Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3119
Ja, jeg vet det er en del lignendes tråder her og har søkt litt rundt om, både her og der.
Jeg kom over en diskusjon med læreren min for noen dager siden. Da vi skulle si noen typiske trekk om norsk ungdom, ble blant annet "Dårlige skole ferdigheter" nevnt.

Jeg sa meg enig i det, i motsetning til læreren min. Han mente da at den norske skole var bra i forhold til andre land der om man for eksempel strøk i 5klasse så måtte man gå opp igjen året. Og at norske skole elever ikke var så gale.

Andre argumenter som at media spessielt er med på å blåse dette enda mere opp, for å skape et negativt syn. Noen folk leser mye "sånt", og mener av sitt fulle hjerte at den norske skolen er en skam. Andre påstår at dette er bullshit!, som feks. læreren min.

Dette irrterte meg, jeg har alltid trodd at ca 1 av 5 elever dropper ut av vg skole 1/2/3 året. Fint med litt meninger og diskusjon


- Hva mener du om den norske skolen i dag?
[Da snakker jeg om vgs]

- Er det noen som har en teori/anelse over de riktige oversiktene på hvor mange/få som dropper ut av vgs, tar seg friår etter 10.klasse, stryker i fagene, osv?
Sist endret av Evig_liv; 28. januar 2008 kl. 01:25.
Jeg mener å ha hørt at 1 av 3 dropper ut av VGS.

Må jo også tilføye at de Norske skolene kommer dårligst ut i tester i Europa. Men dette er jo grunnet at vi i Norge bruker et helt annet system en det de gjør i Tyskland for eksempel. I Tyskland så blir man satt i bås etter hvor flink du er på skolen, i Norge skal det være på en måte motsatt. Altså Norske skole blir sammenlignet med toppklassene i andre land, noe som kanskje kan virke litt urettferdig?
1/3? Har du en sikker kilde på det?
Er i grunn enig med deg angåendes systemet..
Ifølge SSB oppnår syv av ti studie- eller yrkeskompetanse. ( http://www.ssb.no/vgogjen/ )
_

Kanskje ikke helt det du er ute etter, men jeg tror en grunnene til at så mange elever slutter på videregående, er pga feilvalg.

Okei, du går i 10. Klasse, er 15 år, halve skoleåret er gådd og du skal søke på skole. Jeg tror ikke de fleste 15-åringer vet helt hva de velger, når de søker på skole. Du søker kanskje på allmenfag, fordi resten av klassen din skal gå det. Så synes du det er noe dritt og hopper av etter noen måneder.

Løsningen kan være to ting:
1: Hadde 10.Klassingene fått valgt ut to eller tre forskjellige yrker de syntes var interessante, og besøkt / jobbet hos bedrifter som drev med nettopp disse tingene, i noen uker, ville de kanskje blitt litt mer sikker, istedet for og velge det kompisen tar.
2: Hvis du er skolelei og er ferdig med ungdomskolen nå til våren, anbefaler jeg det ikke og hoppe rett på tre slitsomme år på allmen. Ta heller ett friår, jobb litt, ro deg ned, så er du kanskje mer motivert til neste år (det gjorde jeg, det hjalp kraftig).
Sist endret av ^ProXo^; 28. januar 2008 kl. 01:50.
Da jeg gikk i 10. klasse fikk vi ikke mye info om hva og hvilke muligheter vi hadde på vgs. Hehe, å være skolelei når man går ut av 10.klasse er ikke en bra "holdning" eller hva man kan kalle det. Jeg kjenner noen som tok seg et friår etter 10, og når friåret var over, gadd de ikke søke seg inn på vgs:/ uansett er det fint å lese at det faktisk er folk som klarer det fint, ProXo men nok om den saken.

7/10 i følge SSB? Greit..
Samme her, søkte på elektro, noe jeg ikke hadde en anelse om hva var. Etter ett halvt år på Elektro fant jeg ut at det fantes noe som het "Medier og Kommunikasjon". Gikk ut av elektro med 5 eller 6 stryk. Tok ett friår etter det, slappet av og bygget opp motet for ett nytt skoleår. Begynte på media, hvor jeg fikk både 5 og 6.
Vil si at norsk skole ikke er fullt så ille som dens amerikanske motpart. Mangel på motivasjon er sannsynligvis det største problemet når det gjelder utdanning i den vestlige verden - ingen verdsetter det. Alt skal være en rett, og serveres på sølvfat. Når man da oppdager at man faktisk må jobbe for det, reagerer folk med miniopprør. Mister all interesse for hva som foregår, og er der bare for å sosialisere og såvidt dra seg gjennom, så man blir "ferdig" med så lite arbeid som mulig.

Som vi alle vet, er mennesker generelt veldig påvirkelige, og ungdom spesielt. Når de som faktisk forsøker å gjøre noe blir utsatt for konstant forstyrrelse fra de som egentlig ikke ønsker å være der, sprer holdningene seg lett. Dermed tilpasser de seg den typen oppførsel. Nekt gjerne, men det er et faktum. En del av vår natur.

