Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5371
Jeg er på jakt etter en ny klokke.

Klokken bør være følgende:

- 5000kr eller mer.
- Helst være sølv farget og se bra ut. Ikke sånn typ. casio style heller av plast.
- IKKE batteridrevet

Gullbelagte er ikke interessant.

For å være helt ærlig, så likte jeg Seiko klokker.

Har blant annet sett på denne

https://www.bjorklund.no/seiko-sport...ir-100m-499099

Ellers hva anbefaler dere?
Har du et øvre tak? Mer enn 5k er ganske uspesifikt, klokker kan gå inn i himmelen om du vil. Forskjellen på opp til 10k, 100k eller mer er ganske stor

Hva med Breitling? Colt Chrono, for eksempel. Rolige 34k, riktignok.

Mer budsjettvennlig er kanskje Hamilton Khaki X-Wind.
Sist endret av TheBorg; 25. mai 2019 kl. 00:51.
Approved
Trådstarter
Sitat av TheBorg Vis innlegg
Har du et øvre tak? Mer enn 5k er ganske uspesifikt, klokker kan gå inn i himmelen om du vil. Forskjellen på opp til 10k, 100k eller mer er ganske stor

Hva med Breitling? Colt Chrono, for eksempel. Rolige 34k, riktignok.
Vis hele sitatet...
Hehe, tenkte 5000-6000 kr.
Om du vil ha Seiko, så er Prospex serien der verdt å titte på. F.eks SBDC051/53 eller SBDC61/63 er å anbefale. Ellers er utvalget stort i nevnte serie.

Ingenting feil med Seiko. Det er en urmaker med en historie som strekker seg over 100 år tilbake i tid.
Approved
Trådstarter
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Om du vil ha Seiko, så er Prospex serien der verdt å titte på. F.eks SBDC051/53 eller SBDC61/63 er å anbefale. Ellers er utvalget stort i nevnte serie.

Ingenting feil med Seiko. Det er en urmaker med en historie som strekker seg over 100 år tilbake i tid.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldingen din!

Kunne du også gi meg link til de du har nevnt? Slik at jeg kan dra i morgen og kjøpe det ! Eller går det også fint med link til f.eks. nettbutikk.
For 5-6k hadde jeg gått for denne: https://www.urverket.no/certina-ds-a...m-p-80508.html

og FYI; den Seikoen du linker til har quartz-urverk, som du sier du IKKE vil ha
Ikke kjøp det første og beste som du finner i løpet av en kveld på et forum. Bruk litt tid, les tråder på feks Tidssonen og Watchuseek og Finn ut hva du egentlig vil ha. Du skriver at du ikke vil ha ei klokke med batteri men så linker du til ei klokke som har nettopp det, så jeg konkluderer med at du er ny i klokkeverdenen. Det er selvsagt ikke noe galt med det, men det er mange som går på en smell fordi man hopper på noe uten å helt vite hva man kjøper. Jeg har gjort det mange ganger selv.
Approved
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ikke kjøp det første og beste som du finner i løpet av en kveld på et forum. Bruk litt tid, les tråder på feks Tidssonen og Watchuseek og Finn ut hva du egentlig vil ha. Du skriver at du ikke vil ha ei klokke med batteri men så linker du til ei klokke som har nettopp det, så jeg konkluderer med at du er ny i klokkeverdenen. Det er selvsagt ikke noe galt med det, men det er mange som går på en smell fordi man hopper på noe uten å helt vite hva man kjøper. Jeg har gjort det mange ganger selv.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Jeg er helt i enig i det du skriver, at jeg bør bruke litt tid på å gjøre litt re-search før jeg evt. kjøper meg en ny klokke! Jeg er forresten helt ny i klokkeverdenen..

Jeg prøvde også denne klokken i dag på bjørklund
SEIKO Prospex Automatic Diver XL

Men jeg var litt usikker på akkurat denne modellen. Er dette en dykkerklokke? Altså jeg ønsker ikke meg akkurat en sportsklokke, men en klokke som jeg kan bruke i hverdagen.

