Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1066
Noen som kunne tatt 5 min og sett om det er noe kompitablitetsproblemer med dette oppsettet?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-601FD57BAC7E
Sist endret av boogeyman; 14. mars 2008 kl. 12:02.
Du kommer til å rive ut øynene dine pga. Vista, det er hvertfall temmelig sikkert. Med mindre du hører til den minoriten som tror de er kule ved å ha en fasade der de later som at Vista er bra, men som egentlig gråter seg i søvne hver natt.

Personlig ville jeg nok gått for Core 2 Duo E8x00-serien, men om det er AMD du vil ha så er det et greit oppsett.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Hehe. Har jobbet med Vista en stund nå og er smertelig klar over hvor knotete det er. Men har begynt å bli vant med det nå, så ser ikke på det som noe stort problem.

At skjermkortene er GDDR3, er det noe spesielt med det? Burde jeg gå ned til et 8800GTX?
Sitat av boogeyman
Hehe. Har jobbet med Vista en stund nå og er smertelig klar over hvor knotete det er. Men har begynt å bli vant med det nå, så ser ikke på det som noe stort problem.

At skjermkortene er GDDR3, er det noe spesielt med det? Burde jeg gå ned til et 8800GTX?
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke kjøpt 8800GTX, nei. Det er et skjermkort som ikke er verdt prisen, nå som G92 og G94 GPU'ene til nVIDIA er ute.

Men jeg personlig ville nok heller vente til 9800 serien blir lansert, da vil du nok få mer for penge ved å kjøpe skjermkort.

Link til test av 9600

EDIT:

Forskjellene på GDDR3 og DDR2 som jeg vet om er hvor mange bit minne er på.
Sist endret av junu; 14. mars 2008 kl. 12:04. Grunn: svarte ikke godt nok.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Flott link der. Kanskje jeg skulle byttet ut de to 9600GT kortene med to stk 8800GT da. Eller ett 8800GTX.
Når du likevel skal bruke 14k på pc ville jeg slengt i noen hundrelapper for en Intel-prosessor. Hvertfall valgt 6400+ og ikke 6000+
boogeyman's Avatar
Trådstarter
6400+ it is. Takk
du kunne og brukt mer penger på minne.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Jepp. Det virket fornuftig. Noen tips angående skjermkortene?
Ah, så ikke at du hadde satt opp SLI-oppsett. Ville heller gått for et enkelt 8800GT eller 8800GTS 512MB.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg ville gått for 2 stk. XFX 8800 GT 650M. Skal du over 2000,- pr. stk. ville jeg kjøpt to kort med 1 GB minne, ettersom det totale minnet på kortene ikke adderes opp. Det er kun i et SLi-oppsett det er hensiktsmessig med 1 GB-kort riktignok.
Sist endret av Polar-; 14. mars 2008 kl. 13:23.
Jeg ville gått for 2x 8800GT 512mb, om prisen blir litt høy ville jeg heller kjøpt først ett også ventet litt til jeg fikk råd til det andre, enn å kjøpe 2x 256mb med det samme.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Jepp. Da blir det 1 stk slik; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342384 og en til litt senere. Hadde satt meg et tak på ca 3000,- for skjermkort i denne omgang.
Takker.
Det er veldig enkelt å overklokke skjermkort selv, så hvis du er ute etter å spare noen hundrelapper kan du jo bare kjøpe standard versjonen på 600MHz, som klokker like bra. Men vær oppmerksom på at om du overklokker mister du garantien.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Oppdatert handleliste.

Hadde satt meg pristopp på 16500,- så dette ble kurrant. Hvis jeg nå kjøper dobbelt opp med 750GB harddisk, ram og skjermkort havner jeg akkurat på denne prisen. Men klarer meg sikkert med det som er her nå en stund framover.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-C6E585C25C04
8GB ram blir vel litt overkill? Ellers så ville jeg anbefalt Intel cpu som gir bedre ytelse, f.eks E8400 om du skal ha dual, Q6600 om du skal ha quad.

Ellers ser det vel greit ut.

Edit: Ville kanskje droppet raptoren som bare gir minimalt bedre ytelse, og heller kjørt RAID med 750GB diskene.
Sist endret av zipp; 14. mars 2008 kl. 15:01.
boogeyman's Avatar
Trådstarter
Ja tenkte jeg skulle begynne med 4 gb og heller oppdatere til det dobbelte senere en gang. Det samme gjelder skjermkort og harddisk.

Men er ikke sikker på hva du mener med å kjøre RAID med 750GB diskene.
Hva går det ut på?
Du kan lese litt om det her.
Sitat av boogeyman
Ja tenkte jeg skulle begynne med 4 gb og heller oppdatere til det dobbelte senere en gang. Det samme gjelder skjermkort og harddisk.

Men er ikke sikker på hva du mener med å kjøre RAID med 750GB diskene.
Hva går det ut på?
Vis hele sitatet...

Vær obs på at et 32 bits OS ikke leser mer enn 3,2gb ram. Selv om du har 4 gb.
Hei, jeg har nettop bygget opp et amd + ati basert system og er strålende fornøyd.. etter en del trøbbling med 4x ati radeon HD 3870 512 GDDR4 kort, så ble det fikset med vista x64 (griner over dette enda.. slet i hundre år før jeg endelig innså at xp x64 ikke klarte denne jobben>.< )

Mitt oppsett er:

AMD 64 6400+ AM2
MSI K9A2 Platinum
4 gb crosair 6400 dimm ddr2 minne
4x ATI Radeon HD 3870 gpu`er

Resultat ble strålende når jeg først fikk det til å virke, selv om vista suger ytelse av pc`n, så har jeg ikke kommer under 28 fps på Crysis på full guffe uansett hva jeg gjør.

Men vær obs på at hvis du skal ha CrossfireX og 4 skjermkort så blir det noe støy her(ville hatt ett lyd issolert kabinett, jeg har ikke dette, og angrer litt)

Men hvis du har 16k å rutte med ville jeg heller gått for et intel chipsett ettersom (jeg hater å måtte innrømme det er AMD fan deluxe >.<) Intel har de beste prossesorne på markedet per dags dato.

Og da ville jeg gått for Nvidia gpu også, er vel ikke så legne til de slipper ut drivere med kompitabilitet til 4 gpu`er (hvis de ikke allerede har gjort dette?).

Dette er hvis du skal ha gaming pc that is, jeg gikk for AMD + ATi fordi jeg er fast tilhenger av AMD og måtte jo da prøve ATI korta for en gangs skyld, og til mitt område(3ds max, maya fungerer det yppelig,, nå venter jeg bare på at de nye Phenom cpu`ene skal komme uten den kjente feilen