Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 25428
Hei, jeg trenger hjelp til hvordan man regner ut mulige antall kombinasjoner av tall (nei det er ikke lekser). Et eksempel på hva jeg mener.

Du har:
Ost 1 | 2 | 3 | 4
Skinke 3 | 4 | 9 | 7

Her er det 16 forskjellige kombinasjoner (1-3, 2-3, 3-3, 4-3 osv.)
Jeg kan jo selfølgelig telle alle, men dette vil ta litt tid når jeg har mange forskjellige "ting".

Viss noen vil vite akkurat hva jeg trenger det til:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

enemyMaxHealth = 50, 60, 70, 80, 90, 100
enemyMaxMana = 100, 150, 200, 250, 300
enemyAttack = 10, 11, 12, 13, 14, 15
enemyDefence = 5, 9, 13, 17, 22, 25
enemyMAttack = 5, 6, 7, 8, 9, 10
enemyMDefence = 5, 6, 7, 8, 9, 10
Hmm.. hvis du fant ut hvilken regneoperasjon du brukte for å få 4 og 4 til å bli 16, så kunne du kanskje bruke samme prinsippet på resten av oppgaven
High Magus
10100's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hmm.. hvis du fant ut hvilken regneoperasjon du brukte for å få 4 og 4 til å bli 16, så kunne du kanskje bruke samme prinsippet på resten av oppgaven
Vis hele sitatet...
Jeg satt det bare opp alle mulighetene på rekke og så hvor mange det ble. Problemet er at det ville ta veldig lang tid viss jeg har mange forskjellige.
Du sier ingenting om hvordan elementene skal kombineres da.. I eksempelet ditt har du to forskjellige ting (ost og skinke), mens du har seks forskjellige ting i datasettet ditt. Skal du finne antall kombinasjoner når du tar én ting fra hver av dem? Spiller rekkefølgen noen rolle?
High Magus
10100's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jaffe Vis innlegg
Du sier ingenting om hvordan elementene skal kombineres da.. I eksempelet ditt har du to forskjellige ting (ost og skinke), mens du har seks forskjellige ting i datasettet ditt. Skal du finne antall kombinasjoner når du tar én ting fra hver av dem? Spiller rekkefølgen noen rolle?
Vis hele sitatet...
Skal velge 1 ting fra hver av dem. Og rekkefølgen har ikke noe å bety.
Bra. Å prøve seg fram er eneste måten å få lære matematikk skikkelig på.

Uansett, hvordan får man 4 og 4 til å bli 16? Gjør det et par ganger på oppgaven over, og du får svaret 38880 forhåpentligvis
High Magus
10100's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bra. Å prøve seg fram er eneste måten å få lære matematikk skikkelig på.

Uansett, hvordan får man 4 og 4 til å bli 16? Gjør det et par ganger på oppgaven over, og du får svaret 38880 forhåpentligvis
Vis hele sitatet...
Rekkefølgen har visst noe å bety :/

4 og 4 ble til 16 slik:

o1-s1,o1-s2,o1-s3,o1-s4,
o2-s1,o2-s2,o2-s3,o2-s4,
o3-s1,o3-s2,o3-s3,o3-s4,
o4-s1,o4-s2,o4-s3,o4-s4
o = ost. s = skinke

Ser ut som 16 for meg.

|d13m0b: fikk 279936, noen som vet om dette kan stemme?
Sist endret av 10100; 17. august 2012 kl. 16:43.
DumDiDum har rett.

Poenget er at man må gange antall muligheter i et set (f.eks enemyMaxHealth) med antall muligheter i et annet sett (f.eks enemyMaxMana) og fortsette med å gange med mulighetene i et annet sett. Slik som at en kan gange antall muligheter i ost (4) med antall muligheter i skinke (4) og få 16 som er antall forskjellige kombinasjoner. Rekkefølgen vil ikke ha noe å si her, siden du skal hente verdier fra forskjellige set.
I ditt tilfelle blir det da: 6 muligheter * 5 muligheter * 6 mul... * 6 * 6 * 6 = 38880 mulige kombinasjoner.
High Magus
10100's Avatar
Trådstarter
Sitat av Samohtas Vis innlegg
DumDiDum har rett.

Poenget er at man må gange antall muligheter i et set (f.eks enemyMaxHealth) med antall muligheter i et annet sett (f.eks enemyMaxMana) og fortsette med å gange med mulighetene i et annet sett. Slik som at en kan gange antall muligheter i ost (4) med antall muligheter i skinke (4) og få 16 som er antall forskjellige kombinasjoner. Rekkefølgen vil ikke ha noe å si her, siden du skal hente verdier fra forskjellige set.
I ditt tilfelle blir det da: 6 muligheter * 5 muligheter * 6 mul... * 6 * 6 * 6 = 38880 mulige kombinasjoner.
Vis hele sitatet...
Takker! Forsto det mye bedre nå.
Du tar antall muligheter du har og opphøyer det med lengden du har.

F.eks: En kodelås med 4 tall og 10 forskjellige tall [0-9] blir:

10^4 = 10 x 10 x 10 x 10 = 10000 muligheter.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du tar antall muligheter du har og opphøyer det med lengden du har.

F.eks: En kodelås med 4 tall og 10 forskjellige tall [0-9] blir:

10^4 = 10 x 10 x 10 x 10 = 10000 muligheter.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg er noen ekspert på sannsynlighetsregning, så er jeg ganske sikker på at dette blir feil i dette tilfellet. Det fungerer på en kodelås med 10 tall dersom man kan velge det samme tallet flere ganger -8og rekkefølgen har noe å si-9, fordi utvalget vil være det samme for hver gang.

I dette tilfellet er det snakk om seks forskjellige utvalg hvor rekkefølgen er likegyldig, og antall mulige kombinasjoner vil derfor bli:

a1 * a2 * a3 * ... * an

der a = antall mulige kombinasjoner og n = antall utvalg.

Det vil si at i dette tilfellet blir de mulige kombinasjonene 5 * 6 * 6 * 6 * 6 * 6 = 38880
Sist endret av drittunge; 17. august 2012 kl. 17:26.
Hvis du har mad h4xor skills i java kunne du sikkert lagt en enkel liten kode eller program som regnet ut dette. Noe slikt?