Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 3468
Blir provosert av dette.
Det er heldigvis ingen parti som er enige med dei.

Godt de ikkje får fleirtal ang. denne saken.

Kva er gale med privatskoler?
- Privatskoler følger norsk lov, og de norske læreplanene.

Virker også som om det er de "kristne privatskolene" de er ute etter å legge ned..

Fra DB.no:

"SV mener at flere privatskoler vil øke de sosiale forskjellene i samfunnet og svekke den offentlige skolen"

http://www.dagbladet.no/2009/03/22/n...ingen/5410975/

- Kva meiner du om dette?
Sist endret av Evig_liv; 24. mars 2009 kl. 21:03.
Synes det høres ut som et forslag som vil stenge for ulikhet og mangfold. Ser ikke noe problem i at enkelte skoler legger undervisningen litt annerledes, så lenge det grunnleggende ligger på plass for videre utdanning. Det er dog viktig å kontrollere at skolene gir den nødvendige undervisningen og opplæringen som trengs for å klaffe sammen med resten av samfunnet.

Skjønner ikke helt hva de ønsker med dette, men det kommer ikke som et sjokk. Det er jo en del av den sosialistiske tankegangen å stenge for privatisering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg kan ikkje sjå nokon gode grunnar til å ha privatskoler basert på livssyn, all den tid den offentlege skulen er rimeleg religionsnøytral. Eksempel på gode grunnar til at ein ikkje bør ha private skular grunngitt med livssyn er lett å komme med.

Skular basert på alternative pedagogiske teknikkar har eg større forståelse for, men har eit todelt syn på det. Meiner at i størst mogeleg grad bør den alternative pedagogikken inn under offentleg skule, men ser forsåvidt eit større behov for det.

Men livssyn? Nei, vi bør tvert i mot arbeide for at den offentlege skulen blir betre, og meir livssynsnøytral, slik at alle får opplæring i alle livssyn. Det at kristne går på kristne privatskular, muslimar på muslimske privatskular etc. trur eg kan vere med på å byggje opp skiljelinjer basert på religion, og skape fordommar! Forkynning av livssyn har rett og slett ingen verdas ting i norske skular å gjere!
Hva jeg mener om saken kommer helt an på hva de faktisk har i tankene. Om de simpelthen er ute etter å legge privatskolene under staten, men lar de beholde de alternative undervisningsmetodene. Da sier jeg meg enig. De kommer med et godt poeng: Hvordan skal det se ut i fremtida? Muslimer går på en gruppe skoler, kristne på sin egen, jøder på sin egen og "ateistene" på sin egen. Om ikke dette skaper splittelse i samfunnet så vet ikke jeg hva splittelse er.
Trådstarter
Sitat av jvik Vis innlegg
Synes det høres ut som et forslag som vil stenge for ulikhet og mangfold. Ser ikke noe problem i at enkelte skoler legger undervisningen litt annerledes, så lenge det grunnleggende ligger på plass for videre utdanning. Det er dog viktig å kontrollere at skolene gir den nødvendige undervisningen og opplæringen som trengs for å klaffe sammen med resten av samfunnet.

Skjønner ikke helt hva de ønsker med dette, men det kommer ikke som et sjokk. Det er jo en del av den sosialistiske tankegangen å stenge for privatisering.
Vis hele sitatet...

Ja, heilt enig. Går ved ein kristen privatskole sjølv. Har fleire gode veninner som går ved ein "vanlig vgs" ved nabokommunen, det er ikkje så forskjellig. Snittet ved fleire privatskoler er jo høgre enn offentlige skoler. Veninna mi ville gå ved lundeneset vgs i fjor, men kom ikkje inn med 4,8 i snitt.
Så lenge skulane gjennomgår dei samme reglene og slikt, ser eg ikkje noke problem i det.

Norge er jo tross alt et kristent land. Det med at folk klagar på "hjernevasking" under slike skoler, er totalt fei. Eg gir faen i at eg - og vi som går på kps, har to timer ekstra med jesusfag, enn andre..!
Sist endret av Evig_liv; 24. mars 2009 kl. 21:15.
Woah. Det er like før jeg legger over til nynorsk hver gang jeg leser et helt innlegg av slashdot. Har nynorsk som hovedmål.

Det er jo selvsagt ikke slik at ved å gå på en kristen videregående skole stenger de ute all religionsundervisning annet en kristendom. Man blir ikke hjernevasket og tvunget til å holde seg unna folk med annen religion. Derimot er det lettere for folk å kunne stå fram med det de tror på og mener på et sted der de får sosial aksept for det. Som alle vet er ungdomstiden en veldig "rar" periode for mange, og det er ofte tvil og usikkerhet i tankene.

