Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 14060
Har fått spørsmål fra en jeg kjenner om jeg kan bygge en CNC fres til han, jeg har ikke sakt nei enda, fordi jeg har veldig lyst, men sitter på så å si null erfaring når det kommer til dette.

Har et budsjett på 20k eks. byggematerialer (har aluprofiler til ramme)

Er det noen her som har tips til noen gode websider/videoer med informasjon som kan hjelpe meg. Har søkt litt rundt og lest meg opp litt, men kunne tenkt meg litt tips fra noen med erfaring.

mvh GreenRay
Kanskje du kan følge litt med/spørre her?
Hadde ikke en gang tenkt på reprap jeg! Takk for tipset

Trodde det var et rent 3d printer forum jeg
Har lest litt rundt om kring på nettet og tror jeg har funnet meg noen stepper motorer jeg muligens går til innkjøp av. Jobber for tiden med et design på maskine.

Noen som har en god spindel å anbefale? Har muligens frekvensomformer fra før, så vil legge litt penger i spindelen.

Fresen skal brukes på både tre, plast og aluminium.

Har vurdert denne spindelen, men er åpen for forslag!
Link til eBay

Link til steppermotor
Fiffi prosjekt. Men, jeg er litt i det kritisk hjørnet. Hvordan har du tenkt og få disse delene til og snakke sammen? Arduino?

Da har du neste bøygen, hvordan få programmert den? Finnes det noen ferdig software som du kan importere CAD filer til, sette fresesbaner og verktøy, mating og hastigheter osv

Hvis du ikke har dette har du egentlig en haug med deler som kjører, men det blir veldig vanskelig og bli produktiv.

Hvis han vil bruke litt mer cash, her er en løsning som jeg har sette fungere:

http://www.cnc-step.de/high-z-cnc-fr...raviermaschine

Motor


Her er arbeidet til en som har akkurat denne fresen


Denne løsningen kommer på ca 30 lapper.

Men hvis du vil fortsette em dette! Husk, uten spindelen så er dette en ramme som beveger seg i 3 akser! Så det er defintivt et sted der du trenger og bruke litt penger.
Billige cnc controllere finnes på alle nettsider, i alle prisklasser fra sub $100 til "forestill deg et høyt tall".

http://www.goodluckbuy.com/index.php...page=full_list

Jeg kunne godt tenke meg en cnc fres selv. Føler jeg får behov for en ganske ofte. Har vært inne på tanken tidligere men slått det fra meg. Kunne godt tenke meg å enten kjøpe rammen alene, eller plantegninger så jeg kan få det laget selv, også kjøpe elektronikk og elektromekanikk på egen hånd.
Da er du et steg nærmere og kunne kontrollere fresen. Du må ha en manuell kontroller for og kunne sette 0 punkt, skifte verktøy og eventuelt teste kombinasjoner av spindelhastigehet og mating.

Fant en software for og kontrollere hele greia:

http://www.linuxcnc.org

Du må ha noe som kan generer G kode(koden CNC maskiner snakker med.

Men det finnes det masse av software for.
få nærmeste mekanisk værksted til å kjære ut ramme til deg i aluminium, bare lever CAD design til de så fikse de det.
Vi(jeg og Greennray) har da mekverksted på skolen! Og kanskje CNC om litt! Hvis fylke får bestemt seg!
Sitat av MakeFiks Vis innlegg
Hvordan har du tenkt og få disse delene til og snakke sammen? Arduino?

Da har du neste bøygen, hvordan få programmert den? Finnes det noen ferdig software som du kan importere CAD filer til, sette fresesbaner og verktøy, mating og hastigheter osv
Vis hele sitatet...
Det finnes ferdig programvare for å parse G-Code som kjøre på Arduino: grbl.
Og ja, det er laget av en nordmann.
Modeller lager du i Inkscape, OpenSCAD, Blender eller noe annet.
Sitat av MakeFiks Vis innlegg
Fiffi prosjekt. Men, jeg er litt i det kritisk hjørnet. Hvordan har du tenkt og få disse delene til og snakke sammen? Arduino?

Da har du neste bøygen, hvordan få programmert den? Finnes det noen ferdig software som du kan importere CAD filer til, sette fresesbaner og verktøy, mating og hastigheter osv

Hvis du ikke har dette har du egentlig en haug med deler som kjører, men det blir veldig vanskelig og bli produktiv.

Hvis han vil bruke litt mer cash, her er en løsning som jeg har sette fungere:

http://www.cnc-step.de/high-z-cnc-fr...raviermaschine

Motor


Her er arbeidet til en som har akkurat denne fresen


Denne løsningen kommer på ca 30 lapper.

Men hvis du vil fortsette em dette! Husk, uten spindelen så er dette en ramme som beveger seg i 3 akser! Så det er defintivt et sted der du trenger og bruke litt penger.
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg skal få ting til å snakke sammen:
Tenkte å bruke en cnc controller (har ikke funnet ut hvilken jeg vil bruke enda) Controlleren skal få maskin kodene fra en PC som står stasjonert ved siden av fresen. Via PCn kan motorene styres manuelt.

