Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6690
Jeg er ganske fersk på redigering da, men syntes selv at det ble ganske bra.
er det noen som er eninge eller kansje uneinge? kom med noen tips til hva som var bra og hva som kunne vært bedre?

Sjøpølse
Er det du som har fotografert selv, eller har du bare redigert et bilde?
jeg som har tatt det også ja.

det er tatt i trondheim's fjorden om du lurer
er vanskelig å si hva du kunne gjort bedre ettersom jeg ikke har fotografert under vann før.
du kunne selvfølgelig leke deg med vinkler og slikt.

men bildet har mye redigeringspotensiale, mye støy (som på en måte passer inn der, ser ut som stjerner faktisk) som kan fjernes, litt klipping. osv.

ellers er det et helt greit bilde med fine farger. jeg ville ikke gjort noe stort utav det.
Sitat av el_larso
er vanskelig å si hva du kunne gjort bedre ettersom jeg ikke har fotografert under vann før.
du kunne selvfølgelig leke deg med vinkler og slikt.

men bildet har mye redigeringspotensiale, mye støy (som på en måte passer inn der, ser ut som stjerner faktisk) som kan fjernes, litt klipping. osv.

ellers er det et helt greit bilde med fine farger. jeg ville ikke gjort noe stort utav det.
Vis hele sitatet...

kansje ta med at det er tatt under fridykking:P så er begrenset hvor lenge jeg kan ligge der:P

det med "stjernene" så tokk jeg bort noen av boblene men lot det være litt igjen men ser nå i etterkant at det ble litt mye igjen kansje..
Du har gått tett på iallefall, det er bra. Men.. For det første bør du legge deg på lik linje med objektet du fotograferer, også bruke macrofunksjon. Du kunne også gått enda tettere, for å minske partiklene rundt selve objektivet. Det beste er, når en tar slike bilder, er å ha mest mulig tett opptil bak objektet. Som en vegg eller noe lignende. Edit: Det lyset i bakgrunnen gjorde veldig, veldig mye i bildet! Solen?

Jeg ser bildet er tatt et sted med mye liv? Ja, så til det neste da. Dersom du hadde lagt i likt perspektiv med selve objektet, ville også komposisjonen blitt sterkere. Fargene har du allerede, men med en lyskilde av en blitz vil du aldri få de samme resultatene som du ser gang på gang på forsiden av "Dykking".

Prøv deg litt frem, ikke hver redd for å ligge på oppdriften din å ta bilder. Og fingertupper+sandbunn er en god kombinasjon.

Så, foreløbig, må du konsentrere deg om å få vekk de hvite rundingene, de som kan drepe hvemsomhelst. Meg inkludert! (nå snakker jeg om egne bilder). som nevnt før, macro er en herlig oppfinnelse! Prøv deg også frem med hvitbalanser, da åpnes en helt ny verden for deg. Og for all del, om du ikke bruker manuell på kompaktkamereaet, så er det bare å begynne, for eksponering, blender, hvitbalanse og alt slikt kan stilles på lommekameraet også!

Tilslutt må jeg bare legge til, hvor er dette tatt? Hvor dypt? Sikt?
Sist endret av Fancypants; 8. august 2008 kl. 13:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Fancypants
Du har gått tett på iallefall, det er bra. Men.. For det første bør du legge deg på lik linje med objektet du fotograferer, også bruke macrofunksjon. Du kunne også gått enda tettere, for å minske partiklene rundt selve objektivet. Det beste er, når en tar slike bilder, er å ha mest mulig tett opptil bak objektet. Som en vegg eller noe lignende. Edit: Det lyset i bakgrunnen gjorde veldig, veldig mye i bildet! Solen?

Jeg ser bildet er tatt et sted med mye liv? Ja, så til det neste da. Dersom du hadde lagt i likt perspektiv med selve objektet, ville også komposisjonen blitt sterkere. Fargene har du allerede, men med en lyskilde av en blitz vil du aldri få de samme resultatene som du ser gang på gang på forsiden av "Dykking".

Prøv deg litt frem, ikke hver redd for å ligge på oppdriften din å ta bilder. Og fingertupper+sandbunn er en god kombinasjon.