Mange velger å stenge seg inne i sitt eget hode på grunn av sine meninger i den offentlige skolen, men på livssynbaserte videregående skoler kan de utfolde seg.
Uten at jeg skal si det for sikkert høres dette ut som politisk spill.

Alle i SV vet at dette aldri bli aktuelt så lenge de sitter i regjering med AP og SP.
Innad i SV er det stor uenghet om hvor heldig regjeringsdeltakelsen er for partiet. Venstresiden står imot høyresiden og ønsker å være mer radikale enn det SV i regjering er. Det at dette forslaget gikk gjennom ser jeg på som en kalkulert seier til venstresiden i partiet slik at protestene mot det moderate SV som sitter i rejering.

Ellers stiller jeg meg bak synspunktene til Slash:
Alternativ pedagogikk? Ja takk!
Privatskoler basert på religion? Liker det ikke i det hele tatt. Jeg vil ha en livssynsnøytral skole så ikke vi ender opp som denne saken: http://www.dagbladet.no/2009/03/23/n...nriks/5431481/

I tillegg tror jeg skoler basert på religiøs overbevisning er et skikkelig slag for baugen for integrering...

Edit:
Ohhhh. Slash linket til samme artikkel...
Sist endret av Halalgeir; 24. mars 2009 kl. 21:18.
Jeg har også gått på privatskole. Forskjellene på pedagogiske modellene på privatskole kontra offentlig, er små. Vi brukte også sensorer fra offentlige skoler. Men det er vel ikke der problemet ligger.

Det finnes skoler der man nærmest "kjøper" seg karakterer. På den måten vinner begge parter. Du som elev får gode karakterer, samtidig som skolen får annerkjennelse for å ha gode elever, og på den måten anskaffer flere elever- og igjen tjener mer penger.

Jeg ser absolutt poenget til SV, spesielt med de skolene som gir avgangskarakterer uten offentlige eller uteforstående sensorer.
Ordentlige privatskoler med kvalifiserte, godt betalte lærere er jeg helt for. For den offentlige skolen i Norge er helt latterlig dårlig, med lærere som er nesten analfabeter. Men religiøse hjernevaskingsinstitusjoner som f eks lærer barn eventyr istedenfor vitenskap, er jeg selvfølgelig helt motstander av. De bør totalforbys. Jepp!
Trådstarter
Sitat av Drøggs Vis innlegg
Ordentlige privatskoler med kvalifiserte, godt betalte lærere er jeg helt for. For den offentlige skolen i Norge er helt latterlig dårlig, med lærere som er nesten analfabeter. Men religiøse hjernevaskingsinstitusjoner som f eks lærer barn eventyr istedenfor vitenskap, er jeg selvfølgelig helt motstander av. De bør totalforbys. Jepp!
Vis hele sitatet...


Haha. Det er vitenskap og utviklingslæra/teori som er eventyr da

Nei, barn ved kps blir ikkje hjernevaska. Dei fleste i klassen min ler av pratet i de to kristendomstimene som vi har i veka. Lærere ved kps er utrulig engasjerte, flinke og gode til å lære.
Jeg går på en privat kristen internatskole for øyeblikket, og kan si at selv om jeg ikke er kristen, så er skolen et mye bedre alternativ enn de offentlige skolene per i dag. Hadde jeg gått på alternativet til den skolen jeg går på nå, hadde jeg havnet dratt på skoletur med berusede lærere (Rjukan VGS), og gått med elever som gir katta i skolegangen og bare ødelegger timene.
På skolen jeg går på nå, så bryr folk seg til en viss grad om karakterene, og alle behandler hverandre med relativ stor respekt. Dette gagner både meg som person og karakterene mine.

Det eneste jeg ikke liker med skolen er det kristen livssynet, der vi blir påtvunget kristendomsfaget sammen med den vanlige timeplanen. I dette faget tillater læreplanen at læreren behandler oss som sin egen menighet, og skolens konservative natur gjør dette til en morsom opplevelse. For øyeblikket går vi gjennom verdens undergang, og får vite om ankomsten av dyrets tegn i form av rfID-brikker. Vi har også lært at abort, homofili osv. er dødssynder, og skolen har ved tidligere anledning gått offentlig ut mot både kvinnelige og homofile prester. Personlig har jeg som ateist blitt anklaget for at jeg bare er avledet av djevelen og at så snart jesus kommer til mitt hjerte blir jeg frelst. Skolen og dens meninger er nesten som en parodi på konservativ amerikansk kristendom.