Det hadde vært supert om du kunne gi meg en anbefaling! Egentlig så haster det litt å kjøpe en ny klokke..
Sist endret av Zirto; 25. mai 2019 kl. 01:48.
Ja, det er strengt tatt definert som ei dykkerklokke men det er svært mange som bruker sånne klokker som hverdagsklokker. Problemet er at de ofte er store og klumpete. Skal du ha en klassisk dykkerklokke så er Seiko SKX007 eller 009 legender. For folk som skal ha ei hverdagsklokke som passer til alt fra dress til jeans så pleier jeg og mange andre å anbefale Seiko SARB033. Det er kanskje ikke ei sånn klokke du hadde sett for deg og den kan kanskje føles litt liten i starten, men det er et røverkjøp. Hamilton og Orient Star er også strålende bang-for-bucks-merker. Tissot Visodate kanskje? Ellers er Steinhart et merke du kan sjekke ut. De er litt uglesett blant mange klokkefolk fordi de rapper mye design fra Rolex og lager egne versjoner som ligner veldig. Kvaliteten derimot er helt super.
Sitat av Rayes Vis innlegg
For 5-6k hadde jeg gått for denne: https://www.urverket.no/certina-ds-a...m-p-80508.html

og FYI; den Seikoen du linker til har quartz-urverk, som du sier du IKKE vil ha
Vis hele sitatet...

Tror det er quartz-urverk på Certina'n oxo gitt

URVERK & FUNKSJONER
Urverkstype: Kvarts (batteridrevet)
Vis hele sitatet...
Er ikke noe galt å like Seiko, liker dem veldig godt selv.
Du må finne ut hvilken størrelse du liker, og det er veldig mye bra på bruktmarkedet.

Meld deg inn på klokkeriet og Klokkeriet SEIKO Norge på facebook

PS: ser Protid Urmaker Grøtteland kjører 50% på et par Raymond Weil klokker (kan ses på facebook siden)
Ville tatt en kikk på Victorinox sine modeller
Approved
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ja, det er strengt tatt definert som ei dykkerklokke men det er svært mange som bruker sånne klokker som hverdagsklokker. Problemet er at de ofte er store og klumpete. Skal du ha en klassisk dykkerklokke så er Seiko SKX007 eller 009 legender. For folk som skal ha ei hverdagsklokke som passer til alt fra dress til jeans så pleier jeg og mange andre å anbefale Seiko SARB033. Det er kanskje ikke ei sånn klokke du hadde sett for deg og den kan kanskje føles litt liten i starten, men det er et røverkjøp. Hamilton og Orient Star er også strålende bang-for-bucks-merker. Tissot Visodate kanskje? Ellers er Steinhart et merke du kan sjekke ut. De er litt uglesett blant mange klokkefolk fordi de rapper mye design fra Rolex og lager egne versjoner som ligner veldig. Kvaliteten derimot er helt super.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tilbakemelding!

Seiko SARB033 ser bra ut selv om den føles litt liten.. Men etter ha sett på Steinhart, så virket dette også meget interessant!

Vurderer å bestille denne https://www.steinhartwatches.de/en/d...-red-1279.html

Hvordan er det å bestille fra denne siden? Er det slik at den vil passe håndleddet?
Sitat av Zirto Vis innlegg
Tusen takk for tilbakemelding!

Seiko SARB033 ser bra ut selv om den føles litt liten.. Men etter ha sett på Steinhart, så virket dette også meget interessant!

Vurderer å bestille denne https://www.steinhartwatches.de/en/d...-red-1279.html

Hvordan er det å bestille fra denne siden? Er det slik at den vil passe håndleddet?
Vis hele sitatet...
Den Steinharten der har 39mm kasse. Hvilket kan oppfattes som liten på håndleddet.

Nå vet jeg ikke størrelsen på håndleddet ditt, men typiske divere tar seg best ut i 41-42mm kasser.

Her er utgaven med 42mm kasse: https://www.steinhartwatches.de/en/d...lue-red-2.html
Approved
Trådstarter
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Den Steinharten der har 39mm kasse. Hvilket kan oppfattes som liten på håndleddet.

Nå vet jeg ikke størrelsen på håndleddet ditt, men typiske divere tar seg best ut i 41-42mm kasser.

Her er utgaven med 42mm kasse: https://www.steinhartwatches.de/en/d...lue-red-2.html
Vis hele sitatet...
Takk for info!

Men hva med om den ikke passer håndleddet? Vet dessverre ikke størrelsen på håndleddet mitt..
Sitat av Zirto Vis innlegg
Takk for info!

Men hva med om den ikke passer håndleddet? Vet dessverre ikke størrelsen på håndleddet mitt..
Vis hele sitatet...
Om selve lenken på klokka passer? Denne kan justeres ved å fjerne ledd og på selve claspen/låsen er det også justeringsmuligheter.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Takk for info!

