Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 6711
Opprinnelig postet av Gusto
Jeg kan si med.. ca 80 - 90 % sikkerhet at det gjorde han ikke.



Nei, bare første. Har du studieplass til høsten gjelder det bare hvis det f. eks andre eller tredjeåret, ikke førsteåret. Dvs, har du ikke begynt på studiet ennå når du får innkallingen får du ikke utsettelse. F. eks, går du på vgs og skal begynne på uni eller høgskole til høsten og får innkallelse i løpet av vinteren/våren/høsten, dvs FØR skolen har begynt, så får du ikke utsettelse.

Et annet eksempel. Det er Oktober. Du går på førsteåret på et universitet. Du får innkallelse til Januar på nyåret. Da får du utsettelse.
Vis hele sitatet...
Joda, du kan få utsettelse, det er bare ikke sannsynlig... En kompis av meg fikk utsettelse ett år fordi han hadde kommet inn på universitetet til høsten... Egentlig skulle han inn i armyen sommeren etter vgs...
Hvis du skal begynne på universitetet, men blir innkalt til militærtjeneste har du krav på å få studieplassen din utsatt et år. Derfor er det ingen automatikk i at du får utsettelse på militærtjenesten for dette.
Jeg fikk utsettelse uten problemer fordi jeg hadde kommet inn på en skole. Tre år, null problem.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av atomet
Jeg fikk utsettelse uten problemer fordi jeg hadde kommet inn på en skole. Tre år, null problem.
Vis hele sitatet...
Det finnes noen privatskoler som ikke gir utsettelse av studier. F. eks NITH hadde det før (da DPH), men de siste 4 årene eller noe slikt har de gitt utsettelse sammen med nesten alle andre privatskoler, og alle universitetene.
Ikke noen privatskole nei... helt standard offentlig høyskole - HiA Søkte på samordna opptak, var vel våren 97.
Uff... Fikk sesjonspapirene idag. Fatters kom løpende ned på rommet mitt og vekte meg. Stolt som faen. Prata noe om at nå skulle jeg kommme meg ut av senga og bli mann og greier... Jævli bra start på helga. Får begynne å planlegge hvordan jeg skal vri meg unna dette...
Sesjon er det liten sjanse for å vri deg unna, men det er bare å søke om siviltjeneste, så slipper du det idiotiske millitærpisset i førstegangstjenesten ihvertfall.
Skal ikke vri meg unna sesjon, men i militæret vil jeg ikke. Har brukt år på å bli så lat som jeg er nå, og det skal ikke ødelegges.

Føler også at militæret er noe tull. Vil heller jobbe eller gå på skole. Det har jeg nok mer igjen for. Har en fin jobb som lærling nå. Trives ganske bra og jeg har tenkt til å fortsette med det samme når lærlingtiden er over. Vil ikke bruke et år i militæret.
Sist endret av Dinglevims; 17. februar 2003 kl. 14:48.
Hmm... vel, siviltjenesten er 14 mnd, så du slipper ikke lettere unna sånn sett, men du kan ihvertfall gjøre mer meningsfylte ting, og kan holde deg i litt mer siviliserte strøk.
Blir det siviltjeneste dersom jeg blir tjenesteudyktig a?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Dinglevims
Blir det siviltjeneste dersom jeg blir tjenesteudyktig a?
Vis hele sitatet...
Nei.
Nei, klarer du å bli erklært tjenesteudyktig så slipper du helt unna.

På en måte syns jeg at det er for mange folk som tar siviltjeneste bare fordi de er slappe tullinger som vil slippe billigere unna, og ikke pga meningene sine, men på den annen side syns jeg vi skulle ha avvikla millitæret generelt...
Jeg mener vi burde hatt yrkesmillitære, istedenfor "allmenn" verneplikt. Jeg tviler på at det norske forsvaret er så veldig godt egnet til å forsvare landet. De som får jobb i forsvaret burde bli opplært til fredsbevarende styrker og forsvar. Angrep som vi ser nå, er jeg sterkt i mot.
Et forsvar basert kun på yrkesmillitære ser jeg faktisk på som det aller verste alternativet, pga de utrolig ekstreme holdningene slike folk har en tendens til å ha, eller utvikle. Ta en titt på tallene for hvor mange som har vært i US army, og som senere blir anmeldt/arrestert for å ha banka kona/ungene/generell mishandling (sinnsykt mye høyere tall enn for resten av befolkningen), så skjønner du at den slags ikke er sunt for folk.

Da er det bedre å gjøre verneplikten virkelig allmen igjen, gjøre det vanskligere å slippe unna, og heller sette folk som kanskje ikke er i stand til å løpe med et gevær til andre, mindre fysisk krevende oppgaver. Har f.ex. et par kompiser som er i stand til å trene hardt som faan hver eneste dag, løpe, spille innebandy, og løfte vekter, men millitæret har de fått legeerklæring på at de ikke er i stand til... Pisspreik. De kunne fint ha vært kokker, leirsoldater, et.c. Det samme med endel folk som ikke blir tatt inn pga heftige rulleblad. Neivel, ikke gi dem en skyter, men bruk dem til andre oppgaver i leiren, ikke la dem slippe helt unna. Det er utrolig urettferdig ovenfor de 40% som gjennomfører førstegangstjenesten nå, at 60% slipper helt eller delvis unna.