Forskjellen ligger i at i Norge tilbys det alternativer for de som ikke er interessert i å skaffe seg en god utdannelse. Dermed spores enkelte av de mindre interesserte ut, og tilbys f.eks. kokkelinje, musikk, media, etc. I flere andre land har man ikke dette, og alle skal følge det samme systemet. Følgelig får man en mengde personer på videregående/high school nivå som egentlig ikke vil være der, og gjør ikke annet enn å bråke og forstyrre.

Logisk nok trekker dette ned resten over tid, og fører til generelt akademisk forfall. Kan attestere til dette av egen erfaring; har etter et halvt år på en amerikansk high school tatt plassen som best i på skolen, med perfekt karakterkort. Dette i motsetning til middelmådig snitt på 4.9 i Norge.

Selvfølgelig andre ting som spiller inn, men tror generelt sett at norsk utdanning er veldig god sammenlignet med andre.
Noen forslag til hvordan motivasjonen kunne forbedres da? På min skole (går 1STudiesp.) viser læreren flere ganger bedre engaskjering for faget, positiv motivering, og respekt, enn hva vi viser tilbake til læreren. Typisk for flere? Eller er det bare noe gale med klassen min?

* ...Forskjellen ligger i at i Norge tilbys det alternativer for de som ikke er interessert i å skaffe seg en god utdannelse.... *

Nakai: Du mener det med at ST med realfag gir bedre studiekompetanse enn de andre "lettere-linjene"sant?
For angåendes de andre linjene, feks. Media og kommunikasjon går det fint an å få seg en god utdannelse! Men dette varierer som sagt=)
Sist endret av Evig_liv; 28. januar 2008 kl. 03:44.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig ville jeg ikke si dette er noe spesielt nytt fenomen.

Jeg er vel omtrent 6-7 år eldre enn deg og så akkurat det samme når jeg gikk på videregående, omtrent halvparten av klassen min ante ikke hvorfor de var der, og 3-4 strøyk allerede på grunnkurs.

Mange folk jeg kjenner idag har enda ikke noen "komplett" videregående utdannelse og mange av disse har idag ingen fast jobb (enten arbeidsledig eller i kortsiktige kontrakter).

Om det er blitt verre med åra? Ja.
Dette kan jeg med sikkerhet si etter å ha jobbet 2.5 år i skolesystemet fra 05-07.
Sitat av [GC/Betater]
1/3? Har du en sikker kilde på det?
Er i grunn enig med deg angåendes systemet..
Vis hele sitatet...
Vel, i og med at jeg skrev at jeg hadde hørt det, har jeg ikke noen sikker kilde. Men fant noe i nettavisen som viste seg å være noe tilsvarende LINK
Sist endret av ResQ; 28. januar 2008 kl. 07:59.
Når har vi fått kunskaps løfte, som skal hjelpe folk til å lære mer på skolen og alt sånn. Kunskapsministeren som laget dette har nå fått sparken, er ikke dette litt rart?.

Jeg synes det burde vert mer fokus på lærerene, øke lønninger og øke den kompetansen de har. Det å skylle alt på elevene som media gjør er bare dumt.
Enig med AtX. Det virker som vi blir mye dårligere på skolen, og flere dropper ut. I klassen min er det svært mange som bare går på skolen for å få studiepoeng, og noen går realfag for å få ekstra studiepoeng. Hva gjør de på skolen for bare å få poeng? Og mange dropper ut fordi de ikke greier noe særlig skole.

Betater: Du burde kanskje skjekke over posten din igjen, for det er ekstremt mange skrivefeiler.

eks: Skole ferdigheter = Skoleferdigheter
Spessielt = Spesielt
Mere = Mer
irrtere = irritere
bullshit!, = Bullshit! (evt Bullshit,)
skole elever = Skoleelever
Jeg er enig med både ResQ og Bernhard i denne diskusjonene.

En av grunnene til at Norge kommer så dårlig ut på tester, er nettopp det systemet ResQ nevner, noe også læreren vår på ungdomskolen informerte og irriterte seg over. Særlig fordi såpass mange tror at norge er så dårlig, og skal klage. " Det var ikke sånn før", "Den norske skolen er dårlig", " Dette må gjøres noe med" . Det er vel en grunn til at norge er verdens beste land å bo i, og har eksperter på mange områder som holder et høyt innternasjonalt nivå. Økonomien vår går også strålende. Ja, vi har olje, men det må allikevel dyktige folk til for å få ting til å gå som det går.

Også til Bernhard og alle andre et spørsmål; Hva er vits med ny lærerplan uten nye lærerbøker? Jeg føler det ikke har blitt noen forskjell i skolen med ny plan. Litt andre systemer, ja, men ingen forrandring! Lærer forsatt akkurat det samme på den samme måten
Den tyske skole er en god skole hvis man hart lyst til å gjøre andre ting enn hva som omhabndler Landet en bor i. Tar man utdanning i Norge er den stort sett kun til nytte for Norge, sine og seg selv. Det er flere utendlandske utdanninger Norge ikke liker som man ikke kan bruke til noe. Da siste 20 årene har vi hatt en bedre evne til å klare oss selv uavhengig av hva andre land bedriver. Det er kanskje vikigere enn å generelt sett værer disiplinert og flink til å tilegne seg kunnskap?