Men hva med om den ikke passer håndleddet? Vet dessverre ikke størrelsen på håndleddet mitt..
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=ypiuua7PR8o
Approved
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Målte nå nylig og det ble 19.5 cm.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Målte nå nylig og det ble 19.5 cm.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg ha gått for 42mm-versjonen.
Approved
Trådstarter
Skal bestille denne klokken

SARX035

Fra https://www.seiyajapan.com/collectio...resage-sarx035

Er det trygt å bestille fra denne siden?
Sitat av Zirto Vis innlegg
Skal bestille denne klokken

SARX035

Fra https://www.seiyajapan.com/collectio...resage-sarx035

Er det trygt å bestille fra denne siden?
Vis hele sitatet...
Godt valg. Ja, den er veldig trygg. Har kjøpt der selv.
Approved
Trådstarter
Har nå bestilt klokke!

Seiko Baby Grand Snowflake - SARX055

Hvor lang tid tar det før jeg mottar varen @DonTomaso?

Evt. må jeg betale toll/mva for varen som jeg nå bestilte?
Sitat av Zirto Vis innlegg
Har nå bestilt klokke!

Seiko Baby Grand Snowflake - SARX055

Hvor lang tid tar det før jeg mottar varen @DonTomaso?

Evt. må jeg betale toll/mva for varen som jeg nå bestilte?
Vis hele sitatet...
Det går fort. Tipper under ei uke. Det er ingen toll på klokker med det kommer mva på 25% i tillegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Approved
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det går fort. Tipper under ei uke. Det er ingen toll på klokker med det kommer mva på 25% i tillegg.
Vis hele sitatet...
Fikk nettopp mva på 2500 kr.. Er det riktig med så høy mva? Det er jo helt sinnsykt..

Men ellers er jeg veldig fornøyd med klokka 🙂
Hm, høres dyrt ut. Men det kommer fort an på hvem som fortollet greiene, DHL tar jo plenty gebyr for å gjøre jobben for eksempel. Og tollvesenet har vel også satser for dette. Om du ikke fortollet selv blir det fort mange hundrelapper ekstra dessverre.
Approved
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Hm, høres dyrt ut. Men det kommer fort an på hvem som fortollet greiene, DHL tar jo plenty gebyr for å gjøre jobben for eksempel. Og tollvesenet har vel også satser for dette. Om du ikke fortollet selv blir det fort mange hundrelapper ekstra dessverre.
Vis hele sitatet...
Angrer på hvorfor jeg ikke valgte "WorldWide Airmail" (gratis frakt) istedet for DHL. Jeg renger med at man slapp å betale mva dersom man valgte WorldWide Airmail

Da ble det jo litt over 10k for klokka! wtf. Trodde jeg slapp billa unna med 8k hehe.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Angrer på hvorfor jeg ikke valgte "WorldWide Airmail" (gratis frakt) istedet for DHL. Jeg renger med at man slapp å betale mva dersom man valgte WorldWide Airmail

Da ble det jo litt over 10k for klokka! wtf. Trodde jeg slapp billa unna med 8k hehe.
Vis hele sitatet...
Du kan jo sjekke ut angreretten på nettbutikken, hvis det ble for dyrt for deg.
Approved
Trådstarter
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Du kan jo sjekke ut angreretten på nettbutikken, hvis det ble for dyrt for deg.
Vis hele sitatet...
Haha, det skjer ikke :-)

Det var bare det at jeg ikke forventet å betale litt over 2k i mva. Og at jeg kunne ha valgt andre fraktalternativ som WordWide airmail, slik at jeg slapp å betale mva.
Du ville ikke ha sluppet unna mva uansett. Japanerene er generelt veldig påpasselige med å merke pakkene sine korrekt og DHL følger norske lover til punkt og prikke. Du har kanskje betalt et par hundrelapper over det forventede. Men gratulerer uansett med et strålende ur.

At du synes det et vanvittig er fordi du ikke regnet på det selv før du bestilte $958 er 8335NOK og 25% av det er 2083NOK. Så kommer gebyret for fortellingen i tillegg.
Sist endret av DonTomaso; 3. juni 2019 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Approved
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du ville ikke ha sluppet unna mva uansett. Japanerene er generelt veldig påpasselige med å merke pakkene sine korrekt og DHL følger norske lover til punkt og prikke. Du har kanskje betalt et par hundrelapper over det forventede. Men gratulerer uansett med et strålende ur.

At du synes det et vanvittig er fordi du ikke regnet på det selv før du bestilte $958 er 8335NOK og 25% av det er 2083NOK. Så kommer gebyret for fortellingen i tillegg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk