Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 11567
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Saken har kommet til lys igjen, jeg synes den er utrolig mystisk og spennende. Det er så mange praktiske ting som er uforklarlige og merkelige, at det kan gjøre en sinnsykt nysgjerrig.

Det er mange teorier og motiver ute og går. Jeg lurer på hva dere tenker rundt saken og eventuelt hvilken teori dere har.

Link til saken
https://www.vg.no/spesial/2017/plaza/#diskusjon

Kort fortalt
Hun sjekker muligens inn med en mann. Hun er ute av hotellrommet i 24 timer, kommer tilbake på morgenen og bestiller roomservice senere på kvelden. Fram til hun blir funnet drept har hun vært på rommet i over 30 timer. I følge obduksjonen ble maten spist ca 12 timer etter at den kom på rommet.

Personellet går for å sjekke hva som skjer, etter at "ikke forstyrr"-skiltet har hengt uvanlig lenge. De hører et pistolskudd og går i resepsjonen for å ringe politiet. Rommet står usett i 15 minutter.
Hun blir funnet død på sengen med pistolen i hånden, masse blod på veggene.

Hun hadde ikke blod eller kruttslam på hendene. Dette får meg til å tro at det var en set-up.
Veldig mye var også fjernet fra rommet.
Noe som også er veldig rart, er at døren var låst innenfra.
Ingen har meldt henne savnet og hun er totalt ukjent.

Min teori
Jeg ser for meg at dette kunne vært noe spion/hemmelig agent opplegg. Mtp på at hun er totalt ukjent, ikke meldt savnet, brukte falskt navn, ringte et to ukjente numre, måten hun døde på og hvordan egentlig hele saken ser ut.

Hva tror dere?
Sist endret av Chromatics; 7. mars 2018 kl. 12:35.
Leste om dette for 2 dager siden, og må selg si det er skummelt/mystisk og spennende!
Jeg deler samme tanke som deg, hun var ute på et oppdrag, og hun kom vel til et punkt hvor hun bare ikke orket mer og tok sitt eget liv.

Det som er helt sykt er jo hvis dem faktisk klarer å finne ut hvor hun kommer fra og eller noen i familien, over 20 år senere..
Sist endret av cplpro; 7. mars 2018 kl. 14:48.
Heller igronnen litt mer over på at hun har vert eskorte/prostituert, ting har sklidd litt ut, kanskje truffet feil person, boom headshoot.

Case closed
Sitat av Aquatran Vis innlegg
Heller igronnen litt mer over på at hun har vert eskorte/prostituert, ting har sklidd litt ut, kanskje truffet feil person, boom headshoot.

Case closed
Vis hele sitatet...
Litt rart at ingen har etterlyst henne på alle de årene som har gått, men hun kan jo ha vært uten nær familie / venner.
Sitat av dggr Vis innlegg
Litt rart at ingen har etterlyst henne på alle de årene som har gått, men hun kan jo ha vært uten nær familie / venner.
Vis hele sitatet...
Ja men det må ha vært da en eller annen som kjente henne?
Hvis det er noe spionopplegg så vil jo personen som faktisk utførte drapet ha sørget for at døra ble "låst på innsiden". :O
Spion som på forhånd har iscenesatt sin egen død mndsvis før hun døde på plaza,er min teori
det skjedde en lik sak i Bergen hvor en ukjent kvinne ble funnet brent i isdalen hun hadde også sjekket inn på forskjellige hoteller og brukt falske navn og pass. jeg tror de var russiske eller tyske spioner og coveret dies ble blown eller at oppdraget var utført så de tok selvmord.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Pederdenkule Vis innlegg
eller at oppdraget var utført så de tok selvmord.
Vis hele sitatet...
??????

Hvorfor i all verden ville en spion ta livet sitt etter utført oppdrag?
Sitat av FatMan Vis innlegg
??????

Hvorfor i all verden ville en spion ta livet sitt etter utført oppdrag?
Vis hele sitatet...
En død spion snakker ikke. Oppdraget kan være utført og informasjon utvekslet osv.

Rømme landet å risikere å bli tatt kan være en trussel mot oppdraget.
Sist endret av Yalla; 12. mars 2018 kl. 06:54.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hadde lenge tenkt å lage en lignende tråd om dette selv, men du kom meg i forkjøpet hehe :P selv synest jeg dette er utrolig spennende!
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Trådstarter
Update

De har funnet ut at alderen til kvinnen trolig var 24 år.

Noe som kaper stor mistanke er at politiinspektøren ga ordre om å destruere alle bevis bare 1 år etter at hun ble funnet død.
Det er jo utrolig merkelig, da nye bevis kan alltid dukke opp flere år senere.

Sitat fra VG:
Det ble sikret en blodprøve fra kvinnen, men den ble i likhet med alle øvrige beslag destruert i 1996, en avgjørelse som ble tatt av en daværende politiinspektør.
Vis hele sitatet...
Flott å se at dagens politiinspektør for etteretning i Oslo vil ha en løsning på mysteriet.

https://www.vg.no/nyheter/i/kaB7RL/n...-trolig-24-aar
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Pederdenkule Vis innlegg
det skjedde en lik sak i Bergen hvor en ukjent kvinne ble funnet brent i isdalen hun hadde også sjekket inn på forskjellige hoteller og brukt falske navn og pass. jeg tror de var russiske eller tyske spioner og coveret dies ble blown eller at oppdraget var utført så de tok selvmord.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at saken i Isdalen var selvmord. Det er vel mer eller mindre blitt konkludert med også?
▼ ... over et år senere ... ▼
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Trådstarter
Update

Netlix lager en episode i en dokumentarserie om saken. I håp om å finne svar? Artikkelen er fra juni 2019, beklager for sein oppdatering. Kom over artikkelen nå.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/K3GQ...laza-mysteriet
Jeg har etter å ha lest den VG artikkelen for noen år siden antatt at hun var spion, drept av norske eller andre staters "etterretningstjeneste"/spionbyrå. Det samme kan man tro om Isdalskvinnen. Kanskje hun/de hadde vært på oppdrag et helt annet sted og gjort ugagn/stjålet info/sabotert eller til og med drept, og rømt til Norge, kanskje med kritisk informasjon. Kanskje de var dobbeltagenter. Kanskje Norge skulle statuere et eksempel? Antageligvis ikke. Ingen vet. Med mindre denne Netflix dokuen får tak i noen seriøse kilder. Tipper det er intet nytt i forhold til VG artikkelen.

Det eneste som taler i mot at hun på Plaza var spion, er at hun var bare 24 år. Rekker man å bli rekruttert og trent i så ung alder? Sannsynligvis, men er det vanlig?
Isdalskvinnen har jeg egentlig ikke satt meg inn i så veldig, men det eneste jeg synes trekker i fra spionteorien der er at hun ble brent. Virker litt rart, men det er kanskje en akseptabel metode for spioner i hastverk å kvitte seg med bevis.
Kvinner brukes sikkert mye som spioner da de har lettere for å unngå mistanke og uønsket oppmerksomhet/lettere for å snakke seg ut av ting. Det foregår mye rart i den verdenen, og det er sikkert helt syke historier vi ikke vet noen ting om. Anbefaler serien Le Bureau på NRK for de som kan tenke seg et svært realistisk spiondrama. TV2 serien Norge Bak Fasaden har også en episode om spionaktivitet i Norge. Jeg skulle virkelig gitt hånda for å få vite bare en brøkdel av alt som har skjedd av etteretningstjenesters aktivitet i Norge. I hvert fall den spennende brøkdelen...
Sist endret av UncleSam; 20. mai 2020 kl. 17:48.