Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2900
I det siste har jeg begynt å øvekjøre en del, og jeg tenker da mye for meg selv mens jeg sitter der. En ting jeg har tenkt mye på er dette med fartsbøter. Jeg har kommet frem til at systemet kunne vært mye bedre etter min mening.

Den viktigste forrandringen jeg mener burde vært gjort er summen hver enkelt må betale når man kjører for fort. Jeg tror nøkkelen til å få folk til å kjøre saktere, er å tilpasse boten etter hvor mye vedkommende som blir tatt tjener. La oss si en med 300 000 i årsinntekt kjører i 96 i 80 sone og blir tatt. Han får da 3500kr i bot, noe som vil bety svært mye for vedkommenes personlige økonomi, og vedkommende vil da sannsynligvis verge seg mer for å kjøre for forti fremtiden. En annen person,med en årsinntekt på nærmere 2 mil kjører med den samme hastigheten i den samme fartssonen og mottar den samme boten. En bot på 3500kr vil da ikke bety så mye for vedkommende, og vedkommende vil da sannsynligvis fortsette å kjøre fort både for fornøyelsens skyld, og alt det praktiske som følger med ved å komme fortere frem.

Dersom denne rike personen hadde fått like stor prosentandel av inntekten sin bøtelagt som den "fattige" ville trolig den rike også passe bedre på farten sin, og menneske liv ville blitt spart.

Denne tanken kom opp da jeg kjørte inn til Oslo, og flertallet av de som kjørte forbi meg var biler av det finere slaget. Dette er kun en tanke jeg har hatt, som i midt hodet høres fornuftig ut, da jeg ikke har kommet på noen gode motargumenter enda. Så det jeg lurte på var om dere hadde noen?
dette er vel det systemet de har i nederland?
Sitat av Dani87
dette er vel det systemet de har i nederland?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ingenting om. Noen som vet om de har det, og om det funker?
Har du vurdert at de som tjener mer oftere også er på reis i bil og dermed kjører mer enn andre (bare en tanke). Kan hende de føler seg sikrere og kanskje til og med er lei de lave hastighetene her i landet (som feks 80 på landevei og 80 på motorvei? hva er logikken der dersom landeveien er mye dårligere enn motorveien, men uansett samme hastighet?). Det som gjerne også stresser opp de som kjører "for fort" (trenger ikke kalle dem som kjører >20 over fartsgrensen for råkjørere) er folk som holder under fartsgrensen, noe som kan tirre veldig.

Poenget mitt er at det ikke kun nødvendigvis er hva botene koster som er poenget, men det kan henge sammen med helheten med feks at folk er lei de lave hastighetene?

Bare noen tanker "for den andre siden"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Størrelsen på straffa har relativt lite å sei når sjansen for å bli tatt er minimal. Då ville det vere meir preventivt å minke bota til 500,- men sikre at alle blir tatt...

Om du spør ein gjenomsnittleg sjåfør vil nok han sei at neida, han har ikkje blitt tatt så veldig mange av dei gangane han råkjører, og då oppfatter ein det ikkje som ei reell straff...
En mann fra hovden fikk 700 000,- i fyllekjørings bot for ett par måneder siden. Da regnet de på årslønna hans.

Det hører jo til historien at det ikke var første gangen han hadde blitt tatt..
Sist endret av Cybergasm; 24. februar 2008 kl. 12:32.
Dette systemet praktiserer de i Finland. En av toppene i Nokia ble tatt i kontroll for noen år siden, og du kan jo bare tenke deg hvordan det gikk med han.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Bøter blir regna fra årslønn som regel, forenkla forelegg ikke.

Istedet for å skremme folk fra å kjøre for fort, burde man jobbe med å få sjåfører til respektere fartsgrensene mere.
Sitat av Cybergasm
En mann fra hovden fikk 700 000,- i fyllekjørings bot for ett par måneder siden. Da regnet de på årslønna hans.

Det hører jo til historien at det ikke var første gangen han hadde blitt tatt..
Vis hele sitatet...
Når det kommer til fyllekjøring regner de ut i fra lønna di... Mener huske det er en og en halv månedslønn de tar(ikke helt 100% sikker der)...

Sitat av Ond^Sofa
Bøter blir regna fra årslønn som regel, forenkla forelegg ikke.

Istedet for å skremme folk fra å kjøre for fort, burde man jobbe med å få sjåfører til respektere fartsgrensene mere.
Vis hele sitatet...
Når jeg mista lappen ifjor så regna de etter hvor mye for fort jeg kjørte, hadde ingenting med årslønn å gjøre på bøter ved fartovertredelser iallefall...
Sist endret av Popp; 24. februar 2008 kl. 12:49.
Sitat av vidarlo
Størrelsen på straffa har relativt lite å sei når sjansen for å bli tatt er minimal. Då ville det vere meir preventivt å minke bota til 500,- men sikre at alle blir tatt...
Vis hele sitatet...