Og det spiller egentlig ingen rolle hvor flink vi er på skolen og hvor god utdanning vi har. Ser man bort ifra alle late menneskene i Norge som lever på trygd fordi de tror de ikke kan jobbe, så er arbeidsledigheten ganske lav. Selv om man ikke tar en utdanning så vil man allikevel jobbe som vanlige mennesker.

[quote='[GC/Betater]']Da jeg gikk i 10. klasse fikk vi ikke mye info om hva og hvilke muligheter vi hadde på vgs. QUOTE]

Ikke prøv å si at det er noe galt med informasjonsteknologien i Norge. Du kunne fint funnet ut alternativene.
Sist endret av gud_er_død; 28. januar 2008 kl. 10:56.
Sitat av C.Hendrix085
Også til Bernhard og alle andre et spørsmål; Hva er vits med ny lærerplan uten nye lærerbøker? Jeg føler det ikke har blitt noen forskjell i skolen med ny plan. Litt andre systemer, ja, men ingen forrandring! Lærer forsatt akkurat det samme på den samme måten
Vis hele sitatet...
Jeg merker ikke forskjelden, bortset fra at man må ha data på skolen.

Dette er selv følgelig veldig gøy, men jeg føler ikke at jeg lærer bedere. Det blir mer til spilling nFF(som nå ) musikk og lignende.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Stort sett trenger man igrunn bare ta en titt på dette forumet og dets poster for å se hvordan det står til med skolen per idag.

Denne tråden er et godt eksempel.
Sitat av Bernhard
Når har vi fått kunskaps løfte, som skal hjelpe folk til å lære mer på skolen og alt sånn. Kunskapsministeren som laget dette har nå fått sparken, er ikke dette litt rart?.
Vis hele sitatet...
Bare fordi det heter kunnskapsløftet og ikke Læreplan 97, så betyr ikke det at det automatisk blir en bedre læreplan! Snarere tvert i mot. Folk som vokser opp under kunnskapsløftet kommer dårligere ut enn vi som er ferdige med skolen, og tok den under L97. I enkelte tilfeller så kan det virke som at de brukte mer tid på å finne et kult navn på læreplanen fremfor å faktisk gjøre noe ut av den. Visste dere at det samme året kunnskapsløftet ble innført var det også det året som de første elevene var ferdig med en komplett skolegang under L97? Djupedal har jo ikke fullført videregående, så det kan jo være en sammenheng.
Her jeg går er det ganske ålreit. Veldig fritt, alternativt og åpent. Nesten litt for mye av det gode til tider, men det kan jo være bare er jeg som synes. Uansett, etter ungdomsskolen er nok de fleste lei, og er glad de kan velge vekk en ny perode helt lik. Et problem er at "rådgiverne" er så inkompetente at de ikke kan forskjell på media og visuelle kunstfag, f.eks. Ellers hadde vel hver og en ti minutter på kontoret hennes hvor vi kunne stille spørsmål og få svevende svar, så måtte vi søke vgs utfra det.
Det var riktignok før alt detta med kunnskapsløftet og greier, men tror ikke det har forandra seg så veldig på det punktet.

Her hvor jeg går er ikke stryk uvanlig. Jeg går visuelle kunstfag med global kulturforståelse, og det valgte jeg fordi kunst er alt jeg kan tenke meg å drive med resten av livet. Samme med mine klassekamerater. Matte, engelsk, norsk, geografi ... Vel, de fleste driter rett og slett i disse faga fordi de ikke er interessante nok, og stryker. Lærerne har et ansvar der, å gjøre faget kult. Gymlærern møter ikke opp lenger, fordi gymsalen alltid er tom når vi skal ha gym. Etter en debatt i klassa om hva som kunne gjøres med dette, kom vi fram til at om lærern byr på seg selv, bryr seg om elevene og liker jobben sin, og ikke ser på den som en plikt/straff og skal ta ut alt det innestengte sinnet h*n har fra h*n blei mobba som barn på elevene, så blir det meste ok. Og når det meste er ok, får vi gjerne gode resultater og karakterer også.

Og helt på slutten: Internett. ALT legges ut på it'slearning og liknende sider, de oppdateres hele tida og om en skal ha en sjanse til å få gjort alle leksene lærerne poster i feil kategori og gud veit hva, må en sitte foran skjermen 24/7. Jeg savner de gamle ukeplanene, eller lekseskriving på tavla og "la stå! "
hadde det ikke vært for russe tia, hadde jeg slutta på vgs for lenge sia!
Å skylde på lærerene fordi dere stryker i f.eks. matte er jo å strekke det litt langt. Enkelte aspekter innefor matte er ikke gøy med mindre man er spesielt intressert, slik er det bare. For meg så virker det som at dere må ta dere selv litt i nakken.

