pliktig.

Du har rett til og nekte på å avgi prøve.
Hvis politiet virkelig trenger prøven for å evt. felle deg i en straffesak vill de legge fram beviset de har til en politijurst, så tar han/hun en avsluttning om det er gyldig for å kreve en prøve med rettskjennelse.
I 99,9% av alle _bruk_ av narkotika saker får politiet aldri en rettskjennelse på prøver, så de bruker skremsels taktikker og får deg til og avgi prøve selv.
Mange ganger sier de også at de har muntlig godkjennelse og folk avgir prøven.
I utgangs punktet har de aldri fått noen godkjennelse, men du har allerede gitt de hva de vill ha så du tapte. Aldri avgi en prøve før du ser papiret underskrevet av en politijurst.

Det er forskjell på muntlig godkjennelse når de slår inn døra for og ta deg med store mengder dop, og når du sitter på stasjonen. Når du er i politiets varetekt er det ingenting som heter "vi har muntlig godkjennelse"

Urinprøve gir en en lengre tidsperiode som kan være rellevant i narkotika / vold saker.
Blodprøve blir som regel tappet når det er snakk om motoriserte kjøretøy i bildet, da en urinprøve ikke vill gi nøyaktig tidsrom som blodprøven vill.

Det er forsåvidt heller ikke noen spesefikk grunnlag for når prøver skal tas.
Det kan være alt fra voldtekt, vold, fyllekjøring, narkotika, ran, drap osv osv.
Flott, akkurat det jeg lurte på!

Selv om det alltid er fint med kilder, slik at man har noe håndfast å vise til når en ev. blir konfrontert med skremselstaktikker i saker som omhandler mistanke om bruk.
Sist endret av Vargas; 5. oktober 2011 kl. 20:11.
Generelt det eneste politiet kan kreve at du oppgir og du faktisk må oppgi er personalia og adresse(det inkluderer ikke leilighet nr eller trappe oppgang hvis det er kompleks eller blokk)

Alt annet kan du la vær og oppgi uansett hva det skulle være.

Du trenger ikke ett papir med deg, bare krev advokat og hold stillt, ikke si noe som helst. Det er som regel det beste.
Politiet kan nok lov paragrafen bedre, så det er ikke vits og starte no debatt hva de har lov til og ikke
Sist endret av Sigurd4u; 5. oktober 2011 kl. 20:15.
Så mye styr dere lager. Piss nå i den koppen, eller godta bota. Case closed.
Sitat av susiserken Vis innlegg
hvis du bare er 17 år har faktisk ikke politiet lov til og avhøre deg uten foreldre tilstede så det er jo noe, men tviler på at du får no ut av det.
Vis hele sitatet...
Njæh.. Det er ikke helt riktig. De kan avhøre deg alene, men foreldre skal så vidt mulig varsles og som regel gis anledning å være til stede. Kilde

Det står ikke noe sted at politiet ikke har lov til å avhøre en 17-åring uten foreldre tilstede.