Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 120790
Homemade Retard
zeicko's Avatar
hei. har da bestil fra komplett.no altså innenriks. står på posten sin side at den sendt til mitt postkontor 10.28 fra et annet kontor 30 min unna idag. har ikke fådt hentemeldig (får imorgen sikkert.) men det jeg lurer på er om jeg kan går til postkontoret med sporingnummeret og få det utlervert med det nummeret? (er veldig utålmodig :P)

Sitat av zeicko Vis innlegg
hei. har da bestil fra komplett.no altså innenriks. står på posten sin side at den sendt til mitt postkontor 10.28 fra et annet kontor 30 min unna idag. har ikke fådt hentemeldig (får imorgen sikkert.) men det jeg lurer på er om jeg kan går til postkontoret med sporingnummeret og få det utlervert med det nummeret? (er veldig utålmodig :P)
Vis hele sitatet...
noen som vet noe ??

noen som vet noe??
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hey! jeg bestilte en god del ting fra en kinesisk nettside. varene har gått gjennom et selskap som bestiller tingene for meg, og de vil gjerne ha litt betalt for det, så jeg måtte betale en liten avgift der.
prisen kom på rett under 2000 kr med avgifter og frakt. Jeg tror pakka kommer til å være litt stor. Han som handlet for meg sa at den kom til å veie 5 kilo o.O (dette da før han bestilte tingene, så han kunne bare stole på det som sto på den kinesiske nettsiden) jeg tviler på at det vil veie 5 kilo.. men jeje..

anywayz; jeg liker ikke toll, og har ofte fått nedsatt verdien på det jeg har handla for å slippe for mye toll tihi (A)
jeg handlet og en del klær fra en side i japan, det ble nå ikke så mye som 2k, kanskje mer nærmere 1k.. og de satte ned verdien med 75% og det gikk greit. jeg fikk toll på det, men det ble jo heldigvis ikke så mye.

Her om dagen leste jeg på et forum at ei jente hadde bestilt en del fra kina, fått nedsatt verdien, men toll-folka trodde ikke på at klærne kosta 'så lite'.. så de ba om paypal-kvittering e.l fra henne.. hun sa ikke noe om hvordan hun løste det da..

Men så er jeg litt redd for å bli tatt i tollen da. Han fyrn jeg handler fra sa at han kunne sette ned verdien til 100$ (jeg har handlet for ca 295$ var det??)
og at han kunne legge en kvittering i pakka der det står at tinga er kjøpt for 100$ liksom..
men hva om toll-folka ikke tror på den summen og ber meg sende kvittering?
Eller holder det med kvitteringa oppi pakka om de åpner pakka mi?

Kanskje jeg kan be han fyren jeg handler hos lage en kvittering på 100$ og sende på mail til meg, hvis det går an....

noen som har noe erfaring med dette?

vet det ikke er lov, egentlig.. men det blir jo faen emg nesten billigere å handle i Norge hvis jeg skal drive å betale toll på alt mulig jeg handler fra utlandet..
Sitat av kaolla Vis innlegg
...
noen som har noe erfaring med dette?

vet det ikke er lov, egentlig.. men det blir jo faen emg nesten billigere å handle i Norge hvis jeg skal drive å betale toll på alt mulig jeg handler fra utlandet..
Vis hele sitatet...
Jeg har vært nødt til å fremlegge kvittering fra eBay/Paypal eller tilsvarende på varer fra Kina, selv om det har ligget kvittering i forsendelsen. Tipper tollvesenet er passe lei fakturaer med fiktiv verdig fra Kina. Dette har vært forsendelser med vareverdi under 200 kroner.

Forøvrig er det relativt få varer det skal betales toll på for tiden (klær er vel ett av unntakene). MVA er ikke toll. Tollavgiftene er jo ikke laget for å tilrettelegge for at du skal kunne kjøpe billig i utlandet. Tvert i mot. Så hvis din konklusjon er at det er nesten billigere å kjøpe varene i Norge, så fungerer systemet. Å beskytte norske arbeidsplasser og norsk næringsliv, er vel en ofte benyttet forklaring på tollavgifter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Leser at det er tillatt med gaver av en verdi opptil 1000 kroner mellom privatpersoner. Gjelder dette også hvis jeg for eksempel bestiller en gave til noen (fra DX f.eks), og skriver dette på pakken?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Freak Vis innlegg
Leser at det er tillatt med gaver av en verdi opptil 1000 kroner mellom privatpersoner. Gjelder dette også hvis jeg for eksempel bestiller en gave til noen (fra DX f.eks), og skriver dette på pakken?
Vis hele sitatet...
Nei.