Så, foreløbig, må du konsentrere deg om å få vekk de hvite rundingene, de som kan drepe hvemsomhelst. Meg inkludert! (nå snakker jeg om egne bilder). som nevnt før, macro er en herlig oppfinnelse! Prøv deg også frem med hvitbalanser, da åpnes en helt ny verden for deg. Og for all del, om du ikke bruker manuell på kompaktkamereaet, så er det bare å begynne, for eksponering, blender, hvitbalanse og alt slikt kan stilles på lommekameraet også!

Tilslutt må jeg bare legge til, hvor er dette tatt? Hvor dypt? Sikt?
Vis hele sitatet...

Takk for MANGE gode tips det var litt vansklig den gangen jeg tokk bilde siden jeg hadde noen store fine hansker og kamera må mange små knapper:P
bildet er tatt i Trondheims fjorden ikke så langt fra steinkjer sikten var dårlig var ganske tilfelig at jeg kom over den, og bildet er tatt på rundt en 6m. (er snart 1år siden jeg tokk bilde så jeg husker ikke helt dybden men lå på mellom 4-8 meter på de bildene jeg tokk)
Hvis man skal si hva man synes om redigeringa, skulle du ha slengt med original-bildet som ikke er redigert også.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Christian Vis innlegg
Hvis man skal si hva man synes om redigeringa, skulle du ha slengt med original-bildet som ikke er redigert også.
Vis hele sitatet...

ble ganske lenge etter at jeg så dette men legger inn bildet nå

http://i37.photobucket.com/albums/e93/bianchi_89/PA120250.jpg
Sist endret av bianchi_89; 23. februar 2009 kl. 17:29.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Jeg er ganske fersk på redigering da, men syntes selv at det ble ganske bra.
er det noen som er eninge eller kansje uneinge? kom med noen tips til hva som var bra og hva som kunne vært bedre?

Sjøpølse
Vis hele sitatet...
Jeg syns så absolutt at bildet (motivet) var kult. Og med utgangspunkt i orginalbildet så har du fått mye ut av bildet ditt. Nå er jeg ingen racer i Photoshop men jeg syns kanskje bildet kunne vært litt skarpere. Juster gjerne litt når det kommer til farger og kontrast. Tok meg den frihet til å "tukle" med bildet ditt et lite minutt.

Her er det du la ut:
http://i62.photobucket.com/albums/h103/gluteus_maximus/sjplse1of1.jpg

Etter:
http://i62.photobucket.com/albums/h103/gluteus_maximus/sjplse1of11-2.jpg

Det er fremdeles MYE som kan gjøres for å rydde opp litt. Mulighetene er mange.

Alt i alt. Du tok et kult bilde.
Sitat av Vikingki Vis innlegg
Jeg syns så absolutt at bildet (motivet) var kult. Og med utgangspunkt i orginalbildet så har du fått mye ut av bildet ditt. Nå er jeg ingen racer i Photoshop men jeg syns kanskje bildet kunne vært litt skarpere. Juster gjerne litt når det kommer til farger og kontrast. Tok meg den frihet til å "tukle" med bildet ditt et lite minutt.

Her er det du la ut:
http://i62.photobucket.com/albums/h103/gluteus_maximus/sjplse1of1.jpg

Etter:
http://i62.photobucket.com/albums/h103/gluteus_maximus/sjplse1of11-2.jpg

Det er fremdeles MYE som kan gjøres for å rydde opp litt. Mulighetene er mange.

Alt i alt. Du tok et kult bilde.
Vis hele sitatet...
Nei og atter nei. Da var originalbildet bedre altså. Du har nok tatt altfor hardt i når det kom til farger og kontrast. Er ikke meningen å så skarpe bilder at seeren tror han har røyket sokkene sine, for å sette det på spissen.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Nei og atter nei. Da var originalbildet bedre altså. Du har nok tatt altfor hardt i når det kom til farger og kontrast. Er ikke meningen å så skarpe bilder at seeren tror han har røyket sokkene sine, for å sette det på spissen.
Vis hele sitatet...
Det er fult lov å være uenig !
Sleng ut et forslag du også Elemental så får jeg sett hvordan du kunne tenke deg det.