Meget godt poeng.
Men la oss si om 80% av alle som kjører blir tatt og får 500kr i bot. De 500kr vil forsatt være mye mer for en fattig enn for en rik. Ergo, en fattig vil alltid verge som mer for å kjøre fort enn en rik så lenge ikke størrelsen på boten øker proposjonalt med lønnen.
I tillegg til bøter bør det også finnes ett alternativ til råkjøring på vei. Når den eneste plassen folk kan kjøre fort er på offentlig vei så bør det tenkes at kanskje mange ville droppet fartslekingen hvis de hadde hatt en bane å kjøre på feks.
Sitat av Vadder
Vis hele sitatet...
Beklager, fant ikke den tråden. Pluss at den begynner å bli gammel

Sitat av Cybergasm
I tillegg til bøter bør det også finnes ett alternativ til råkjøring på vei. Når den eneste plassen folk kan kjøre fort er på offentlig vei så bør det tenkes at kanskje mange ville droppet fartslekingen hvis de hadde hatt en bane å kjøre på feks.
Vis hele sitatet...
Vel, hva med det faktum at det faktisk finnes baner i Norge hvor man kan kjøre fort?
Sitat av Popp
Når jeg mista lappen ifjor så regna de etter hvor mye for fort jeg kjørte, hadde ingenting med årslønn å gjøre på bøter ved fartovertredelser iallefall...
Vis hele sitatet...
Men fikk du forenklet forelegg eller bot? To forskjellige ting det der.
Som flere har sagt før så har de dette systemet i Finland, men hva skjer da med de som ikke har jobb/ikke er myndig? Betaler de ingenting eller blir da boten regnet ut fra foreldrenes jobb? Har lurt på dette før.
Sitat av Elemental
Som flere har sagt før så har de dette systemet i Finland, men hva skjer da med de som ikke har jobb/ikke er myndig? Betaler de ingenting eller blir da boten regnet ut fra foreldrenes jobb? Har lurt på dette før.
Vis hele sitatet...
Ikke myndig? Man har jo ikke lappen vist man ikke er myndig. Har man ikke jobb for man trygd, som man må betale ut ifra.

Du tenker kanskje på de som øvekjører? For det første er det ikke noe stort problem at de som øvekjører kjører for fort, for det andre så er det ledsager som strå oppført som fører av bilen under øvelseskjøring, så det vil vel bli regnet ut ifra ledsager sin lønn
Men tar jeg feil når jeg sier at regelverket er slik at øvelseskjører og ledsager blir begge bøtelagt? Eller er det bare en av de?
Sitat av C.Hendrix085
Ikke myndig? Man har jo ikke lappen vist man ikke er myndig. Har man ikke jobb for man trygd, som man må betale ut ifra.

Du tenker kanskje på de som øvekjører? For det første er det ikke noe stort problem at de som øvekjører kjører for fort, for det andre så er det ledsager som strå oppført som fører av bilen under øvelseskjøring, så det vil vel bli regnet ut ifra ledsager sin lønn
Men tar jeg feil når jeg sier at regelverket er slik at øvelseskjører og ledsager blir begge bøtelagt? Eller er det bare en av de?
Vis hele sitatet...
De kan fortsatt kjøre lett-MC, moped og beltemotorsykkel/snøscooter selv om de ikke er myndig, hva skjer med de da? Kjører selv snøscooter i Finland så jeg lurer...
Sitat av Elemental
De kan fortsatt kjøre lett-MC, moped og beltemotorsykkel/snøscooter selv om de ikke er myndig, hva skjer med de da? Kjører selv snøscooter i Finland så jeg lurer...
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Vet dessverre ikke hva praksisen for disse er. Kunne tenke meg at det var en standar bot for disse.


Men foreldre står jo økonomisk ansvarlig for barna sine helt til de er over 18, så kan godt være det er de som må betale også
Sist endret av C.Hendrix085; 24. februar 2008 kl. 13:21.
Sitat av Elemental
Som flere har sagt før så har de dette systemet i Finland, men hva skjer da med de som ikke har jobb/ikke er myndig? Betaler de ingenting eller blir da boten regnet ut fra foreldrenes jobb? Har lurt på dette før.
Vis hele sitatet...
Dei har dette systemet i USA (usikker på om det er i heile USA eller berre nokre statar), og der blir det rekna ut frå foreldra si inntekt viss du bur heime og foreldra dermed er forsørgaren din.
Syntest dette høres ut som et bra forslag og tiltak. Men det er noe i de Vidarlo sier også. Viktig å sørge for at alle blir tatt.