Ti tegn.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Lenge siden tråden har vært aktiv, men jeg håper jeg kan få et lite svar allikevel

Jeg har bestilt noen ting på nettet, fra USA. De sendes med First-Class Mail International, International Letter. Det har en tracking service, og jeg har fått tracking nummer. Problemet er at trackingen kommer til Shipment accepted, så skjer det ikke noe mer. Jeg vet at pakken kommer, men trackingen står stille etter at den sier: Your shipment was accepted/picked up at 12:12 pm on October 08, 2010 in DENVER, CO 80233 .

Dette skjer hver gang jeg handler fra den nettbutikken. Som sagt, pakken kommer, men tracking nummeret sier det samme i et par-tre måneder, inntil informasjonen slettes... Litt irriterende, da jeg er typen som sjekker trackingen 700 ganger daglig og sitter å stirrer på postkassen resten av tiden... Lurer egentlig bare på om noen har erfart det samme før?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Lenge siden tråden har vært aktiv, men jeg håper jeg kan få et lite svar allikevel

Jeg har bestilt noen ting på nettet, fra USA. De sendes med First-Class Mail International, International Letter. Det har en tracking service, og jeg har fått tracking nummer. Problemet er at trackingen kommer til Shipment accepted, så skjer det ikke noe mer. Jeg vet at pakken kommer, men trackingen står stille etter at den sier: Your shipment was accepted/picked up at 12:12 pm on October 08, 2010 in DENVER, CO 80233 .

Dette skjer hver gang jeg handler fra den nettbutikken. Som sagt, pakken kommer, men tracking nummeret sier det samme i et par-tre måneder, inntil informasjonen slettes... Litt irriterende, da jeg er typen som sjekker trackingen 700 ganger daglig og sitter å stirrer på postkassen resten av tiden... Lurer egentlig bare på om noen har erfart det samme før?
Vis hele sitatet...
Opplever det samme hver gang jeg handler fra USA. Virker som om de ikke gidder å oppdatere status, eller er svært trege. Noen ganger kommer oppdateringa når jeg har fått pakken, mens andre ganger oppdateres det ikke i det hele tatt.
Sitat av Vagle Vis innlegg
Opplever det samme hver gang jeg handler fra USA. Virker som om de ikke gidder å oppdatere status, eller er svært trege. Noen ganger kommer oppdateringa når jeg har fått pakken, mens andre ganger oppdateres det ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Spør på hvilket firma du bruker, FedEx og USPS oppdaterer på minuttet

Men det som virkelig er plagsomt, er at pakken bruker 2 dager fra USA til Norge, men da skal den tolles og alt det, så det tar flere uker ekstra
Sitat av Thomaslio Vis innlegg
Men det som virkelig er plagsomt, er at pakken bruker 2 dager fra USA til Norge, men da skal den tolles og alt det, så det tar flere uker ekstra
Vis hele sitatet...
Ser mange slike påstander etterhvert, men er usikker på om du er klar over hvordan logistikken fungerer. Skal forklare det enkelt, og tenker da ikke på fortolling og slikt, bare frakten.

Hvis vi sender 1000 pakker, og alle pakkene skal til usa, kan vi sende alle direkte til usa. Den byen som måtte motta disse pakkene må da fortolle disse og splitte dem. De må da sende hver enkelt pakke til hver enkelte plass.

Vi kan med andre ord sende tusen pakker med fly til usa men ikke hver enkelt destinasjon. Så bare et fly blir brukt på tusen pakker og ikke tusen fly på tusen pakker.

Dette er ikke lettet mot deg Thomaslio, men har sett mange som har problemer med det faktum at det tar lenger tid fra oslo til en destinasjon innenlands enn usa til oslo.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Ser mange slike påstander etterhvert, men er usikker på om du er klar over hvordan logistikken fungerer. Skal forklare det enkelt, og tenker da ikke på fortolling og slikt, bare frakten.

Hvis vi sender 1000 pakker, og alle pakkene skal til usa, kan vi sende alle direkte til usa. Den byen som måtte motta disse pakkene må da fortolle disse og splitte dem. De må da sende hver enkelt pakke til hver enkelte plass.

