Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4976
Etter å ha røyket cannabis i nærmere halvannet år har jeg etterhvert kommet over flere uttrykk, teknikker og diverse påstander om denne deilige grønne planten. Så formålet med denne tråden er rett og slett å liste opp forskjellige slike ting, og så kan de med svar og faktisk bevis si meg om dette er myte eller fakta. Jeg tar et par ting i åpningsstråden, men det er såklart bare å bidra med spørsmål og/eller svar.

1:
Å holde røyken inne lenger (kjent som "indianer" i mine kretser) gjør deg fjernere.

Myte eller fakta?

2:
Man får store, utvidede pupiller av å røyke cannabis, noe foreldre og/eller politi kan ta deg på.

Myte eller fakta?
Sitat av Wesley Pipes Vis innlegg
1:
Å holde røyken inne lenger (kjent som "indianer" i mine kretser) gjør deg fjernere.

Myte eller fakta?
Vis hele sitatet...

Har jeg hørt er bullshit, men det kommer sikkert noen etterhvert med kilder.
http://freak.no/forum/showthread.php...yter+rusmidler

1, beste er og holde røyken inne i 5 min, dæven døtte så fjern man blir! men nej, etter x års røyking har jeg merket lite forskjell på om man holder røyken inne i 3 sek kontra 10

2, Er vell litt fra person til person, men er vell rein fakta at enkelte fort får store/blanke pupiller etter en skurke røyk
Sitat av Wesley Pipes Vis innlegg
Å holde røyken inne lenger (kjent som "indianer" i mine kretser) gjør deg fjernere.

Myte eller fakta?
Vis hele sitatet...
Det var noen som postet en kilde i en tråd for mange år siden her inne om at det holder å holde røyken inne i 5sek.
Bullshit og bullshit.

Thc blir like fort tatt opp som nikotin. Henviser til hvilken som helst annen tråd som omhandler dette.

Utvidede pupiller og andre uønskede bi-effekter som dette er veldig individuelt og ikke et faktum. Det er bare en indikasjon på at personen har røyket, har pollen-allergi and so on. Det er veldig lett å prate bort. Dessuten, som sagt, veldig individuelt. Selv får jeg ikke større pupiller, hvordan folk gjennomskuer meg er vel det sleskne fittegliset jeg alltid har på plass under påvirker tilstand.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Bullshit og bullshit.

Thc blir like fort tatt opp som nikotin. Henviser til hvilken som helst annen tråd som omhandler dette.
Vis hele sitatet...
Etter et par kjappe søk finner jeg ingen kilder som sier noe om hvor lang tid det tar for lungene å ta opp THC. Jeg syntes det er rart om lungene tar opp like mye THC om røyken bare går rett igjennom kontra og holde inne i 3 sekunder. (syntes samtidig det er rart om det er samme sak med nikotin, da jeg personlig lettere får "nikotinsjokk" om jeg holder røyken fra siggen inne som om jeg skulle røyket en joint)

Så man man også selvfølgelig huske at det er flere virkestoffer enn bare THC i cannabis.. bruker lungene like lang tid på å ta opp disse stoffene?

Noen som har noen kilder å henvise til?
Sitat av Wesley Pipes Vis innlegg
Etter å ha røyket cannabis i nærmere halvannet år har jeg etterhvert kommet over flere uttrykk, teknikker og diverse påstander om denne deilige grønne planten. Så formålet med denne tråden er rett og slett å liste opp forskjellige slike ting, og så kan de med svar og faktisk bevis si meg om dette er myte eller fakta. Jeg tar et par ting i åpningsstråden, men det er såklart bare å bidra med spørsmål og/eller svar.

1:
Å holde røyken inne lenger (kjent som "indianer" i mine kretser) gjør deg fjernere.

Myte eller fakta?

2:
Man får store, utvidede pupiller av å røyke cannabis, noe foreldre og/eller politi kan ta deg på.