Jeg vil dog si at skolen fremdeles på mange områder er mye bedre enn den offentlige skolen, da den offentlige skolen ikke kan tilby det samme sosiale livet, lærere uten rusproblemer eller relativt oppegående elever.

Jeg er for private skoler inntil det offentlig faktisk kommer med et tilbud som er attraktivt for meg som elev. Jeg er dog i mot den kristne "propagandaen" som blir ført på skolen.
Sitat av Samohtas Vis innlegg
Det eneste jeg ikke liker med skolen er det kristen livssynet, der vi blir påtvunget kristendomsfaget sammen med den vanlige timeplanen. I dette faget tillater læreplanen at læreren behandler oss som sin egen menighet, og skolens konservative natur gjør dette til en morsom opplevelse. For øyeblikket går vi gjennom verdens undergang, og får vite om ankomsten av dyrets tegn i form av rfID-brikker. Vi har også lært at abort, homofili osv. er dødssynder, og skolen har ved tidligere anledning gått offentlig ut mot både kvinnelige og homofile prester. Personlig har jeg som ateist blitt anklaget for at jeg bare er avledet av djevelen og at så snart jesus kommer til mitt hjerte blir jeg frelst. Skolen og dens meninger er nesten som en parodi på konservativ amerikansk kristendom.
Vis hele sitatet...
Lærere som gir slik undervisning finnes det flust av i den offentlige skolen også. Jeg kjenner flere ateister som har gått på kristne privatskoler, og disse sier at sett bort fra at timene er til dels kjedelig, er det ikke noe ekstremistisk de har reagert på. Nå har jeg ennå ikke personlig erfaring når sant skal sies, men har planer om å begynne på en til høsten.
Sist endret av connubialis; 24. mars 2009 kl. 22:18. Grunn: dårlig formulering
Kristin Halvorsen presiserte veldig tydelig i går at det var religiøse private skoler hun vil ha slutt på. Skoler som Steinern får leve i beste velgående.

Jeg er helt enig. Jeg ønsker ikke jødeskoler, muslimskoler og kristen skole. Jeg vil ha en Norsk skole. Privatskoler som ikke er for gæærne skal absolutt lov til å være et godt supplement.
Trådstarter
Samohtas: Ja, du har rett i det. Men slik er det jo ikkje på alle skoler da
Heldigvis.
Korleis du går på då? Lundeneset? Framnes? Vestborg? Sygna? Drottingborg? Tryggheim?

Læreren vår i KRD, underviser rettferdig, der han spørr etter våres meninger, og diskuterer det. Det ender som regel med at de i klassen som er mest "imot" gud og slikt, gjør narr av de andre. Dette er forskjellig frå skule til skule.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Samohtas: Ja, du har rett i det. Men slik er det jo ikkje på alle skoler da
Heldigvis.
Korleis du går på då? Lundeneset? Framnes? Vestborg? Sygna? Drottingborg? Tryggheim?
Vis hele sitatet...
Går på Kvitsund Gymnas, er en av de ca 10-15 som ikke er kristen (180 elever), så havner litt i mindretall. Har en del diskusjoner om livssyn, men er flott her likevel

Sitat av jvik Vis innlegg
Lærere som gir slik undervisning finnes det flust av i den offentlige skolen også. Jeg kjenner flere ateister som har gått på kristne privatskoler, og disse sier at sett bort fra at timene er til dels kjedelig, er det ikke noe ekstremistisk de har reagert på. Nå har jeg ennå ikke personlig erfaring når sant skal sies, men har planer om å begynne på en til høsten.
Vis hele sitatet...
Klart, men blir i mine øyne litt annerledes når det også er skolens offisielle mening. Nå skal det også sies at Kvitsund, fra det jeg har hørt, er mer konservativ enn mange av de andre kristne skolene. Er i mot hvordan de formidler meningene, og da i sammen slengen får folk med på de, og det oppleves stor enighet i klassen om de fleste meninger vi får servert i kristendomstimen.

Beklager dobbelposten, men glemte totalt å legge inn svar til jvik, og så gikk 5 minutter sperren på endringen ut (går dog ut ifra at det blir slått sammen med forrige innlegg).
Sist endret av Samohtas; 25. mars 2009 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg syntes at Religion er en høyst privat sak. Jeg ser derfor for meg et Norge hvor man kan få bot av å utøve religionen sin i full offentlighet. Som en start på dette må de private skolene drevet med religion som et ideal renskes bort fra riket.
Jeg vet at dette er gode skoler, som alle andre, kanskje tilogmed bedre. Jeg at de fleste privat slettes ikke er skoler hvor man betaler for karakteren sin. Men jeg vil fremdeles ha dem vekk.