Vi kan med andre ord sende tusen pakker med fly til usa men ikke hver enkelt destinasjon. Så bare et fly blir brukt på tusen pakker og ikke tusen fly på tusen pakker.

Dette er ikke lettet mot deg Thomaslio, men har sett mange som har problemer med det faktum at det tar lenger tid fra oslo til en destinasjon innenlands enn usa til oslo.
Vis hele sitatet...
Joda, men de fleste pakkene mine blir sendt f.eks. fra California til New Jersey for frakt over havet med fly, og da skal den gå med "USPS Ground" (bakke post) som skal innom alle statene på veien før den kommer til NJ, der går det maks 3 dager. Blir vell en revulusjon hvis norge klarer dette på like lang tid og like lang avstand, med baakke post
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hadde bestilt noe greier fra England, og har fått ett brev fra posten der de krever "faktura som viser sendingens innhold og verdi må vedlegges".
Hvordan løses dette? Han har skrevet at det kosta 50kr eller noe, mens den egentlig prisen var på 600kr.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, bestillte noen ting fra en stor internettbutikk i usa, men nå står dette på sporingen:
Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
Årsak: Handels/proformafaktura mangler

Hva sjer nå? Kommer tollen til å kontakte meg og spør om pris på pakken? Hvilket bevis skal de ha for at det er den riktige prisen? Noen som har opplevd det samme? Hvor langt tid vil det ta(omtrent)?
Sist endret av omba; 9. desember 2010 kl. 12:59.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ifølge tolllvesenet er det fritak for både toll og moms inntil kr 10.000 på premier fra utlandet.

Er det noen som har erfaring med kjøp fra utland hvor pakken er markert som premie?
Hvis det blir spørsmål, hvilken dokumentasjon må fremlegges/er gyldig?
Sist endret av Spenna; 14. januar 2011 kl. 00:23.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Oppdaget plutselig denne fine tråden, og slenger inn et spørsmål:
Jeg venter på en Express pakke fra USA. Denne pakken ble bestilt på Onsdag og postet samme dag. USPS' tracking Service sier følgende:
Your item left the United States from ISC NEW YORK NY(USPS) at 4:42 pm on January 12, 2011. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.

-Arrival
-Processed through Sort Facility, January 11, 2011, 6:19 pm, MANCHESTER, NH 03103

Da pakken kom til New York, det er det som menes med Arrival, dukket den også opp på Postens sporing. Men, nå har det stått Sendt fra avsenderland hos begge sporingstjenestene i over 24 timer. Pakken er noe jeg venter veldig på... Har noen erfaring med hvor lang tid sånt tar? Pakkens verdi er rundt 800kr, så jeg regner med at den må fortolles.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
...Har noen erfaring med hvor lang tid sånt tar? Pakkens verdi er rundt 800kr, så jeg regner med at den må fortolles.
Vis hele sitatet...
USPS Express tilsvarer Postens EMS-tjeneste. Normalt tar det 2-3 virkedager før pakken ankommer Norge. Litt lenger tid hvis det er dårlig vær på østkysten av USA...

Hvis pakken har nødvendig dokumentasjon (påført verdi/proformafaktura), så går det ganske fort gjennom tollbehandling. Så du kan regne med at pakken blir levert dagen etter at den kom til Norge. Dette gjelder Oslo.

Så 3-4 virkedager fra avsender og hjem til deg (litt avhengig av hvor du bor i Norge), er min erfaring.

Men vær oppmerksom på EMS. Sjåførene til Posten logger gjerne at de har forsøkt å levere pakken, men at ingen var hjemme, når det er privatadresser. Sjåføren har ikke vært i nærheten engang. Pakken blir da levert nærmeste postkontor, og så tar det deg 1 dag for deg å få hentelapp.

Jeg har flere dokumenterte tilfeller av dette, og det har blitt muntlig bekreftet på postkontoret at det er slik. Så følg godt med på pakkesporingen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har nettopp hatt en ubehagelig tollopplevelse som jeg vil dele her. Bestilte 2 surfbrett fra Ebay/Tyskland til en verdi på ca 5000kr. Pakken ble sendt med DSV Road og tollbehandlet hos dem. Fikk hakeslepp da jeg fikk regningen på tollbehandling på kr 1536 i tollgebyrer, dvs uten at momsen er regnet med, dvs de har tatt 1536 for å betale inn momsen til tollvesenet! Hvis ønskelig kan jeg ramse opp de forskjellige gebyrene.

