Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2856
God kveld og god helg!

Arbeidsgiver hos oss har hengt opp store bilder av ansatte rundt omkring i bedriften, med en del 'arbeidsoppgaver' som skal påpeke at dette er vårt ansvar å holde ryddig etc. Helt latterlig spør du meg.

Det jeg lurer på, det er om dette i det hele tatt er lov?
Jeg for min del syntes ikke det er noe behagelig at det henger store bilder av meg rundt omkring som alle kan se, og som kunder kan se på.

Skulle tro vi var super vernet...

Noen som vet om regler og lover rundt dette?
Jeg syntes selv at dette er på kanten til trakassering, i alle uten tillatelse fra de ansatte.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kan jo avhengig av "tonen"/stemningen mellom dere og arbeidsgiver være en idé å si høflig ifra om at dette ikke er noe som har blitt samtykket til og at du/dere ikke er komfortable med det?
Hadde det vært meg som sjefen hadde hengt bilde av på veggen så hadde jeg benyttet første sjanse til å ta det ned igjen.

Før eller siden ville spørsmålet kommet fra sjefen hvor bildet er, men bare si at du ikke trenger huskelapp rundt omkring for å få ting gjort så du har tatt ned bildet ditt.
Si at du vil helst ikke ha bildet ditt på veggen, du synes det er ukomfortabelt. Si det med en hyggelig men bestemt tone, og jeg kan nærmest garantere deg at problemet ditt er løst.
Spør om bare navnet ditt kan stå der istedenfor.
Ta det opp med verneombudet/tilitsvalgt deres?
Innen norsk opphavsrett har vi noe som heter «Retten til eget bilde»: http://www.torvund.net/index.php?pag...til-eget-bilde
Jeg vil tro du fint kan nekte sjefen din å henge opp bilde av deg rundt om med grunnlag i denne bestemmelsen
ArbeidsledigProletar
Haha, sjefend din synes jo tydeligvis at du er ikke stygg nok til å skremme vekk kunder? Ta det som et kompliment. :P

Virker jo egentlig som en.. Ikke så god idé, med enda dårligere utførelese. Du har vel fått ditt svar i at du kan enkelt og greit be vedkommende om å ta ned bildene da du ikke har gitt samtykke.

Trenger ikke å gå direkte i strupen og gjøre han defansiv da, bruk litt kløkt i hvordan du legger det fram.
Er det er forsøk på uthenging slik at alle skal se hvem som ikke gjør oppgavene sine? Jeg ville forhørt meg litt hva andre tenker det, og bedt tillitsvalgt eller verneombud forklare sjefen at dette er en lite motiverende måte å lede på. Ledelsen bør være i stand til å ta opp med den det gjelder dersom noen ikke gjør det de skal.
Interessant tema.

I mange bedrifter med datasystemer så skjer det samme. Alle ansatte skal presenteres med bilde på portaler, hjemmesider og tom. outlook osv. Hvordan blir det der? Er det noe krav at man som ansatt alltid må presenteres med bilder?

Ikke alle liker å være på bilder i alle sammenhenger men dette virker som et stadig mer akseptert press på mange arenaer. Du kan ikke gå på fest uten å havne på facebook, dra på tur uten å havne på instagram eller gå på jobb uten å havne i alle landsdekkende portaler.
Sist endret av Carnivore; 14. januar 2017 kl. 15:03.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Interessant tema.

I mange bedrifter med datasystemer så skjer det samme. Alle ansatte skal presenteres med bilde på portaler, hjemmesider og tom. outlook osv. Hvordan blir det der? Er det noe krav at man som ansatt alltid må presenteres med bilder?

Ikke alle liker å være på bilder i alle sammenhenger men dette virker som et stadig mer akseptert press på mange arenaer. Du kan ikke gå på fest uten å havne på facebook, dra på tur uten å havne på instagram eller gå på jobb uten å havne i alle landsdekkende portaler.
Vis hele sitatet...
I følge Datatilsynet er utgangspunktet at det kreves samtykke før de kan legge ut bilde av deg på nett. Lenke.
Sant det, men føler ekstremt få respekterer slikt. Det er jo nesten umulig å være sosial hverken privat eller på jobb i dag uten å havne avbildet på nett.
Sist endret av Carnivore; 14. januar 2017 kl. 15:32.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Sant det, men føler ekstremt få respekterer slikt. Det er jo nesten umulig å være sosial hverken privat eller på jobb i dag uten å havne avbildet på nett.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du informerer arbeidsgiveren din om at du ikke ønsker å ha navn og bilde på nettet, og ber de fjerne det. Uavhengig av hvem som rent juridisk har rett til å kreve hva og hvordan, så er normalt første steg å snakke med folk. Da kan man gjerne finne en løsning i minnelighet, og kanskje endog få gjennom et ønske man ikke engang har anledning til å kreve etter loven. Arbeidsgiver kan ikke vite at du ikke vil ha bildet ditt på nettsidene med mindre du sier i fra - selv om de selvsagt burde ha spurt før de la det ut.
Helt enig. Har ikke vært noe stort problem, men jeg synes det er en skummel utvikling at så lenge man ikke velger en jobb eller et sosialt liv hvor den type eksponering er nødvendig så er det likevel forventet.
Heng opp bilde av sjefen på toalettet, gjerne rett over dassen eller noe så kan han/hun få smake sin egen medisin
Jeg kommer nok til å fjerne bilde(ne) på mandag når jeg kommer på jobb.