ALLE privatskoler mener jeg er for mye, først ville jeg ha dem vekk fordi jeg mente dette skapte klasseskille. Men etterhvert fant jeg ut at i realiteten er privatskolene relativt billige (en kjempeutgift er det jo uansett) og at man må betale for mye på offentlige skoler uansett. Snakker om videregående skoler. Ungdomskoler og barneskoler er jeg litt imot at man tillater private, men det er vel en av de kamelene en må svelge her i samfunnet. ALT kan jo ikke gå vår vei (mener også at politimenn skal være uten hijab)
Jeg er i mot privatskoler. Ikke først og fremst fordi jeg mener at privatskoler gjør noe galt, men mer på grunn av at jeg synes at de offentlige skolene bør tilby det samme som privatskoler. Mange privatskoler tilbyr meget bra undervisning, men burde ikke de offentlige kunne bli like bra?

Religiøse privatskoler er jeg veldig skeptsik til, etter å ha hørt fortellinger fra en kamerat om hvordan de benektet evolusjonsteorien, dinosaurer og droppet seksualundervisning.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hm, kikket litt på priser på en noe gammel Aftenpostenartikkel.
Normalt ligger årsavgiften på rundt 20000 kroner, og på det nivået ligger de fleste privatskolene.
Vis hele sitatet...
Dette var i 2003, så prisene er muligens enda høyere i dag? Vel, jeg har tre søsken, så hvis alle skulle gått på privat videregående ville det kostet mor og far 240 000 kroner. Vi ville ikke fått stipend, så dette hadde virkelig ikke latt seg gjennomføre. Men burde ikke vi også få lov til å gå privatskoler med motiverte elever og flinke lærere da? Det er jo tross alt ikke barnas skyld at foreldrene ikke har en kvart million å bruke på barnas utdanning. Er det sånt man bare må leve med?
Dette er et latterlig og litt skummelt utspill fra SV. Implisitt i tankegangen ligger en ide om at staten skal ha det fulle og hele ansvaret for barnas opplæring, foreldrene har ingenting de skulle sagt. Nå syns jeg i grunn det verste med hele skolen er den sentralbestemt læreplanen, og om nå ethvert tolkningsalternativ skal lukes ut, er det en skummel utvikling.

Jeg er selv lærer på en kristen privatskole og kan bekrefte at vi ikke driver mer hjernevasking enn en hvilken som helst offentlig skole. (selv om en selvsagt kan diskutere de religiøse delene av skoledagen [som er klart adskilt fra de vanlige fagene])

Og for ordens skyld; de delene av opplæringsloven jeg mener er problematiske:

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.

Retten og plikta til opplæring varer til eleven har fullført det tiande skoleåret. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykkje frå foreldra kan kommunen heilt eller delvis vedta å frita ein elev for opplæringsplikta dersom omsynet til eleven tilseier det.

Dersom ein elev utan å ha rett til det har fråvære frå den pliktige opplæringa, kan foreldra eller andre som har omsorg for eleven, straffast med bøter dersom fråværet kjem av at dei har handla forsettleg eller aktlaust. Offentleg påtale blir ikkje reist utan når kommunen set fram krav om slik påtale.
Vis hele sitatet...
Sist endret av snegler; 25. mars 2009 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg er i mot privatskoler. Ikke først og fremst fordi jeg mener at privatskoler gjør noe galt, men mer på grunn av at jeg synes at de offentlige skolene bør tilby det samme som privatskoler. Mange privatskoler tilbyr meget bra undervisning, men burde ikke de offentlige kunne bli like bra?

Religiøse privatskoler er jeg veldig skeptsik til, etter å ha hørt fortellinger fra en kamerat om hvordan de benektet evolusjonsteorien, dinosaurer og droppet seksualundervisning.
Vis hele sitatet...

Haha, alle har fordommer mot religiøse privatskoler jo. Ved evolusjonsteorien ved den kps jeg går på, er de helt nøytrale! Dette gjelder også KRD (Kristendom) timene. Som sagt, dette med jesus og utviklingsteorien er forskjellig fra skole til skole, ang. undervisning.
Sitat av Samohtas Vis innlegg
Jeg går på en privat kristen internatskole for øyeblikket, og kan si at selv om jeg ikke er kristen, så er skolen et mye bedre alternativ enn de offentlige skolene per i dag. Hadde jeg gått på alternativet til den skolen jeg går på nå, hadde jeg havnet dratt på skoletur med berusede lærere (Rjukan VGS), og gått med elever som gir katta i skolegangen og bare ødelegger timene.
På skolen jeg går på nå, så bryr folk seg til en viss grad om karakterene, og alle behandler hverandre med relativ stor respekt. Dette gagner både meg som person og karakterene mine.