Controlleren kommuniserer så med driverene til steppermotoren og frekvensomformeren til spindelen.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Billige cnc controllere finnes på alle nettsider, i alle prisklasser fra sub $100 til "forestill deg et høyt tall".

http://www.goodluckbuy.com/index.php...page=full_list

Jeg kunne godt tenke meg en cnc fres selv. Føler jeg får behov for en ganske ofte. Har vært inne på tanken tidligere men slått det fra meg. Kunne godt tenke meg å enten kjøpe rammen alene, eller plantegninger så jeg kan få det laget selv, også kjøpe elektronikk og elektromekanikk på egen hånd.
Vis hele sitatet...
Takk for link Må se om jeg finner noen produktanmeldelser en eller annen plass.

Snublet nettopp over noe på kickstarter:
Link
Her kan man kjøpe ferdig z-akse, kuleskruer ++

Sitat av MakeFiks Vis innlegg
Da er du et steg nærmere og kunne kontrollere fresen. Du må ha en manuell kontroller for og kunne sette 0 punkt, skifte verktøy og eventuelt teste kombinasjoner av spindelhastigehet og mating.

Fant en software for og kontrollere hele greia:

http://www.linuxcnc.org

Du må ha noe som kan generer G kode(koden CNC maskiner snakker med.

Men det finnes det masse av software for.
Vis hele sitatet...
Finnes som du sier en masse software der ute, problemet er å finne den "beste" :P

Sitat av HerAnt Vis innlegg
få nærmeste mekanisk værksted til å kjære ut ramme til deg i aluminium, bare lever CAD design til de så fikse de det.
Vis hele sitatet...
Har kontakter på et mekanisk verksted med datastyrt vannskjæring, plateknekker, fres og dreiebenk Så det er det minste problemet. Tenkte å bruke alu profiler siden jeg har flere meter liggende.

Sitat av MakeFiks Vis innlegg
Vi(jeg og Greennray) har da mekverksted på skolen! Og kanskje CNC om litt! Hvis fylke får bestemt seg!
Vis hele sitatet...
Hehe, stemmer det! har et lite mekanisk verksted hjemme også

Sitat av tingo Vis innlegg
Det finnes ferdig programvare for å parse G-Code som kjøre på Arduino: grbl.
Og ja, det er laget av en nordmann.
Modeller lager du i Inkscape, OpenSCAD, Blender eller noe annet.
Vis hele sitatet...
Ser det er flere som bruker arduino. Har litt grunneleggende kunskap om dette selv, men har en arduino nok datakraft til å styre en cnc fres? Jeg skjønner at det ikke er så mye som skal til, men er arduino verdt det kontra en annen controller løsning?

Takk for link, nå har jeg enda mere lesestoff
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ser det er flere som bruker arduino. Har litt grunneleggende kunskap om dette selv, men har en arduino nok datakraft til å styre en cnc fres? Jeg skjønner at det ikke er så mye som skal til, men er arduino verdt det kontra en annen controller løsning?
Vis hele sitatet...
Ja, Arduino har nok datakraft.
Det at grbl brukes av flere er jo et godt tegn på at den gjør jobben bra.
Om det er verdt det med Arduino må du nesten finne ut selv, avhengig av hva du har fra før av. (En gammel PC med parallellport + LinuxCNC er billigere hvis du har PC'en fra før av).
Ellers blir det jo økonomi: 1 x Arduino + 1 x grblshield mot det du må betale for en cnc controller.
Fordelen med å basere seg på noe som kjører open source programvare er jo at dersom man ønsker og endre på noe så har man muligheten til det.
Vil anbefale en av "geckodrive" driverne. Disse er noe av de bedre for oss dødlige.
Sitat av tingo Vis innlegg
Ja, Arduino har nok datakraft.
Det at grbl brukes av flere er jo et godt tegn på at den gjør jobben bra.
Om det er verdt det med Arduino må du nesten finne ut selv, avhengig av hva du har fra før av. (En gammel PC med parallellport + LinuxCNC er billigere hvis du har PC'en fra før av).
Ellers blir det jo økonomi: 1 x Arduino + 1 x grblshield mot det du må betale for en cnc controller.
Fordelen med å basere seg på noe som kjører open source programvare er jo at dersom man ønsker og endre på noe så har man muligheten til det.
Vis hele sitatet...
Hmm, takk for innspill. Vurderer å bruke en arduino etter litt lesing. Open source er fine greier!

Sitat av BigJackW Vis innlegg
Vil anbefale en av "geckodrive" driverne. Disse er noe av de bedre for oss dødlige.
Vis hele sitatet...
Notert! Takk for innspill! Setter pris på anbefalinger.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Å bygge en CNC-fres til 20k er en ting. Å bygge en CNC-fres for noen andre for 20k er noe helt annet. Det kan bli "anspent" mellom dere hvis du ender opp med å ikke bygge den ferdig, den ikke fungerer som den skal, eller blir ødelagt etter kort stund. Dette må du tenke på før du sier ja. Du bør heller ikke kjøpe inn noe som helst før du har et helt ferdig design som noen mer erfarne kan gå god for og du er sikker på at du er i stand til å sette den sammen uten videre problemer.

