Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3606
Hei nattmennesker! Er det noen som har peiling på lett stalking? Liksom lovlig stalking,og var langt man kan gå før det blir ulovlig. Er noen personer jeg skulle stalket litt på .

Send meg gjerne en melding i inboks .
Uttrykket "stalking" tolker jeg som plagsom forfølgelse av et individ som ikke ønsker det. Bare dét kan fort bli brudd på privatlivets fred eller noe i den duren. Men om man tolker begrepet litt løst, som i å snoke/undersøke personens aktivitet, eksempelvis på internett, er jo det harmløst i og med at vedkomne har lagt ut den tilgjengelige informasjonen selv. Derimot, om du sniker deg inn på personen(e)s eiendom og spionerer på de eller lignende er det straffbart. Siden du skriver "lett stalking" vil jeg tro at du ikke tenker å gå så drastisk til verks at du gjør noe slikt da. Om du holder deg til mer eller mindre offentlig informasjon, og ikke plager vedkomne vil jeg med nesten fullstendig sikkerhet si at du er innafor.
Takk . Ja, men er det ulovlig og være utenfor eiendom og liksom se inn i vinduene til folk?
Sitat av Solstrålenjeg Vis innlegg
Takk . Ja, men er det ulovlig og være utenfor eiendom og liksom se inn i vinduene til folk?
Vis hele sitatet...
Å snike seg inn på eiendom å kikke inn vindu vil være brudd på privatlivets fred etter straffelovens § 266 til § 268. Dermed er det ikke innenfor det du beskriver for "lett stalking". Hold deg til Facebook-stalking, du!

Åh, så først nå at du skrev "utenfor eiendom". Da stiller saken seg annerledes. Om du står på gata å kan se inn i stuevinduet til noen vil jeg tro at det er greit. Kanskje det er litt sært om du står på fortauet å glanes inn i stua til noen, men jeg tror virkelig ikke at det er ulovlig.
Sist endret av Marshmallows; 7. januar 2016 kl. 03:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ikke det er ulovlig å stå utenfor eiendommen til folk..men om du "blir tatt" så kan det jo virke sært, skremmende eller lignende for vedkommende..det verste som kan skje er at de ringer snuten og da kan jo snuten mest sannsynlig be deg om å forlate område. Anbefaler deg å IKKE stalke noen! Noe annet om det er på sosiale medier som feks facebook, instagram osv..men når man går til verks med å gjøre det utenfor hjemmet kan det ende opp med konsekvenser. Jeg har selv opplevd at en person stalket meg..riktignok ikke på en veldig alvorlig måte, men var ille nok ska jeg si deg!
Nei du bør ikke stalke noen på den måten, om du blir busta så vil folk tro du er gærn. Du vil bli ansett som skikkelig creepy og kanskje litt lumsk.

O/T hva er det som skjer om dagen på freak? Har gamle travere kutta ut freak? Er alle blitt voksne og tar avstand? Den ene mer fantastiske tråden etter den andre dukker opp, og som vanlig er det mest fantasifulle trådene skrevet av personer uten særlig poster.

Er det noen som sitter på en haug med nicks som kjeder seg veldig? Eller kanskje et forsøk på å få mer trafikk? Er overtrøtt og konspiratorisk kjenner jeg.
Spørsmålet er vel hvilken type informasjon du er ute etter?

Litt vanskelig å diskutere fremgangsmetoder om man ikke vet hva slags mål du har.
Filmen Cape fear med Robert De Niro tar opp lovlig stalking i USA. Bra film på det
Minner om at lovverket snart oppdateres til å nevne stalking spesielt:

https://www.regjeringen.no/no/dokume...016/id2468025/

Tidligere har ikke stalking vært kategorisert som et bestemt lovbrudd, med mindre det førte til trakassering, og strafferammene/krav til alvorlighet har vært deretter. Nå vanker det i stedet opp til 4 års fengselsstraff for "Alvorlig personforfølgelse".
Sist endret av Dyret; 7. januar 2016 kl. 08:51.
Det blir vel like interessant for politiet å etterforske stalking som å etterforske innbrudd og tyveri mtp oppklaringsprosenten
Sitat av Solstrålenjeg Vis innlegg
Takk . Ja, men er det ulovlig og være utenfor eiendom og liksom se inn i vinduene til folk?
Vis hele sitatet...
Det vil ikke være ulovlig å gå forbi og kaste ett blikk inn vinduet, men stiller du deg opp på gata og stirrer vil det kunne anses som brudd på privatlivets fred.

Uten at jeg orker å slå opp kilder akkurat nå så mener jeg det i stor grad er fornærmede som avgjør hva de oppfatter som plagsomt og brudd på privatlivets fred. Det vil naturligvis være et element av allmenn oppfatning i vurderingen - har du vindu mot gaten må du påregne at folk kan se inn, men om du følger etter noen i butikken kan det variere om de føler det som plagsomt eller ikke.
Jeg syns kanskje du bør tenke deg gjennom litt her. Slik kan oppleves både krenkende, respektløst og skremmende på samme tid. Hvorfor i alle dager skal man i det hele tatt gjennomføre noe slikt? Det sies at man skal behandle andre slik man ønsker å bli behandlet selv. Hva hadde du følt hvis en halvfeit, kvisete autist sto på gaten og glodde inn på soverommet ditt annen hver natt? I skjult i skyggen av et tre. Eller bak deg på trikken med hull i en avis, kanskje? Du hadde ikke følt at dette var litt påtrengende? Ja, litt over grensen, liksom? Folk begynner jo å lure på hva de neste trekket vil være, og situasjonen tatt i betraktning virker ikke ting så fryktelig lyst. En kan jo tenke seg at den halvfeite, kikkeren av en klovn kommer til å dukke opp med et kamera i buskene. Eller et dyrelik innpakket i gavepapir. Poenget er; sånt både skremmer og krenker andre menneskers komfortsone. Husk at Kommunisering kan skje gjennom direkte eller indirekte kontakt. Ofrene som blir utsatt for slik blir som oftest skremt og får psykiske reaksjoner på en slik uviss tilstand.

Om du hadde tenkt til å gjennomføre et slikt barnslig prosjekt eller ei syns jeg det er verdt å tenke litt på. Jeg kan forstå at man kan ha en litt vel nysgjerrig tankegang som ikke innebærer hva konsekvensene kan bli av handlinger. Men brems litt opp nå. Å tenke før man handler. Det blir som å lære seg å gå over på grønt lys.

Har selv blitt utsatt for stalking. Klart, det var verre enn det du tar opp i tråden her. Men det betyr ikke at det er mer viktig.
Vær obs, veien fra lovlig Stalker til ulovlig Stalker er skremmende kort pga du kan bli veldig hekta å stalke noen.. Har du virkelig lyst å ødelegge et menneske psykisk, fordi du vil bare stalke litt lovlig? Hva skjer den dagen du mister selvkontrollen din og du begynner med creepy stalking, har du tenkt på det? Ikke gjør det, skaff deg en kjæreste eller en hobby!!
Sist endret av Tokis; 8. januar 2016 kl. 02:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager sent svar, jeg er ute etter å stalke en venninne kjæreste, da han er nok mest sansynnelig utro.