...

Jeg vil dog si at skolen fremdeles på mange områder er mye bedre enn den offentlige skolen, da den offentlige skolen ikke kan tilby det samme sosiale livet, lærere uten rusproblemer eller relativt oppegående elever.
Vis hele sitatet...
Snodig, jeg kan faktisk ikke huske en eneste lærer jeg hadde opp gjennom barne/ungdoms/vgs som hadde rusproblemer (selvsagt kan noen ha det uten at man legger merke til det, men det kan de på privatskoler også), og mora mi er også lærer uten å ha rusproblemer, men kanskje det bare er ALLE lærerne jeg har hatt/kjent som har vært unntak... Men jeg vil vel egentlig heller mistenke at lærere med rusproblemer er et unntak.

Og folk brydde seg snodig nok også om karakterene - selvsagt med unntak, men jeg vil absolutt ikke si at disse unntakene ødela så voldsomt for resten av oss heller. Noen brydde seg *veldig*, og de aller fleste brydde seg vel sånn midt på treet, altså at man prøvde, men at det ikke var liv og død. Jeg tror egentlig heller jeg har lært mer om livet generelt og faktisk hatt godt av det å kjenne/ha kjent folk som har vært litt på skråplanet (disse som gjerne ikke brydde seg i det hele tatt) - noen har det gått bra for, og noen har det gått mindre bra for.

Den offentlige skolen kan ikke tilby det samme sosiale livet? Det vet du da virkelig ingenting om. Tror f.ex. ikke du finner så mange privatskoler som har noe bedre sosialt tilbud enn f.ex. Oslo Katedralskole (ihvertfall når jeg gikk der), Foss, Elvebakken...++, det er en grunn til at disse år etter år setter opp virkelig utrolig bra revy/teaterforestillinger - sånt henger VELDIG sammen med et aktivt og bra sosialt miljø på skolen. For den saks skyld skal vi heller ikke glemme høyere utdanning - der har jeg gått på både privat og offentlig skole, og der vil jeg helt klart si at det var et mye mer sosialt aktivt miljø på den offentlige.
Sist endret av atomet; 25. mars 2009 kl. 21:07.
Dette med å få prakket på meninger av lærere er slettes ikke noe forbeholdt kristne skoler! På vår skole, en offentlig videregående skole, har vi kristne lærere som ofte gir uttrykk for sin tro gjennom undervisningen. Jeg har selv en kommunist som lærer i sosiologi og får hørt om alle disse klasseforskjellene hver dag, noe som er en del av pensum. Hvordan kommunisme skal fikse dette derimot, er ikke en del av pensum. Selv om vi får hørt det og. Hele situasjonen gir meg assosiasjoner med Gymnaslærer Pedersen for de som har sett den filmen.

Vel, poenget mitt er at det er ikke skoler som er problemet. Det er lærerne. Gale lærere finnes det over alt, uavhengig om de jobber på en kristen fanatisk skole, en steinerskole eller en offentlig skole.

Hvis jeg skulle søkt vgs til høsten nå, hadde det nok blitt en privat skole. Men faen, jeg har gått 2 år på den skolen jeg går på nå og orker ikke å skifte skole 3-året. Skulle ønske jeg gjorde det.

Jeg tror egentlig ikke SV vil religion og alternative livssyn til livs. Jeg tror heller at de misliker at den private skolen betaler bedre og får dermed bedre lærere. Jeg tror SV tenker å gjøre den offentlige skolen bedre ved å fjerne konkurransen dens. Intellektuelle typer, disse SV'erne.
Hehe, ja, misjonerende lærere finnes helt klart overalt. Hadde en virkelig slitsom høyrefyr i historie husker jeg, så de kommer fra alle kanter
Sitat av sofa Vis innlegg
Jeg tror heller at de misliker at den private skolen betaler bedre og får dermed bedre lærere.
Vis hele sitatet...
Beklagligvis er lønningene i de private skolene like som i de offentlige...
Sitat av snegler Vis innlegg
Beklagligvis er lønningene i de private skolene like som i de offentlige...
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Syns å ha hørt at de er høyere, men om de ikke er det, gir det egentlig mening siden at staten betaler 85%(?) av driftskostnadene til den private skolen.
Sitat av sofa Vis innlegg
Virkelig?
Syns å ha hørt at de er høyere, men om de ikke er det, gir det egentlig mening siden at staten betaler 85%(?) av driftskostnadene til den private skolen.
Vis hele sitatet...
Jeg tjener i alle fall det samme som mine kolleger i det offentlige. Lønningene er i stor grad basert på hva som er forhandlet fram av fagforeningene, derfor er de like...
Sitat av snegler Vis innlegg
Beklagligvis er lønningene i de private skolene like som i de offentlige...
Vis hele sitatet...
Ikke på min skole. Går på Akademiet VGS og der tjener lærerne etter hva utdanning de har. Har en mattelærer som har doktorgrad i matte, og han tjener noe mer enn de som har bare har vanlig lærerutdanning. Dog det ikke er så mye forskjell... Men dette mener jeg er en mer en rettferdig løsning. Dette har jeg da funnet ut gjennom skattelistene.