Når det er sagt skal det også sies at du får kjøpt en kommersiell CNC-fres til rundt 25k fra Sieg. Sieg er riktignok et Kina-merke, men et veldig anerkjent et som en del hobbyister går gode for. Jeg tror dreiebenken min er produsert av Sieg og den er rimelig kurant.

Edit: Eh, den maskina jeg tenkte på fant jeg på en norsk nettbutikk til 49000. Om jeg huska helt feil eller om jeg tenkte på amerikansk pris husker jeg ikke. Uansett mener jeg Sieg også selger direkte til enkeltpersoner, og da kan man fort nærme seg 25k.
Det er jo forsåvidt et spørsmål jeg har stilt meg selv og. Hvis han har 20K til rådighet, hvorfor kjøper han seg ikke bare en CNC? Eller kjøper et fix ferdig kit og lar deg sette det sammen? Shapeoko ser veldig bra ut http://www.shapeoko.com/
Jøss, den ser jo kjempe bra ut! Og prisen...selv om det er kjekt og bygge egen maskin fra bunn av klarer du aldri å bygge en cnc såpass billig! Om du har et værksted tilgjengelig og skraper sammen materiell, så må du alikevel kjøpe motorer, styringkort, strømforsyning og ikke minst skikkelige slidestenger samt. med ballskruer som vil koste deg en god del selv om du velge det billigste på ebay! 685$ er sykt bra pris.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Å bygge en CNC-fres til 20k er en ting. Å bygge en CNC-fres for noen andre for 20k er noe helt annet. Det kan bli "anspent" mellom dere hvis du ender opp med å ikke bygge den ferdig, den ikke fungerer som den skal, eller blir ødelagt etter kort stund. Dette må du tenke på før du sier ja. Du bør heller ikke kjøpe inn noe som helst før du har et helt ferdig design som noen mer erfarne kan gå god for og du er sikker på at du er i stand til å sette den sammen uten videre problemer.

Når det er sagt skal det også sies at du får kjøpt en kommersiell CNC-fres til rundt 25k fra Sieg. Sieg er riktignok et Kina-merke, men et veldig anerkjent et som en del hobbyister går gode for. Jeg tror dreiebenken min er produsert av Sieg og den er rimelig kurant.

Edit: Eh, den maskina jeg tenkte på fant jeg på en norsk nettbutikk til 49000. Om jeg huska helt feil eller om jeg tenkte på amerikansk pris husker jeg ikke. Uansett mener jeg Sieg også selger direkte til enkeltpersoner, og da kan man fort nærme seg 25k.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der, men jeg tror det skal gå bra. Det eneste jeg er usikker på er softwaren. Det mekaniske skal ikek være noe problem å fikse, har flere jeg kan få hjelp av.

Det er en kollega som skal ha produktet, og jeg jobber med folk som har erfaring med å bygge lignende produkter (lineær roboter, aplikasjoner til industri ol. Jobber med prototyping i automasjonsuniverset)

Vet at det finnes produkter som er ferdig laget, og som ikke koster så mye mer, men han vil ha den hjemmelaget.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er jo forsåvidt et spørsmål jeg har stilt meg selv og. Hvis han har 20K til rådighet, hvorfor kjøper han seg ikke bare en CNC? Eller kjøper et fix ferdig kit og lar deg sette det sammen? Shapeoko ser veldig bra ut http://www.shapeoko.com/
Vis hele sitatet...
Fordi: Det er både lærerikt for meg, spennede og morro å bygge noe selv

Sitat av HerAnt Vis innlegg
Jøss, den ser jo kjempe bra ut! Og prisen...selv om det er kjekt og bygge egen maskin fra bunn av klarer du aldri å bygge en cnc såpass billig! Om du har et værksted tilgjengelig og skraper sammen materiell, så må du alikevel kjøpe motorer, styringkort, strømforsyning og ikke minst skikkelige slidestenger samt. med ballskruer som vil koste deg en god del selv om du velge det billigste på ebay! 685$ er sykt bra pris.
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke så vanskellig å skaffe og montere motor, psu, slidere osv.

Har laget en 3d modell som i prinsippet skal funke, mener jeg ihvertfall.

Det jeg trenger litt tips til nå er software. Slik det er nå så ligger det an til Arduino m/grbl-shield



X-aksen:





Y-aksen:





Z-aksen:





Rop ut om dere ser noen katastrofiske feil med designet!

edit: Hvis jeg kommer over en skikkelig stor bummert, eller noen av dere overtaler meg :P så er wanna-b sitt forslag til vurdering
Sist endret av GreenRay; 28. november 2013 kl. 15:18.
Skal bygges i alu -- og alikevel har du to holdere for z-axis. Antar da at du
a) forventer å kjøre hode ned med allverdens kraft
b) fresen har en massetetthet hvor 1cm3 veier 10kg

To holdere for z-axis med fres i midt gjør også arbeidsflaten mindre mtp. du kommer ikke like langt ut som du hadde gjort hvis du fjernet den ene.