Myte eller fakta?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor du lurer på om man får store pupiller av å røyke cannabis når du selv har røykt i halvånnet år. Se på de du røyker med, se deg selv i speilet.
Sist endret av Don Veto; 20. april 2011 kl. 18:41.
Nr 1 kommer vel an på personen. Jeg føler at jeg bare holder det inne i 1 sekund blir jeg mye mindre fjern enn hvis jeg holder det inne i 5 sek.
På nr 2 der er jeg jævla usikker, Jeg får ikke utvidede pupiller når jeg har røyka, men derimot når jeg er redd/nervøs/deprimert. Å på de 2 siste razziane politiet har hatt hos meg har jeg fått klar beskjed om at jeg er fjern, fordi de ser det på på at pupillene mine er utvidet. Noe jeg faktisk ikke har vært på de 2 siste razziane. Kjemikaler derimot, JA, men har aldri hatt raid under sånne omstendigheter, heldigvis. Så på 2'ern er jeg veldig usikker, kunne tenkt meg et svar selv.
Sitat av stødig Vis innlegg
Etter et par kjappe søk finner jeg ingen kilder som sier noe om hvor lang tid det tar for lungene å ta opp THC. Jeg syntes det er rart om lungene tar opp like mye THC om røyken bare går rett igjennom kontra og holde inne i 3 sekunder. (syntes samtidig det er rart om det er samme sak med nikotin, da jeg personlig lettere får "nikotinsjokk" om jeg holder røyken fra siggen inne som om jeg skulle røyket en joint)

Så man man også selvfølgelig huske at det er flere virkestoffer enn bare THC i cannabis.. bruker lungene like lang tid på å ta opp disse stoffene?

Noen som har noen kilder å henvise til?
Vis hele sitatet...
Igjen, det er en individuell sak om du vil la placebo drepe lungene dine mer enn nødvendig. Jeg sier ikke at det ikke hjelper å holde lenger inne, jeg sier bare at THC ikke blir tatt opp noe tregere enn nikotin.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Bullshit og bullshit.

Thc blir like fort tatt opp som nikotin. Henviser til hvilken som helst annen tråd som omhandler dette.
Vis hele sitatet...
Henvis gjerne til troverdige kilder. Jeg har lett, forgjeves.
Sist endret av xtapolapocetl; 20. april 2011 kl. 20:09.
Her var det mange dårlige svar gitt. Bare for å ha en ting klart. Lungene tar ikke opp noen som helst stoffer, slik dere beskriver det. Når man røyker cannabis vil virkestoffene: THC og CBD komme inn i såkalte alveoler, eller lungeblærer. Her vil THC og CBD diffundere i kapillæråren, og følge blodstrømmen til den når nerveceller som forårsaker rusen.

Jo lenger du holder røyken inne i lungene, jo lenger vil THC og CBD forbli i alveolene, og desto mer av virkestoffene vil diffundere i blodstrømmen, ergo: Du blir fjernere.
Vis hele sitatet...
besvarer myte 1.
Ikkje for å hijacke tråden, men eg har også en påstand/myte eg vil komme til bunns i;

Hørte for en stund siden om en veldig potent type weed, aka New York White, som visstnok grodde i kloakksystemet i New York. Weeden stortrivdes visstnok i kloakken, noe som til tross for lite/inget solys, gjorde at budsene var kvite pga ingen sollys, og at plantene kunne bli mellom 3-5 meter høye. Men skjønner bare ikkje korleis plantene evt. skulle ha greid å vokst i det hele tatt uten sol.
Eg tok det selvfølgelig med en klype salt, men hadde vært awesome dersom det var sant...hadde lett tatt turen til NY bare for det :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av krolle Vis innlegg
Ikkje for å hijacke tråden, men eg har også en påstand/myte eg vil komme til bunns i;

Hørte for en stund siden om en veldig potent type weed, aka New York White, som visstnok grodde i kloakksystemet i New York. Weeden stortrivdes visstnok i kloakken, noe som til tross for lite/inget solys, gjorde at budsene var kvite pga ingen sollys, og at plantene kunne bli mellom 3-5 meter høye. Men skjønner bare ikkje korleis plantene evt. skulle ha greid å vokst i det hele tatt uten sol.
Eg tok det selvfølgelig med en klype salt, men hadde vært awesome dersom det var sant...hadde lett tatt turen til NY bare for det :P
Vis hele sitatet...
Myyyyteeeeeeeeee!

Tenk hvor lett det hadde vert a dyrke selv om det var slik..
Hive inn plantene i et morkt, fuktig rom og la dem gro til taket.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Wesley Pipes Vis innlegg
Etter å ha røyket cannabis i nærmere halvannet år har jeg etterhvert kommet over flere uttrykk, teknikker og diverse påstander om denne deilige grønne planten. Så formålet med denne tråden er rett og slett å liste opp forskjellige slike ting, og så kan de med svar og faktisk bevis si meg om dette er myte eller fakta. Jeg tar et par ting i åpningsstråden, men det er såklart bare å bidra med spørsmål og/eller svar.