Uansett. Over til tema. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor sosialistene er imot det private. Det private gir veldig ofte mye bedre alternativer enn det offentlige, som vi kan se eksempler på på både tannleger og skoler idag. Hvorfor være imot dette? At det kan skape klasseforskjeller er også bare piss. -Alle- i Norge har råd til privat hvis de bare prioriterer det. De som velger å gå på private høyskoler får også ekstra stipend hvis de trenger det.

Religionsbaserte skoler derimot er jeg imot, selv om jeg selv er kristen. Barne- og ungdomskoler burde ha et nøytralt livssyn. Men videregående skoler kan godt ha kristne (eller muslimske for den saks skyld) skoler. Da man da som oftest kan velge selv hvilken skole man vil gå på. Så lenge alle følger læreplanen og pensum, så burde alle skoler være lov.
Bare for å poengtere det kan jeg nevne at jeg angrer at jeg ikke gikk på privat ungdomsskole. Skolen jeg gikk på ligger nederst på internasjonale prøver. Det er flere lærere som har slitt med rusproblemer. Faktisk var det mange av de som luktet alkohol hele uka. Undervisningen var ofte dårlig. I matte ble jeg nektet undervisning fordi læreren mente jeg burde kunne det fra før av. En halvtime unna ligger det en privatskole, og de har mer oppegående lærere, inkluderende miljø og bedre undervisning. Dette baserer jeg på venner som har gått på begge skolene.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ikke på min skole. Går på Akademiet VGS og der tjener lærerne etter hva utdanning de har. Har en mattelærer som har doktorgrad i matte, og han tjener noe mer enn de som har bare har vanlig lærerutdanning. Dog det ikke er så mye forskjell... Men dette mener jeg er en mer en rettferdig løsning. Dette har jeg da funnet ut gjennom skattelistene.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det forskjeller etter hvilken utdanning en har. Jeg er adjunkt med opprykk, og tjener det samme som en adjunkt med opprykk i det offentlig. En lektor tjener mer enn meg, både i det private og det offentlig. Det jeg mente er at det er samme lønstabell som er brukt...
En med doktorgrad i matte kan lett spe på inntekten her og der.
Sitat av snegler Vis innlegg
Selvsagt er det forskjeller etter hvilken utdanning en har. Jeg er adjunkt med opprykk, og tjener det samme som en adjunkt med opprykk i det offentlig. En lektor tjener mer enn meg, både i det private og det offentlig. Det jeg mente er at det er samme lønstabell som er brukt...
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld er det mange av privatskolene hvor det er lettere å få høyere stillingsprosenter. Læreryrket er jo ikke akkurat det hardeste, og jeg kommer iallefall til å ha rundt 120% stilling til neste år. Det kommer til å gå særdeles greit.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Til gjengjeld er det mange av privatskolene hvor det er lettere å få høyere stillingsprosenter. Læreryrket er jo ikke akkurat det hardeste, og jeg kommer iallefall til å ha rundt 120% stilling til neste år. Det kommer til å gå særdeles greit.
Vis hele sitatet...
Wow. Hvilken skole jobber du på? Jeg har aldri under 45-50 timers uke...
Har selv gått på kristen privatskole på vgs. Det er et utrolig godt miljø der. Veldig inkluderende, man blir liksom venner med alle, til og med lærerne (Det var en internatskole, og mange av lærerne bodde på skoleområdet)