Droppet alle å komme opp til gymmen fordi dere måtte spille fotball (Ja, det er totalt motsatt fra de fleste skoler) og ikke fikk gå tur som dere egentlig ville?

Ditt eksempel er et veldig godt eksempel på hva som skjer når alt blir gjort etter elevenes preferanser, folk stryker med som fluer og 230V.
Sitat av RosaKarpe
hadde det ikke vært for russe tia, hadde jeg slutta på vgs for lenge sia!
Vis hele sitatet...
Hvordor?
Jeg synest det er dumt at folk har den innstillingen
Sitat av Bernhard
Når har vi fått kunskaps løfte, som skal hjelpe folk til å lære mer på skolen og alt sånn. Kunskapsministeren som laget dette har nå fått sparken, er ikke dette litt rart?.
Vis hele sitatet...
Arbeidet med reformen som senere skulle hete kunnskapsløftet ble startet i 2001 av daværende kirke- utdannings og forskningsminister Trond Giske, men under hele arbeidet med reformen var det Undervisningsminister Kristin Clemet som satt i sjefsstolen i departementet.
Sitat av Deezire
Bare fordi det heter kunnskapsløftet og ikke Læreplan 97, så betyr ikke det at det automatisk blir en bedre læreplan! Snarere tvert i mot. Folk som vokser opp under kunnskapsløftet kommer dårligere ut enn vi som er ferdige med skolen, og tok den under L97. I enkelte tilfeller så kan det virke som at de brukte mer tid på å finne et kult navn på læreplanen fremfor å faktisk gjøre noe ut av den. Visste dere at det samme året kunnskapsløftet ble innført var det også det året som de første elevene var ferdig med en komplett skolegang under L97? Djupedal har jo ikke fullført videregående, så det kan jo være en sammenheng.
Vis hele sitatet...
tror du missforstår alt det jeg skrev. Jeg skrev at det var rart at Djupedal fikk sparken etter at han hadde innført dette kunnskapsløfte.

Det er ikke noe possitivt med det i det heletatt. Jeg er imot kunskapsløfte, slik jeg leser dette har du oppfattet at jeg er for.

Hvordan klarer du å oppfatte det jeg skrev som noe possitivt om kunnskaps løfte
Videregående i sverige kjører de modulkurs, du velger ett kurs har det i 5 uker og ta eksamen. Deretter har du stått i det kurset. Kursene deles opp i forskjellige vanskelighetsgrader: A til E.

Skal du for eksempel bli ingenør av noe slag så må du sette sammen kurs så du kan utdanne deg som det.

Min mors svenske venner skjønner ikke bæret av det norske skolesystemet. De synes det er for dumt at vi skal ha så og så mye fag den dagen og mindre eller andre fag den andre dagen.

Og der er jeg enig. Synes at vi burde ta i bruk samme system som de har i sverige.
Sitat av commie
Arbeidet med reformen som senere skulle hete kunnskapsløftet ble startet i 2001 av daværende kirke- utdannings og forskningsminister Trond Giske, men under hele arbeidet med reformen var det Undervisningsminister Kristin Clemet som satt i sjefsstolen i departementet.
Vis hele sitatet...
Men det var Djupedal som satt i styrigen når dette ble gjennomført.

Sitat av Scr0tum
Videregående i sverige kjører de modulkurs, du velger ett kurs har det i 5 uker og ta eksamen. Deretter har du stått i det kurset. Kursene deles opp i forskjellige vanskelighetsgrader: A til E.

Skal du for eksempel bli ingenør av noe slag så må du sette sammen kurs så du kan utdanne deg som det.

Min mors svenske venner skjønner ikke bæret av det norske skolesystemet. De synes det er for dumt at vi skal ha så og så mye fag den dagen og mindre eller andre fag den andre dagen.

Og der er jeg enig. Synes at vi burde ta i bruk samme system som de har i sverige.
Vis hele sitatet...
Ikke en dum ide

Men er det ikke litt lett å glemme ting du bare har pugget i 5 uker.

Om de lærer språk også på 5 uker ??
Het det ikke Reform 97 da? Alt var bedre i gamle dager..
Sitat av bo1e
Het det ikke Reform 97 da? Alt var bedre i gamle dager..
Vis hele sitatet...
Ikke alt var bedre før

Kunskapsløfte er bra og mer oppdatert på mange områder, men den virker liksom ikke helt gjennomtenkt.

