Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3067
Legger merke til at enkelte jenter bruker elastiske armbånd som pynt. Dette er ikke noe jeg er kjent med men har disse armbåndene noen spesiell betydning i norsk mainstreamkultur?

Tenker da spesielt om de symboliserer noe seksuelt som f.eks. hva jenter liker i senga, at de er åpne for tilbud om sex eller at de er et symbol på hvor seksuelt aktive de er.

Noen som har noe input på dette?
Tror det var mer rettet mot sexkoder i tidligere år.
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article860550.ece

I dag er det vel fargetrender og mote som er stikkordene.
Jaja, da er det bare å begynne å grabbe tak i så mange man klarer! Takk for opplysningen!
Sitat av Obster Vis innlegg
Tror det var mer rettet mot sexkoder i tidligere år.
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article860550.ece

I dag er det vel fargetrender og mote som er stikkordene.
Vis hele sitatet...
Oh god, the nostalgia.

Dette tror jeg ikke jeg har tenkt på et eneste sekund engang siden den gang. Helt sykt å "gjenoppdage" dette. Smått skremmende da jeg viste artikkelbildet til roomien min, og han umiddelbart utbryter "Pulebåndene, ja?".
Sitat av Obster Vis innlegg
Tror det var mer rettet mot sexkoder i tidligere år.
http://www.sa.no/lokale_nyheter/article860550.ece

I dag er det vel fargetrender og mote som er stikkordene.
Vis hele sitatet...
tidligere i år? linken din er jo nesten 10 år gammel jo
Sitat av belisarius Vis innlegg
Legger merke til at enkelte jenter bruker elastiske armbånd som pynt. Dette er ikke noe jeg er kjent med men har disse armbåndene noen spesiell betydning i norsk mainstreamkultur?

Tenker da spesielt om de symboliserer noe seksuelt som f.eks. hva jenter liker i senga, at de er åpne for tilbud om sex eller at de er et symbol på hvor seksuelt aktive de er.

Noen som har noe input på dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du kan drite i å få deg mus ved å se på armbåndene til jentene.
Shitten er pynt, ikke legg for mye symbolikk i dette.
Sist endret av moret; 25. november 2013 kl. 13:09.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
tidligere i år? linken din er jo nesten 10 år gammel jo
Vis hele sitatet...
Les det en gang til, det står i tidligere år, ikke tidligere i år
Hvem er det som bruker dette(?), er det typ 15ish-åringer med sterkt behov for å frigjøre seg litt seksuelt?

Må si at jeg har observert dette kun fåtall ganger, i helt tilfeldige sammenhenger. Sikkert ingen jenter på 20+ som har slike har slike, i så fall ville det vært ganske sterk symbolikk for en tjueåring.. Men jeg vet ikke sikkert, ..noen som vet bedre her?
Sist endret av aeon_illuminate; 25. november 2013 kl. 13:17.
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Les det en gang til, det står i tidligere år, ikke tidligere i år
Vis hele sitatet...
Ganske funny å tenke på at bokstaven I i denne setningen kan utgjøre en så stor forskjell
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvem er det som bruker dette(?), er det typ 15ish-åringer med sterkt behov for å frigjøre seg litt seksuelt?

(...) Men jeg vet ikke sikkert, ..noen som vet bedre her?
Vis hele sitatet...
"Symbolikken" om seksuell tilgjengelighet var noe voksne fant opp. (Antagelig tabloidjournalister i England.) Tragedien var komplett da flere lærere i Norge trodde på dette, fikk fullstendig moralsk panikk, og prøvde å hindre elevene sine i å gå med disse båndene. De stakkars småjentene hadde ikke hørt om "pulearmbånd" før de ble møtt med "vi må snakke om dette som du driver med."

Det hele minner meg om en historie om en lensmann i Sogn og Fjordane, som fikk høre at joggesko i strømledninger betyr narkosalg i området. Dermed ringte han etter narkohund fra Oslo fordi han hadde sett et par sko henge og dingle i lysmasta utenfor Samvirkelaget.

Men at voksne sitter på lærerrommet og diskuterer hva de tror 15-åringer gjør i senga, det er mange, mange hakk kvalmere. Tipper en hel del småjenter fikk lære noen nye ord et par år for tidlig på grunn av disse moralsk indignerte lærerne som skulle "løse et alvorlig problem."
Jeg husker disse armbåndene godt, og har alltid synes at hele greia er latterlig. Det var gjerne yngre jenter som gikk med disse, og selv om de visste hva de ulike fargene symboliserte betyr ikke det at de var modne nok i hodet til å virkelig forstå seriøsiteten bak det underliggende eller ta en logisk slutning over hva de faktisk viste frem til både sekundærsosialiseringen eller den primære, for den del. Det var en slags opprørsk ungdomskultur, og for meg blir det akkurat det samme som hjernedød mote der alle og enhver brukte for eksempel kors, som forekommer i kristendommen og uttrykker kristne ideer uten å kunne stå for for det eller i det hele tatt ta et standpunkt til den grunnleggende tanken og planen bak symbolikken. Jeg husker spesielt det sorte, elastiske båndet de "vågale" brukte. Correct me if im wrong, men personlig mener jeg å huske at det signaliserte analsex. Tror du noen av disse jentene tok dette særlig alvorlig? Neppe. Noen få, muligens. Provokasjon og fremkalling av reaksjoner var nok selve motivet her (og da uten å være bevisst over dette jeg nevner ovenfor).

Vil du knulle ei jente, dame, kjerring, babe eller hva enn du vil kalle det så foreslår jeg at du finner ut hva de ønsker ved å danne et mellommenneskelig forhold til dem enn å skulle analysere verdiløse, elastiske armbånd eller hva det måtte være. Er man litt sosialt oppegående skulle det ikke være noe problem å finne det ut uten å tråkke i salaten. Så, jeg ville heller satset på å konversere.

PS: Jeg husker at jentene jeg møtte visste godt at dette var pulearmbånd, og de nøt oppmerksomheten til sitt fulle, dessverre.
Sist endret av Lucy In The Sky; 25. november 2013 kl. 15:25.
Brukte selv sånne her, haha!
I en alder av 9-10 år hadde jeg vel fort 20-30 stk rundt hver arm, både svarte og alle andre farger.

Regner vel med at det ekstremt få som faktisk trodde at jeg gikk rundt og "reklamerte" for de sexgreiene der.
Når disse var poppis på min skole var jeg jo nesten ikke klar over hva sex var en gang (for å overdrive) og jeg hadde vel egentlig ikke inntrykk av at noen av jentene som brukte dem tenkte at det betydde noe som helst.. Det var på sett og vis jentenes pokemonkort, de ble bytta rundt i timen etc :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Heh, husker disse godt, ja. Må skyte inn det faktum at denne trenden breidde seg helt til småskoler i øyhavet i Nord-Norge og sikkert helt til Nordkapp for den saks skyld, men noe særlig aktivitet rundt de få båndene som ble brutt ble det ikke. Byttet mot meg så mange svarte jeg kunne...
...senere samme sommer når trenden var over spurte jeg bare straight up jenta i klassen under meg om vi skulle ha oss, var like greit eller egentlig bedre enn å drive å slite det jævla båndet.