La litt mer kontrast og mørkere bildet, justerte dessuten blåfarge og rødfarge. Litt i samme bane som deg, bare ikke total overkill som gjør vondt for øyet å se på.
Prøvde meg litt frem og synes dette bildet hadde en mye bedre lyssetting, men kanskje jeg har kanskje tatt litt hardt i?

Og sånn at du vet det, jeg tror det er en anemone, ikke en sjøpølse.
Sitat av shalabais Vis innlegg
Prøvde meg litt frem og synes dette bildet hadde en mye bedre lyssetting, men kanskje jeg har kanskje tatt litt hardt i?

Og sånn at du vet det, jeg tror det er en anemone, ikke en sjøpølse.
Vis hele sitatet...
Altfor lyst IMO. Ser nesten utbrent ut.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Altfor lyst IMO. Ser nesten utbrent ut.
Vis hele sitatet...
Jeg syns alle forslagene ble ok. Og selv om du syns alt blir for lyst og overkill så kan man mene noe annet.
Sitat av Vikingki Vis innlegg
Jeg syns alle forslagene ble ok. Og selv om du syns alt blir for lyst og overkill så kan man mene noe annet.
Vis hele sitatet...
Helt riktig at folk kan ha forskjellige meninger om et bilde, men dette blir helt og totalt usaklig når vi diskuterer rene tekniske detaljer rundt et bilde.
Jeg syns Elemental sitt forslag er best. Det er veldig behagelig å se på.
Bare så du vet det, så har den der ingen ting med en sjøpølse å gjøre. den tillhører anemone familien og heter Sjønellik (Metridium senile) :P
Sist endret av F1sh; 26. februar 2009 kl. 19:28.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg synes shalabais sitt forslag var best. Det er spennende.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
...og hva som kunne vært bedre?

Sjøpølse
Vis hele sitatet...
...Du kunne for eksempel tatt bilde av noe annet enn ei sjøpølse. Noe vi har interesse av å se, noe fint noe, noe som man kan henge på veggen, eller legge som skrivebordsbakgrunn, noe som vekker følelser, noe estetisk, alt annet enn ei forbaska sjøpølse.
Sitat av Mushy Vis innlegg
...Du kunne for eksempel tatt bilde av noe annet enn ei sjøpølse. Noe vi har interesse av å se, noe fint noe, noe som man kan henge på veggen, eller legge som skrivebordsbakgrunn, noe som vekker følelser, noe estetisk, alt annet enn ei forbaska sjøpølse.
Vis hele sitatet...
Motivet kunne da vært kult det, ok at bildet ikke var aller mest vellykka, men så halvgæærnt var det da heller ikke.
Sjøpølse:
http://www.haldensportsdykkere.org/Portals/0/Bilder/2008/2008.06.17%20Hvite%20stripa/%20%20%20%20%20rød%20sjøpølse.jpg

Det du har tatt bilde av er som mange tidligere har sagt en anemone.
Fint bilde med flotte farger, men syns at den øverste delen av "sjøpølsa" går litt i ett med bakgrunnen.

Ble fristet til å lage et bilde jeg jeg å nå:

http://bilete.no//7296.jpg

Litt mer kunsterisk. Synes det ble ganske fint jeg I hvertfall for 1-2 min i photoshop for en nybegynner.

http://bilete.no//7297.jpg et til
Sist endret av zerto; 27. februar 2009 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt mer kunsterisk. Synes det ble ganske fint jeg I hvertfall for 1-2 min i photoshop for en nybegynner.
Vis hele sitatet...
Siden du er relativt ny, så kanskje du ikke har fått det med deg, men sånt som det der, der man vel egentlig aner at det ikke er så fint, og dermed "unnskylder seg" med "ihvertfall for 1-2 min i photoshop for en nybegynner", er sannsynligvis den sikreste måten å gå fram for å være sikker på å bli flama til hælvete og tilbake.

Hvis du lager noe på 1-2 minutter, så kan du med 99% sikkerhet gå ut fra at det ikke er noe som er noe å vise fram. Omtrent de eneste gangene den slags hastverksarbeid faktisk kan tilføre noe, er hvis det kun er for å vise fram et prinsipp, en ide, e.l., nærmest som en skisse.
Sist endret av atomet; 5. mars 2009 kl. 01:08.