Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2186
Fattern har fått seg ny maskin, og med den kom også "Snow Leopard" dvs. OS X 10.6
Men når jeg setter denne platen inn i min egen maskin, får jeg bare en melding om at "Mac OS X 10.6 can not be installed on this machine".

Disken er en "DVD Disk1: 17-inch MacBook Pro Mac OS Install DVD Version 10.6 , Disc Version 1.0,Part # 2Z691-6530-A"

Finnes det en måte å kopiere over installerings-pakkene fra DVD'n til min datamaskin, og installere derifra?
Eller lure DVD'n til å tro at min maskin også er en Macbook pro 17-inch?

Takker på forhånd for all hjelp.
Hvis du setter harddisken din i hans, installerer og setter den tilbake i din, kanskje det vil fungere da(?)
Mulig apple har en sperre for det og, eller at det ikke virker fordi det er forskjellige enheter osv.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Hvilken maskin har du?
Hvilken maskin har du? Mener at Apple har laget et OS X for hver av modellene, selv om det er akkurat samme OS'et, så funker dette bare på én type maskin, men skyt meg om jeg tar feil.

EDIT: Litt sein
Sist endret av Deadlock Radium; 30. oktober 2009 kl. 17:54.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Jeg har en Macbook Pro 2,2 Ghz av den gamle modellen, fattern har en ny en på 2,8 Ghz...
Min er 2 år gammel, hans er 2 timer...
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Da tror jeg egentlig bare du kan gi opp. Det er uansett like lovlig å laste ned ulovlig fra internettet, og da har du en versjon som kan brukes på alle intel-macer uten å forandre noe.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Graapho Vis innlegg
Da tror jeg egentlig bare du kan gi opp. Det er uansett like lovlig å laste ned ulovlig fra internettet, og da har du en versjon som kan brukes på alle intel-macer uten å forandre noe.
Vis hele sitatet...
Okidoki, da kjøper jeg heller en dvd.
Greia er at på OSX-dvd'er som følger med en maskin, så er det en liten sjekk innebygget, som sjekker at det er samme modell som den er solgt sammen med. På retail-utgaver er det selvsagt ikke noen slik sjekk.
Du kan prøve å koble sammen maskinene med firewire (da det ser ut som om begge maskinene skal ha det). Start macen din opp i target disk mode (hold inn T under oppstart), mens macene deres er koblet sammen. Harddisken fra din mac vil da dukke opp på hans mac som en ekstern firewire-harddisk, og du skal kunne installere fra hans mac.
Skal ikke bli noe problemer med drivere, men er bittelitt usikker (alt jeg har av erfaring tilsier at det ikke skal bli problemer)
Om du har kjørt 10.5 tidligere på din maskin. Så kan du jo bare kjøpe oppgraderings plata til 10.6. Den koster vel rundt 2-300 kr.

Man kan fortsatt kjøre en "clean install" med denne.
Plater som følger med maskiner fra Apple har ofte kun drivere til den maskinen, og vil derfor ikke nødvendigvis gi noe særlig bra resultatet hvis du prøver å tvinge installasjon på annen hardware.
Det er kjempelett å lure denne. Du kan enten sette din harddisk inn i hans maskin, men dette blir fort tungdvindt.
Det letteste du derimot kan gjøre, er så koble begge maskinene sammen med FireWire kabel, starte opp maskinen din mens du holder "T". Da vil din far få opp din MBP som en ekstern firewire disk. Og da kan du bare begynne å innstallere Snow Leopard fra hans Mac direkte til din "eksterne" disk.

Var med overnevnte metode jeg blant annet fikk innstallert Leopard på en ustøttet 700 MHz iMac G4.