Måtte bare punge ut, og bestemte meg selvsagt for aldri å bruke DSV igjen. MEN, nå er det mulig at jeg kommer til å kjøpe flere ting fra samme selger og frakten med DSV var ganske gunstig (85euro) så er det mulig at jeg bruker DSV kun til frakt og overlater fortolling til noen andre, evt gjør jobben selv? Jeg bor i Oslo så kan jeg f.eks ta en tur til tollvesenet med forsendelsespapirer og betale momsen der?

Skulle selvsagt spurt DSV, men vi er ikke så gode venner etter telefonsamtalen jeg hadde med dem :-) og toll.no er vanskelig å finne fram i regelverket.
"medisinsk dokumentasjon kreves"

Det var stemplet på pakken min med et legemiddel jeg bestilte fra Bulgaria. Jeg så på sporingen at det var sjekket i tollen faktisk, men dette legemiddelet finnes ikke på noe liste i Norge, så ikke ulovelig å innføre.
Men jeg fikk jo pakken min uten at noen spurte etter noe resept eller dokumentasjon, og det er en stund siden.
Dette merket jeg ikke var stemplet før mange dager i etterkant.

De kan vel ikke nå komme i etterkant å spør om dokumentasjon når jeg fikk dem og nesten har spist dem opp?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann,

Jeg venter på en pakke sendt fra Kina med EMS express. Sporingen sier nå at pakken er lastet opp for utkjøring, noe det ikke pleier å stå om pakken dukker opp på postkontoret. Betyr dette at den kommer på døra?
Hvis den kommer på døra og jeg ikke er hjemme, hva skjer da?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Betyr dette at den kommer på døra?
Hvis den kommer på døra og jeg ikke er hjemme, hva skjer da?
Vis hele sitatet...
Ja, den kommer nok på døra. Er du ikke hjemme så får du en hentelapp i postkassa og må hente den på nærmeste postkontor.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Angående stikkprøver: Når tollvesenet foretar "stikkprøver", betyr det at de åpner noen av sendingene, eller betyr det at de LESER PÅ noen av sendingene. For eksempel, ser tollerne på alle brevs og pakkers opprinnelsesland, og åpner deretter de mistenkelige? Eller ser de kun på tilfeldige, dvs. tar stikkprøver?

Angående stikkprøver: Når tollvesenet foretar "stikkprøver", betyr det at de

- ÅPNER noen av sendingene, eller betyr det at de
- LESER PÅ noen av sendingene.

For eksempel, ser tollerne på ALLE brevs og pakkers opprinnelsesland, og åpner deretter de mistenkelige? Eller ser de kun på tilfeldige, dvs. tar stikkprøver?

Blir alle brev undersøkt for opprinnelsesland, klumper o.l.? Eller er det kun noen tilfeldige som blir sett på, mens resten bare kjører gjennom tollkontoret på et rullebånd?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Cirrus: Både utvendig undersøkelse, åpning, røntgen og kontroll med hund benyttes.
kjapt spørsmål, hvis jeg kjøper denne ( http://www.dealextreme.com/p/steel-f...ife-black-5861 ), blir den stoppet i tollen?
Er det verdt å prøve å kjøpe den eller er det håpløst?
Sitat av olaPola Vis innlegg
kjapt spørsmål, hvis jeg kjøper denne ( http://www.dealextreme.com/p/steel-f...ife-black-5861 ), blir den stoppet i tollen?
Er det verdt å prøve å kjøpe den eller er det håpløst?
Vis hele sitatet...
Etter erfaring går det sikkert godt.
Sitat av olaPola Vis innlegg
...
Er det verdt å prøve å kjøpe den eller er det håpløst?
Vis hele sitatet...
Hvilken problemstilling i forhold til Tollvesenet er det du tenker på i dette tilfellet?

Prisen er under 200 kroner. Kniver med aktverdige bruksområder er lovlig i Norge.
Har et par spm jeg å..

1) Har bestilt 2 "softgun" fra dealextreme og mottaker er under 18 år. Greia er at det kan så å si ikke engang kalles softgun fordi de ser IKKE realistiske og suget xD

Trur du denne blir stoppet i tollen? Det sto på dx at alle under 18 år må ikke håntere dette produktet.
Men motta det går bra eller !?