HMS-dama som har gått tom for arbeid, så det er hun som har tatt initiativ til dette, samt. mye, mye mer nonsense.

Er det et lovbrudd egentlig?

Jeg vet jo det at om jeg hadde tatt bilder ut av naboen, og så bare hengt de opp rundt om ute i det offentlige, så hadde jeg lett fått en anmeldelse mot meg.

Potato potato, nesten det samme? Skal ikke lage noen big deal ut av det, men litt kjekt å ha en oversikt og regelbrudd.

Vet aldri når de kan komme til nytte...

Fortsatt god helg!
Sist endret av spørsmål10; 14. januar 2017 kl. 22:54.
En ting du kan ha i bakhodet er at hvis du tier så samtykker du, så du kan ikke trappe opp å si i fra om en måned og si at du anmelder fordi bildene er hengt opp. Tror dette er en sak du må ta tak i med en gang, og ikke bruke mot hu dama seinere som det passer deg. (kanskje ikke samtykke, men du har ikke gjort noe med problemet)
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
En ting du kan ha i bakhodet er at hvis du tier så samtykker du, så du kan ikke trappe opp å si i fra om en måned og si at du anmelder fordi bildene er hengt opp.
Vis hele sitatet...
Nei. Lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger inneholder en legaldefinisjon av samtykkebegrepet i § 2 nr. 7. Samtykke fordrer en "frivillig, uttrykkelig og informert erklæring". Det åpnes ikke for stilltiende samtykke etter popplyl.

Det er heller ikke riktig at man ikke kan anmelde etter en måned. Hvor lang tid det kan gå før anmeldelse, avhenger av foreldelsesfristen etter strl. 2005 § 85 flg. Den er aldri én måned.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Blablabla...
Vis hele sitatet...
Se, det kom en lovens rytter når man vifter med tomme påstander

Oppdater oss når det har gått runda i retten!
Sist endret av Dictum Factum; 15. januar 2017 kl. 03:21.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Nei. Lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger inneholder en legaldefinisjon av samtykkebegrepet i § 2 nr. 7. Samtykke fordrer en "frivillig, uttrykkelig og informert erklæring". Det åpnes ikke for stilltiende samtykke etter popplyl.

Det er heller ikke riktig at man ikke kan anmelde etter en måned. Hvor lang tid det kan gå før anmeldelse, avhenger av foreldelsesfristen etter strl. 2005 § 85 flg. Den er aldri én måned.
Vis hele sitatet...
Njaaaa... Du har litt rett, men du tar også litt feil. Det er nemlig også slik at dersom du blir utsatt for en urett, men ikke tar affære, eller har en rettighet, men ikke hevder den, så da torpederer du din egen sak. Hvis noe har vært 'greit' i flere år fordi du har vært for lat til å gjøre noe med det, så er det svært vanskelig å overbevise retten om at det har vært en utilbørlig belastning. Jus handler om å se hele bildet, ikke bare den ene paragrafen eller formuleringen du liker best.
Hva med mennesker som blir trakassert eller diskriminert pga. bildene? Ting som gjerne kan ta lang tid å før man ser de totale ringvirkningene av det.

Det er veldig mye fokus på kjønnsdiskriminering, rasisme, legning, religionsfrihet osv. i dagens samfunn, men veldig lite ift. de som diskrimineres pga. overvekt, kronisk sykdom, hudproblemer, taleproblemer og lignende ting. Det er liksom mer greit å diskriminere disse gruppene.
Sist endret av Carnivore; 15. januar 2017 kl. 10:42.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Hva med mennesker som blir trakassert eller diskriminert pga. bildene? Ting som gjerne kan ta lang tid å før man ser de totale ringvirkningene av det.

Det er veldig mye fokus på kjønnsdiskriminering, rasisme, legning, religionsfrihet osv. i dagens samfunn, men veldig lite ift. de som diskrimineres pga. overvekt, kronisk sykdom, hudproblemer, taleproblemer og lignende ting. Det er liksom mer greit å diskriminere disse gruppene.
Vis hele sitatet...
Det brutale svaret er at det er mer akseptabelt å diskrimminere de gruppene du lister opp. Det finnes flere lovtekster som omhandler diskrimminering mer eller mindre direkte.