Vist mange blir tatt, vil mange også få prikker på førerkortet, noe som igjen vil gjøre at disse rike kanskje verger seg for å kjøre fort dersom de ofte blir tatt. Ikke pga bøtene, men prikkene som fører til inndragelse av førerkort
Sist endret av TubeFan; 24. februar 2008 kl. 13:29.
Sitat av Cybergasm
Men fikk du forenklet forelegg eller bot? To forskjellige ting det der.
Vis hele sitatet...
Når man mister lappen blir det automatisk bot, for ifølge staten er overtredelsen stor når man mister lappen

Sitat av Elemental
Som flere har sagt før så har de dette systemet i Finland, men hva skjer da med de som ikke har jobb/ikke er myndig? Betaler de ingenting eller blir da boten regnet ut fra foreldrenes jobb? Har lurt på dette før.
Vis hele sitatet...
Er det som ved fyllekjøring så har dem en minimumbot de går ut ifra, har du lønn som tilsvarer at du skal ha mer enn minimumsbot får du mer, har du mindre det får du minimumsbot.
Fyllekjøring mener jeg at har en minimumsbot på litt over 10K, ikke helt sikker om de har endra det eller ikke siden jeg hørte det..
Sist endret av Popp; 24. februar 2008 kl. 13:42.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Svarte penger, svarte penger.

Tenk om den fattige nordmannen med inntekt på 350.000 har mange millioner svarte penger?.
Da har vel staten et værre problem enn fartsbøter Tror nok de taper hakket mer på skatt osv.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Er ikke dette grunnen til at prikksystemet ble innført?

Selv har jeg fått 6500 i bot. Sluttet å kjøre for fort. (Måtte bruke halve sommeren på å betale bota). Nå ca. et år etter så holder jeg for det meste fartgrensen. Men noen ganger må man få utløp for opparbeidet adrenalin og man må trykke litt ekstra på gassen.

Fartsbøtene er greie i Norge synes jeg. Bøtene svir. Noe de også skal gjøre. Har man råd til å betale bota flere ganger. og man har fullt med prikker så mister man førerkortet. Noe som er ei verre straff enn ei bot.
Ja? Hva er problemet? Det svir mer for fattige enn for rike å råkjøre å sette andre menneskers liv og helse i fare? Jeg ser ikke problemet med det. Er du fattig? LA VÆRE!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikita
Ja? Hva er problemet? Det svir mer for fattige enn for rike å råkjøre å sette andre menneskers liv og helse i fare? Jeg ser ikke problemet med det. Er du fattig? LA VÆRE!
Vis hele sitatet...
At det er totalt urimeleg å ha eit straffesystem som behandler folk ulikt på grunnlag av inntekt. Tvert imot bør en ressurssterk person få forholdvis mykje hardare straff IMHO, fordi vedkommande kan forventast å ha bedre peiling på skadevirkninger og lovverk.
Sitat av vidarlo
en ressurssterk person få forholdvis mykje hardare straff IMHO, fordi vedkommande kan forventast å ha bedre peiling på skadevirkninger og lovverk.
Vis hele sitatet...
Wtf?

Masse penger/ressurser = detaljkunnskap om norsk lovverk og skadevirkninger?
Bullcrap.

Det er ikke hvor mye du har på bok som bestemmer hvor mye du har i hodet.
Det trodde jeg virkelig at alle var enige om.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av miles
Masse penger/ressurser = detaljkunnskap om norsk lovverk og skadevirkninger?
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje det er ein veldig urimeleg antagelse å tru at ein som har over ein halv million i årslønn i snitt har rimeleg mykje betre kunnskapsnivå om alle aspekt av samfunnet, enn ein som har 250k i årslønn.
Christer Falck har en årslønn på langt mer enn en halv million i året, det samme har forøvrig Lene Alexandra.
Bl.a. sykepleiere og Lærere(!) har ikke det.
Og jo det er en veldig urimelig antagelse å si at høy årslønn er lik høyere kunnskapsnivå om alle aspekter av samfunnet. Det er faktisk en av de drøyeste jeg har lest på en stund.

Å annta at kunnskapsrike mennesker alltid velger den linja hvor de tjener mest penger er for meg uforståelig.
Og samfunnsforståelse målt i årsinntekt? Det er det dummeste jeg har hørt.
Sist endret av miles; 24. februar 2008 kl. 18:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av miles
Christer Falck har en årslønn på langt mer enn en halv million i året, det samme har forøvrig Lene Alexandra.
Bl.a. sykepleiere og Lærere(!) har ikke det.
Og jo det er en veldig urimelig antagelse å si at høy årslønn er lik høyere kunnskapsnivå om alle aspekter av samfunnet. Det er faktisk en av de drøyeste jeg har lest på en stund.