Hallo data på skolen??... du tror virkelig ikke det blir bare jobbing.
Jeg tror ikke ungdommen er moden nok for å sitte med pcen hele dagen. Og det ser ikke ut som det var spesielt gjennomtenkt verken på den ene eller andre måten å tre pcer nedover hodene på skolene og elevene. Nok et prestisjeprosjekt som slår feil i mine øyne. Men er det ikke det vi har politikerne for da? Skal man ha noe gjort så må man gjøre det sjøl, sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være. Skattepengene går til prestisjeprosjekter og ikke til det folket faktisk trenger.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bo1e
Jeg tror ikke ungdommen er moden nok for å sitte med pcen hele dagen. Og det ser ikke ut som det var spesielt gjennomtenkt verken på den ene eller andre måten å tre pcer nedover hodene på skolene og elevene. Nok et prestisjeprosjekt som slår feil i mine øyne. Men er det ikke det vi har politikerne for da? Skal man ha noe gjort så må man gjøre det sjøl, sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være. Skattepengene går til prestisjeprosjekter og ikke til det folket faktisk trenger.
Vis hele sitatet...
Dette er et relativt godt poeng.

Der hvor jeg jobbet i skolesektoren var det _minimum_ 2 PC'er per klasse fra 1. til 10. klasse.

De mest moderne skolene hadde 25 PC'er per klasse (lett variert bærbar og stasjonær), i tillegg til oppimot 40 "delte" PC'er.

Det er klart at du kommer ingen vei idag med PC, men samtidig har du et dilemme hvordan du skal holde elevene _borte_ fra PC'ene når de skal jobbe.
Helt enig, men PC må du kjøpe selv så det er ikke staten som betaler

Det med data på skolen er jo praktisk når det angår skriving og søking etter informasjon. Men dette er bare en liten del av det man bruker de til på skolen.

Personlig tror jeg aldri noen vil være voksne nok til å bruke data på vidregående.
Nei, jeg skylder ikke på lærerne. Men de har selvfølgelig et stort ansvar. Et fag blir kult om lærern er engasjert og veit hva han prater om. Og om lærern er passiv, kjefter og smeller og kjører lekseprøver hver time skjønner jeg at elevene mister motivasjonen til å lære. Noen fag er bare kjedelige for noen, men det er likevelt fullt mulig å få en ålreit karakter likevel om en ikke bestemmer seg for at "detta er dritt, jeg dropper det".
Nei, det har ikke noe med verken gymtimens innhold eller lærern faktisk, dette med gymmen vår.
Mange har fått seg legeerklæring, mange gidder bare ikke og maler isteden, og resten liker å ha to timer ekstra å sove på mandags morgen.

Bare for å gjøre det klart, jeg er for strengere disiplin i skolen. Men også frihet, som medfølger ansvar elevene må være modne nok til å ta.

Edit: Det at du og jeg sitter på nFF og hundre andre fora i skoletimen akkurat nå er vel et bevis på at det ikke skulle vært internett på PC-ene i klasserommet, bare de programma vi trenger i undervisninga?
Sist endret av Poke; 28. januar 2008 kl. 13:34.
Sitat av Poke

Edit: Det at du og jeg sitter på nFF og hundre andre fora i skoletimen akkurat nå er vel et bevis på at det ikke skulle vært internett på PC-ene i klasserommet, bare de programma vi trenger i undervisninga?
Vis hele sitatet...
Det å fjærne internett vile gjøre det umulig å søke etter informasjon

Det er også helt umulig for de å kontrollere alle programene du har på pc'en. Du kan jo bare "kamuflere" ett spill som en oppgave fil, lærerene har jo ikke IT utdannelse akkurat.
Sitat av Poke
Nei, jeg skylder ikke på lærerne. Men de har selvfølgelig et stort ansvar. Et fag blir kult om lærern er engasjert og veit hva han prater om. Og om lærern er passiv, kjefter og smeller og kjører lekseprøver hver time skjønner jeg at elevene mister motivasjonen til å lære. Noen fag er bare kjedelige for noen, men det er likevelt fullt mulig å få en ålreit karakter likevel om en ikke bestemmer seg for at "detta er dritt, jeg dropper det".
Nei, det har ikke noe med verken gymtimens innhold eller lærern faktisk, dette med gymmen vår.
Mange har fått seg legeerklæring, mange gidder bare ikke og maler isteden, og resten liker å ha to timer ekstra å sove på mandags morgen.

Bare for å gjøre det klart, jeg er for strengere disiplin i skolen. Men også frihet, som medfølger ansvar elevene må være modne nok til å ta.

Edit: Det at du og jeg sitter på nFF og hundre andre fora i skoletimen akkurat nå er vel et bevis på at det ikke skulle vært Internett på PC-ene i klasserommet, bare de programma vi trenger i undervisninga?
Vis hele sitatet...
Er veldig enig her, jeg legger ikke skyld på lærerne, men det har VELDIG mye og si. I åttende klasse hadde jeg en fabelaktig lærer i KRL og Samfunnsfag som engasjerte hele klassen, nå har vi en dame i 50 årene og ingen gidder og jobbe. Ja det er vårt ansvar, men det blir for dumt og ha lærere som snakker som de har sagt det samme 1000 ganger før og bare venter på at dagen skal bli ferdig.

Disiplin i skolen trenger vi mer av, det blir for dumt når elevene i min klasse er uenig i noe kan de bare skrike og rope (uten og rekke opp hånda) uten noen konsekvenser. Læreren blir avbrytes hele tiden og det skjer ingen ting.