2) dette står på min andre ordre :
邮件号码 年份 当前状态 邮件寄达国 当前位置 邮件当前状态日期
R**********N* 2011* departure from outward office of exchange * NORWAY* * 2011-03-23*


hva betyr det?
Det jeg lurer litt på er alt snakket om verning av norske bedrifter.
Hvordan fungerer det for svenske bedrifter egentlig? Slipper de moms på lik linje som privatpersoner? Eller må de bare tåle den harde konkurransen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har bestilt noe fra utlandet, og har gjort slik at jeg skal betale med cash i brev. Skal jeg da velge A-post, og må jeg gjøre noe spesielt fordi jeg sender penger (snakk om 30euro)? Og er det sånn at jeg kan skaffe brev og sånt på sånne postkontorer ved butikker, eller må jeg til større postkontorer?
takker for svar.
Sitat av tkd Vis innlegg
Jeg har bestilt noe fra utlandet, og har gjort slik at jeg skal betale med cash i brev. Skal jeg da velge A-post, og må jeg gjøre noe spesielt fordi jeg sender penger (snakk om 30euro)? Og er det sånn at jeg kan skaffe brev og sånt på sånne postkontorer ved butikker, eller må jeg til større postkontorer?
takker for svar.
Vis hele sitatet...
Regner med dette er snakk om noe i gråsonen av loven.
Om du spør på postkontoret vil de sikkert anbefale rekommandert verdibrev eller lignende (som du absolutt ikke vil ha, da det må signeres for av mottaker). Det du bør gjøre er å sende helt vanlig brevpost, og legge pengene oppi (gjerne mellom noen blanke/random ark. Sjekk mot et lys at det ikke er mulig å se at brevet inneholder penger fra utsiden)

Simplified:
1. Kjøp en konvolutt og frimerker (det får du kjøpt hos post i butikk)
2. Legg pengene i konvolutten, sett på frimerke og legg i nærmeste postkasse
Du kan kjøpe det du trenger på både pib og pk. Helst ikke ha mynter, men bare seddler med sølvpapir. En ting du må huske er at posten ikke tar ansvar for penger i posten. Pass på at brevet ikke er for stivt og kan bøyes, ettersom det mest sannsynlig blir maskinellt sotert.
I dag kjøpte jeg frimerke og konvolutt på posten, men jeg kjøpte vanlige hvite konvolutter det ikke står noe på. Må det stå A-post eller noe på konvolutten for at den blir sendt, eller vil den bare bli sendt senere eller noe hvis konvolutten er helt hvit med et frimerke og adresse og sånt? (sendes til utlandet)
takker for svar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Why so serious?
Har et lite spørsmål.

Bestilte meg en skjerm og en CPU fra komplett. Krysset av for at de skulle sendes i samme pakke. Når jeg ser på sporing (kollinummer) så er det en som er i Stokke og en som er i Drammen. Den i Drammen vil komme så jeg kan hente den i morgen, den i stokke kommer ikke før 15. Kan jeg klage på posten for dette?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk nylig varer fra USA via Jetcarrier. Da var varens verdi tillagt innenlands frakt i USA i tillegg til mva på frakt fra USA til Norge.
Stillte spørsmål om dette til Jetcarrier, svar :

"Det er blitt slik hos oss også nå. Vi har ikke brukt å gjøre dette tidligere, men for noen måneder tilbake ble vi pålagt av tollen og beregne frakten innlands i Usa som en del av verdien. Det står også på tollens sider at dette skal det beregnes mva av"

Dette var helt nytt for meg. Andre som har vært borti dette ?
Nå er det mange butikker i USA som sender gratis, men likevel..
Sitat av tkd Vis innlegg
I dag kjøpte jeg frimerke og konvolutt på posten, men jeg kjøpte vanlige hvite konvolutter det ikke står noe på. Må det stå A-post eller noe på konvolutten for at den blir sendt, eller vil den bare bli sendt senere eller noe hvis konvolutten er helt hvit med et frimerke og adresse og sånt? (sendes til utlandet)
takker for svar.
Vis hele sitatet...
Nei.. Hvis det ikke står noe på brevet/frimerket blir det automatisk regnet som a-post... Litt kjedelig når kunder mottar regning på b-post de har sendt uten å skrive b på den.

Har et lite spørsmål.

