Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7606
Jeg har ikke hatt kontakt med min mor på 25 år og ønsker det heller ikke. Dette på bakgrunn av grov omsorgssvikt i barndom og ungdom. Min far er død.

Jeg har to utfordringer.

1. Min mor står som pårørende hos helsenorge.no - der jeg har spurt og fått negativt svar på om hun kan fjernes. Finnes det en måte å fraskrive seg sin mor?

2. Jeg er gift, har ingen egne barn, men min mann har et barn. Jeg ønsker at han og barnet skal arve meg, ikke min mor. Dette gjør hun nå siden jeg ikke har barn. Jeg må nok opprette et testamentet her, slik at hun ikke arver meg eller arver minst mulig. Jeg kan lite om dette, så hvordan går jeg frem?

Og ja, jeg er helt sikker på at jeg ikke ønsker min egen mor i livet mitt. Det vil jeg ikke skal være en del av debatten her.
Sist endret av Amflora; 17. juli 2019 kl. 18:40.
Du ska kunne velge selv hvem du har som nærmest pårørende. Jeg snakka med legen min og bytta ut faren min med stepappaen min uten problem? Hva sa de når du skulle fjerne henne?
Såvidt jeg husker så står de som ikke er gift eller har egne barn helt fritt til å testamentere vekk hele arven. Da følges testamentet. Hadde du hatt livsarvinger, dvs barn kunne du ikke testamentert vekk alt, er det pliktarv det kalles? Står i detaljer i arveloven. For de som har livsarvinger trumper arveloven testamentet, men ikke for deg.

Misset at du er gift. Da vil 50% av arven tilfalle ektemann(pliktarv), du står dog fritt til å disponere/testamentere resten av arven. Og da unngår du at moren din arver noe.
Sist endret av random67489; 17. juli 2019 kl. 19:12.
Trådstarter
Sitat av Puppydemons Vis innlegg
Du ska kunne velge selv hvem du har som nærmest pårørende. Jeg snakka med legen min og bytta ut faren min med stepappaen min uten problem? Hva sa de når du skulle fjerne henne?
Vis hele sitatet...
Jeg kan sette opp min mann som pårørende både hos fastlegen og hos det sykehuset jeg hører til - men hun står som hovedpårørende i hos staten.

De sa at det ikke lot seg gjøre så lenge hun var i live.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Såvidt jeg husker så står de som ikke er gift eller har egne barn helt fritt til å testamentere vekk hele arven. Da følges testamentet. Hadde du hatt livsarvinger, dvs barn kunne du ikke testamentert vekk alt, er det pliktarv det kalles? Står i detaljer i arveloven. For de som har livsarvinger trumper arveloven testamentet, men ikke for deg.

Misset at du er gift. Da vil 50% av arven tilfalle ektemann(pliktarv), du står dog fritt til å disponere/testamentere resten av arven. Og da unngår du at moren din arver noe.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Er det en enkel sak å sette opp et slik testamentet? Kan jeg gjøre det selv med vitner, og bør det tinglyses?
Sist endret av Amflora; 17. juli 2019 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det en enkel sak å sette opp et slik testamentet? Kan jeg gjøre det selv med vitner, og bør det tinglyses?
Vis hele sitatet...
Ja det er enkelt. Du finner maler og slikt på nettet. Kravet er 2 uavhengige vitner ja, uavhengig som i at det ikke er tilgodesett i testamentet. Ofte har advokater faste priser på å sette opp testamenter. Kan være greit om du har et komplisert testament som omfatter store verdier.

Er vel neppe noe i veien med å tinglyse men det koster jo endel. Er det ikke rundt 4-5000 for en tinglysning, eller kanskje det beløpet bare gjelder eiendom. Du kan jo levere testamentet til tingretten der du bor. De arkiverer og da dukker testamentet automatisk om du faller fra. Det koster bare noen hundrelapper. Kan sikkert bare ringe å sjekke pris m/dem.
Sist endret av random67489; 17. juli 2019 kl. 19:47.
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja det er enkelt. Du finner maler og slikt på nettet. Kravet er 2 uavhengige vitner ja, uavhengig som i at det ikke er tilgodesett i testamentet. Ofte har advokater faste priser på å sette opp testamenter. Kan være greit om du har et komplisert testament som omfatter store verdier.