1:
Å holde røyken inne lenger (kjent som "indianer" i mine kretser) gjør deg fjernere.

Myte eller fakta?

2:
Man får store, utvidede pupiller av å røyke cannabis, noe foreldre og/eller politi kan ta deg på.

Myte eller fakta?
Vis hele sitatet...
1= Fakta. Holder du røyken lenger inne får du mer THC i blodet, ergo du blir mer fjern.

2= Myte, som jeg forøvrig aldri har hørt. Man får MINDRE pupiller av cannabis!
jeg vil si at det er fakta at det å holde røyken lenger inne gjør deg mer fjern! Ta gjerne et par trekk å hold alt inne i en ti sek så skal du kjenne det da...
Sitat av brsbent Vis innlegg
Igjen, det er en individuell sak om du vil la placebo drepe lungene dine mer enn nødvendig. Jeg sier ikke at det ikke hjelper å holde lenger inne, jeg sier bare at THC ikke blir tatt opp noe tregere enn nikotin.
Vis hele sitatet...
Jeg spør spesifikt om kilder til denne påstanden, og du svarer med "jeg bare sier". Vennligst kom med en kilde om du skal kalle noe for fakta.
Å holde røyken inne lengre gjør bare at du dreper hjerneceller på grunn av mangel på oksygen.
Smoking/inhaling: Burning or vaporizing the cannabis and inhaling the smoke into the lungs is the fastest route to the blood stream. Conventional wisdom is that holding in the smoke increases the effects felt. Recent research shows the opposite; it causes more harm to the lungs without increasing the amount of THC absorbed. Studies done in Australia indicate that 95% of the THC in cannabis is absorbed in the first few seconds of inhaling. Holding in the smoke longer just allows more tar and other noxious chemicals to be absorbed. Take small, shallow puffs rather than deep inhalations.
Vis hele sitatet...
Denne besvarer også myte 1 ..

Holding in the smoke longer just allows more tar and other noxious chemicals to be absorbed.
Vis hele sitatet...
For øvrig er dette grunnen til at mange får "nikotin sjokk" om de holder røyken lenger i lungene enn et normalt drag. Det samme gjelder for øvrig også thc og andre cannabinoider av samme årsak. Et eksempel på at tjære er en medvirkende årsak til at man føler seg steinere vil alle som sparer på kakk fra tidligere røkte pipestapp underskrive på.

Oljen som samler seg i kakket er full av tjære - derfor den oljeaktige konsistensen som gammel kakk normalt får. En kvalitativ analyse for å undersøke om hypotesen stemmer er rett og slett å lukte på kakket, kjenne på det og smake på det. Takket være denne tjæren nedbrytes gjenværende thc og andre cannabinoider svært sakte og lagret skikkelig (som regel opp i en ikke-gjennomsiktig skål med lokk på midt på stuebordet har jeg fått inntrykk av) kan tjæren bevare virkestoffene over lengre tid uten særlig tap av gjenværende thc-verdi. Det samme gjelder for menneskelik. Hvis du begraver et lik i jorda inntrer forråtnelsesprosessen veldig kjapt - derfor er det vanlig å begrave folk i kister. I tjære derimot kan du søren meg finne homo sapiens hvis han av en eller merkelig grunn skulle ha tatt seg et tjærebad.

Uten å ha noen kilder eller giddet å sjekke det ut vil jeg forsvare påstanden om at thc blir tatt opp i lungene like kjapt som nikotin. Jeg tror faktisk at hvis jeg hadde røyka sokkene mine ville whatever virkestoff (eller giftstoff) bli tatt opp i lungene like kjapt som både thc og nikotin, crack, meta, salvie, etc. ...

Konklusjonen drar jeg ut i fra at absorpsjon i lungene skjer like kjapt uavhengig av hvilke stoffer (rusmidler) du drar ned på samme vis som rus normalt inntreffer like kjapt hvis man setter seg en injeksjon med speed, coke, mdma, heroin, morfin og salin (saltvann). Å røyke et stoff og å injisere et stoff er ikke så veldig ulikt, det psykoaktive virkestoffet "løses opp" til sin rene form før inntaket og tas opp i blodet tilsvarende like rask - det er bare substansene som er forskjellige - det har selvsagt mye å si ..