Bestilte meg en skjerm og en CPU fra komplett. Krysset av for at de skulle sendes i samme pakke. Når jeg ser på sporing (kollinummer) så er det en som er i Stokke og en som er i Drammen. Den i Drammen vil komme så jeg kan hente den i morgen, den i stokke kommer ikke før 15. Kan jeg klage på posten for dette?
Vis hele sitatet...
Nei, dette er det komplett som styrer.
Sist endret av clarionify; 14. juli 2011 kl. 04:12.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Spørsmål.

Bestilte en genser fra England for en ca 74 pund inkludert frakt. Var nede å hentet den på posten, og slapp da å betale moms pga jeg bad dem om å skrive ned verdien til 22 pund. Det merkelige var at pakken var åpnet og stemplet med "ikke tollpliktig" av posten. Oppi lå såklart kvittringen og der stod meldingen om skrive ned verdi :P Har dem ikke brydd seg eller får jeg regning?

Hva er straffen for "å bli tatt" ?
Sist endret av petterpro; 2. oktober 2011 kl. 17:47.
Sitat av petterpro Vis innlegg
Spørsmål.

Bestilte en genser fra England for en ca 74 pund inkludert frakt. Var nede å hentet den på posten, og slapp da å betale moms pga jeg bad dem om å skrive ned verdien til 22 pund. Det merkelige var at pakken var åpnet og stemplet med "ikke tollpliktig" av posten. Oppi lå såklart kvittringen og der stod meldingen om skrive ned verdi :P Har dem ikke brydd seg eller får jeg regning?

Hva er straffen for "å bli tatt" ?
Vis hele sitatet...
Du har ingenting å bekymre deg for. Du vil ikke få reaksjoner på den.
Tror du rett og slett kan gange pakken din med veldig mange, og du vil få en hverdag hvor du ikke kan gå detaljert inn på alle pakker.
Ugh, bestilte en replicaklokke og ser på tracking nå; "Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling ".
Slik jeg leser, så vil jeg ikke bli STRAFFET da det er snakk om import av 1 replikaklokke til privatbruk?
Sitat av nightLook Vis innlegg
Ugh, bestilte en replicaklokke og ser på tracking nå; "Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling ".
Slik jeg leser, så vil jeg ikke bli STRAFFET da det er snakk om import av 1 replikaklokke til privatbruk?
Vis hele sitatet...
Vettu, jeg klarer bare å finne ut at det må betales mva for denne varen.
Si ifra om det var mva og/eller toll du må betale.
Btw, hva kostet klokken?
Hm, ser i dag at status er at "Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt " - usikker på om det betyr at tollerene har fått den, eller at den er på vei til meg. Klokka kosta typ 700,- , men står oppført med en verdi på ca 170 NOK som "child's wrist watch" på eska og customs declaration. Mistenker at jeg aldri får den >.<
Hey hey, fikk den idag. Har ikke fått fortollingsgebyr eller noe. Pina!
Fikk en pakke som det manglet 2 kniver. Trodde de hadde forsvunnet da det var hull i pakken. Hadde forsonet meg med at de var borte.

Fikk de i posten i dag, by airmail. 3 dager tok det. Det kaller jeg service fra dealxtrem. Gratis frakt for 2 kniver til 50 kr med fly.

Me like.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg bestilte en 25grams pose med maling(pulverform, skal blande den ut selv) fra USA.
Den ble sendt 01.10 med USPS International Priority Mail, som ifg. nettsidene til USPS skal ta 10-14 virkedager.

Har i dag, 26.10, enda ikke mottatt pakken. Denne er sendt som brevpost siden det bare er en liten pose på 25gram, og jeg har derfor ikke pakkesporing.

Jeg mistenker at denne har blitt stoppet i tollen, da en liten pose med pulver i(svart pulver, riktignok) kan se noe suspekt ut.

Så kommer spørsmålet; vet noen om det går an å ringe til posten/tollvesenet og høre om de har stoppet pakken? Jeg innser at dette antakeligvis ikke går når det ikke er pakkesporing, men jeg spør allikevel.
Jeg bestilte det i sammenheng med et arrangement som er nå i helgen, og skulle så inderlig hatt det denne uken, derav utålmodigheten min.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av nightLook Vis innlegg

Så kommer spørsmålet; vet noen om det går an å ringe til posten/tollvesenet og høre om de har stoppet pakken? Jeg innser at dette antakeligvis ikke går når det ikke er pakkesporing, men jeg spør allikevel.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet bør du ha sporingsnummer, men ring kundeservice Utland (23 14 77 00) og spør hyggelig om ikke de kan søke etter nylig registrerte pakker på navnet/adressen din. Hvis den ligger der pga. usikkerhet om innholdet så går det nok fint å forklare hva det er så den blir videresendt samme dag.
Tusen takk, luni!
Den hjelpsomme karen på kundeservice fant ikke noe på navnet mitt, så det betyr vel strengt talt at den ikke er ankommet Norge enda. Kjipt at det skulle ta mer enn 26 dager for en brevforsendelse å nå Norge fra USA.

