Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3874
Sitter her med sir_fragztyler og diskuterer bruken av a/an. Jeg mener det har noe å si på lyden av neste ord, mens han mener at an skal brukes når det er vokal i begynnelsen av neste ord.

Hvem av oss har rett?
Ifulge IRC folk går det min vei
skal bruke an når det er vokallyd, men så kommer unntakene ;)
Hva er rett?
a hour?
an hour?


Go zeth, go zeth, go zeth
jeg skjønte ikke helt så jeg sier det er uavgjort...
altså 'an' brukes når ordet etter uttales med en vokal i starten(en "rød bokstav"(a-e-i osv.))...
and 'a' else
Opprinnelig postet av Binary
Hva er rett?
a hour?
an hour?


Vis hele sitatet...
Nettopp dette eksempelet jeg fikk på irc

Go zeth, go zeth, go zeth
Vis hele sitatet...
Tusen takk

ps: sir_fragztyler er skuffa
Opprinnelig postet av Red-Bull
jeg skjønte ikke helt så jeg sier det er uavgjort...
altså 'an' brukes når ordet etter uttales med en vokal i starten(en "rød bokstav"(a-e-i osv.))...
and 'a' else
Vis hele sitatet...
Det var jo det jeg mente fant bare ikke noen annen måte å si det på akkurat da jeg skrev den posten!
an hour

h'en i hour er stum, dermed begynner hour på o. Det er lyden du skal gå etter ikke det skriftlige... Disse unntakene har jeg ikke peiling på, så jeg skal ikke si det 100%, men det hørest riktig ut, og jeg hadde 5 & Meget i engelsk muntlig & skriftlig

eksempel: an hour, a horse
The Rhymenocerous
polle's Avatar
'an' brukes bare foran ord som begynner på en vokal eller vokal lyd (aeouøæå osv)
og da blir a foran resten

tror iallefall det var sånn, tærpa mye om derre på barne og ungdoms skola. ;D
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Unntakene gjelder på "stumme" konsonanter. H er ett bra eksempel. AN hour, fordi som en her sa: H er stum, og o blir da "gjeldende"...
Det kommer litt an på dialekt og sånn, men vanligvis bruker man A Horse ikke sant, men i irland feks. kan man si AN 'Orse, fordi de ikke uttaler H'en. Dermed må du se og høre an hvert ord, og så bestemme deg for hva det blir. Skjønte du noe?
Totto
Men man sier også an MP (Member of Parliament), fordi man sier "EmPi", altså er vokallyden en e.

Så thezethman har rett.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Det var det om man i det hele tatt har bruk for å si MP, snakker ikke som mye om/med dem at det gjør noe. Nærmeste jeg kommer MP er vel MilitærPolitiet, og da tenker man ikke på hva man skal si først, da løper man
Totto
det er uttalen som teller... jeg snakker av erfaring. jeg pleide å skrive a på alt, og så hadde vi en sånn skummel engelsklærer, som jeg var kjemperedd for, og så kom hun og rablet på meg hver gang jeg ikke skrev an.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
er jo lett å vite hva som er forskjell. prøv å si a hour. virker helt teit. an hour derimot..
I WON!

Men seriøst, det er lett å høre når man skal bruke a og når man skal bruke an..
sir, yes, sir. it's easy...
men på tentamen i vår leste jeg ikke over texten at all, da det var en a/an oppg.
så kun på bokstaven etter, og fikk selvfølgelig feil på de to "lure-orda"...
fikk fortsatt 6 though...
jau, man hører det jo med en gang hva som er riktig og hva som er galt

its all in the sound baby, lrno :P
Men, går ikke mesteparten av dere på skole dah , og så kan dere ikke det en gang *SJOKK*

Jeg sier: mere penger til skolene nå, det trengs!!!