Enten burde det være en virkelig allmen verneplikt (inkludert for kvinner - jeg har sett nok jenter i millitæret til å vite at noe annet bare er tull), med siviltjeneste for de som er pasifister, og evt en annen form for samfunnstjeneste for folk som ikke er pasisfister, men heller ikke i stand til å gjennomføre vanlig millitærtjeneste, eller så burde de kutte ut hele forsvaret totalt.
Med yrkesmillitære bør selvsagt ikke alle få lov til å være med, som voldelige eller ustabile personer. Det er ikke nødvendig at alle er inne til førstegangstjeneste, det er også dyrt. Ideelt sett hadde vi ikke hatt noe millitære, men jeg mener det er bedre med få gode enn mange dårlige.
Opprinnelig postet av atomet
Hmm... vel, siviltjenesten er 14 mnd, så du slipper ikke lettere unna sånn sett, men du kan ihvertfall gjøre mer meningsfylte ting, og kan holde deg i litt mer siviliserte strøk.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skulle ønske jeg hadde gitt blaffen i militæret... Nå er jeg dømt til å bo midt i dette usiviliserte hullet de kaller Oslo..
Opprinnelig postet av Mates
Med yrkesmillitære bør selvsagt ikke alle få lov til å være med, som voldelige eller ustabile personer.
Vis hele sitatet...

...problemet er jo at de veldig lett blir sånn av å ha millitæret som jobb... Tenk deg selv - du lever 24/7/365 i et miljø der det nesten ikke er damer (da er det veldig lett å utvikle "rare" holdninger), og der det er VOLD dere trener på - det er VOLD som er jobben deres. Siden du er født i 85 regner jeg med at du ikke har vært inne enda. Da kan jeg fortelle deg at du kan se de samme tendensene hos yrkesbefal allerede nå - holdninger som aldri ville ha blitt godtatt i det sivile, osv. Hvorfor er det ikke værre? Fordi det mykes kraftig opp av de vernepliktige.
Nei, jeg har aldri vært inne i millitæret, og har ikke tenkt meg så mye lenger inn enn til sesjon. Derfor vet jeg ikke så veldig mye om hvordan systemet virker.
Jeg ønsker egentlig ikke at det skal være noe millitære, men de har noen oppgaver som må gjøres, når det gjelder sikkerhet. Og jeg vil ikke at de skal trenes på vold, fordi jeg ikke vil at norske soldater skal angripe andre, utenom i selvforsvar.

Yrkesforsvar er nok ikke den beste løsninga, men jeg mener det er enda verre at "alle" må avtjene verneplikten. Det er ikke nødvendig med så mange folk. (Og systemet er også urettferdig, da mange slipper)
Tja... "alle" trenger ikke å bli så utrolig dyrt tror jeg. Samfunnet kunne ha hatt utrolig stor nytte av at alle som nå ikke gjennomfører noen som helst form for førstegangstjeneste måtte gjennom et år med samfunnstjeneste istedet. Samtidig kunne forsvaret ha spart inn en god del på å bruke de vernepliktige i stillinger der de faktisk har kompetanse, noe som skjer i liten grad nå.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fikk brev i posten om at jeg skal til sesjon i uke 50 eller 2,så tenkte det var aktuelt å ta opp denne tråden igjen.
Spørsmålet mitt er,er jeg tjenesteudyktig med -5 i syn på begge øyene?
Kan de likevell sette meg på noe lame kontortjeneste?
Må jeg ta siviltjeneste?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
hmm, du blir vel ikke udyktig nei, men du er jo avhengig av at opplegg tilrettelegges deg da.. Ville ikke satsa på å bli skarp-skytter eller noe Blir du udyktig på sesjon, så slipper du helt, da gjør de ikke noe. Sier du at du vil inn men er imot vold/våpen/bikkjer så blir du satt på siviltjeneste. (pasifist osv..)
Jeg hadde 9 i alle testene unntatt hørsel hvor jeg fikk 5 (og 8 på iq greia da..).. Og de kommenterte det ikke en gang, de lurte på om jeg var forkjøla og jeg sa ja.. da bare smilte de og stempla meg som tjenestedyktig... Men gusto vet kanskje litt mer om dette enn meg.. Lykke til ihvertfall, jeg stikker inn om en måned, 12 måneder i Stavanger og diverse andre steder... (Håper egentlig litt på Bergen)
fikk også innkalling til sesjon nå i uka 50-2.. =)
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
folk blir jo bare feite av å være i millitæret

flere av kompisene mine som har vært i millitæret sa at alt de gjorde var å spise som griser og legge på seg 10+ kilo
det er pga. at maten ikke skal være sunn, men billig :P
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Kommer jo litt an på hva du gjør det til selv da... Hvis du tar initiativ og trener en del på fritiden og sånn så kan du klare å komme i rimelig bra form på ett år... Men ligger du på brakka og runker og leser tegneserier så fråden står veggimellom så sier det seg selv at ting går i dass...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
det er vel kanskje ikke alle som er så gira på å trene på fritiden når resten av tiden blir tilbrakt traskende rundt i skauen eller på natoplanker i nordnorge

men klart, millitæret er vel det man gjør det til.. instillingen din er viktigst. jeg ble ikke kallt inn til millitæret i år, så jeg har begynnt på høyskolen her i ålesund.. helt greit for meg egentlig, men de kan faen meg bare prøve seg å kalle meg inn neste år.. da blirre nok dimmings på rekrutten
Jeg hadde 9 i alle testene unntatt hørsel hvor jeg fikk 5 (og 8 på iq greia da..).. Og de kommenterte det ikke en gang, de lurte på om jeg var forkjøla og jeg sa ja..
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig rart, siden hørsels-skalaen ikke fungerer sånn at 9 er best og 1 er dårligst.

9 = intet tap

2,3 = kj. utsatt (noen korriger meg på dette hvis det er feil, siden det er et par måneder siden jeg sist gjorde dette og jeg har (heldigvis) begynt å glemme ting)

1 = udyktig

Av karakterene 4-8 er det ikke snakk om bra eller dårlig, men HVOR (i frekvens) tapet ligger.