Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6045
Hei,
QNO er en nettside med samling av norske nettbutikker og produkter. Det er gratis å registrere seg og du kan legge inn så mange butikker/produkter som du selv ønsker.

Grunnen til at jeg poster her er at jeg ønsker til tips forbedringer som gjør at du/noen du kjenner ønsker å bruke denne siden.

Jeg har lyst å bygge opp et stort nok samlested av butikker/produkter at neste gang du trenger noe så går du til QNO og søker der, for så å gå videre til den nettbutikken som inneholder det produktet du trenger.
Hvorfor bruke denne løsningen kontra prisjakt feks?

Og må butikkeier legge inn produkter selv? Du henter vel produktene fra en database/csv?
Hacker
Trådstarter
@Cybergasm
Takk for svar.
Per nå kan man ikke importere en csv fil eller lignende, men det er noe jeg jobber med og er klart om ikke så lenge. Butikkeiere kan legge inn selv, men jeg kan også legge inn for de.

For butikkeiere er dette en grei måte å kunne få litt mer trafikk, samt backlinks.
Jeg vil at folk skal oppleve dette mer som en stor nettbutikk, enn prisjakt som er mer en sammenlingningstjeneste.
Du burde gjøre som prisjakt gjør å hente informasjonen automatisk fra csv filer på serverne til butikkene, ellers vil du ende opp med masse produkter hvor priser og tilgjengelighet er utdatert. Enkelte butikker vil rett og slett glemme å legge inn nye produkter om ikke trafikken du generer er stor nok til at det merkes på den totale omsetningen.
For å kommentere design og ikke nyttigheten av nettsiden: det plager meg at "søk" knappen ikke er alignet med søkefeltet. Kan jeg foreslå at du flytter søk knappen helt til høyre inne i "søkeord"-feltet?
Sist endret av Huztle; 4. januar 2017 kl. 15:02.
Hacker
Trådstarter
@Cybergasm
Ja, du har helt rett. Sånn som det er nå vil det bli veldig mye jobb etterhvert og rimelig umulig å holde alt oppdatert.
Så en daglig import rutine skal på plass, og det er under arbeid :-)

@Huztle
Takk for tips. Skal få sett litt på det!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hacker
Trådstarter
Takk for alle tipsene.
Har nå fikset den søkeknappen som du nevnte @Huztle
Har også kommet i gang med import av hele produktfeeder. Ut først er Enklere liv som når har nesten 800 produkter hos QNO.
Du tenker på en norsk aliexpress? Nett handlesenter?`Noe schibstedt/finn.no også eksperimenterer med? Om jeg har forstått det rett så gjør det bedre enn de.
Jeg kommer som kunde når:
1 jeg kan dytte det jeg vil i handlevogna fra div butikker og sjekke ut/betale ett sted
2 få det meste jeg trenger hos deg til konkuransedyktig pris
3 lett å søke indeksere det jeg leter etter

Dette kan bli veldig bra!!
Mye ubetalt arbeid i begynnelsen tror jeg. Og du bør ha en stab som hjelper deg. Du klarer ikke dette alene om du skal ta rotta på finn.no.
Og det må være gratis for leverandørene dine,i hvertfall svært rimelig. Du trenger reklame, selgere for å hanke inn de første store leverandørene som sauene skal følge.Og masse annet.
Hacker
Trådstarter
@Heronimus
Det er absolutt ikke så dumt det du foreslår, men det er ikke det som har vært tanken min nei.
I første omgang så tror jeg det skal være som det er nå.

Jeg vil bare samle så mange butikker og produkter som mulig sånn at om du er ute etter et produkt så skal du finne det på QNO og så få link direkte til nettbutikken.
Det du foreslår vil absolutt være en stor jobb, og jeg tror at om jeg klarer å få litt trafikk til siden som den er nå så er det mulig og utvikle til noe bedre.

Så i første omgang vil jeg bare at alle som har nettbutikker registrerer seg (som er gratis).
Jeg kan sette opp script som importerer hele nettbutikker, da er det bare å ta kontakt
Nettsidens utseende ser veldig, veldig simpelt ut. Vurdert å gjøre noe med det?

Hva bruker du i back-end?
Sist endret av Zirto; 12. februar 2017 kl. 18:53.
Hacker
Trådstarter
@Zirto
Ja, det er mer eller mindre default bootstrap bare. Skal få gjort noe med det!

I backend er alt laget med Django/Python. Så alt er laget fra bunn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hacker
Trådstarter
Takk til alle her inne som har registrert sin nettbutikk og produkter. Har nå passert 20.000 produkter i databasen. Jobber hele tiden med ny funksjonalitet, men ting tar som vanlig mye tid.
Virket veldig enkel og grei, men kanskje hive opp et varemerke, typ logo som vil gjøre QNO lett gjennkjennelig. Lykke til videre
Mattoholiker
Markonan's Avatar


Gode søkeresultater Burde kanskje supplementere med en beskjed om at varen ikke ble funnet?
Hacker
Trådstarter
@MasterOfNone
Takk for det.
Logo er noe andre også har påpekt, men har det har ikke vært så høyt prioritert pga jeg har villet få ferdig annen funksjonalitet.

@Markonan
En butikk med interioør skal på plass i løpet av et par dager, og da kommer nok sofa opp. Søker du noe som ikke gir resultat får du beskjed om det.
F.eks den popcornmaskinen bruker frasen "en kveld på sofaen med" og dermed får du den opp når du søker sofa.