Det er derimot et fakta at ikke alle stoffer (substanser) absorberes like fort i lungene ved inhalering i seg selv, men akkurat for rene alkaloider skulle absorpsjonsraten være ganske lik (cannabinoider er 21-carbon-alkaloider) hvis løselighet er en intensiv egenskap en ønsker å forholde seg til ved opptak ..

Eller så jeg er på bærtur - jeg anser sannsynligheten for å være sånn ca. 50/50 for at det også er en mulighet ..
Hvordan hardt du trekker ned tobakk har tilnærmet ingenting å si for nikotinsjokk. Nikotinsjokk får man om man en er intolerant eller om man ikke har brukt tobakk på lenge, det er bare kroppen som reagerer på det giftige stoffet.
Sitat av noy Vis innlegg
Denne besvarer også myte 1 ..
Vis hele sitatet...
Takk! Da ser vi altså at det faktisk skal et par sekunder til før all THCen er absorbert. Ergo; det er viktig å la røyken bli i lungene ihvertfall "a few seconds", ikke bare innhalere inn og rett ut.
Jeg personlig har naturlig store pupiller, noe jeg har merket kan være en ulempe når man skal ut på byen. Etter X anntall ganger vakter/vektere har trudd jeg har røyka (uten at jeg faktisk har gjort det), måtte jeg finne ut hva som faktisk var grunnen til disse store pupillene. Etter litt googling fant ut at store pupiller kan komme av alt fra ro og harmoni, dårlig lysopptak, forskjellige medikamenter, stressreaksjoner og angst, etc.

Men hvis vi tar utgangspunkt i den med "ro og harmoni" stmmer vel ikke dette så aller værst med det steriotype individet som har røyka en rev?
Får faktisk større.
Når man trekker inn røyken, vil kroppen ta opp 90-95 % av alle virkestoffene de første 1-2 sekundene. Man vil altså tjene minimalt, men fortsatt noe på å holde røyken 5+ sekunder. Kan vell heller spekulere om det er placeboeffekten som står sentralt.

Når det kommer til øynene så stemmer det selvfølgelig at Cannabis har en negtiv effekt på øynene, i form av røde øyner etc. Dette varierer fra person til person, hvor mye man har inntatt etc.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Når man trekker inn røyken, vil kroppen ta opp 90-95 % av alle virkestoffene de første 1-2 sekundene. Man vil altså tjene minimalt, men fortsatt noe på å holde røyken 5+ sekunder. Kan vell heller spekulere om det er placeboeffekten som står sentralt.

Når det kommer til øynene så stemmer det selvfølgelig at Cannabis har en negtiv effekt på øynene, i form av røde øyner etc. Dette varierer fra person til person, hvor mye man har inntatt etc.
Vis hele sitatet...
Placebo eller ikke, mangel på oksygen er vel også en faktor når man holder røyken lenger inne. Det øker i alle fall svimmelheten som igjen kan minne om et nikotinsjokk om du vil. Det blir jo da midlertidig sterkere rus.

Jeg merker ikke noe av en vanlig sigg lenger, men dersom jeg trekker store trekk med lite luft og holder røyken inne lenger enn normalt får jeg nikotinsjokk, så noe må det jo være i å holde weedrøyken inne lenger også.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Når man trekker inn røyken, vil kroppen ta opp 90-95 % av alle virkestoffene de første 1-2 sekundene.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg etterlyser en troverdig kilde på dette. Ikke at jeg mistror informasjonen, men jeg finner det besynderlig at denne påstanden fremmes igjen og igjen uten en eneste kildehenvisning.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Igjen, jeg etterlyser en troverdig kilde på dette. Ikke at jeg mistror informasjonen, men jeg finner det besynderlig at denne påstanden fremmes igjen og igjen uten en eneste kildehenvisning.
Vis hele sitatet...
De sier det i hvert fall i episoden om Cannabis i dokumentarserien om narkotika fra BBC

Edit: Kunne ikke lenger se den på siden dems, men hvis du leter litt finner du den nok i bukta
Sist endret av olli408; 25. april 2011 kl. 19:33.
Vel, en setning i en dokumentar holder ikke, selv om det er et sterkt indisium. Hvis en slik undersøkelse har blitt gjennomført burde det være mulig å finne en form for dokumentasjon.