Er vel neppe noe i veien med å tinglyse men det koster jo endel. Er det ikke rundt 4-5000 for en tinglysning, eller kanskje det beløpet bare gjelder eiendom. Du kan jo levere testamentet til tingretten der du bor. De arkiverer og da dukker testamentet automatisk om du faller fra. Det koster bare noen hundrelapper. Kan sikkert bare ringe å sjekke pris m/dem.
Vis hele sitatet...
Verdiene mine er bolig, fond og sparepenger, samt en del sport- og fjellutstyr. Kjapt beregnet har jeg verdier på rundt 3 millioner nå. Jeg vet ikke om det er store verdier eller om det blir komplisert - sikkert ikke.

Jeg var ikke klar over at jeg bare kunne levere det til tingretten, det var en nyttig opplysning. Da skal jeg hive meg rundt å få gjort dette innen en uke, slik at jeg slipper å ha dette på skuldrene mine. Så kan jeg få en advokat til å sette opp et skikkelig testamentet etterhvert.
Tja det er kanskje ikke verdiene i seg selv som gjør at testamenter kan bli kompliserte, det er vel mer kanskje typen av aktiva. Hva du eier, realisering av det du eier etc. Bolig, fond og sparekonto samt innbo bør være temmelig enkelt. Om du hadde eid selskaper med kompliserte eierstrukturer og et lass av nedfelte begrensninger i vedtekter etc så blir ting kjapt komplisert.

Du kan jo kontakte advokater i ditt område å be om å få fastpris på et testament. Forklar det du forklarte i post 1, samt dine verdier og hvor verdiene er bindet opp så tenker jeg de kjapt ser hvor lang tid det vil ta og gir det en fastpris. Å be om pris er gratis
Uvaksinert 👍
En ting som er viktig å huske på er at hvis man havner i en spesiell situasjon så man vet man dør og man har glemt testamente så kan man faktisk fortelle noen sin siste vilje og er det vitner tilstedet så skal det være ganske likestilt ett testamente (muntlig nødtestamentet). Man kan faktisk skrive ett nødtestamente uten vitner også.
Sist endret av daffe; 17. juli 2019 kl. 20:12.
Den som har livsarvinger (fellesbarn eller særkullsbarn), har begrenset adgang til å disponere over formuen ved testament. Livsarvingene skal til sammen arve minst 2/3, som såkalt ”pliktdelsarv”. Det vil si at dette ikke kan tas fra dem ved å opprette testament. I et slikt tilfelle kan gjenlevende ektefelles arverett øke fra lovbestemte 1/4 (25 %) til 1/3 (33 %).

Den som ikke har livsarvinger (fellesbarn eller særkullsbarn), kan opprette testament hvor gjenlevende ektefelle blir enearving
Vis hele sitatet...
Henta fra domstol.Nohttps://www.domstol.no/no/Enkelt-dom...nde-ektefelle/
Hvis jeg forstår ditt problem riktig, så får du ikke hindret din mor i å arve deg, om det skulle være aktuelt nei. Men om du er fast bestemt på dette, så er det kanskje en advokat du bør snakke med.
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tja det er kanskje ikke verdiene i seg selv som gjør at testamenter kan bli kompliserte, det er vel mer kanskje typen av aktiva. Hva du eier, realisering av det du eier etc. Bolig, fond og sparekonto samt innbo bør være temmelig enkelt. Om du hadde eid selskaper med kompliserte eierstrukturer og et lass av nedfelte begrensninger i vedtekter etc så blir ting kjapt komplisert.

Du kan jo kontakte advokater i ditt område å be om å få fastpris på et testament. Forklar det du forklarte i post 1, samt dine verdier og hvor verdiene er bindet opp så tenker jeg de kjapt ser hvor lang tid det vil ta og gir det en fastpris. Å be om pris er gratis
Vis hele sitatet...
Ikke sant. Jeg tar en telefon i morgen og spør. Det er jo som du sier gratis.