Og det var ikke så konservativt som folk kanskje tror. Gikk flere der som ikke var kristne, og de stortrivdes de også. Skoledagen er ganske lik offentlig skole, bortsett fra at vi hadde bare om kristendommen i religion, og det var en liten andakt hver dag.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Til gjengjeld er det mange av privatskolene hvor det er lettere å få høyere stillingsprosenter. Læreryrket er jo ikke akkurat det hardeste, og jeg kommer iallefall til å ha rundt 120% stilling til neste år. Det kommer til å gå særdeles greit.
Vis hele sitatet...
Prøv deg på en 100% stilling i norsk, så kan du komme tilbake og snakke om læreryrket er hardt eller ei...
Sist endret av snegler; 26. mars 2009 kl. 21:02.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Haha, alle har fordommer mot religiøse privatskoler jo. Ved evolusjonsteorien ved den kps jeg går på, er de helt nøytrale! Dette gjelder også KRD (Kristendom) timene. Som sagt, dette med jesus og utviklingsteorien er forskjellig fra skole til skole, ang. undervisning.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke fordommer, men fortellinger fra en god venn av meg. De fleste gjør nok en skikkelig jobb, men dersom bare én skole driver med vranglære så er det én for mye.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Har også gått på privatskole, og nytt godt av det. Den var en basert på noe alternativ pedagogikk. Tror den ble opprettet av gamle rektoren i protest mot en skolereform for en stund tilbake. Jeg var veldig fornøyd med opplegget der, og det var mange gode lærere.

Jeg deler mange andres syn her: Jeg er imot privatskoler som er grunnlagt på livssyn. Det burde ikke ha noe med skole å gjøre i det hele tatt. Men ellers synes jeg det bare er flott med litt mangfold. Idéelt sett burde den offentlig skolen være basert på den beste pedagogikken og være godt nok for alle, og da ville det ikke vært noe behov for privatskoler. Men verden er jo ikke helt svart og hvit.

Det de kanskje kunne gjøre er å stramme inn vilkårene for privatskoler litt, for å unngå religionsskoler og kjøpe-seg-karakterer-skoler.
Er det noen som har vurdert muligheten for å åpne for litt mer forskjellige offentlige skoler? Er det en nødvendighet at alle offentlige skoler kjører 100% likt opplegg, eller kunne vi hatt "privatskoler" som er eid/drevet av det offentlige?
Trådstarter
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er da ikke fordommer, men fortellinger fra en god venn av meg. De fleste gjør nok en skikkelig jobb, men dersom bare én skole driver med vranglære så er det én for mye.
Vis hele sitatet...
En skole ødelegger ryktet, så folk får fordommer, slik som deg feks.
Sitat av bobbo
Religiøse privatskoler er jeg veldig skeptsik til, etter å ha hørt fortellinger fra en kamerat om hvordan de benektet evolusjonsteorien, dinosaurer og droppet seksualundervisning.
Vis hele sitatet...
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er da ikke fordommer, men fortellinger fra en god venn av meg. De fleste gjør nok en skikkelig jobb, men dersom bare én skole driver med vranglære så er det én for mye.
Vis hele sitatet...
Burde jeg være skeptisk til alle innvandrere i Norge fordi kompisen min har dårlig erfaring med en?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Det de kanskje kunne gjøre er å stramme inn vilkårene for privatskoler litt, for å unngå religionsskoler og kjøpe-seg-karakterer-skoler.
Vis hele sitatet...
Uavhengig av om man kjøper seg karakterer eller ikke - det koster jo fremdeles penger. Hva med familier som ikke har disse pengene til overs? At de "fattige" bare kan få stipend stemmer absolutt ikke.
Og hvor er det fattige mennesker i dette landet? Hvis man ser bort fra narkiser da selvsagt... Fattig er nå et relativt begrep. I Norge er man fattig hvis man tjener mindre 200K i året, og da har man fremdeles råd til å sende barna sine på privatskole; Man har tilogmed råd til det hvis man lever på trygd. På min skole betaler vi bare 750kr måneden, noe de aller fleste klarer å betale. Det er bare et rykte fra "gamledager" at bare de rike kunne gå på privatskole...

Grunnen til at SV ikke vil ha privatskoler er fordi de vil at staten skal ha kontroll på -alt-, og visstnok fordi de mener det skaper klasseforskjeller. Klasseforskjeller kommer det alltid til å være, men ikke på grunn av privatskoler. Hele denne saken er bare bullshit. Faktisk, hele SV er bare bullshit spør du meg.
Hvorfor skal man se bort ifra narkomanne? Det er det dummeste jeg har hørt! De får da barn som alle andre og barna deres trenger også en utdanning. Dessuten er det en kjent sak at virkelighetsdesertering ved bruk av rusmidler er mye mer utbredt blant de fattige, enn hva det er blant de som har et trygt liv. For det er nettopp mangelen på en trygg og stabil tilværelse som får mange til å begynne å ruse seg, eller som hindrer de fra å legge om livsstilen sin og kutte ut gamle vaner.

Så det hele koker ned til at du sier: Vi har ingen fattige i Norge, hvis vi ser bort fra de fattige da.