Sitter nå i samfunnsfag timen nå og læreren sa "Jeg må ha samfunnsfag bøkene til vinterferien ikke at det interessere meg, men det hører til jobben min"

Skal dette hjelpe elevene? Det hun egentlig sier, jeg liker ikke jobben min, men jeg må gjøre den.
Nei, for det kunne vært som på barneskolen, eget "datarom" der folk kunne søke hva de vil. Ok, veldig tungvint, men eneste løsninga jeg kom på i farta.
Ellers kan de jo naturligvis ikke kontrollere alt vi har på PC-en men om den leveres til jevnlig sjekk tror jeg mye løst. Selv om det kanskje ikke skal så mye til for å overgå lærernes og skolens "eksperter"s kunnskap.
Sitat av Bernhard
Men det var Djupedal som satt i styrigen når dette ble gjennomført.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men han hadde ikke mye valg. Reformen var vedtatt av stortinget i 2004.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bernhard
Det å fjærne internett vile gjøre det umulig å søke etter informasjon

Det er også helt umulig for de å kontrollere alle programene du har på pc'en. Du kan jo bare "kamuflere" ett spill som en oppgave fil, lærerene har jo ikke IT utdannelse akkurat.
Vis hele sitatet...
Din post er jo et ypperlig eksempel på at elever burde fokusere mer på skole og mindre på spill i timen.

Ellers er det jo ofte ikke lærerene som sitter på denne "administrative" rollen som dommer og bøddel i IT-verdenen, men ofte et bakomliggende organ i f.eks kommune eller fylkeskommune som setter gitte regler og begrensinger på PCene.

Det er fullt mulig å stenge all tilgang hvis man vil dersom domenet er satt opp på en fornuftig måte, men dersom man stenger for mye skaper det igjen problemer for utrulling av diverse programvare og annet _nyttig_ som skal være på PC'ene.
Tenkte jeg skulle poste denne linken. Det er jo bare representativt for Nord-Rogaland, men kan kanskje være verdt å diskutere?
Sitat av Bernhard
Det å fjærne internett vile gjøre det umulig å søke etter informasjon

Det er også helt umulig for de å kontrollere alle programene du har på pc'en. Du kan jo bare "kamuflere" ett spill som en oppgave fil, lærerene har jo ikke IT utdannelse akkurat.
Vis hele sitatet...
Det å fjerne internett ville gjøre det umulig å søke etter informasjon?



I min tid var det noe som het bibliotek, og spørs hvilket klassetrinn du går i så fins vel noe som heter skolebibliotek. Vi klarte da å søke etter informasjon



EDIT:
Nå skal det sies at jeg er en levning fra stein-alderen da, på min tid var 9. klasse avsluttende klassetrinn på ungdomskole
Sist endret av paranoy; 28. januar 2008 kl. 14:23.
Sitat av paranoy
Det å fjerne internett ville gjøre det umulig å søke etter informasjon?



I min tid var det noe som het bibliotek, og spørs hvilket klassetrinn du går i så fins vel noe som heter skolebibliotek. Vi klarte da å søke etter informasjon

Vis hele sitatet...
I din tid var det vell fortsatt krig i Norge xD

Det er lite poeng i PC på skolen vis du ikke kan søke etter informasjon på nette. Men som jeg har nevnt før så synes jeg det er lite poeng med data på skolen.
Nåvel, i min tid så var poenget med IT-undervisning og PC på skolen å lære å bruke den, internett dengang gikk så treigt at det gikk fortere å stikke en tur innom biblioteket. Men jeg er fullt klar over at det er utdatert for lengst og at internett er blitt en viktig del av dagens samfunn, ikke bare informasjonsmessig har jeg forstått.

Allikevel klarte flere av oss å få med oss fremskrittet etterhvert, men du har rett i at det tok sin tid. Personlig har jeg alltid vært data-interessert, men jeg veit at flere av vennene mine var litt mer skeptisk for computer-bruken og lærte seg det orntli først noen år etter videregående. I dag syns jeg vi stiller likt på ulike kunnskaps-områder om pc, og jeg må innrømme jeg ringer eller mailer noen spørsmål angående nettet med folk som spør meg om pc-råd!

Til syvende og sist tror jeg det har jevnet seg ut rent generellt hva kunnskapsnivå om PC gjelder, jeg har faktisk opplevd å få god hjelp på den tekniske delen av data fra ungdom betydelig yngre enn meg selv. Programmeringsmessig kikker jeg med stor interesse på diverse forum, som for eksempel nff - men jeg syns at utviklingen går altfor fort. I det jeg er iferd med å forstå litt av konseptet, så er det jo utdatert og/eller forbedret til det nesten ugjenkjennelige
Innføring av PC i skolene er et prestisjeprosjekt som i for liten grad er tuftet på en pedagogisk idé. Man deler ut PC-er som stort sett blir brukt til surfing og spilling og drar fokus vekk fra undervisningen. Elevene sitter tydeligvis med PC-en åpen når læreren underviser. Hvorfor? Notering gjøres fremdeles best med penn og papir. Og ikke lærer elevene å søke etter informasjon på Internet. Det finnes enorme mengder med god informasjon på nettet, men om elevene ikke har kildekritikk eller forstår hvordan man kan søke etter denne informasjonen så hadde fått større utbytte av å gå på biblioteket og slått opp i leksikon. Og jeg har forstått det slik at man bruker PC i matematikktimene også. All sunn fornuft tilsier at man får en bedre forståelse om man regner selv med penn og papir.