Å annta at kunnskapsrike mennesker alltid velger den linja hvor de tjener mest penger er for meg uforståelig.
Og samfunnsforståelse målt i årsinntekt? Det er det dummeste jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
I snitt er utdanning = høgare inntekt. Og dei fleste undersøkelsar eg har sett referert seier at høgare utdanning = meir tid på aviser og media, medan dei med lågare utdanning går etter underhaldning.

Det er ein drøy påstand, men eg er rimeleg sikker på at den i snitt held rimeleg godt vatn... At du vil finne enkelte unnatak som er idioter med høg inntekt kan nok stemme ja... Men slik er det over alt...
Så da skal vi basere straff på dine antagelser om at høy inntekt tilsier at man kan mer
om skadevirkninger og norsk lov?

Hva med en sykepleier. Vet ikke han/hun mer om mulige skadevirkninger ved uhell i trafikken
enn en random aksjemegler?
Bruker ikke en samfunnsfaglærer gjerne ganske mye tid på å få innsikt i nettopp samfunnsforståelse? Er popartister generelt smartere og bedre informert enn klassisk og jazzmusikere?
Antagelsen din faller på ekstremt mange punkter.
Sist endret av miles; 24. februar 2008 kl. 18:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
miles, du vil ha den til å feile og trekker fram ekstremitetane. Jo, sjølvsagt vil ein sjukepleiar vite meir om kollisjonsrelaterte skader enn en samfunnsfaglærer. Samtidig vil samfunnsfaglæraren vite meir om samfunnskostnaden i slikt enn sjukepleiaren... Og aksjemeglaren vil kanskje vite mindre enn begge, men felles for dei er at dei nok vil vere meir interesserte i samfunnet enn en med låg inntekt. Det tyder statistikk over mediebruk på.

Og kor mange popstjerner i noreg tener så godt at det blir relevant? Kva bakgrunn har dei? Det blir rein støy i statistikken å dra fram nokre svært få personar slik...
Det er prinsippet i det du sier som jeg ikke tar som god fisk.
Man kan imo rett og slett ikke påstå at mennesker med høy inntekt har bedre samfunnsforståelse, selv om det sikkert stemmer i mange sammenhenger.
Vi kan ikke ha ett lovverk som anntar at en med lav inntekt skal slippe billig unna,
siden han/hun antageligvis er for dum til å forstå konsekvensen/mulig konsekvenser av handlingene sine, det stemmer rett og slett ikke.
Likens kan vi heller ikke ha en lov som sier at en med høy inntekt skal straffes ekstra for sine handlinger, siden han/hun garantert er fullt opplyst om hvilke konsekvenser de kan ha.

Jeg har slettes ikke tatt fram ekstremiteter, jeg tok helt enkelt de første og mest
åpenbare eksemplene jeg kom på.

EDIT_
Sitat av vidarlo
Og kor mange popstjerner i noreg tener så godt at det blir relevant? Kva bakgrunn har dei? Det blir rein støy i statistikken å dra fram nokre svært få personar slik...
Vis hele sitatet...
Popartister som gjør det bra tjener gjennomsnittelig bedre enn klassisk og jazzmusikere, dermed blir det relevant i mine øyne, kanskje jeg har ett støyete syn på saker og ting?
Sist endret av miles; 24. februar 2008 kl. 18:52.
Sitat av Popp
Når man mister lappen blir det automatisk bot, for ifølge staten er overtredelsen stor når man mister lappen



Er det som ved fyllekjøring så har dem en minimumbot de går ut ifra, har du lønn som tilsvarer at du skal ha mer enn minimumsbot får du mer, har du mindre det får du minimumsbot.
Fyllekjøring mener jeg at har en minimumsbot på litt over 10K, ikke helt sikker om de har endra det eller ikke siden jeg hørte det..
Vis hele sitatet...


for fyllekjøring skal minimumsboten være minimum 10k, men dette er bare i teorien, de vektlegger også den enkeltes økonomi.

mer genrelt for dette er at de regner halvanen månedslønn som "akseptabelt" å betale.
Miles og vidarlo. Det dere debatterer har ingenting aa si for hvem man skal gi hva i boeter.
Det viktige er at man kjenner at straffen svir litt.
Hvor mye man vet eller bryr seg om samfunnet er uvesentlig.
Sitat av Popp
Når man mister lappen blir det automatisk bot, for ifølge staten er overtredelsen stor når man mister lappen



Er det som ved fyllekjøring så har dem en minimumbot de går ut ifra, har du lønn som tilsvarer at du skal ha mer enn minimumsbot får du mer, har du mindre det får du minimumsbot.
Fyllekjøring mener jeg at har en minimumsbot på litt over 10K, ikke helt sikker om de har endra det eller ikke siden jeg hørte det..
Vis hele sitatet...
når man mister lappen får man ikke automatisk bot nei, mista lappen for over 2 år, fikk ikke ett rød øre i bot..