Faktisk, hele du er bare bullshit spør du meg
Sist endret av gulunderstrek; 27. mars 2009 kl. 06:48.
Hvordan klarer du å misforstå en så enkel setning så mye? Narkomane er som kjent fattigere enn "vanlige mennesker" fordi de av naturlige grunner ikke klarer å få eller holde på "skikkelige jobber". Hvis de faktisk hadde det, så hadde de fleste mest sannsynlig bare brukt lønningen på dop. Andre mennesker som ikke har sjanse til å jobbe av naturlige grunner er i en helt annen båt. Narkomane har hatt et valg tidligere i sitt liv, og misbrukte den.

Dette er i all hovedsak ingen diskusjon om narkomane heller. Alt jeg sier er at de som regel er fattigere enn "andre mennesker" av naturlige grunner. Gidd å dra ting så langt bare for å kverulere liksom...
Sist endret av Boo-Boo; 27. mars 2009 kl. 07:52.
Du ser ikke poenget mitt. Det har ingen ting å si på hvilket grunnlag foreldrene er fattige og hvilke valg de har gjort tidligere i sitt liv. Måtte det være narkotika eller en knekt rygg. De har fortsatt ikke råd til å sende barna sine på privatskole og det legger ikke opp til en rettferdig fordeling av alternative utdanningsmuligheter. Og det tror jeg var poenget Fabianca ville frem til, som du forkludrer med å si at foreldrene bare har seg selv å skylde. Dette er ikke en debatt om forelderene, men barna!
Sist endret av gulunderstrek; 27. mars 2009 kl. 11:00.
Som jeg sa i mitt forrige innlegg så har man fortsatt råd til å sende barna sine på privatskole selv om man lever på trygd. Grunnen til at jeg nevnte narkomane var fordi jeg antar at de som oftest prioriterer andre ting enn privatskole til barna liksom... Privatskole er ikke så dyrt som alle skal ha det til. Rettferdige alternative utdanningsmuligheter er bullshit. Bare fordi alle ikke har gode nok karakterer til å gå på den ene skolen, så betyr ikke det at ingen skal få gå der. Selv noen er mindre smart, behøver ikke alle være det. Det er forskjell på offentlige skoler også, noen har høyere karaktersnitt enn andre; jeg ser virkelig ikke forskjellen på dette og privatskoler.
Nei det har man ikke. Jeg vet ikke hva slags innsikt du har i folks økonomi, men 240.000 som Fabianca pekte ut som en pris tidligere i tråden er en pris man ikke har råd til å betale selv om man har god råd. Det er omtrent like mye som min mor tjener på et år. Så må vi trekke ifra gjeld, regninger, avgifter, mat, etc, etc.

Igjen, det har ikke noe å si hva narkomane prioriterer. Barna deres skal ha samme muligheter som alle andre. Det får de ikke, fordi som du sier: Prioriterer de pengene sine på andre ting. Dette er ikke rettferdig, samme hvordan du vender på det å prøver å forklare at alle egentlig har råd til privatskole
Så høye priser får man ikke før man kommer opp på høyskolenivå... Jeg har snakket ene og alene om private videregående skoler. Der er det få eller ingen som koster over 1000kr måneden. La meg ta et eksempel fra videre utdanning etter VGS, BI. det koster mellom 40 og 50 tusen per semester, som man får som stipend av staten, uansett hvilken økonomi man har. Man får i tillegg borteboerstipend hvis man bor i en annen by e.l. BI regnes som en av de beste private skolene i Norge for høyere utdanning innen økonomi og ledelse, og er en av de dyreste. Eneste problemet med stipend delen er at det blir omgjort til lån hvis man stryker på eksamen.

Jeg skjønner ikke hvor du vil med de narkomane...? Fordi de ikke klarer å slutte med dop, så må vi legge ned de private skolene?
Nei du gjør vell ikke det. Det er ikke de narkomane jeg snakker om, men barna deres. De skal ha samme mulighetene som alle andre, til tross for foreldrenes tidligere feiltagelser. Men er det så rimelig som du sier,1000kr i måneden så er jo det noe man strengt tatt kan jobbe og tjene selv.
Trådstarter
Uansett, de fleste foreldre har nok råd til å sende ungene deres på privatskole. Koster ca 5000 - 6000kr x 10, for et helt år. Tror de fleste kan regne med stipend på 3000kr, og da blir det ikke så dyrt.
Narkomane, nei.. folk som driver/ har drevet / kjenner folk som driver med/ OSV. kan selvsagt gå der, eller sende ungene sine der.
Alle har de samme rettene, men ikke alle har like god mulighet.
Jeg forstår enda ikke hvorfor staten ikke kan tilby det samme