Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1175
Hei godtfolk!

Sliter litt med eksterndisken min her, har 2 partisjoner på den, en som er partisjonert for OS X og en som jeg ønsker å få partisjonert som FAT. Den er en eller annen form for windows partisjon nå, men vises ikke for noen Windows maskiner (ikke windows på macen engang).

Kjører OS X Leopard siste oppdatering og lurer på hvordan jeg får partisjonert den til skikkelig FAT?
Jeg kan ikke OSX, men jeg hadde brukt linux live-cd hvis alt annet feiler. Ubuntu på minnepenn ble redningen min
Skal ikke være noe problem å gjøre dette i Diskverktøy i Mac OS X

Spotlight it hvis du ikke finner det
Sist endret av Toak; 30. oktober 2008 kl. 17:32. Grunn: Skrivefeil
Får du tak i en eksterndisk ved bruk av livecd da? Om noe kan fikses så har vel OS X de samme UNIX funksjonene som f.eks Ubuntu, what to do?

Sitat av Toak23
Skal ikke være noe problem å gjøre dette i Diskverkøy i Mac OS X
Vis hele sitatet...
eneste partisjonsforslaget diskverktøy har er: Windows NT filesystem 3G som ikke fungerer på mine Windowsmaskiner.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Finn Diskverktøy/Disk Utility i Spotlight, velg partisjonen du vil formatere og formater den til Fat.

Edit: Får du ikke opp noe sånt som dette?

hhttp://img390.imageshack.us/img390/5585/picture2zx4.png
Sist endret av Eplefisk; 30. oktober 2008 kl. 17:35.
Vet veldig godt hva Diskverktøy er, men som sagt så vil den ikke la meg formatere til FAT.
Sitat av goillum
eneste partisjonsforslaget diskverktøy har er: Windows NT filesystem 3G som ikke fungerer på mine Windowsmaskiner.
Vis hele sitatet...
Merkelig.. Får du ikke opp MS-DOS (FAT) som et alternativ? Det gjør hvertfall jeg.



My only choices. Kun de jeg får opp i partisjonstabellen også.

Sist endret av Berre; 30. oktober 2008 kl. 17:39.
Du kan prøve å formatere vha terminal
Da må du vite følgende info før du begynner:
Velg partisjonen du skal formatere i diskverktøy.
Åpne "Vis Info" (command+I).
Noter ned "diskidentifikator" (er noe alá disk0s1, der disk signaliserer hvilken disk, og s hvilken partisjon).

Du kan nå formatere disken i terminal:
Bruk enkelt følgende kommando: "sudo newfs_msdos -F 32 /dev/disk0s1" uten "ene
Skriv inn passordet ditt, og disken burde bli formatert med Fat32.

Merk: bytt ut "disk0s1" i terminalkommandoen min med diskidentifikatoren på harddisken du skal formatere. Disk0s1 er mest sannsynlig Macintosh HD, og er relativt kjip å formatere :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Letteste måten er å formatere den i diskverktøy som er skreve lenger oppe her. Du får opp FAT, men den formaterer i FAT-32. Har formatert mange minnepenner da de har vert i NTFS da eg kjøpte de. Har alltid blitt FAT-32 etter endt formatering.
Sist endret av Oddgeirf; 10. november 2008 kl. 06:42.
Jeg har en hardisk som er ntfs format, men hvordan kan jeg få den til å funke på en mac os x?
Sist endret av entotre; 10. november 2008 kl. 09:21.
Hmm.. kan det være at MacFuse+NTFS 3G har fucket opp for FAT i Disk Utility? Jeg har begge muligetene (FAT og NTFS 3G), så jeg ville ikke tro det..

Hmm.. Litt googling peker på en løsning på problemet ditt:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=488808
In Disk Utility, select the device itself, not the volume beneath it.

Go to the Partitions Tab. Change "Current" to 1 Partition. Now click the "options" button. Select the GUID Partition Map and click OK. Now click Apply and it will format the drive using the correct Partition Mapping.

Now change "Current" to 3 Partitions. You can now configure each partition as to size and file system type including DOS (FAT) for one of them. Name each partition by selecting each and click Apply again.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Skyfex; 10. november 2008 kl. 09:37.
er nok macfuse som har fucka opp her ja. Har ikke fått det til enda, men skal prøve det når jeg kommer hjem.
▼ ... noen uker senere ... ▼
En ting som slo meg nå.. Vil jeg ikke formatere HELE disken(alle partisjonene) om jeg gjør det der? Isåfall er ikke det en løsning for meg.