Får heller finne på et annet kostyme til helgen
(malingen var varmefølsom maling, til et Rorschach kostyme)
Sitat av nightLook Vis innlegg
Tusen takk, luni!
Den hjelpsomme karen på kundeservice fant ikke noe på navnet mitt, så det betyr vel strengt talt at den ikke er ankommet Norge enda. Kjipt at det skulle ta mer enn 26 dager for en brevforsendelse å nå Norge fra USA.

Får heller finne på et annet kostyme til helgen
(malingen var varmefølsom maling, til et Rorschach kostyme)
Vis hele sitatet...
Jeg har selv bestilt noe fra Usa som skulle komme i et brev. Dette var 1 september, enda ikke hørt noe. Har heller ikke fått noe brev i posten fra tollen om at det er beslaglagt.

Så nå fikk jeg et lte håp, men har forsonet meg med at det ikke kommer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har skumlest litt i tråden her, og er fortsatt forvirra.
Jeg kjøpte meg et bluray-bokssett til 29.99 GBP, og dette er over tollgrensa. Men ifølge tollvesenets nettside er cd/dvd tollfrie. Da er det vel rimelig å anta at bluray går under samme kategori?

Likevel får jeg på kvitteringen på postkontoret, i tillegg til den forventede momsen, "Pris fortolling kr 117".

Kan noen forklare meg hvorfor jeg betaler fortolling på en tollfri vare?
En tidligere kollega forteller meg at dette kun er et gebyr fra Postens side, men hvorfor i alle dager står det fortolling og ikke gebyr når det jeg får tilsendt er tollfritt?
Her er bilde av kvittering og vare samt skjermdump av tollvesenets tollkalkulator om det hjelper:
http://dl.dropbox.com/u/26072723/tulletoll2.png
Beklager latterlig stort bilde. Skjønner ikke hvordan jeg resizer det.
Sist endret av DoktorKven; 17. november 2011 kl. 18:50.
Selv om varen i utgangpunktet er tollfri er du alltid pliktet til å betale 25% moms til norske stat ved varer over verdi av 200,-, som det står på lappen. I tillegg til dette tar tollvesenet et gebyr for å regne ut av dette etc., som da blir tollgebyret.
Sitat av Isbiten Vis innlegg
Selv om varen i utgangpunktet er tollfri er du alltid pliktet til å betale 25% moms til norske stat ved varer over verdi av 200,-, som det står på lappen. I tillegg til dette tar tollvesenet et gebyr for å regne ut av dette etc., som da blir tollgebyret.
Vis hele sitatet...
Så gebyret (som kommer på mer enn momsen) har altså ingenting med toll å gjøre?
Sist endret av DoktorKven; 17. november 2011 kl. 18:56.
Sitat av NannirK Vis innlegg
Så gebyret (som kommer på mer enn momsen) har altså ingenting med toll å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei. Burde kanskje hett "fortollings- og/eller formomsingsgebyr", men det ble vel for kronglete.
Jeg skal sende en splitter ny ps3 til norge fra thailand, og lurer paa hva det koster meg i toll og avgifter, og pris paa sending?

Jeg skal ogsaa sende en gitar fra norge til thailand, om hva dette koster meg?

Mvh

Maestrofix
Sitat av maestrofix Vis innlegg
Jeg skal sende en splitter ny ps3 til norge fra thailand, og lurer paa hva det koster meg i toll og avgifter, og pris paa sending?

Jeg skal ogsaa sende en gitar fra norge til thailand, om hva dette koster meg?

Mvh

Maestrofix
Vis hele sitatet...
Alle tollfrie varer: (varens pris + frakt)*0,25 = MVA
I tillegg betaler du fortollingsgebyr.

Du kan imidlertid merke det gave. Gaver til en verdi under 1000 kroner, er ikke MVA-pliktig. PS3 i Thailand høres vel egentlig ut som noe du kan komme unna med ikke koster mer enn 1000 kroner.