Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2745
Har bare et par spørsmål og kunne hjerne trengt en guide på hvordan dette gjøres.
Tenkte og prøve meg på hjemmebryggingen, men skjønner ikke helt greia. Så om noen kunne ha skrevet en kort prosess for meg hadde jeg satt veldig pris på det. Jeg vil gjerne ha sprit som er 40-60%. Takk for alle svar
""OBS, OBS ! !
Du, Ola Normann som måtte få lyst til å bygge et slikt apparat, må først reise på ferie til ett av de land i verden hvor dette er lov, før du setter det sammen og evt. bruker det. Materialene vil svært mange allerede ha i sin besittelse.
Bedre enn et vanlig apparat.""

Hvilken land er det lovlig? Hvorfor må man til de andre landene?
Trådstarter
Hvor kan jeg kjøpe sats? skjønte ikke helt den greia..

Utstyr for å lage en plastbrenner

Man trenger:

25 liter’s vindunk
10 liters spann (hvitt for det er tykkere plast)
dryppvarmer (300 ,-) (helst med termostat, og må kunne gå til rundt 45-50 grader)
en plastbolle 9 cm høy, etv bare kappe den til ønskelig høyde (9 cm)
Aktivt kull
En gjærlås
Sats ( hvordan lager jeg sats selv, Gjær, sukker og vann, ok. Men hvordan gjør jeg dette? Kan jeg selv lage sats eller MÅ jeg kjøpe dette?

Så altså :
10-liters-spannet er fylt opp med 7- liter sats av god kvalitet.
Lokket på ! Kople inn kontakten og vent, Etter ca. en time dannes det dugg inne i dunken og deretter begynner det å renne – sprit - nedover innsiden av dunken og samle seg i bunnen. Som du sikkert forstår blir det også kondens på innsiden av lokket og noe av spriten drypper tilbake i 10-liters-spannet. Styrken på spriten øker litt på denne måten. Uansett er det tilstrekkelig fart på dråpene til at det blir ½ - 1 liter sprit pr. døgn. Neste ettermiddag er det tur for en smaksprøve.. Din sprit er rene vodka sammenlignet med polet sin kvalitet. Med et enda bedre produkt rens med aktivt kull.

Hvordan bruke apparatet.
Nå er sannhetens øyeblikk kommet, satsen er klar og du sitter der sammen med din greske venn, du skal begynne å destillere:
Hell opp 8 liter i 10-liters-spannet, plasser det i 25-liters-vindunken og koble til dyppvarmeren.
Dersom du stiller apparatet svalt/kjølig, går prosessen litt fortere og du får litt høyere styrke på produktet.
Avbryt processen når du har fått 3 liter i vindunken, det tar 3-4 dager.
La apparatet kjølne litt og hell ut det som er igjen i 10-liters-spannet. (Gi det gjerne til bondens griser.)
Spriten heller du over i en dunk for mellomlagring. Deretter er det bare å destillere de neste
8 litrene og så de siste 8.
Nå har du 9 liter sprit som skal renses med aktivt kull .





Alternativ metode.
Om du ikke er fornøyd med alkoholstyrke på 35-40 %, kan du gjøre det på en litt annen måte.
Destiller drøyt 8 liter sats som før beskrevet, men vent til du har 4 liter sprit i dunken i stedet for 3 liter. Fortsett med resterende sats på samme måte inntil du nå har 12 liter svak sprit.
Gjør så rent apparatet og destiller en gang til de 12 litrene. Nå blir det høyere styrke og renere sprit. Det er mulig å få ut 7-8 liter sprit med en styrke på 50 %. Du vil ha igjen noe i 10-liter-spannet til slutt. Dette er sprit med ca 10% alkohol.
Denne kan du helle på neste sats når den er klarnet.

Takk for alt av svar, trengte litt hjelp nå frem til sommeren. Nå blir det fyll og bråk xD.
Du kjøper ikkje sats, sukker + gjer + vatn, europris har det du treng, turbo pure, superturbo ol er vel die beste til brenning. Kansje ein Spiralbrenner hadde vore noko for deg?
Fy faen onkelen min overtok akkurat et hjembrent-apparat av bestefaren min, tror du faen ikke dusten greide å få for seg at det var "for farlig" å ha det ståenes i garasjen. Kjørte på dynga med det
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Fy faen onkelen min overtok akkurat et hjembrent-apparat av bestefaren min, tror du faen ikke dusten greide å få for seg at det var "for farlig" å ha det ståenes i garasjen. Kjørte på dynga med det
Vis hele sitatet...
Galskap!
Ett godt brenneapparat er arvegods på lik linje med hus og hytte og skal verdsettes deretter !
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei. Har akkuratt svidd av min første omgang med plastbrenner (modifisert type). Men rest-satsen som var klar og gulaktig før brenning er nå svart i fargen. Hva tyder dette på? Satsen holdt ca 17 % før brenning, ferdig sprit ca 40 %.