Nei, kast ut datamaskinene, lag nye og enkle læreplaner som gir lærerne større frihet til å gjøre jobben sin og gi lærerne tilbake makta og kontrollen i klasserommet så kanskje det blir folk av dagens fjortiser også

/rant
Innføring av PC i skolene er et prestisjeprosjekt som i for liten grad er tuftet på en pedagogisk idé. Man deler ut PC-er som stort sett blir brukt til surfing og spilling og drar fokus vekk fra undervisningen. Elevene sitter tydeligvis med PC-en åpen når læreren underviser. Hvorfor? Notering gjøres fremdeles best med penn og papir.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg føler hvertfall at jeg får notert mer effektivt og oversiktelig med pc fremfor penn og papir. Det blir også lettere å lete opp eldre notater i mappesystemet fremfor i en pern når man skal lese til prøver f.eks.

Og ikke lærer elevene å søke etter informasjon på Internet. Det finnes enorme mengder med god informasjon på nettet, men om elevene ikke har kildekritikk eller forstår hvordan man kan søke etter denne informasjonen så hadde fått større utbytte av å gå på biblioteket og slått opp i leksikon.
Vis hele sitatet...

Dette skyldes ressursmangel og IT inkompetente lærere. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at lærerene skal ha skylden, for den eldre generasjon er ikke like IT inntereserte som den yngre. Lærere og elever burde hatt kurs i å finne gode kilder og pålitetlig informasjon slik at man kunne brukt nettet mer fornuftig og effektivt. Men, ressursmangel gjør at slike kurs ikke skjer.


Og jeg har forstått det slik at man bruker PC i matematikktimene også. All sunn fornuft tilsier at man får en bedre forståelse om man regner selv med penn og papir.
Vis hele sitatet...

Programmer som Exel og Geogebra gjør pc i mattematikk både kjappere og lettere, samt mer fremtidsrelatert. I våre mattetimer er det noen ganger påbudt med pc når slike verktøy skal brukes. Samt når man skal slå opp lånekalkulatorer på nettet. All annen bruk av pc fører til anmerkning. Etter min mening er pc i mattematikk tidevis veldig nyttig. Når den ikke er det så blir den ikke brukt
Kurs for å finne pålitelige kilder på internett?

Hørtes ut som vel anvendte penger. Hvis det er slik at ungdom må mates med teskje for alt de foretar seg på skolen, så er jeg særdeles for å innføre disiplin tilbake til skolene. Av en eller annen grunn tror jeg skole-elev har det for lett idag..
Sitat av paranoy
Kurs for å finne pålitelige kilder på internett?

Hørtes ut som vel anvendte penger. Hvis det er slik at ungdom må mates med teskje for alt de foretar seg på skolen, så er jeg særdeles for å innføre disiplin tilbake til skolene. Av en eller annen grunn tror jeg skole-elev har det for lett idag..
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å mates med teskje eller ikke. Det handler om å lære seg å være kildekritisk, noe som kan være svært nyttig, også videre.

Jeg tørr påstå at å lære seg å være kildekritisk er ikke å få noe mer inn med teskje enn å skulle lese side x - x til en prøve å svare på noen spørsmål som står i teksten. Skal bare litt lesning til, så holder det.

Dessuten, det er ikke alle som sitter på pc`n 24/7, det er faktisk ikke alle som har tilgang til pc en gang, så da må man jo lære et sted hvordan man skal bruke den riktig. For noen er skole det eneste. PC vil sansynligvis bli brukt i fremtiden uansett, så man må lære det et sted
Jeg går ikke på VGS enda, men jeg har hørt en del fra venner og familie. Det ble nevt at det er mange som velger feil utdanningsprogram, det har sikkert mye og si, jeg valgte etter egene interesser og tror det vil lønne seg til jeg får svar på hvilken skole jeg kommer inn på.

mange missbruker tilbudet om og bruke egene pc'r i klassen min, de driver med helt annet. Jeg skjønner godt at lærerne blir grinete da, men skal det gå utover de andre som klarer og bruke pcene til skolerelaterte oppgaver? Tror det er en del som ikke har kompetanse til og bruke alt av programmer som brukes på skolen. Jeg sliter selv max med exel, og kan bare litt word, tror det kan ha noe med oppfølgingen på skolen, hvor vi faktisk benytter oss av desse prgrammene.