Takk for all hjelp rundt dette alle. Nå gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg kan få fjernet henne som nærmeste pårørende. Det er mer følelsesmessig - selv om jeg har en kronisk sykdom jeg helst ikke vil ha henne involvert i - om det skulle gå så langt at staten skulle ha behov for det. Jeg hadde villet hatt min mann oppført der.
Kan kanskje høre med advokaten angående å fjerne mor som pårørende i alt av offentlige registre? Det kan jo tenkes at slikt er automatisert og at det dermed er en prosess å få endret det. Men for en enkel gutt fra landet så virker det nå som at det bør være en helt overkommelig ting å gjøre - og det vil forundre meg stort om ikke mange har vært gjennom den samme prosessen tidligere, så dette må sikkert finnes både rutiner og regler på.
Nå får du ikke fjernet moren din som «moren din» i folkeregisteret f.eks, men det er jo regelrett feil at du ikke kan få fjernet henne som
pårørende i kjernejournalen din på helsenorge.no. Jeg står tydeligvis oppført uten pårørende der. Uansett: du kan logge inn på helsenorge.no, og selv legge til/fjerne pårørende under kjernejournal. Det står fremdeles hvem som er moren og faren din, men du trenger ikke være bekymret for at de blir ringt om det skjer noe så lenge de ikke står oppført der. Du kan også skrive informasjon der selv, hvor du kan presisere at du ikke under noen omstendighet vil at hun kontaktes. Om hun tidligere har stått oppført som pårørende ved sykehus/legekontor, kan du også ringe rundt til de og be om at hun fjernes. I pasient og brukerrettighetsloven kapitel 1, paragraf 1-3 under definisjoner b. står det at de tar kontakt med de du selv har oppgitt som pårørende, og om
du av ulike årsaker ikke skulle ha oppgitt noen, så er uansett rekkefølgen på hvem de kontakter først ektefelle/samboer etc, så egne barn over 18, og så foreldre.

Så vidt jeg har skjønt så er det også sånn at så lenge du er gift er det han de kontakter først om du f.eks skulle dø.
Hos meg er det ikke opplyst noen nærmeste pårørende, men jeg kan legge inn selv, da burde jo også den personen kunne bli slettet senere.
Trådstarter
Jeg ser nå at jeg har gjort tabben med å spørre før jeg sjekket på nytt. Det er en par år siden jeg var inne å så på kjernejournalen min. Enten har jeg misforstått eller så er det gjort forandringer. Jeg kunne legg inn min mann. Beklager at jeg kastet bort tiden deres på dette.

Men jeg skal snakke med advokat både om testamentet og oppføring av henne i offentlige registre. Takk for all god hjelp.
Husk at de to vitnene begge må være tilstede og signere samtidig.
Dersom du går på døra til vitne #1 og får signatur, deretter får en signatur fra vitne #2 så er ikke testamentet gyldig.
Gjorde min far arveløs. Jeg fant en mal på nettet som jeg modifiserte, skrev under med to vitner. Hvert vitne har en kontrakt pluss at jeg har et som ligger i safen. Har sjekket med advokat og dette skal være gyldig.
Et testamente krever ikke at det skal oppbevares på noen bestemt måte eller sted. Så lenge det (i nyeste versjon) dukker opp når det trengs, er alt i orden. Men det er nettopp det... Førstemann av mulige arvinger som går igjennom papirene etter avdøde, kan enkelt makulere testamentet, slik at boet skiftes etter arveloven og ikke etter testamentet.
Å oppbevare det hos private, er usikkert (brann/død), og ofte er det heller ikke ønskelig at innholdet er kjent. (Vitnene trenger heller ikke kjenne testamentets innhold, bare de vet AT det er et testamente de bevitner. Hovedteksten kan skjules.).
Bedre da å oppbevare testamentet hos en advokat eller tingretten, selv selv om det koster en liten tusenlapp. Da er en iallfall sikra at det dukker fram i tidens fylde.