Disse er (jeg tar forbehold om at jeg kan ha oversett noen):
Jo mer spesifikk en lov er, jo lettere er den å anvende og jo sterkere vern gir den. Det sier seg egentlig selv: Dersom du er litt kreativ kan du kanskje klare å tolke taleproblemer som nedsatt funksjonsevne eller noe, men det er jo et tolkningsspørsmål. Du står dermed langt svakere enn når loven rett ut sier ting som dette:
Diskriminering på grunn av etnisitet, religion eller livssyn er forbudt. Diskriminering på grunn av nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk regnes også som diskriminering på grunn av etnisitet. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig etnisitet, religion eller livssyn. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn av etnisitet, religion eller livssyn til en person som den som diskrimineres har tilknytning til.
Vis hele sitatet...
Dette er nokså vanntette formuleringer og gir lite rom for kreativ lovanvendelse hos motparten (som selvsagt er hensikten). Lovgivers intensjon er vel at all diskriminering er ugreit uanfaensett, men noen grupper har fått mer oppmerksomhet (og dermed et sterkere vern) enn andre. Nå bør man vel også legge til at en del grupper har større behov for slikt vern også. Jeg vil nemlig hevde at disrkiminering på grunn av hudfarge skjer i større omfang enn diskriminering på grunn av hudtekstur. Begge delene er selvsagt uakseptable, men førstnevnte må nok sies å ha sterkere vern i loven.

... Sånn rent fra sidelinjen synes jeg kanskje de kan rydde litt i lovverket, da. Herrelol for et rot!

rent praktisk vil jeg imidlertid si at du skal være ganske oppsiktsvekkende bælstygg før et papirark med bilde av deg vil skape problemer, spesielt med tanke på at kundene uansett vil se deglabbe rundt i butikken i levende live. Så jeg tror ikke innvendingen din vil spille så stor rolle i praksis.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. januar 2017 kl. 11:51.
Bra innlegg.

Nei jeg tenker eks. spesifikt på en tidligere kollega som var kronisk syk men gjorde en fantastisk god jobb. Han ble alltid diskriminert i lønnsoppgjør fordi han var litt overvektig og hadde eksemproblematikk som følge av sykdommen.

Han fikk heller aldri tilbud om nye og bedre stillinger som han var mer enn kvalifisert til men de gikk ofte til andre som var nesten inkompetente til stillingen men var godt polert på utsiden og hadde sluppet unna kronisk sykdom.

Han merket også at han fikk vesentlig mer nedlatende e-post osv. når de la ut bilder på bedriftsnettverket. Før dette var han respektert for sin faglige dyktighet.

Og han var ikke én dag borte fra jobb, sykdommen gikk dog utover hans ytre. Dessverre orket han ikke lenger diskrimineringen han stadig ble utsatt for og ble 42.

Jeg synes det er en trist verden når en tilsynelatende intelligent rase behandler medmennesker på den måten og sier skiller på diskriminering på denne måten.
Sist endret av Carnivore; 15. januar 2017 kl. 11:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Njaaaa... Du har litt rett, men du tar også litt feil. Det er nemlig også slik at dersom du blir utsatt for en urett, men ikke tar affære, eller har en rettighet, men ikke hevder den, så da torpederer du din egen sak. Hvis noe har vært 'greit' i flere år fordi du har vært for lat til å gjøre noe med det, så er det svært vanskelig å overbevise retten om at det har vært en utilbørlig belastning. Jus handler om å se hele bildet, ikke bare den ene paragrafen eller formuleringen du liker best.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg tror jeg gir deg en "jeg mener du har litt rett, men du tar også litt feil" tilbake. Min mening er at jus handler om å argumentere, dog med respekt for rettskildehierarkiet. Hadde en part måttet prosedere i retten, hadde den antakelig (dersom det f.eks. hadde gått én måned i den aktuelle sak), vist til den strafferettslige foreldelsesfristen, og at personopplysningsloven ikke åpnet for stilltiende samtykke. Så hadde det vært opp til motparten å finne støtte for sitt synspunkt blant rettskildene. Og så hadde det vært opp til retten å gjøre det samme. Det er vel slik praktisk jus fungerer? Uten tvil, en god jurist må se helheten, men vedkommende burde også klare å ta standpunkt og argumentere – og ved subsumsjonen må man forholde seg til de enkelte rettsregler.

Generelt, strafferettslig, er jeg enig i at tid før anmeldelse absolutt kan spille inn. Ellers er jeg usikker på hva slags rettigheter du tenkte på? Kan man f.eks. komme med en obligasjonsrettslig misligholdsbeføyelse, har det lite å si at man holder seg innenfor ytterpunktene av de absolutte/relative reklamasjonsfrister og foreldelsesfrister, som alle er lovregulerte (eventuelt avtalte). Foreldelsesfristene gjelder også som absolutte frister på flere formuesrettslige områder. Men også offentligrettslig gjelder samme poeng: Om man eksempelvis skulle ha krav på en trygderettslig stønad: Oppfyller man fremdeles vilkårene for f.eks. arbeidsavklaringspenger, har det lite å si at man venter et år før man søker.
Sist endret av Pengui; 15. januar 2017 kl. 12:24.