Jeg tror alle elevers motivasjon når det gjelder skole har mye og si om de bli skolelei eller ikke.
Still deg selv spørsmålet om du vil ha en lærer som er konstant overseriøs og grinete som kjefter hele tia? eller vil du ha en som smiler og er blid, som du kan snakke med om alt mulig du selv føler for. En du kan fleipe med uten at de blir sure og grinete, for de tåler en liten spøk. I tilleg til at de klarer og lære oss noe! VIl du respektere en lærer som kjefter og er grinete og som ikke respekteren noen, eller en lærer som gidder og høre på hva du sier og prøver og hjelpe deg om du sliter i f. eks. matte?

Jeg mener svaret på dette er åpenbart, men det er bare min mening.


Edit: skriveleif
Sist endret av carty; 29. januar 2008 kl. 17:49.
Mange i min klasse som sitter og spiller hele tiden (Media og kommunikasjon VG1). Det er sykt irriterende når læreren sier "Ned med pc'ene, har på følelsen av at dere gjør andre ting enn å notere". Jeg sitter faktisk og noterer, og det ødelegger litt når det blir rot i systemet (noen notater på pc og noen notater på papir). For min del kunne de gjerne sparka ut taperene som ødelegger for alle andre. Skulle vært sånn at de som ga faen ga skolen faen i også.
Sitat av C.Hendrix085
Det handler ikke om å mates med teskje eller ikke. Det handler om å lære seg å være kildekritisk, noe som kan være svært nyttig, også videre.

Jeg tørr påstå at å lære seg å være kildekritisk er ikke å få noe mer inn med teskje enn å skulle lese side x - x til en prøve å svare på noen spørsmål som står i teksten. Skal bare litt lesning til, så holder det.

Dessuten, det er ikke alle som sitter på pc`n 24/7, det er faktisk ikke alle som har tilgang til pc en gang, så da må man jo lære et sted hvordan man skal bruke den riktig. For noen er skole det eneste. PC vil sansynligvis bli brukt i fremtiden uansett, så man må lære det et sted
Vis hele sitatet...
Jo, hvis skolen må ut med en masse penger for at folk skal lære seg å vurdere kilder på internett med kritiske øyne, og ikke har lært dette allerede fra første gang de starter med IT-undervisninga, eller ikke har slått opp i en IT-bok som forteller deg en måte å søke nettet for informasjon på, så er det å mates inn med teskje. Trenger ikke sitte 24-7 eller har tilgang til PC for å skjønne såpass. Dere må kunne bruke huet littegrann når dere først har kommet så langt som videregående. Åssen søren klarte vi oss før i tida?

Hva du egentlig ber om her, er at noen gjør leksene for deg. God gammel kunnskap tilsier at du aldri lærer av å få andre til å gjøre dine lekser. Det fins haugevis av andre ting skolen kan benytte seg av sine midler og ressurser enn at en kar står og kurser lærere og elever i å bruke kritisk sans basert på informasjon spredt på internett. Ta deg en tur innom biblioteket en gang i blant og slå opp i vanlige bøker så skjønner du at dette ikke bør bli så forferdelig vanskelig å forstå. Bruk informasjon fra internett som en supplement til emner omhandlende læreboka, ved fordypning anbefaler jeg absolutt et bibliotek - prøv så ser du hvorfor.
Sist endret av paranoy; 29. januar 2008 kl. 19:26.
Sitat av ResQ
Jeg mener å ha hørt at 1 av 3 dropper ut av VGS.
Vis hele sitatet...
Da må min klasse være spesiell der 0 av rundt 100 "droppet ut".
Ja, med 100 elever i en klasse er den svært spesiell for norske skoler å regne.
Veldig mange norske vidregående skoler duger ikke i det hele tatt. Eksempelvis den skolen jeg gikk på... Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 4 og 5 i alle fag, starta på vidregående, fikk kyssesyken og ble da mye hjemme, noe lærerne tok for gitt var skulk og da fikk negativt inntrykk av meg, som gjorde at jeg ikke gadd å være hyggelige mot de heller. Og etter å ha vært sengeliggende i tre måneder er det ikke særlig inspirerende å komme tilbake på skolen når det første lærern sier er "Du skal vel ikke være her mer?". Noen timer boikotta jeg, og de timene jeg ville forstå ting, fikk jeg ikke hjelp. Jeg ble fort luket ut og uprioritert. Jeg gikk ut av vidregående med stryk på 2 av 3 avgangseksamener.
Flere var smarte å byttet skole etter første året, og til felles for absolutt alle som byttet, var at de gikk opp 1-3 karakterer bare ved å bytte skole.
Lærermiljø har sinnsykt mye å si, og desverre var det ikke en eneste lærer med engasjement i jobben sin på den skolen jeg gikk - og jeg gikk fra å være innstilt på å bli veterinær og hadde allerede gode karakterer, til å så vidt få stå karakter i noen få fag og aboslutt null lyst til videre studier, og overhode ikke noe håp om en utdanning på karakterbasis.